De herfst is in aantocht dus ben ik weer begonnen met indoormodellen te bouwen.
Deze nemen niet veel ruimte in beslag dus ga ik er gelijk maar 3 bouwen:
1) De Copernicus van HK een dubbeldekker van 25 gram in balsa. (en dat is geen typvout!
)
2) Een semi-schaal Bleriot XI van ca 100 gram eigen ontwerp ook balsa.
3) De Pou du Ciel HM 14 van Estar models circa 250 gram natuurlijk ook balsa.
We zullen zie of tussen al dat piepschuim er ook plaats is voor de ouderwetse balsa kistjes!
Dit verslag is dus de Copernicus:
Een laser gesneden kitje,
De doos is klein en bevat 4 plankjes 1 mm balsa, zeer goede lichte kwaliteit.
verder een klein stukje 2,5 mm balsa en 1 mm triplex, ook goede kwaliteit.
Tot slot nog wat mini beslag en scharnier delen, ik had ook de motor, een borstelmotor met vertraging mee besteld.
En dat is meestal wel een probleem bij HK, er is altijd wel wat in backorder dus je moet eigenlijk al 6 maanden van tevoren beginnen met bestellen.
Er zijn voor mij nu ook nog 2 orders onderweg, hoop dat die voor het indoorseizoen binnen zijn!
Er is geen bouwtekening maar wel een bouwbeschrijving met foto's.
De onderdelen zijn niet gemerkt, maar de laatste pagina bevat een foto van de inhoud met de nummers van de delen, opletten dus:
De laser heeft heel scherp gesneden, ze "zaagsnede" is maar een paar tiende mm, een balsa mesje van 0,5 mm dik is eigenlijk al te dik.
De passing is perfect, schuurpapier heb je nauwelijks nodig, alles past naadloos in elkaar.
doet mij denken aan de airfix kitjes waar mijn modelbouw hobby 50 jaar geleden mee begon!
De vleugels zijn 1 mm balsa die door 1 mm ribben een undercamber of hol profiel krijgen.
Wel opletten, 1 linker en 1 rechter vleugen bouwen en de bolle kant is de voorkant! (dat heb je wel meer
)
Bovenstaande foto was na 1 uur bouwtijd, alles met dunne CA lijm geplakt.
Dus delen tegen elkaar houden en dan lijmen.
op het flesje heb ik een injectienaald van 0,4 mm dan kun je heel spaarzaam de lijm tussen de delen laten lopen.
Binnen in de romp zit dus een frame van 1 mm triplex, zo mooi gemaakt, dat kan ik nooit zo mooi zelf snijden/zagen.
Zo nu weer verder plakken!
Groeten Willem
Deze nemen niet veel ruimte in beslag dus ga ik er gelijk maar 3 bouwen:
1) De Copernicus van HK een dubbeldekker van 25 gram in balsa. (en dat is geen typvout!

2) Een semi-schaal Bleriot XI van ca 100 gram eigen ontwerp ook balsa.
3) De Pou du Ciel HM 14 van Estar models circa 250 gram natuurlijk ook balsa.
We zullen zie of tussen al dat piepschuim er ook plaats is voor de ouderwetse balsa kistjes!
Dit verslag is dus de Copernicus:
Een laser gesneden kitje,
De doos is klein en bevat 4 plankjes 1 mm balsa, zeer goede lichte kwaliteit.
verder een klein stukje 2,5 mm balsa en 1 mm triplex, ook goede kwaliteit.
Tot slot nog wat mini beslag en scharnier delen, ik had ook de motor, een borstelmotor met vertraging mee besteld.
En dat is meestal wel een probleem bij HK, er is altijd wel wat in backorder dus je moet eigenlijk al 6 maanden van tevoren beginnen met bestellen.
Er zijn voor mij nu ook nog 2 orders onderweg, hoop dat die voor het indoorseizoen binnen zijn!
Er is geen bouwtekening maar wel een bouwbeschrijving met foto's.
De onderdelen zijn niet gemerkt, maar de laatste pagina bevat een foto van de inhoud met de nummers van de delen, opletten dus:
De laser heeft heel scherp gesneden, ze "zaagsnede" is maar een paar tiende mm, een balsa mesje van 0,5 mm dik is eigenlijk al te dik.
De passing is perfect, schuurpapier heb je nauwelijks nodig, alles past naadloos in elkaar.
doet mij denken aan de airfix kitjes waar mijn modelbouw hobby 50 jaar geleden mee begon!
De vleugels zijn 1 mm balsa die door 1 mm ribben een undercamber of hol profiel krijgen.
Wel opletten, 1 linker en 1 rechter vleugen bouwen en de bolle kant is de voorkant! (dat heb je wel meer

Bovenstaande foto was na 1 uur bouwtijd, alles met dunne CA lijm geplakt.
Dus delen tegen elkaar houden en dan lijmen.
op het flesje heb ik een injectienaald van 0,4 mm dan kun je heel spaarzaam de lijm tussen de delen laten lopen.
Binnen in de romp zit dus een frame van 1 mm triplex, zo mooi gemaakt, dat kan ik nooit zo mooi zelf snijden/zagen.
Zo nu weer verder plakken!
Groeten Willem