COX motortje vast

In een ander draadje beschreef ik al dat ik een vergumd COX motortje in mijn bezit heb gekregen.

Ik ben er nog niet uit welk model dit is. Wel heb ik met de ultrasoonreiniger bijna alle vastgekoekte olieresten weg weten te krijgen.
Desondanks zit de motor nog vast.
Ik heb kruipolie boven in de cilinder gegoten en deze loopt mooi langzaam langs de zuiger naar beneden dus die lijkt niet vast te zitten.
Nadat ik het achterdeksel van het carter geopend had kon ik vaststellen dat het 'big end' van de drijfstang vrij over de kruktap op de krukas kan bewegen.
Het lijkt er op dat de krukas vast zit.
Om dit helemaal zeker te kunnen vaststellen wil ik nog enkele zaken loshalen; de cilinder en de ringuitlaat (om ook de carburateur goed te kunnen reinigen want de naald zit vastgekoekt) én de propellorhub en krukasborgschroef.

Ik heb het bijbehorende COX-tool nr. 1530 waarmee de borgschroef en de cilinder verwijderd kunnen worden.

yhst-10048656918012_2118_7133709

Wat de cilinder en uitlaat betreft, eerst de cilinder losdraaien (linksom?) en dan de uitlaatring losdraaien (ook linksom?).
En hoe komt de propellorhub los? De borgschroef die daarachter zit komt wel met de tool los maar loopt vast op deze hub.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Mvgr,

Bob

Cilinder en uitlaat zijn los, zo ook de carburateur.
Zuiger en cilinderwand zien er nog als nieuw uit, hier geen problemen dus.
Nu alleen nog de neus (hub + borgschroef) loshalen en de kanaaltjes in de luchtaanzuigkelk vrijmaken (ik weet het, niet peuteren met een puntig voorwerp).

Cox Vast

Hallo Bob,

Wat bij mij goed heeft gewerkt was warm stoken met een fohn, toen hte geheel lekker warm was, kon ik alles zonder veel kracht uit elkaar halen.

Groet Hans

Kan dat geen kwaad voor het kunststof carburateurhuis?

B.T.W. onderstaand een plaatje na de gedeeltelijke demontage en ultrasoonreiniging:

Laatst bewerkt:
Zelf heb ik ook een aantal cox motortjes. Dat is een Tee Dee.
Toch opletten met die kunststof, dat voorste polietje waar je prop tegen komt kun je er gemakkelijk afhalen. Is er overgeschoven (met naven).

Warm stoken is niet meer nodig, de as is weer vrij, de petroleum, de kruipolie en het ultrasoonbad hebben het geflikt. De koek is weer week geworden en uitgewassen. Inmiddels goed gesmeerd met dunne machineolie en handmatig goed draaiend verdeeld. Met alles erop en eraan weer in elkaar gezet heeft het motortje een mooie compressie. De prop komt met een mooie plop weer terug!
Alle onderdelen zijn met WD40 afgesprayed om het water te verdrijven (Water Dispersant formule #40), daarna droog afgenomen en waar gepast geolied om oxidatie te vookromen.

Volgens Gunther is dit een TeeDee, waarbij ik op de site van Martin Hepperle : COX Engines niet het juiste model geidentificeerd krijg. Ik vermoed dat de uitlaat 'geleend' is van een Medallion model of was dit een universeel accessoire op beide series toepasbaar? Daarnaast zit er een originele tank achter (gecombineerd met motorsteun) die niet bij de TeDee's 0.049 zou zijn geleverd.
Op basis van boring en slag kom ik uit op een slagvolume van 0,8 CC waardoor dit een 0,049 model moet zijn.

Onderstaand het geassembleerde exemplaar. Wie kan mij met de volledige identificatie helpen?

Overigens vind ik het erg bevredigend weer zo'n vastgelopen machientje lopend te krijgen. Nu alleen de gloeiplug checken en brandstof inkopen.
Naar ik begrijp moet dit een nitro en wonderoliegehalte hebben van resp. 15 en 20%.

Overigens zou dit een leuk motortje zijn om op de bijgeleverde pyloon te monteren op een zwever? Wat zou'ie aankunnen? Ik zou het leuk vinden met mijn jongste zoontje een traditionele hoogdekker balsazwever te bouwen en hem met de COX omhoog te sleuren en met een automaatje na verloop van tijd te laten landen. Is dat realistisch?
Ik denk bijvoorbeeld aan de Gentle Lady van Carl Goldberg:
gpma0960_01_bg.jpg

Laatst bewerkt:
Met grote zekerheid heb je een TD.051 zoals deze door Graupner in Europa zijn geleverd.
Cox heeft (nagenoeg) dezelfde motortjes gemaakt als .049 (zwarte carb body) en .051 (rode carb body).

Volgens Goldberg is deze motor qua grootte geschikt voor dit model:
Carl Goldberg Products Ltd. - Gentle Lady Glider Kit

Houd er wel rekening mee dat deze demper in verhouding nogal veel vermogen wegneemt van dit type motor. En ook met demper maak je jezelf niet overal geliefd vanwege het doordringende geluid...

Bij deze kleine hoogtoerige motortjes is 15% nitromethaan in de brandstof ongeveer een ondergrens waarbij ze nog prettig in gebruik zijn.

Succes!

Back