CORONA HV servo`s

Discussie in 'Model elektronica' gestart door kadet-kampen, 18 feb 2015.

  1. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Er wordt nogal minachtend gereageerd als je servo`s wilt gaan gebruiken van het Chinese merk CORONA, is dat terecht?

    Ik wil namelijk gaan gebruiken in een zwever Bergfalke;

    de Corona DS339HV Digital Metal Gear Servo 5.1kg/ 32g/0.13 Sec.

    en de Corona CS-239HV Analog Slim Wing Servo M.G. 4.6kg / .13sec / 22g.

    Wie o wie heeft er ervaring met dit merk?
    Ik zie uit naar positieve- of negatieve reakties.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2015
  2. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    Ik heb zo'n 30 Corona DS339MG en enkele DS238MG in gebruik en dit al enkele jaren. Het zijn snelle servo's alleen maken ze wat meer geluid dan bv de hitec. In al die jaren is er maar één gesneuveld tijdens het testen voordat ik ze inbouw. Mijn ervaringen zijn dan ook positief en ik blijf ze zeker inbouwen.
     
  3. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Slechte servo's zijn er denk ik niet, de meeste servo's die ik gebruik zijn van de nasi man, kosten een scheet en werken uitstekend.
    Corona's gebruik ik ook in mijn kisten en ja ze piepen wel, maar who cares.

    Mvg.Bernard
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Laatst bewerkt: 18 feb 2015
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik heb een aantal Corona's gehad in een 450 heli en in vliegtuigen. Algemeen zie / vind ik de kleinere goed (die uit de heli), maar als je naar standaard maat of groter gaat minder. Daar zie je ook de schades / problemen.

    Hugo
     
  6. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb zeker geen goede ervaringen met de digitale servo`s, die had ik in mijn 450 heli en gaven veel problemen. (swash)
    Daarna vervangen door de gewone, analoge, 929 en 939 en die werken prima.
    Ik vlieg al een aantal jaren met een FunCub waar de analoge 929 MG in zit en mijn beide 450 heli`s vliegen ook al geruime tijd met 929 MG en 939 MG servo`s

    Dus mijn ervaring met de kleine digitale servo`s is niet best, de analoge daar tegenover gewoon goed.

    Grtz,
    Jan
     
  7. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Ik heb pas een paar digitale corona Sbus servo,s aan geschaft om te kijken of deze goed
    werken op het eerste gezicht werkt alles perfect en ze lopen heel mooi en zijn makkelijk
    te programmeren en werken ook goed met futaba sbus alleen moet je wel het corona
    programeerbordje mee bestellen want programmeren met de futaba zender lukt niet.
    Hoe ze zijn op de langere termijn weet ik niet maar laat het tzt weten.

    Gr Giel
     
  8. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Wat moet ik dan aan een servo programmeren Giel?
    Ik kan toch alle instellingen regelen vanuit mijn Futaba T10J?
    Of zie ik dat verkeerd.

    Ik verneem graag van je en m.vr.gr.
    Kadet
     
  9. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Wassenaar
    Hallo,

    De CS239 MG analog slim wing servos ken ik erg goed. Ik heb ze inmiddels in 3 grote zwervers ingebouwd.

    Het zijn krachtige servos en ik heb nooit storing gehad. Ik vind ze prima voor deze prijs. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat de nulsteling niet constant is, je moet je servos nog wel eens opnieuw trimmen. Ook zit er na enige tijd wat speling in de servo. Helemaal slopfree is deze servo niet.

    Niet geschikt voor perfectionisten en en F3j bakken. Maar voor mijn Topmodel Sport 300 (3 meter zwever) en recreatief vliegen een uitstekende keuze.



    Voor de inbouw gebruik ik overigens de Turnigy Ply Servo Mount for Slim Wing Servo - TGY-777MG (2pc), deze passen niet helemaal. Je moet er een klein stukje uitsnijden, vervolgens het houten frame inplakken en met drie schroefjes je servo inbouwen. Werkt perfect!!

    Groet!
     
  10. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Bedankt allen voor jullie reakties en heb besloten de voornoemde Corona servo`s te gaan gebruiken, inkl. de Ply Mounts.
    Ik ga ze vooraf wel belast testen (4 Kg) met behulp van een servotester in kontinu-modus.

    Groet, Kadet.
     
  11. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Beste Kadet bij S-Bus servo,s moet je zelf het kanaal nr aangeven(programmeren) en je
    kan de uitslag en de draairichting ook in stellen zo had ik pas een toestel waar twee
    servo,s op een kanaal moesten maar een van de twee draaide de verkeerde richting
    op en dan kun je dit in een programmeerbare servo op die servo omdraaien want als je dit op je zender reversed gaan ze alle twee de andere richting op.Want dit werkt ook als je een S-Bus servo gewoon zo als een andere servo op je ontvanger aansluit.maar S-Bus is ideaal als je bevoorbeeld 3 servo,s (of meer)in een vleugel hebt zitten dan kun je alles parallel aan elkaar knopen en dan programmeren en dan kom je dus maar met
    1 kabeltje uit je vleugel ipv 3 (of meer). Gr Giel.
     
  12. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Ik begrijp dit nooit zo goed.
    Ik zie vaak mensen (en clubgenoten) met prachtige kisten, waar ze flink voor hebben betaald, met vervolgens een aantal servo's erin waar ik een indoorkistje nog niet mee zou willen uitrusten.
    In mijn ogen is dat echt verkeerde zuinigheid, dat kan je makkelijk je kist kosten en het zal niet de eerste kist zijn die opgevouwen weer mee naar huis komt omdat een servo faalde.....

    Het betreft bij deze Corona's nog metalen tandwielen, echter met een slechte passing volgens de review.
    Kunststof tandwielen horen wat mij betreft alleen nog thuis in de indoor kistjes, buiten gewoon helemaal niet. Die kunststof tandwielen beschadigen al snel bij een kleine tik waarna deze tijdens een vlucht kan vastlopen.......stooooriiiinggggggggg...............

    Hoezo een paar tientjes besparen op goede kwalitatieve servo's op een kist van 1000 euro? Het is de besturing van je kist!
    Ik snap daar echt helemaal niets van!!!!

    Corona laat bij mij trouwens de nekharen snel omhoog staan.
    Ik herinner mij nog goed de corona ontvangers die zo lekker storing gevoelig waren dat er een aantal kisten hierdoor bij onze club de grond in zijn verdwenen. Pas na een verbod op dat spul waren de problemen over.

    Nee, er bestaat ook zeker chinees spul met een acceptabele of goede kwaliteit, echter die kosten ook weer net iets meer dan deze zooi. Kwaliteitscontrole betekend kosten en uitval wat ook weer kosten met zich meebrengt. Als de klant die kosten niet dragen wil kan je ellende verwachten en dat heb je dan maar te accepteren. Niet erg als het alleen jezelf treft, moet jezelf weten, maar als dat ook een ander (mede hobbyist) kan treffen die zijn spullen wel goed voor elkaar heeft maar bijv. aangevlogen word, is het wel heel erg vervelend.

    Nu weet ik wel dat ik een golfstroom van reacties over mij heen zal krijgen van mensen die nog noooooit problemen hebben ondervonden met die goedkope servo's, anders dan al dood uit de doos, niet goed centrerend, crashes door piloot fout of andere eigen schuld...........
    Blijf dat vooral doen, is goed voor de omzet in arf kisten, maar doe dat het liefste zo ver mogelijk bij mij uit de buurt ;)

    Groet Frank
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben het helemaal met je eens, op een ding na: ik zie het verband tussen "buiten" en "kunststof tandwielen" niet zo goed....

    Sowiso, die Corona's tonen aan dat metalen tandwielen ook niet alleszins zaligmakend zijn, en mijn ervaring met metalen tandwielen is, dat die tandwielen weliswaar heel sterk zijn, maar A) onder omstandigheden veel sneller speling vertonen, en sowiso ALTIJD licht meer speling hebben dan kunststof, en B) in geval van een crash, als de tandwielen niet kapot gaan, wil dat niet zeggen dat er niet bijvoorbeeld een tussenasje uit zijn sockets getrokken word, en dan blokkeert je servo alsnog op een onverwacht moment.

    Groet, Bert
     
  14. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Klopt helemaal wat je zegt Bert. Kunststof tandwielen hebben idd minder speling maar iets speling heb ik liever dan afgebroken of vervormde tanden waardoor het zaakje vastloopt. Indoor is het gevaar nu eenmaal minder dan outdoor, hoewel die kleine elektromotoren ook rustig een oog uit kunnen snijden.....
    En ook bij metal gear zal je nog steeds een kwalitatief goede servo moeten hebben.

    Groet Frank
     
  15. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Vreemd.
    Ik heb toch echt jaren gevlogen met Servo's met kunstof tandwielen.
    Anders was er toen volgens mij helemaal niet.
    Waren toentertijd ook nog dure dingen, geloof dat multiplex nano bb sevo' S toen rond de 100 gulden zaten.
    Jammere was alleen dat die ook stuk konden gaan. Heb 1 keer gehad dat de kunstof sluiting gebroken was waardoor de servo half uit elkaar lag. En dat is lastig vliegen.

    Ik gok dat de meeste servo' S die nu verkocht worden:
    1 een stuk beter zijn dan toen
    2 een stuk goedkoper zijn dan toen

    Heb ook een stel Corona's, weet zo even niet het type maar zeker geen HV uitvoering, in een kistje van. 1.5 meter spanwijdte. Na een seizoen of twee werkt het nog steeds goed.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik begrijp nog steeds niet wat je zegt....
    In de bijna 35 jaar dat ik nu vlieg, heb ik gerust wel eens afgebroken tandwielen gehad.... In gecrashte kisten, NA de crash! NOOIT als oorzaak van de crash.

    De stelling "voor outdoor vliegen metalen tandwielen" is wat ik niet begrijp, want dat IS gewoon niet zo.
    Ik vlieg 10 kg zware brandstofheli's met servo's met kunststof tandwielen, omdat de helifabrikant die aanraad, en die houden het al ruim 10 jaar vol, met meer vlieguren dan Vario met hun prototype van dat betreffende model gevlogen heeft.

    Sorry, maar ik geef zelfs de voorkeur aan een kunststof tandwielenset (waar mogelijk, want er zijn inderdaad toepassingen waar kunststof niet sterk genoeg is) in combinatie met regematige controle, BOVEN metalen tandwielen.
    Kunststof is namelijk niet onderhevig aan vermoeiing en een simpele check op soepel bewegen volstaat.
    Metaal kan vermoeien, en op sommige toepassingen (servo die weinig beweegt, maar blootgesteld is aan trillingen) kunnen alleen de tanden die continue blootgesteld zijn aan dat gerammel, plotseling en zonder waarschuwing falen. Als het een flapservo is, hoef je dat niet eens te merken maar kan de blokkerende servo toch je ontvangerpack leegtrekken.

    Ik heb niks tegen metaal (gebruik ze zelf ook) maar kan slecht tegen "voor oudoor heeft plastic niets te zoeken" want er zijn zo verschrikkelijk veel verschillende situaties waarin plastic juist voordelen bied, dat dergelijke uitspraken gewoon niet te maken zijn....

    Ik vind het prima als je specifieke toepassingen neemt als "voor rolroeren van benzinekisten...." of wat dan ook, maar een algemene uitspraak kun je gewoon niet doen, dat levert niks op.

    Groet, Bert
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Net als Bert denk ik zeker niet dat een goede servo met kunststof tandwielen onder doet voor een goede servo met metalen tandwielen. Zelfs het tegenovergestelde kan waar zijn.
    Je moet natuurlijk geen flut servo met een goede kwaliteit servo vergelijken!
    Daar komt bij dat in de "beginjaren" servo's met metalen tandwielen niet eens bestonden. Voordat er nu mensen gaan schrijven dat er van alles en nog wat met metalen tandwielen was ruim voordat de huidige servo's op de markt kwamen. Dat is allemaal juist, ik heb het hier over de proportionele servo's die eind 60tiger jaren ontwikkeld werden en nu nog steeds gebruikt worden.
    Het enige metalen tandwiel in een servo was het tandwiel op de motor. Er waren hele dure servo's waar het laatste tandwiel ook een metalen tandwiel was. Daar zat ook een metalen as in waar het servohoorntje op geschroefd werd. Die servo's had ook kogellagers. Voor de gewone hobbyist waren die onbetaalbaar daarom werden ze maar heel weinig gebruikt.

    Persoonlijk zou ik in een grote kist met een benzine motor servo's met kunststof tandwielen gebruiken. Die kunnen echt beter tegen de venijnige trillingen die dergelijke motoren kunnen veroorzaken.
    Het zal je misschien verbazen maar die trillingen kunnen de tanden van metalen tandwielen binnen heel korte tijd doen slijten. De tanden zitten niet strak tegen elkaar. Als dat het geval is kunnen ze slecht draaien en gaat er heel veel kracht verloren. Er is dus altijd een heel klein beetje ruimte tussen de tanden en door de trillingen "rammelen" de tanden dan heel gemeen tegen elkaar. Er zijn mensen die al vrij snel problemen met hun "dure metal gear" servo's kregen. Juist door trillingen sleten de tandwielen vele, vele malen sneller dan verwacht.
    Kunststof tandwielen sluiten veel dichter op elkaar aan en trillingen hebben daar vrijwel geen invloed op. De gebruikte kunststof, meestal is dat POM (merknaam Delrin), is een soort "zelfsmerend". Dat is natuurlijk niet echt zo, er zit bijna altijd wel een soort vet in. Toch zullen de tandwielen ook zonder dat vet met vrij weinig wrijving langs elkaar gaan. Ook is de slijtage van de tanden zeer gering in tegenstelling tot de metalen tandwielen. Als daar het metaal "droog" tegen het andere metaal staat te trillen ontstaat er een soort slijp werking en zal het hardste metaal het zachtste weg slijpen.

    Natuurlijk moet je wel goede kwaliteit servo's gebruiken.
     
  18. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Wassenaar
    Ik moet echt even bijval tonen voor de laatste twee berichten. Het is prima als iemand stellig is in zijn mening maar dan wel goed onderbouwen. In algemene zin verkondigen dat goedkoop gelijk staat aan slecht en plastic tandwielen een groot risico betekend en alleen voor indoor geschikt zijn is echt te kort door de bocht.

    Ik vlieg al jaren met de door mij besproken slimwin servos van Corona en ze zijn gewoon goed. Ik vlieg ok al jare met die bekende lichtblauwe 9 grams van hobyking en ook die zijn prima. Ik heb ze (outdoor) in een Multiplex blizard gebruikt.

    Over ander chinees spul hoorje mijn geen uitspraak doen.
     
  19. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Mijn ervaring met servo's met kunststof tandwielen is helaas anders, met metaal heb ik nooit problemen gehad en ik vlieg voornamelijk brandstofkisten.
    De problemen die ik heb gezien waren echter steeds bij elektrokisten, helicopters weet ik niet, heb ik totaal geen verstand van en ik heb ook geen idee wat het verschil in krachten op de tandwielen daarbij zijn ten opzichte van vaste vleugel modellen.

    Allereerst gaat mijn relaas ook over mijn verbazing over de besparing op een goede set servo's bij een oh zo'n kostbaar model (en meer dan enkel geld, ook de uren die men er in steekt!) Praktisch alle goedkope servo's zijn met kunststof tandwielen. Er zijn duizenden soorten kunststoffen en daarbij duizenden verschillende eigenschappen maar ook enorme kwaliteitsverschillen. Hetzelfde geld natuurlijk ook voor metalen.
    In kunststoffen zitten echter weekmakers die bij veroudering vervliegen waardoor de kunststof bros wordt. Zit er te veel weekmakers in, is de kunststof te zacht er bestaat er kans op vervorming bij lage belasting. Ook hier staat en valt het bij kwaliteit en dus kostprijs.

    Het aangrijp punt bij de tandwieltjes in servo's is maar vrij gering, zeker bij de kleinere servo's voor de kleinere modellen. Een hoogteroer op een 3D kist is toch een aardige lap wat een forse kracht op de tandwielen geeft, elektrokist of brandstof, maakt niet uit. Ik denk zelf dat daar ook een punt zit want elektrokisten probeert ment vaak lichter uit toe voeren dan een brandstof kist, en dan? Ook bij de A merken als Hi-Tec servo's heb ik deze kapotte tandwielen gezien, nog voordat er een crash was.
    In feite zeg jij het al goed Brutus, "in combinatie met regelmatige controle" want dat is absoluut noodzakelijk maar ook niet 100% waterdicht!

    Een van de incidenten was ca. 2 jaar terug toen ik een mooie Sukoi de grond in heb zien gaan, ik stond erbij (toeschouwer) en keek er naar. Electro kist, controle vooraf geweest, Hi-tec servo's en oncontroleerbaar in alle rust (alle tijd om storing te kunnen roepen etc.) de grond in doordat de servo van het hoogteroer was vastgelopen. Saillant detail, 2 maanden daarvoor was de servo van de rudder nog vervangen omdat de tandwielen daarvan versleten waren. Lees: 2 jaar oude A-merk servo's.
    Evengoed, ook de A merken voelen de prijsdruk van de consument ook en gaan steeds vaker op zoek naar goedkopere materialen en de grens van acceptabele kwaliteit.
    Met metal gear servo's heb ik derhalve nog nooit problemen gezien, ook niet bij mijn brandstofkisten.

    Mijn ervaringen vertellen mij genoeg, een ieder mag daar natuurlijk het zijne over denken. Hoe lang iemand al met een bepaald type servo vliegt zegt mij weinig. Immers sommige kisten komen niet vaker dan 1 keer per jaar uit de hangar. Het aantal werkuren is interessanter maar die worden zelden bijgehouden.

    Sommige merken hebben überhaupt mijn wantrouwen zoals corona. Niet dat ik problemen met hun servo's heb gezien maar wel met andere producten van dat merk waardoor ik twijfels heb over de algehele kwaliteit van dat merk. Goed bereid kost tijd en geld. Goede en mooie materialen ook, een goede servo van 3 euro is m.i. daarom onmogelijk.

    Gr Frank
     
  20. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als servicedienst voor meerdere merken blijft het me verbazen, dat sommigen van mening zijn dat metalen tandwielen altijd beter zijn dan tandwielen van kunststof en blijkbaar ook die ervaring hebben. Als het om automodellen gaat ligt het wat anders (stuurservo's), maar in de andere disciplines lijkt mij toch slijtvastheid, nauwkeurigheid en snelheid grotere voordelen hebben dan dat je tandwielen grotere klappen kunnen opvangen.

    Als je een servo overbelast gaat-ie uiteraard stuk. Als daarbij de tandwielen niet sneuvelen brandt het motortje door. Om deze reden hebben servo's met metalen tandwielen als regel één kunststof tandwiel (het tandwiel, dat door het motortje wordt aangedreven).
    Als het je lukt om een tandwielset stuk te krijgen zonder te crashen is je keuze van de servo verkeerd geweest. Een servo heeft een bepaalde houdkracht en die moet ver worden overschreden om tandwielen te slopen. Dit geldt voor alle typen tandwielen. Bij een servo met kunststof tandwielen breken er dan tandjes af, bij servo's met metalen tandwielen sneuvelt dan het ene kunststof tandwieltje of vervormen de metalen tandwielen. Bij de Hitec servo's met carbonite tandwielen kan zowel vervormen als breken voorkomen.

    Het idee, dat de weekmakers uit de kunststof tandwielen verdwijnen moet je gauw vergeten. Zolang ze in de servo zitten gebeurt dit zo tergend langzaam, dat je hiervan nooit wat zult merken. Het zou wat anders zijn als ze aan zonlicht blootgesteld zouden zijn. Dan gaat het namelijk een stuk harder.
     

Deel Deze Pagina