Crash Beaver watervliegtuig [filmpje]

Vorige week zondag, 7 juni 2009 ging het mis met deze Dehavilland beaver op Lake Hood in Anchorage. :shock:
Inschattingsfoutje?

[URL="
Eventueel op youtube site in HD te bekijken... [/URL]

Even verder gezocht, inzittende zijn er goed mee weg gekomen, zie bericht hieronder. Oorzaak zou een windvlaag zijn. Voor mijn gevoel was het allemaal te krap, pas enkele meters voor de kant leek ie genoeg snelheid te hebben om los te komen... :rolleyes:

Family escapes Lake Spenard plane crash

LAKE SPENARD: Gust hit craft just after it left the water.

Published: June 7th, 2009 08:26 PM
Last Modified: June 8th, 2009 02:03 PM

A de Havilland Beaver carrying a family of four and two dogs crashed moments after takeoff from Lake Spenard on Sunday afternoon, according to a federal investigator.

The pilot, his wife, two boys and the pets were uninjured but they were "shaken pretty good," said the investigator for the National Transportation Safety Board.

The suspected cause of the accident, shortly before 2 p.m., was a strong gust of wind that apparently pushed the Beaver hard to the left; the pilot couldn't climb out of it before hitting ground next to a Lake Hood canal, said Howard Plagens, the NTSB investigator.

After the plane hit the ground, it crashed through a boundary fence and spun around on the grass next to the parking lot of the Alaska Department of Transportation office building, according to Plagens.

"He hit it just right not to have any injuries," Plagens said. "We are all very happy with that," he added.

Plagens said the pilot told him that there were no mechanical issues with his plane and liftoff was normal until the gust of wind struck the plane.

Its floats torn nearly off, the plane sat crumpled on the grass next to the DOT parking lot throughout the afternoon while the pilot tried with difficulty to find someone -- on a nice Sunday afternoon -- to haul it away, Plagens said.

The NTSB and Federal Aviation Administration are both investigating the crash and will decide whether further follow-up is necessary, he said.

If the federal agencies end up agreeing with the pilot that the accident didn't result from mechanical problems, they NTSB will issue a final accident report within 30 days, Plagens said.
beavercrashed.jpg

An airport police officer and National Transportation Safety Board investigator Howard Plagens walk past a de Havilland Beaver that crashed during a takeoff at Lake Hood Seaplane Base in Anchorage June 7, 2009. Everyone on board the floatplane walked away from the crash

Laatst bewerkt door een moderator:
blijkbaar niet, in de video lijkt de wind schuin van voren te komen, dus een plotselinge windvlaag zou redelijk snel op het water af te lezen moeten zijn neem ik aan, en daarbij,
waarom trekt hij pas zolaat op? : hij had gewoon geen keuze, of hij moest de kant rammen
en je ziet ook duidelijk dat hij over een vleugel wegzakt, dus gewoon een stall, wind wil
ik eventueel nog wel als oorzaak aanwijzen

Skyhigh

Ikzelf zou zeggen dat de snelheid gewoon veelste laag was, het lijkt erop alsof de kist niet echt op zijn step komt en dan ook nog door het vrij vlakke water gewoon blijft kleven totdat de kist los wordt getrokken met te weinig snelheid.

Tevens begrijp ik niet helemaal waarom hij vertrekt met wind van links als het meer nog een stuk verder doorloopt met een gunstigere opstarthoek tegen de wind in.
Als je de laatste beelden van de video ziet zie je dat het meer langer is dan dat er nu gebuikt wordt.

Gezien de positie van de cameraman lijkt het meer op een "macho" vlieggedrag om de kist vlak voor de camera langs of er net overheen los te trekken wat hier duidelijk verkeerd afloopt.

Just my 2 cents.

Als ik het goed bekijk dan stijgt hij op met de wind schuin van rechts achteren. Dat is op 45 seconden te zien aan de windzak. Windvlaag, nee, want die windzak hangt niet recht, maar half omlaag.

Normaal heeft hij toch niet zoveel ruimte nodig. Ik heb ze op veel korter water zien opstijgen... :S

Hij lijkt rond de 37 seconden toch een beetje paniekerig met zijn hoogte, alsof hij hem dan probeert weg te trekken.

En als het showen voor de cameraman was, dan had hij tenminste genoeg tijd om goed op snelheid te komen: geen reden om te stallen?

Laatst bewerkt:
Ik ben het met Theo eens.
Als je naar de beweging van het water ( golfjes ) kijkt komen die van rechts, dus voor het vliegtuig van stuurboord in, dat zie je ook door het driften van het toestel
Naar mijn mening heeft hij dwars op de windt proberen op te stijgen.

De wind komt vanuit pilot perspective van rechts, het toestel drift enorm op de drijvers, niks windvlaag! pilot error en met zijwind stijgen, full flaps uit terwijl je speed te laag is.... dat is er om vragen !

erg fout!

ASH

Laatst bewerkt:
Ik denk dat dat te weinig effect gaf en hij kon kiezen tussen tegen de kant klappen of proberen de kist lostrekken. De kist planeerde nog niet eens.

In een van de filmpjes is een gebouw te zien, als ik die dakconstructie bekijk en ga opzoeken op die link van google maps, dan kom ik uit bij lake hood In. En de crash site lijkt me dan iets ten westen te liggen ongeveer bij de kruising aviation avenue en de rutan pl... Maar zekerheid heb ik hier niet over.

In een van de filmpjes is een gebouw te zien, als ik die dakconstructie bekijk en ga opzoeken op die link van google maps, dan kom ik uit bij lake hood In. En de crash site lijkt me dan iets ten westen te liggen ongeveer bij de kruising aviation avenue en de rutan pl... Maar zekerheid heb ik hier niet over.

Ik heb het opgezocht
Voor de mensen die het niet begrijpen
Dit huis bedoelen we:

74021325.png

En dan hier zie je dat huis staan:

24911283.png

En wat ik dan niet snap.. waarom gaat hij op de wal af? had hij niet gewoon een beetje rudder naar rechts kunnen geven zodat hij wel kon opstijgen?

Die kist planeerde absoluut niet, en hing zelfs achterover wat weer afremt in het water.
Dat dacht ik ook al en heb ik ook al eerder aangegevend dat de kist echt niet lekker op zijn step stond.

Back