Conversie Skyhunter Apache naar RNLAF AH-64D

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Bonechopper, 19 jul 2011.

  1. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    :pHallo allemaal,

    Ik ben een tijdje wat minder actief geweest op het forum. Reden hiervoor waren wat vervelende opmerkingen over de doorlooptijd van de bouw van de RPX. Ik had er zo genoeg van dat ik besloot het bouwverslag te laten weghalen en te stoppen met het verhaal. Sommige lieden snappen niet dat het bouwen van zo een kist veel tijd kost. Ook was ik de reacties op sommige bouwverslagen meer dan zat. Men denkt zich te kunnen veroorloven om beginners af te zeiken of op het verkeerde been te zetten. Het moet allemaal wel leuk blijven toch?

    Enfin, ondertussen is het schaal helivliegen aardig aan het boomen in Nederland en dat maakt het toch weer leuk om hier een steentje aan bij te mogen dragen. Vandaar dat ik heb besloten om terug te keren op het forum, welliswaar in een wat meer gematigd tempo.

    De BO ondergaat op dit moment een staatmodificatie. De 2 mm staaldraad van Graupner geeft mij geen vertrouwen. Omdat de aandrijving in een boog moet lopen is een vario RVS buis geen optie. Na lang zoeken hebben we bij SSM waarschijnlijk de oplossing gevonden in een custom made flexdrive met adapters. Zodra dat is ingebouwd en er voldoende vertrouwen is om te vliegen zal de kist het luchtruim kiezen.

    Het Apache schaalproject waaraan ik was begonnen heeft het veld moeten ruimen voor een Bell 212 waar een PHT-2 in zal komen. Dit wordt weer een jarenproject en de Delta kit gaf teveel problemen om binnen korte tijd op te lossen.

    Soms komen er dingen op je pad die je vooraf niet kunt voorzien. Van de één op de andere dag zat ik weer met een Apache, ditmaal een kit van Smartmodel voor een T-Rex 600. Dit is best een leuke bouwdoos maar verre van schaal en ook geen D-versie maar een A.

    Na wat gepieker heb ik de doos uit het schap getrokken en ben begonnen.

    [​IMG]

    Het is niet de bedoeling om de kist 100% schaal te maken, daar is geen tijd voor. Toch wil ik het zicht in de lucht zoveel mogelijk proberen te benaderenen dus ben ik hier en daar wat onderdeeltjes gaan aanpassen.

    Belangrijkste onderdeel van de Nederlandse Apache zijn de AMASE pods. Die heb ik gemaakt door van glasmat 2 buizen te maken en de konussen te trekken uit plastic met een mal van balsa;

    [​IMG]

    Hier en daar komen wat extra gaten in de romp;

    [​IMG]

    Het dak waaronder straks het TREX 600 mechaniek verdwijnt;

    [​IMG]

    De voorkant die (net als zijn baas) een nosejob heeft ondergaan. Is nog niet af;

    [​IMG]

    De gun, die van een blok hout toch een beetje gelijkend is geworden;

    [​IMG]

    De verf die ik thans gebruik komt uit een spuitbus en benadert de realiteit best redelijk maar toch komt er een ander verfje op:p. Het kleurenschema ben ik nog niet aan uit. Dat het de 2011 Hawk gaat worden is niet waarschijnlijk. Ik ga eerder voor het 2010 demomodel of gewoon een operationele kist.

    Het is een mooie kit maar er is nog veel werk. Vooral de conversie van de avionics bakken aan de zijkant kost veel meetwerk. Het mechaniek krijgt andere zijplaten en dan is het een kwestie van erin schuiven. De rotorkop wordt een 4-blads (zit te wachten op de Align 600 versie) en de staart krijgt het Andreaskruis door 2 standaard TREX 600 staartrotors op een langere as te plaatsen.

    Hier nog een paar linkjes naar de kit:

    zav5ApS_6b0[/media] 600 from SmartModel‬‏ - YouTube

    TQcRywp1eZI[/media] 600 video -3‬‏ - YouTube

    Wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Geweldig, dit ga ik volgen! En het maakt toch niks uit wanneer je kist klaar is, bouwen doe je toch voor jezelf, en niet voor anderen, enfin, ik toch niet :)
    Veel plezier met de bouw zou ik zeggen !

    Didier
     
  3. Volunteer

    Volunteer

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    525
    Locatie:
    Belgium / Limburg
    Hiep hiep hoera de Rob is back in action.

    Dit project ga ik zeker volgen.

    Ik ben nu namelijk zelf een trex 600efl pro aan het bouwen met 12 cellen hoop hem klaar te hebben volgende week ergens.

    Ik heb zo mijn redenen voor de trage bouw maar daar ga ik jou verslag niet mee vervuilen.

    Ik vind het een pracht van een heli ga je hem ook de demo kleuren geven?
     
  4. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Ja Bert, back in action. Ik vlieg deze kist straks op 6 cellen. Heb een triple lader moeten aanschaffen omdat ik een Skyfox nu ook naar electro heb omgebouwd naar 12S met een 4-blads. Handig voor jou om ff in de gaten te houden hoe dat draait, misschien iets voor jouw EC?

    Grz. Bone
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, ik ben óók een "Bert" en ik ben helemaal niet geïnteresseerd in hoe die 12S configuratie draait (die-hard brandstof fanaat), maar wél, hoe jouw 4-blads systeem draait en hoe het jou bevalt.

    Groet, Bert
     
  6. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    We zijn aan het testen (met HC3 Extreme en de set van Han en Marco) en berichten hier binnenkort uitvoerig over. Ook de Apache zal een Extreme krijgen maar dan met standaard motor en 6S. Bonkie vliegt zijn benzinetrainer met 4-blads en Extreme en dat gaat als de brandweer.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2011
  7. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Amase pods

    Afgelopen week het werk getoond aan een Apache monteur. Hij had in eerste instantie twijfels over de afmetingen van de AMASEpods. Gelukkig blijken ze bijna op de mm nauwkeurig te zijn. Ze zijn idd best fors.

    De juiste kleur verf is een hoofdbreker. De verf op de echte Apache is heel speciaal en toch een stuk donkerder als de verf (RAL 6014) die ik nu gebruik. Ook NATO GREEN komt in de buurt maar is te licht. Ga eens kijken om lak te laten maken die donkerder is van kleur.

    Ik ga een 4-blads rotorkop van Skyhunter bestellen met 4 kunststof bladen. Voor ruim €200 heb je dan toch een mooi setje. Op de tail komen schaal blaadjes op 2 standaard hekrotors van een TREX 600 (op een verlengde as naast elkaar).

    Ik ga nu verder met het verbreden van de avionicsbakken aan de zijkant van de romp. Zal deze week nog een paar fotos plaatsen.
     
  8. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Verf

    Gisterenavond de delen die al af zijn opnieuw gespoten want ik was nog steeds niet tevreden over de kleur. Nou snap ik ook meteen waarom de lak zo moeilijk te maken is. De Nederlandse Apache is bijna zwart, een bjzonder kleurtje voor een militaire kist. Ik weet nu in ieder geval wel dat ik de juiste kleur te pakken heb ;). Hieronder een voorbeeldje.

    [​IMG]

    De Amasepods worden nu voorzien van gaten voor de flarepatronen en de decals zijn na weken photoshoppen klaar om geprint te worden. De rotorkop is besteld en ik ga eens kijken wat de slappe schaalbladen doen, bij wijze van test. Deze bladen zijn van kunststof, met koolstof versterkt en zouden tegen een stootje moeten kunnen.

    http://www.smartmodel.com.hk/products/product.asp?cat_id=143&sub_cat_id=280&third_id=158

    Bij Smartmodels gaan ze binnenkort pilootpoppen leveren in schaal 1:10, 1:9, 1:8, 1:7. Voor veel bouwers opent dat nieuwe mogelijkheden. Ze staan al op de site.

    http://www.smartmodel.com.hk/products/product.asp?cat_id=143&sub_cat_id=300&third_id=221

    Als er genoeg ruimte overblijft (de 6s accu komt onder de cockpit) gaan deze jongens na een transformatie in het vooronder.

    Grz. Bone
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Stickerset

    [​IMG]

    Hier een aantal kant en klare stickers die op printbare stickervellen worden uitgeprint. Heel veel werk om die zo te krijgen dat ze in ieder formaat te printen zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Chique hoor!

    Stevo
     
  11. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    AMASE pods ruwbouw klaar

    De bakken voor de flare dispenders zijn in de pods gemaakt en staan dik in de plamuur. Nu nog een kwestie van de pylons aanpassen, de boel waterproef schuren en de rivets erop. Aan de buitenste pylons komen de rocketpods voor de 2.75 inch rockets, aan de binnenste pylons de rekken voor de hellfire missiles met slechts 1 of 2 missiles per rek.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hardstikke mooi project Rob! Iedere keer als ik langs Gilze-Rijen rijd dan kijk ik even of er weer zo'n "monster" van een heli achter de bomen hangt.... Echt indrukwekkend.

    Ik wou dat ik een beetje meer van jouw bouwvaardigheid en geduld had.:worship:
     
  13. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Dank je voor het compliment Marco maar ieder heeft zo zijn kwaliteiten. Ik ben altijd jaloers op de mannen die het mechanische deel adoreren. Heb daar zelf niet zo veel mee. Deze Apache zit helaas vol compromissen. Helemaal schaal maken zit er niet in omdat het een verbouwing is van een A-versie kit die verre van schaal is. Wat dat aangaat heb ik spijt dat ik de grote kit uit de VS heb verkocht want das pas echt een monster en wel helemaal schaal.

    Hieronder nog een paar plaatjes;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze kit is nog steeds te koop via Scaleflying.com

    Als ik alle delen tegen elkaar houd raak ik toch nog wel onder de indruk want de Apache is idd een monster. De Apache blijkt trouwens helemaal geen populaire kist te zijn onder modelvliegers. Ze verkopen slecht en leggen het af tegen modellen als de Alouette en Huey.

    Het meeste indruk maakt de lak die op de kist gaat. Ik heb nu enkele delen gespoten en ben onder de indruk want het maakt het monster alleen maar vetter.

    Gisteren heb ik alle delen met waterproof geschuurd en de rocketpods in elkaar gelijmd. Nu ben ik begonnen aan de Hellfire Missiles. Deze zijn 16,3 cm lang en 17,8 mm dik. De plastic buis van Align waarin de torque tube zit is precies die diameter en voldoende lang voor 4 missiles. Voor de koppen maak ik weer een malletje en trek ze uit plastic. De vinnetjes maak ik van koolstof of kunststof.

    We zien elkaar trouwens binnenkort wel denk ik. Jullie prachtige conversiekit zit ondertussen op de Skyfox maar ik stuur eerst de regelaar ff terug naar CC. Ondertussen kunnen we de kop afstellen en de Extreme doorgronden. De eerste testvlucht zal plaatsvinden bij RCHeliparts dus ik sein jullie wel in.

    Greetz, Bone
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    OK, goed te horen dat je het bericht van CC al had gehad over de 120HV. Ik zag dat bericht ook net terug tussen de ..tig emailtjes na mijn vakantie. Ik ben benieuwd naar de multiblade test met PoweRotoR E-aandrijving.

    Ik vind de Apache toch wel mooier/indrukwekkender dan een Cobra ofzo hoor. Ik ben benieuwd hoe hij er uiteindelijk komt uit te zien!
     
  15. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Bewapening

    De 2.75 inch rocketpods en AGM Hellfire missiles zijn in aanbouw. De rocketpods moesten van alle verf worden ontdaan omdat er geen hechting was op de grijze verf van de fabrikant. De pylons worden nog bijgewerkt.

    [​IMG]

    De Hellfire's zijn gemaakt van kunststof buis en balsa. Voor de rockethead is weer een malletje van balsa gedraaid en vervolgens uit kunststof 4 koppen getrokken (kan ook uit een lege colafles).

    Morgen de vinnen maken, veel plamuren, schuren en spuiten. Er komen in totaal vier AGM's onder de binnenste stations.

    [​IMG]

    Zodra de missiles er uitzien als missiles zal ik een update plaatsen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Armament

    Dagen ploeteren voor een paar AGM-114's. Stickertjes moeten er nog op.
    De rocketpods staan in de primer (gebruik nu NATO GREEN als primer)

    [​IMG]

    Grz. Bone
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Missile launchers

    Het kost veel tijd om de bewapening die niet bij de kist is meegeleverd een beetje schaal na te bouwen. Voor de missile launchers gebruik ik een tekening van het orgineel en bouw alles schaal 1 op 10 na. Da's makkelijk rekenen.

    [​IMG]

    De rails wilde ik eerst van plastic maken maar het werd allemaal veel te zwaar. Ik heb een tijd terug eens koolstof plaat van 1 mm gekocht. Ik heb strookjes balsa op elkaar geplakt en bekleed met koolstof. Weegt geen drol en werkt lekker strak af.

    [​IMG]

    Het is een heel gedoe om het zaakje realistisch na te bouwen. Hier nog een voorbeeld van het bekleden met die koolstof plaat. Het schuurt fantastisch en je kunt gewoon alles namaken. Maw, the sky is the limit.

    [​IMG]

    Ik ga op het gemakkie verder om het bouwpakketje in elkaar te zetten. Hierna kunnen de klinknageltjes op de wings.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    SUUUPERmooi werk Rob!:worship:
     
  19. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Jij bent goed bezig Rob, ziet er top uit! :thumbsup:
    Ik volg je vorderingen zoals altijd met belangstelling,
    Gr, Roy
     
  20. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Mooi hoor, altijd interessant om te kijken hoe men van "niets" iets mooi maakt..
     

Deel Deze Pagina