Cozy F1 Tunnel houtbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 30 aug 2013.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    3.991
    Locatie:
    Lelystad
    Uiteindelijk is het eerst zaak de boot goed varend te krijgen, dan liever eerst een veilige trim die dan misschien niet zo snel en efficiënt is. Dan stapje voor stapje naar de ideaal trimmen, dat vind ik nu net één van de leuke dingen aan een nieuwe boot!
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2018
  2. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    182
    Bedankt voor je hulp Lex, ik zal je advies uitproberen, laat resultaat weten.:thumbsup:
     
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    2.793
    Locatie:
    Veenendaal
    Hoi Appie, ik had het je al per pb gestuurd, maar voor anderen ook nog even hier:

    Fijn dat je Cozy F1 vaart. Nu nog wat snelheid vinden

    Ik heb gemerkt dat de propnaaf wel wat boven de onderkant van de drijvers moet staan om de motor voldoende op toeren te laten komen. Ook staat mijn buitenboordmotor iets naar boven gericht. De romp moet goed uit het water komen, met de drijvers schuin omhoog en het laatste stukje van de achterkant nog in het water bij volgas. Dan heb je de minste weerstand en win je al gauw snelheid. In eerste instantie had ik de romp ook teveel in het water varen vanwege een verkeerde hoek.

    Mijn vaarklaar gewicht lag origineel wel wat lager, maar ondertussen vaar ik met een 4S setup en heb ik nagenoeg hetzelfde gewicht als jij.

    Luister eens goed naar de motor. Als die wel duidelijk hoge toeren draait op volgas, maar er is weinig snelheid, dan moet je prop omlaag. Stijgt het toerental maar weinig met volgas, dan moet de prop hoger.

    Het zwaartepunt moet ongeveer op 20cm vanaf de achterkant van de drijvers liggen (30%). In principe moet dat wel redelijk goed uitkomen door het ontwerp.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2018
  4. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    182
    Dirk Jan en speedboters, na enig gesleutel en veranderingen opnieuw getest. Nu lijkt het mij dat tijdens volgas het achterdeel te diep ligt, neus komt flink uit het water, echter wel meer snelheid maar lang niet genoeg. Zwaartepunt ligt wel op 20cm vanaf achterkant drijver, dit lijkt mij dus wel ok. Met het sterkere motortje zal het zeker beter worden, echter graag jullie support over het erg diep varen van de achterkant???
    Alvast hartelijk dank, ik ben tenslotte een bootnoob, Groet.......Appie.:thumbsup:
     
  5. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    580
    Locatie:
    Lent
    Outboard naar beneden tilt de kont op.
     
  6. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    182
    Je bedoelt negatief? Hij staat nu neutraal gelijk met onderkant drijvers.
    Overigens mijn 3s lipo is slechts 15c?
     
  7. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    580
    Locatie:
    Lent
    Of in zijn geheel naar beneden, dat ligt eraan hoe ie in het water ligt. Dat kan ik vanaf hier niet zien. Ik zou beginnen met iets negatief te kantelen.

    15C is vrij laag voor in een powerboat. Hoeveel mAh is de accu?
     
  8. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    182
    3000, ik zal een andere bestellen 5000 oid met 40-80c.
    Achter ligt behoorlijk diep, dus ik begin met negatief.
    Bedankt voor je advies....
     
  9. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    2.793
    Locatie:
    Veenendaal
    Hoi Appie, ik denk dat de lipo ook niet meewerkt om veel vermogen te leveren. Een 15C 3Ah lipo kan maar 45A leveren. Daarmee zit je meteen rond de grens van wat je motortje trekt.

    Gezien je boot niet heel licht is, zou ik niet voor een 5Ah 3S lipo gaan. Ik vaar met 3S 3Ah 30C lipo's en dat gaat zonder problemen.

    Ten opzichte van je huidige lipo, denk ik zeker dat je verschil gaat merken. De spanning zal minder inzakken en dus heb je meer power.
     
  10. Appie Kuipers

    Appie Kuipers

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    182
    Misschien een domme vraag van mijn kant, heeft Dual Rate ook invloed op het volgas van de Esc?:rofl:
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.229
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Als je de regelaar inleert op volle uitslag van gas, ja.
     

Deel Deze Pagina