Creality CR-10 draadje

Discussie in '3D Printen' gestart door Tadango, 19 jun 2017.

  1. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.697
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Dat zal een stuk schelen met een betere ondergrond
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.040
    Locatie:
    Groningen
    Even een update. De printer draait nog steeds, al wordt hij niet veel gebruikt de laatste tijd. Daar komt straks verandering in als een nieuwe Mig 15 wordt geprint. Om deze zo mooi en strak mogelijk te krijgen ben ik diverse upgrades aan het doorvoeren:
    - Dual Z leads met een riem gekoppeld
    - Frame verstevigingen
    - Handigere / betere extruder
    - Nieuwere firmware
    - Snellere Octoprint server
    - Betere hotend

    Een aantal modificaties zijn al gedaan. De Pi Zero W is vervangen door een PI 3 B+... man wat een verschil in snelheid. Qua print merk je daar alleen niets van. De firmware is geupdate naar Marlin 1.1.9 van TH3D. Daar zit een betere stock PID voor de temperatuur in en Lineair Advance. Dat verhoogt de print kwaliteit zeker al is het verschil met een bowden printer niet heel groot.

    De Dual Z aanpassing is bijna gereed. Ik had alleen 1 spindel die te kort was, dus daar wacht ik nog op. Dit geeft een veeeeel stabielere Z beweging waardoor onregelmatige lagen een stuk minder moeten zijn. Ook blijft de balk waar de X as op draait veel beter afgesteld waardoor je minder hoeft af te stellen. Ik heb de 2 spindels via pulleys en een tandriem gekoppeld zodat ze perfect synchroon lopen en blijven. De spindels zijn ook anders dan de originele waardoor er nu 4x zoveel stappen nodig zijn per mm op de Z as. Dat levert meer nauwkeurigheid en kracht op. Ik vermoed de Z as af en toe van het missen van een stap.

    Voor de extruder heb ik een nieuwe geleider geprint waardoor flexibel fillament nu prima geprint moet worden. Het wisselen is ook eenvoudiger omdat de fillament beter geleid wordt en er zit een geleider langs de Z spindel zodat er geen vet op het fillament komt.

    Later meer... en foto's.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.040
    Locatie:
    Groningen
    Het begint nu echt wat te worden :)
    [​IMG]
    De nieuwe firmware draait prima (op wat gekke dipjes in de hotend temperatuur na dan).

    De 2e Z spindel is echt heerlijk. De Z as is veel stabieler, de gantry zit mooi haaks en de Z stappen zijn veel constanter nu. Het levelen van het bed zal nu ook minder vaak hoeven want de gantry kan gewoon geen kant meer op. De speling die er nog opzit komt door de kantelen van de V wielen in het profiel. Die ga ik nog na stellen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor het hotend (E3D V6) heb ik zelf een mount bedacht zodat ik altijd alles kan aanpassen zoals ik het wil. Ik wil ook meerdere hotend hebben liggen zodat ik bij een verstopping gewoon een andere kan plaatsen. Dit zal het kale hotend worden met heaterblock en nozzle. De kabels worden voorzien van een stekker zodat het wisslen eenvoudig gaat. Ook switchen tussen verschillende nozzle maten is dan erg snel te doen. De bovenste fan is tijdelijk.... al blaast deze wel erg goed.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.040
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb de Z en X as herbouwd en dat scheelt merkbaar in speling en precisie. Ik heb de originele rollers vervangen want tussen die lagers zat een plastic ring. Als je deze te vast draaide liepen de lagers stroef. Deze nieuwe rollers hebben een messing ring, dat zit super. Alleen de rollers van het bed zijn nog de originele.

    [​IMG]

    Ik heb ook 2 steunen gemaakt om het frame een stuk stijver te krijgen. Op de hoge prints moet dat net iets helpen. Staat ook gewoon mooi.
    [​IMG]

    Na 2 keer een draadbreuk te hebben gehad was ik het zat. Ik heb een stekker print gemaakt waarop de hoofd stekker voor de hotend binnen komt. Op deze print plug ik dan de sensoren, fans en de hotend in. Ik heb ook meer hotends besteld zodat ik een reserve klaar kan hebben liggen die er na 2 min opzit. Ook handig met een ander formaat nozzle ernaast bv.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het meeste is nu wel klaar. Ik wacht alleen nog op de onderdelen voor het verwarmde bed. Ook zit ik te denken om alle elektronica onder het bed te plaatsen zodat je niet meer het losse kastje ernaast hebt. Ik zit alleen met de koeling dan. Qua hoogte is het geen probleem.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.040
    Locatie:
    Groningen
    Er was een 750W bed verwarming aangekomen :) Toen ik deze aan het installeren was merkte ik iets op.....
    [​IMG]
    Lekker dan, dat was 2700W geweest op 220V. Dus contact met de leverancier een en nieuwe was onderweg. Weer 2 weken wachten..... Toen deze aangekomen was (en nagemeten ;)) heb ik deze geïnstalleerd (plak tegen het bed, klaar). Het kastje wat alles regelt moet ook omgebouwd hiervoor en dat heb ik zo opgelost:
    [​IMG]
    De grote voeding is verwijderd (er is geen 12V 180W verwarmd bed meer) en vervangen door een veel kleinere. Daarnaast ligt een solidstate relais van 50A (zag geen andere zo snel, kost niets) welke het nieuwe bed direct op 220V schakelt. De bestaande connectoren zijn hergebruikt (lees ik meer, moet blijkbaar 220V overleven) aangezien de stromen nu veel lager zijn (3A tov 15A). Het relais wordt aangestuurd vanuit het controle bord zodat alles net zo werkt als eerder, alleen sneller.

    Ook de raspberry pi met octoprint zit nu mooier ingebouwd (ipv met ty-raps....). Er is nu genoeg ruimte voor alles.
    [​IMG] [​IMG]
    Nu alles weer eens aansluiten en testen. Het nieuwe verwarmde bed schiet wel op :) De temperatuur stijgt in het begin 1 graad per seconde..... bij de sensor dan. Het duurt even voordat de glasplaat bovenop ook warm is. De 130 graden moet hij nu eenvoudig halen. Ik moet alleen op zoek naar andere isolatie want de piepschuim plaat onder het bed smolt meteen weg.....
    [​IMG]
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.040
    Locatie:
    Groningen
    Ok, klein rekenfoutje.... Totaal heb ik ongeveer 10A nodig zonder het bed, niet 5A.... De originele voeding zit er weer in. Past allemaal maar net zo. De eerste print met het 220V bed loopt.
     

Deel Deze Pagina