Cozy F1 Tunnel houtbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 30 aug 2013.

  1. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    ziet er zeker zeer fraai uit. ben benieuwd naar het eind resultaat heey!!!
    top man!!! grt tom.
     
  2. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Zo weer wat opgeschoten met de bouw. Ik heb mijn Cozy F1 wel wat een eigen gezicht gegeven, moet kunnen. Het laatst heb ik nu alles geimpregneerd, wordt nu dus schuren en plamuren tot alles spekglad er uit ziet. Wordt vervolgd.
    Mijn Outboard etc zijn onderweg vanuit Hongkong, dus geduld is een schone zaak.
     
  3. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Oh ja wel hoor, met een elektrische figuurzaag of zoals ik gebruik microtools lukt het zeker.
     
  4. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hè appie waar kan ik je laatste foto’s bekijken. Zie wel linkjes maar kan ze niet aanklikken. Figuurzagen was voor mij al een klote bezigheid op school voor mij dus dat gaat het echt niet worden. Laat mij maar lassen en draaien of frezen.
    Gr eddy
     
  5. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Vreemd, eerdere foto's lukt wel?, bij mij is niets veranderd. Metaal is ook mooi om mee te werken, ben ik slecht in.
     
  6. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Heb een draaibank thuis dus ik red me wel met metaal. Zet je wel even een mooi filmpje op YouTube als hij klaar is. Ik blijf je volgen.
    Gr eddy
     
  7. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Mooie vorderingen Appie. Hoeveel weegt je romp nu?

    Zoals beloofd hier een kort filmpje van de 4S setup. Met een 35mm 2 blads prop i.c.m. de AquaStar 2800kV outrunner gaat dat behoorlijk goed vooruit! Ik heb vandaag een topsnelheid gemeten van 78.0 km/u.

    [​IMG]

    Een heel verschil met de messing 32mm 2 blads prop die ik er de vorige vaarten op had. Toen haalde ik max. 72.4 km/u.

    De flexas houd het tot zover goed uit; ik heb nu 5x met de 4S setup gevaren.

     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2017
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Hallo Dirk Jan, op mijn manier van bouwen wordt geheel wel wat zwaarder, ik zit nu op 900gr gewicht.
    Te zwaar? Ik weet nu niet wat alle electronica totaal gaat wegen, ik heb outboard en esc ontvangen, komt dus een lipo en servo bij. Mijn mini ontvanger weegt zeer weinig.
    Nog klein vraagje, heb ik een sterke servo nodig? Of is standaard voldoende. Gr. Appie.
    Geweldig zo mooi je F1 over het water vliegt, en wat een snelheid. 1:10 ×78, 780 km/u.:koud::yes:
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2017
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Mooi man! Goed dat de as heel blijft, maar blijf hem in de gaten houden, ik vind de belasting toch behoorlijk groot. Zal ook wel goed gaan doordat de romp erg licht loopt waardoor de daadwerkelijke krachtoverbrenging op zich mee valt.
     
  10. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Klopt Lex, ik heb er zelf ook mijn bedenkingen bij hoe lang het goed blijft gaan. Maar dat is meteen ook het leuke; steeds meer uit de romp en de setup halen en kijken waartoe het allemaal in staat is. Zolang je maar in je achterhoofd houd dat het ook stuk kan gaan :) Om de prop niet te verliezen bij een gebroken flexas, vaar ik altijd met een prop saver. Verder vaart hij ook op 3S al leuk en dan blijft de flexas erg lang heel.
     
  11. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    mooi man zo. top gedaan. even over de flexas. heb je nu 3/16 e as of 1/4 ???
    met de 1/4 as gebeurt zowieso niets hoor dirkjan. mocht je as breken dan is die dikkere uitvoering misschien ook een optie??!!

    grt tom. ps loopt als de brandweer. prachtig. :friends::)
     
  12. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Ik weer aardige vorderingen gemaakt. De lak op de drijvers is me nog wat te schraal, doe ik bij warmer weer nogmaals. Moet nu een oplossing vinden om de "afdekkap" waterdicht te krijgen. Lipo's zijn onderweg, zo kan bijna proefvaart maken.

    Dirk Jan, een klein vraagje over het smeren van de flexas? Wat gebruik je hiervoor, en waar giet je dit erin? Doe je dit in de derde "nippel" welke verticaal gemonteerd is? Bedankt!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Dat ziet er strak uit Appie! Erg mooi gebouwd. Mooi detail ook die opstaande rand aan de binnenkant van de drijvers.

    Ik smeer de flexas door hem eruit te halen. Gewoon het inbusje in de motorkoppeling losdraaien en je trekt de flexas er zo uit.

    Voor de flexas gebruik ik een dun laagje kogellagervet; daar smeer ik de as mee in. Vervolgens spuit ik via het aslager onderin het staartstuk (met de flexas er nog uit dus) wat siliconenspray. Misschien een aparte combinatie, maar het werkt voor mij al jaren prima.

    Na het varen altijd je flexas er weer uit halen, afnemen met een doek en weer vers in het vet zetten. Zo kan hij nooit gaan roesten en kan je er lang mee doen.

    Voor wat betreft het kapje waterdicht maken; gewoon dichttapen. Dat werkt echt het best. Ik heb de buitenste kap om de neus heen gehaakt zitten en achter zit hij over 2 pennen met borgpennen er doorheen. Daaronder zit een houten, plat afdekkapje, zoals je in mijn foto's kan zien.

    Ik ben benieuwd naar de eerste vaart!
     
  14. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Laatst bewerkt: 13 dec 2017
    Cnn vindt dit leuk.
  15. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Zeer strak eindresultaat! Mijn complimenten. Je houd meer van het bouwen dan het varen zo te lezen :)

    Heb je er wel mee gevaren, of is de vuurdoop voor de toekomstige eigenaar?
     
  16. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Het varen komt zeker Dirk Jan, ik wacht op wat beter weer. Ben wel van doel om een 2e te gaan bouwen, zal zeker iets makkelijker gaan, nu met enige ervaringen. Je hebt wel gelijk dat het bouwen bij mij op de 1e plaats komt. Wordt vervolgd!
     
  17. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Eindelijk met mijn cozyF1 copie geprobeerd te varen. Tja varen doet ie prima, echter zonder snelheid. Bij halfgas komt er iets snelheid in de boot, en komt de"neus" wat uit het water. Echter bij volgas verdwijnt de snelheid ( nouja snelheid), ik hoor wel veel toeren echter ik zie het niet:mad::mad:. Heb Dirk Jan een pm gestuurd, echter meer advies is altijd voor een beginner welkom. Graag. Groet.............Appie:bye::bye:

    ( totaal gewicht is 1680gr, 3s lipo)
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Wat voor prop gebruik je?
    Hoe diep zit'ie? De naaf zou ter hoogte van de onderste hoeken van de drijvers moeten zitten. Als hij te hoog hangt vaart het prima op lage snelheid, maar zodra de romp gaat planeren, die neus omhoog, krijgt de schroef teveel lucht en te weinig water = toeren omhoog zonder snelheidsverhoging.
    Staarthoek is nul graden, of 2-3 naar beneden?
    Gewicht is naar mijn idee OK
    Zou ook een zwaartepunt issue kunnen zijn, dat zal Dirk Jan weten.
     
  19. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    227
    Hallo Lex, de standaard prop welke op de outboard van HK zat. Motor dus alles standaard.
    Oh de staarthoek is bij mij zelfs iets omhoog. De as zat dus toch te hoog, heb ik nu laten zakken, blijft toch nog iets +- 4 mm er boven. Met iets negatief zakt as nog iets. Zou dit voldoende zijn, anders moet ik een en ander verbouwen zodat as 100% gelijk ligt met onderzijde drijvers. Groet!
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2018
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Dan denk ik dat de prop te hoog zit. Staarthoek negatief werkt dan ook slechter. Probeer het eens met de staarthoek iets (2-4 graden) naar beneden, en de propnaaf ter hoogte van de laagste hoek(en) van de drijvers. Een filmpje van een proefvaart kan ook veel verklaren.
     

Deel Deze Pagina