Er zijn heel veel vuistregeltjes en slimmigheidjes. Zelf doe ik het als volgt:
Eerst zoek ik uit hoeveel pk de verbrandingsmotor die op het model staat is.
Dan welke prop er is gebruikt.
Daarna welk toerental de motor draait.
Ik reken de pk's om naar Watt (1pk = 736Watt).
En dan op zoek naar een elektro motor die met de zelfde prop ongeveer hetzelfde toerental draait en ongeveer evenveel vermogen levert.
Een voorbeeld:
OS 46AX met een 12x6 prop draait hij ongeveer 12000 omw/min. Volgens fabrieksopgave levert deze motor 1,63pk bij 16000 omw/min. Dat haalt hij niet met deze grote prop dus "gok" ik op ongeveer 1,2pk. Dat komt dan overeen met ongeveer 880Watt.
Dat is best een flink vermogen dus zullen de stromen ook vrij hoog zijn. Daarom kan je het beste voor een vrij hoge spanning kiezen om die stromen binnen de perken te houden. In dit geval zou ik voor minimaal een 5S accu kiezen. Misschien zelfs een 6S.
Eerst een 5S accu. De nominale spanning daarvan is 18,5V. Om aan ongeveer 880W te komen heb je een stroom van 880/18,5= ongeveer 48A. Best nog wel hoog maar het is bruikbaar.
Met een 6S accu wordt die stroom ongeveer 40A dat is ook goed bruikbaar.
Dan moet nog bepaald worden welke motorconstante nodig is (kv). Het doel is ongeveer 12000omw/min. Voor een 5S accu zal de kv 12000/18,5= ongeveer 650 zijn. Voor een 6S accu is dat getal ongeveer 540.
En dan op zoek naar een motor met specificaties die aan deze waardes voldoen.
Voor een 5S accu zal bijvoorbeeld
DEZE motor heel goed kunnen voldoen. De berekende waardes komen heel dicht bij de specificaties van deze motor.
Tot nu toe heeft deze methode voor mij goed gewerkt. Meestal blijkt dat de elektromotor beter presteert dan de verbrandingsmotor. De redenen zijn divers.
De eerste is dat je bij de berekeningen altijd geneigd bent alles naar boven af te ronden. Zo komt er stiekem toch een wat sterkere motor op te staan.
Het rendement van een elektromotor is meestal hoger waardoor er meer bruikbaar vermogen naar de prop gaat.
Als laatste is het vermogen van de verbrandingsmotoren dat de fabrikanten opgeven voor ons meestal niet haalbaar. Dat wordt meestal alleen onder de meest gunstige omstandigheden gehaald. Als je dus uit gaat van dat vermogen wordt de elektromotor ook sterker dan de verbrandingsmotor in de praktijk is.