In een ander draadje beschreef ik al dat ik een vergumd COX motortje in mijn bezit heb gekregen.
Ik ben er nog niet uit welk model dit is. Wel heb ik met de ultrasoonreiniger bijna alle vastgekoekte olieresten weg weten te krijgen.
Desondanks zit de motor nog vast.
Ik heb kruipolie boven in de cilinder gegoten en deze loopt mooi langzaam langs de zuiger naar beneden dus die lijkt niet vast te zitten.
Nadat ik het achterdeksel van het carter geopend had kon ik vaststellen dat het 'big end' van de drijfstang vrij over de kruktap op de krukas kan bewegen.
Het lijkt er op dat de krukas vast zit.
Om dit helemaal zeker te kunnen vaststellen wil ik nog enkele zaken loshalen; de cilinder en de ringuitlaat (om ook de carburateur goed te kunnen reinigen want de naald zit vastgekoekt) én de propellorhub en krukasborgschroef.
Ik heb het bijbehorende COX-tool nr. 1530 waarmee de borgschroef en de cilinder verwijderd kunnen worden.
Wat de cilinder en uitlaat betreft, eerst de cilinder losdraaien (linksom?) en dan de uitlaatring losdraaien (ook linksom?).
En hoe komt de propellorhub los? De borgschroef die daarachter zit komt wel met de tool los maar loopt vast op deze hub.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Mvgr,
Bob
Ik ben er nog niet uit welk model dit is. Wel heb ik met de ultrasoonreiniger bijna alle vastgekoekte olieresten weg weten te krijgen.
Desondanks zit de motor nog vast.
Ik heb kruipolie boven in de cilinder gegoten en deze loopt mooi langzaam langs de zuiger naar beneden dus die lijkt niet vast te zitten.
Nadat ik het achterdeksel van het carter geopend had kon ik vaststellen dat het 'big end' van de drijfstang vrij over de kruktap op de krukas kan bewegen.
Het lijkt er op dat de krukas vast zit.
Om dit helemaal zeker te kunnen vaststellen wil ik nog enkele zaken loshalen; de cilinder en de ringuitlaat (om ook de carburateur goed te kunnen reinigen want de naald zit vastgekoekt) én de propellorhub en krukasborgschroef.
Ik heb het bijbehorende COX-tool nr. 1530 waarmee de borgschroef en de cilinder verwijderd kunnen worden.
Wat de cilinder en uitlaat betreft, eerst de cilinder losdraaien (linksom?) en dan de uitlaatring losdraaien (ook linksom?).
En hoe komt de propellorhub los? De borgschroef die daarachter zit komt wel met de tool los maar loopt vast op deze hub.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Mvgr,
Bob