Cox motoren op Wikipedia, erg uitgebreid

ron van sommeren

Forum veteraan
Behoorlijk uitgebreid/technisch/motorhistorie zelfs.met alle motortypes/foto's, en met onderaan op de pagina nog de nodige verwijzingen/links
Cox model engine - Wikipedia, the free encyclopedia
&
Cox Models - Wikipedia, the free encyclopedia

Cox-049-cylinders.jpg

640px-Cox_Sure_Start_dissasembled.JPG

Laatst bewerkt:
Hallo Ron,

Leuk dat je deze post.

De wikipedia pagina is bijna volledig geschreven door Warren Leadbeatter, een australische modelvliegguru.

De foto van de #335 glow plug komt van mij:)

Waren goede motortjes vond ik.
Aangebouwd brandstoftankje met membraam voor de brandstof aanvoer.
En dan de veer die je via de schroef opwond om het motortje te starten.
Zelfs de glow plug die vast in de cilinderkop ingebouiwd was kon je met een naald en geduld herstellen.
Hoe was het alweer, de brandstofnaald 3,5 toertjes opendraaien en na draaien nog wat bijregelen voor maximale toeren.
Inmiddels was je tankje alwel voor 1/5é leeg, maar had je toch nog ongeveer voor 5 min. vliegtijd, voor een rondvluchtertje meer als voldoende, De vliegertjes door Cox uitgebracht en uitgerust met hun motor waren snelheids duiveltjes, door de kortere besturingslijnen als de normale CL's was je meestal al zatgedraaid voor het motortje stopte.
Later zijn deze toestelletjes in plastik gemaakt ipv. balsa.
Toen vond ik ze niet leuk meer, een fatsoenlijke chrasch betekende gewoon het verlies van je toestel, de balsa toestelletjes kon je nog repareren.

Johan.

OS, heeft in de jaren 70 nogtans slechte motoren op de markt gebracht.

Koppakking die het veel te vlug liet afweten, voornamelijk de 5 ccm.
Toen al een redelijk zware motor op de markt.
De 6,5 ccm was ook nog een motor met hetzelfde probleem.
De koppakingen herstelden we toen met perkament, vele nachtlampjes voor de slaapkamer waren met kappen gemaakt van dit materiaal.
Hiervan sneden we nieuwe koppakkingen en konden we zo de motoren draaiend houden.
In de jaren 80 is dit verbeterd en groeide OS uit tot een goed betrouwbare motor.
Zijn Japanese conkurent was daarvoor Enya, deze draaide na 6 jaar dienst nog steeds, wel met minder vermogen door sleetage, maar een OS had het toen allang laten afweten.
Enkel de OS 1,5 ccm was onverwoestbaar, deze draaide 15 jaar later nog steeds als nieuw.
Mijn laatst gekochte Enya van 3,5 ccm heb ik nooit aan het draaien gekregen. (1981)

Johan.

Laatst bewerkt:
Back