Cox motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Beginner, 23 jan 2017.

  1. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
  2. Davidrobert

    Davidrobert

    Lid geworden:
    16 jul 2010
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Ede
    100 % Cox, onderdelen wereldwijd verkrijgbaar.
     
    Beginner vindt dit leuk.
  3. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Dus geen zeldzame motor maar gewoon één die je overal kan kopen? Bedankt voor het te laten weten.

    Groetjes
     
  4. Davidrobert

    Davidrobert

    Lid geworden:
    16 jul 2010
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Ede
    0,8 cc inhoud
     
    Beginner vindt dit leuk.
  5. Beginner

    Beginner

    Lid geworden:
    6 dec 2016
    Berichten:
    178
    Locatie:
    België, Dilbeek
    Bedankt voor alle info. Ik zal eens zien welke motor het is. Groetjes.
     
  6. Davidrobert

    Davidrobert

    Lid geworden:
    16 jul 2010
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Ede
    Op een bekende goedkope site in hong kong is deze verkrijgbaar. Als je "cox motor" intoets op Google komt er een hele lading info naar voren.
     
    Beginner vindt dit leuk.
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een motor uit de 'Bee' familie. Ik gok een Babe Bee. Zijn er duizenden van gemaakt. Is nu vintage.
    Model ziet er uit als een eenvoudige LB trainer.
    Zie daarvoor het Lijnbesturing forum, en kijk bij LB dagen 2017.
    De meeste mensen hebben hele vreemde, niet met de werkelijkheid overeenkomende opvattingen over lijnbesturing, vandaar dat we daar ook instructie geven
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2017
    Beginner vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maar, helaas ga je daar weinig aan hebben, want als gewone tweetakten al niet mogen op jouw club, zal dit ongedempte gillertje al zeer zeker niet mogen....
     
    Beginner vindt dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat clubs vrijwel altijd (expres, of uit onnadenkendheid, ik ben daar nog niet uit) vergeten mee te nemen in hun geluidsreglement is, dat als je met zo'n Coxje niet hoger komt dan een meter of 8~10 (langere lijnen moet je daar niet aanhangen, anders komt het bij het minste of geringste naar binnen zeilen), je het geluid op 200 meter afstand al nauwelijks meer waarneemt (is, jaren geleden, al eens getest op een landelijke LB dag).
    Terwijl modellen die WEL binnen de te meten limieten vallen ( kisten met > 25cc benzinemotoren, met grote props) en die minstens 50 m hoog vliegen, nog makkelijk te horen zijn op een kilometer afstand.
    Dit is ook in de praktijk vastgesteld, want MVA en G&E liggen 1200m uit elkaar.
    Ik moet de eerste Cox nog horen over die afstand.....
    Dus ik vind dat gezeur over het geluid van kleine (< 2,5 cc) motoren eigenlijk hetzelfde als klagen over het geluid als je naar de motorcross gaat, of over het lawaai van voorbijrijdende intercity's als je op het staion staat te wachten op je aansluiting.
    Wie op een modelvliegveld komt, hoort daar het geluid van.... precies: modelmotoren.:yes:
    En wie in alle rust op een terras wil zitten gaat maar lekker naar een stiltegebied. Doe ik ook geregeld, there's a time for everything....;)
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan wel zo zijn, maar de regelgeving omtrent geluid is nu eenmaal niet logisch....
    Met een ongedempt Coxje op een club vliegen met geluidsrestricties, en de pleuris breekt uit.
    Maar een viertakt die op 5 meter afstand recht achter de uitlaat letterlijk voorbij de pijngrens gaat, geen probleem, regeltechnisch gezien....
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Die gillende funjets gaan ook het geluid van zo`n coxje ruim te boven. En dat zijn dan de welkome elektrovliegtuigen.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  12. Davidrobert

    Davidrobert

    Lid geworden:
    16 jul 2010
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Ede
    van de Cox 0.49 zijn er niet duizenden maar miljoenen van gemaakt en zijn nog steeds verkrijgbaar, ook de onderdelen.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De vraag is dus, wie heeft die onzin laten gebeuren? Want het gaat om de objectieve -te meten- geluidssterkte bij omwonenden. En dat is heel logisch te benaderen, maar kun je zoals dus blijkt, niet aan onkundige beslissers overlaten.
    Hebben we het nu over omwonenden die al klagen over het geluid bij het zien van een zweefmodel, of over de intolerantie van de gemiddelde modelvlieger ten opzichte van iets wat buiten de grauwe middelmaat valt? (bij wijze van spreken dan, voor mij is alle modelvliegen leuk en interessant)
    In het eerste geval is voorzien, zie mijn eerdere voorbeelden.
    Het tweede geval... Tja...:weetnie:
    Dat is al decennia geen origineel materiaal meer.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Die kopjes, (gloeipluggen) waren toen wel lastig verkrijgbaar en duur !
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk een combinatie van de irritatiefactor die een Coxje toch wel heeft, en de panische angst van een vliegclub om in de problemen te komen, die bij sommigen vrij sterk leeft....

    En ik merk toch wel dat omstanders van een Coxje eerder zeggen "wat een kutgeluid" dan van een wat rustiger klinkende gedempte tweetakt, en van viertakten of niet al te wild draaiende benzinemotoren zegt men meestal ook niet zoveel.

    Het lijkt ook een klein beetje alsof de indrukwekkendheid van een model invloed heeft op de acceptatie van het geluid: van een groot model "snapt" men automatisch dat het geluid maakt, en van een klein speelgoed-achtig ding accepteert men niet dat het zo'n irritant zoemend geluid maakt... Maar dat is slechts mijn persoonlijke indruk.

    Dat eerste, de "aard" van het geluid komt in elk geval wel in onze geluidsrapportage naar voren, waar voor viertakten domweg een bepaalde geluidssterkte "aangenomen" word ongeacht het werkelijke aantal dB, in verband met het "tonale karakter" van het geluid...
    Ik heb dat zelf ook niet verzonnen, is een officiële, met hulp van de KNVvL opgestelde geluidsrapportage, die door de gemeente via een onafhankelijk bureau getoetst en acceptabel bevonden is....
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik vind dat je dit heel goed verwoordt. Ik geloof dat objectiviteit of beter gezegd, het meenemen van alle relevante input, ver te zoeken is.

    Kortom, het in gelijke gevallen ongelijk behandelen, het meten met twee maten of hoe het ook verder omschreven kan worden, is de praktijk van alledag..... Eigen onderzoek toonde dat al aan.

    Voor mij maakt het overigens wel verschil of die omstanders willekeurig publiek zijn, of collega modelvliegers. In het eerste geval is het een kwestie van 'nu eenmaal niet beter weten', in het tweede van 'buitengewoon oncollegiaal, om niet te zeggen onsportief, gedrag'.
    Over deze constatering, die indruk heb ik ook.
    Iemand die > € 500.- heeft besteed aan een model durft men niet tegen te spreken, terwijl men daar bij iemand met een trainer model waar bij elkaar nog geen € 20.- aan materiaal in zit geen enkele moeite schijnt te hebben.
    Het laatste als 'speelgoed' wegzetten is ook iets dat nog veel te vaak gebeurt en waarvoor het deel van modelvliegend Nederland dat zich daaraan schuldig maakt, zich dus heel erg zou moeten schamen.:mad:

    Er staat ongetwijfeld niets in over de hoogte van de geluidsbron boven het maaiveld en de draagwijdte waarop het geluid daarvan nog als storend kan worden omschreven?
    Daar komt nog bij: hoe hoger de frequentie, des te korter de draagwijdte. Lage tonen reiken het verst (denk aan het infrageluid van olifantencommunicatie).
    Want dat is essentieel voor een eerlijke beoordeling (van alles wat niet tot de mainstream wordt gerekend).

    Hier ligt dus nog een hoop werk te doen…..:eek:
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja hoor we staat zeer zeker een hoogte en afstand in....
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    De opsteller van de geluidrappotage is een meervoudig wereldkampioen in de modelvliegerij én een van de top geluid/acoustiek professionals in de wereld.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou goed kunnen, en ik zeg ook niks slechts over hem, begrijp me niet verkeerd...
    Per slot van rekening heeft de gemeente een onafhankelijk bureau ingeschakeld, en die konden er niks op aanmerken.
    Maar het blijft voor een ondeskundige zoals ik vreemd, dat wij bij onze geluidsberekeningen (wij hebben een maximaal toegestaan aantal vliegminuten per dag) voor de tweetakten terug moeten rekenen naar 81 dB (een model wat stiller is, verbruikt minder vliegminuten) en voor een viertakt gewoon van 74 dB uit mogen gaan, ongeacht het werkelijke geluidsniveau.

    Er klaagt ook niemand over, en er heeft al die jaren maar één viertakt in de helischool gevlogen, en die maakte werkelijk een achterlijk kabaal. Ik heb dat altijd vreemd gevonden, want ik herinner me de 15 cc OS viertakten niet als bijzonder luidruchtig in vliegtuig gebruik (en dan zit er nog een propeller op ook) maar in die heli deed het met dezelfde uitlaat gewoon pijn aan de oren...
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    tja.. uitlaat..
    Blijkbaar vond men de gemiddelde 4 takt op dat moment goed te doen.
    "wenselijker" geluid.

    Nu moet ik zeggen, dat ik mijn eigen heli (trex 600, os 55) niet zo hard vind klinken.
    nu vind ik het ook geen herrie, dat scheelt.
    en ik heb er een zimmerman op zitten,wat blijkbaar ook heel veel scheelt.

    Ik kom ook nog wel eens eenzelfde heli tegen, met een andere uitlaat.
    en het valt me op dat bijna alle uitlaten meer hoge tonen doorlaten, waardoor de motor (in mijn mening) minder prettig klinkt.
    ongeacht welk werkelijk aantal decibellen er wordt geproduceert.

    We hebben mijn heli ook eens een keer gemeten, en meteen daarna een vergelijkbare E heli.
    en de mijne had 2 decibel MINDER dan de E heli..
    Het kan dus blijkbaar wel.
    Maar toch zou ik niet mogen vliegen in een anti brandstofclub, op basis van het geluid..

    Alleen gemiddeld genomen zouden ze toch weer gelijk hebben, dat een 2 takt heli geluidstechnisch "onwenselijk" is
    alleen jammer dat ze dit niet af laten hangen van een werkelijke meting.
     

Deel Deze Pagina