Cozy F1 Tunnel houtbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 30 aug 2013.

  1. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Een korte intro van mijn nieuwe bouwverslag. Na mijn 152vo racer, de SpeedLiner Corsair M-510 wilde ik graag nog een romp bouwen met buitenboordmotor. Het moest een F1 tunnel gaan worden, want die wilde ik altijd nog eens bouwen en ik vind het mooie rompjes met leuke vaareigenschappen. Daarnaast zie je ze niet heel veel.

    In plaats van een kit of bouwtekening ben ik mijn eigen romp gaan ontwerpen. Daarbij stond de setup al enigszins vast:

    Buitenboordmotor:OSE / TFL / HobbyKing versie
    Regelaar:Turnigy Marine 60A
    Lipo: Turnigy 3S 3Ah 30C
    Vaarklaar gewicht: 1500gram

    De romp moet ook een 4S lipo van 3-4Ah kunnen herbergen voor evt. latere upgrades en er moet plaats zijn voor mijn Garminn Geko 201.

    Hier een aantal tekeningen van hoe de romp eruit komt te zien:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De romp afmetingen zijn 600x249x122mm.

    Het wordt een houtbouw romp. De cowl maak ik van glasweefsel over een mal.
    De drijvers en de romp worden ook voorzien van een glasweefseltje.

    Binnenkort de eerste bouwfoto's :)
     
  2. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    mooi ontwerp! ik blijf het maar knap vinden hoe jullie die ontwerpen zo op de pc kunnen maken! lijkt me echt superleuk om het zelf ook te kunnen! welk progamma gebruik je? en is ie een beetje overzichtelijk?:rolleyes:

    verder veel succes met het bouwen!
     
  3. remy moller

    remy moller

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Wormerveer
    Ga deze zeker volgen, je vorige bouwsels zagen er erg strak uit.

    (Als je me nog herkent ik ben ook inmiddels verder gegaan met hydromite na een hele lang tijd van stilstand).
     
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    @ Sam, dank je. Ik heb hem in Pro/Engineer getekend, tegenwoordig heet dat Creo. Niet echt een makkelijk te leren programma. Gebruik het voor m'n werk, dus dan moet een bootromp wel te doen zijn :)

    @ Remy, ja dat weet ik nog! Jij bouwt hem van zo'n RBC kit toch?
     
  5. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Aaaah daarom ziet het er zo goed uit!
     
  6. BIEZELWERKS

    BIEZELWERKS

    Lid geworden:
    1 jul 2010
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Klazienaveen. Drenthe
    Heeeel mooi Project hoor, Ga het zeker volgen.
    F1 tunnel boat is toch wat mooi blijft. :cool:
     
  7. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Ziet er goed uit! Ga deze volgen!

    Zijn dat niet wat veel spanten bij de neus van de sponsons?
     
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    De drijvers hebben voorin inderdaad meer spanten, omdat daar de vervorming van de plaatdelen het grootst is. Daarnaast wegen de spanten bijna niks. Ze zijn van hobbytriplex van de Gamma, wat erg licht hout is en ze zijn ook open gewerkt.
     
  9. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Ik snap het, maar zitten ze niet erg dicht op elkaar? Hij word maar 60cm toch?
    Je zou er volgens mij wel twee tussenuit kunnen halen en dan met stringers werken van achter tot voor.
    Dan heb je gelijk de strakes/randjes. (Het is maar een idee...)
     
  10. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Dat is inderdaad een goede optie. Maar ik ga voor een andere aanpak; tussen de spanten komt hardschuim te zitten. Dat wordt in vorm geschuurd aan de hand van de spanten. Vandaar ook meerdere spanten voorin, zodat de vorm eenvoudiger te volgen is. Daarna worden de drijvers beplankt.

    Soms zie je ook dat de vorm van de drijvers in 1 keer van hardschuim wordt gezaagd, maar ik heb niet het gereedschap om dat maat exact te krijgen. Vandaar dat ik met spanten ertussen werk, net als jouw eco project :)
     
  11. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Met de schuimmethode is een spantje extra inderdaad geen overbodige luxe ;)
    Waar ga je hem daarna mee bekleden?

    Ben benieuwd naar de vorderingen!
     
  12. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    dat is een goed idee dan heb je ook meteen het nodige drijfvermogen bij een mogelijke aanvaring o.i.d.
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Drik Jan,

    Weer een mooi project! Ik ga 'm volgen, ben benieuwd wat 'onze' buitenboordmotor hier achter presteert!
     
  14. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    leuk ding hoor , ben zelf nu bezig met een paar vintage rc boten , die waren al oud toen ik jong was
    de SusieQ compleet redesigned in cad , wel de buitenzijden behouden
    [​IMG]
    en de Bobby vic smeed telectra opnieuw in cad voor de beginner
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Bedankt voor de complimenten mannen. Nu moet ik het nog wel waarmaken natuurlijk ;)

    @ Majestic; de beplating wordt 0.8mm berkentriplex en de bodem van de middentunnel wordt van 1mm. Het geheel wordt met 50 gr/m2 glasweefsel gelamineerd.

    Het bouwen gaat niet heel hard. Druk met andere zaken. Maar ik kan alvast wat foto's laten zien:

    Het gereedschap om de spanten op maat te krijgen:

    [​IMG]

    2 dezelfde spanten op elkaar en dan op maat schuren / vijlen:

    [​IMG]

    De drijvers in onderdelen:

    [​IMG]

    Spanten lijmen met een hoekprofieltje om het mooi recht te doen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tussen de spanten zit hardschuim. Van de lokale bouwplaats gekregen :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een aluminium profiel tegen de drijver aan geplakt, zorgt ervoor dat de drijver goed recht blijft tijdens het opbouwen / beplaten.

    [​IMG]

    Klaar om de eerste beplating erop te lijmen.

    [​IMG]

    Het strak bouwen van de drijvers is meer werk dan gedacht. Aan de andere kant zal de middentunnel rechttoe rechtaan te bouwen zijn. Volgende update heb ik de drijvers hopelijk beplankt :)
     
  16. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Dat ziet er strak uit!

    Ben benieuwd naar het beplaten.
    Zeker hoe je dat kleine randje gaat doen.
     
  17. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Heel netjes!
     
  18. remy moller

    remy moller

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Wormerveer
    Ziet er goed uit ben benieuwd naar de volgende update...
     
  19. cadwaezel

    cadwaezel Guest

    wat is het stil hier:p
     
  20. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Dat klopt, de bouw gaat momenteel niet zo snel, maar het gaat wel door :) Beide drijvers zijn in vorm geschuurd en ik ben ze nu aan het beplaten. Als dat af is volgt er een update.
     

Deel Deze Pagina