Creality CR-10 draadje

Discussie in '3D Printen' gestart door Tadango, 19 jun 2017.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Ziet er goed uit. En het scheelt weer een paar lijmverbindingen.

    Ga je de banden met flex printen?
    Ik heb een paar pogingen gedaan met Ninjaflex, maar geen bruikbaar resultaat.

    Welke accu's ga je gebruiken?
    De voorgestelde Turnigy accu's zijn zo ongeveer de enige die passen en op dit moment alleen in HK te bestellen.
    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-bolt-2400mah-3s-11-4v-65-130c-high-voltage-lipoly-pack.html
    Eén set geeft wel weinig vliegtijd dus ik het binnenkort met 2 sets proberen.
    Wel weer zwaarder.
    En... om goed met het CG uit te komen (bij 2 x 2 accu-sets) moeten de verbindingen achter de accuruimte er uit. Dat kun je het handigst doen voor je de rompdelen verlijmt (je komt er anders lastig bij).
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2017
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Eerst geen Gear, gewoon een bungy. Scheelt gewicht en geld eerst. Qua accu's komen er sls in, weet nog niet welke. Ik heb 4s 3600 en zet daar voor de eerste vlucht wellicht een 2s bij. De fan wordt een wemotec oid.
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Met 4 accu's en zonder retracts weegt die van mij 3300gr.
    EDF is van Wemotec: https://shop.wemotec.com/Midi-Fan-e...led-precision-balanced-and-harmonically-tuned.

    Dat boordgeschut en ik weggelaten en zelfs schuin ingekort.
    Afsnijden met kleine soldeerbout, handmatig dichtprinten met pen en "afpleisteren" wederom met de soldeerbout (op 230gr)
    Eerst volgende keer wordt ook met bungee, maar wel op een startkarretje.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Heb je toevallig gewichten van de geprinte delen? Ik zit 9% onder de geschatte gewichten van Simplify3D.
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Niet nu gelijk, maar ik heb een tweede MIG in onderdelen liggen die kan ik even in een zak doen en wegen.

    Ik ben even aan het kijken naar die accu's van SLS, maar welke wil je gaan gebruiken?

    Lengte is niet direct een probleem, maar volgens mij moet je niet buiten de 25x34mm gaan.

    Ik meet dat even na en zal gelijk alles even wegen.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik wil zoveel mogelijk gebruiken wat ik nu heb. 2x 3s 2600 is er ook maar dat is veel te saai. Ik zie nog wel wat ik gebruik straks....
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    1440 gr. totaal voor de geprinte delen.

    Dat is wel exclusief de plaatjes over servo's in de vleugel en de banden.
    Maar wel inclusief de plastik zak.
    Het verschil zal slechts een paar gram zijn.
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Oh ja. De twee vakken voor de accus meten 29x40mm heel strak gemeten.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt. Ik zal eens doorprinten :)
     
  10. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Dat heb ik ook dat het gewicht behoorlijk afwijkt in simplify3D. Je kunt je extrusion muliplier aanpassen zodat jewel uitkomt met je geprint gewicht per onderdeel. Onder tabblad "Other" kun je filament density aanpassen zodat geschat en werkelijk print gewicht beter uitkomt.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2017
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Iets minder vindt ik niet zo erg :)
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Het totale geprinte gewicht valt best mee en een paar gram meer of minder zal ook niet veel uitmaken.

    Daarna begint het toch wel weer door te tikken.
    Servo's zijn het niet echt, maar wel wat extra kabel.
    Ontvanger, stroomsensor (zou ik wel doen).
    Maar de EDF tikt wel lekker aan en dan de accu's.
    Twee stuks (nog geen 3 minuten vliegen), of vier stuks (= + 400gr)?

    Blijft wonderbaarlijk dat zo'n vleugel heel kan blijven zonder doorgaande ligger. :weetnie:
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Kleine tip voor het simpele gemak.
    Als stuurstangetjes voor de servo's heb ik lasdraad gebruikt (TIG of MIG geen idee).
    Je kunt deze heel makkelijk met een punttangetje op maat in Z-buigen en is voor deze korte aansturing toch stijf genoeg.
    Even een stukje heet maken + doorprikken en het gaatje is perfect (speling vrij) op maat.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De romp vordert al aardig :) Helaas zit alles wel continu 10% boven de gewichten van 3D print lab.... ach, straks nog maar 1 printen met wat meer tweaken van de profielen.

    Qua onderdelen komt het ook langzaam completer (qua keuze dan):
    - Jetfan V2 met 1900kv motor. Moet ongeveer 3.1kg doen bij 90A
    - Qua accu wil ik 4x https://hobbyking.com/nl_nl/zippy-flightmax-1800mah-3s1p-40c.html gaan proberen. Dan 3600 mAh 40C continu wat voldoende moet zijn voor 90A. Je vliegt immers niet continu volgas.632g voor de accu dan. In de Fury van 1,5kg doet 4s 3700 40C het prima en dan vlieg ik al snel 8 minuten normale stijl. Kwestie van gas management.

    Even wat er tot nu toe aan gewichten is:
    - Kist kaal : 1550g (+/-, kan iets meer worden)
    - EDF : 332g (schijnt niet zo gek te zijn)
    - Accu : 632g
    - Regelaar : 81g

    Totaal 2595. Dat lijkt nog niet eens zo gek. Ontvanger, servo's en stuurstangen egg (ik ga licht kabels aan de servo's zetten) zal nog 150g wegen denk ik. Dan zit ik precies op de maximale 2750 die ze opgeven.

    Gear is niet beschikbaar, vast ook zo stuk, dus er komt een bungee haak in. Dit weekend eens kijken naar een plek en versteviging daarvoor.
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Prima accu keuze. Scheelt toch 350gr met mijn accu's.

    Mijn fan trekt 128A, als de accu's tot 4,2/cel (ipv 4,35(LIHV)) geladen worden.
    Regelaar is 150A, dus bij echt volle accu's maar niet volgas geven.

    Ik heb twee punten voor de haak geprobeerd; 36cm vanaf de neus (gaat) en 27cm vanaf de neus (en dat gaat prima).
    Gewoon een plaatje met haak printen en rondom vastlassen met zo'n printpen (ook onmisbaar bij kleie reparaties).
    De vleugels heb ik inmiddels ook rondom vastgelast.
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2017
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Wellicht dat een moderator maar eens even wat moet gaan schuiven met de berichten, maar tot die tijd nog even een aanvulling op de geprinte Mig.

    De jongens van 3Dlabs hebben het over een stallspeed van: 50 km/h (bij 2,45) kg.
    Maximaal gewicht: 2,56 kg.

    Bij 3,3 kg ligt de stallspeed net onder 40 km/h (airspeedsensor).
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    2.750 Max gewicht toch? Ik heb ook koel openingen achterin. Ik denk een iets aangepaste versie?
     
  18. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Nope. 2650 gr. Max gewicht. (sorry twee getallen verwisseld). Zo staat het in de beschrijving.

    Vliegt nog steeds prima met 3300 gr. maar remt niet snel af.
    (maar vliegt dus nog steeds bij 50 km/h, bij 35km/h wordt het zeker een stall)

    "Mijn" setup laat hem wel eindeloos verticaal klimmen.
    Niet dat dat belangrijk is natuurlijk. Nog geen half gas is nodig om gewoon te vliegen.
    Het geluid is wel heel erg mooi.

    Bij mijn accu-pack 6S-4800mAh (LiHv) krijg ik maximaal 4000mAh geladen op 4,2V/cel.
    Het wachten is op een geschikte lader.
    Geschatte vliegtijd is nu ca 5 minuten.

    Koeling voor de Esc is wel een dingetje.
    Bij de eerste versie (van de romp) werd mijn regelaar (150A) veel te warm (volle accu (4,2V/cel) ~ 125A belast)
    Er is een update voor de romp (tbv esc koeling) die heb ik nog niet.
    Ik heb het "ruitje" aan de voor- en achterzijde van de cockpit er uitgesneden en dat werkt in ieder geval perfect.
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2017
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik zie wel een lucht happer boven in de neus die langs de accu's edg gaat. De regelaar komt daar ook ergens en kan wellicht ook profiteren daar van.

    De nieuwe vleugels zijn bijna klaar, ben benieuwd naar het gewichts verschil. Ze zijn nog netter geprint, op 1 plek na dan.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ah, 235g geprint, 231g volgens opgave 3D lab print. En dan moet er nog een stukje uit voor de wiel opening, ik weet niet of ze dat meerekenen.... Afwerking is ook behoorlijk strak. Deze instellingen kloppen wel ;) Morgen de 2e vleugel eens aanzetten. Duurt 27 uur voor een vleugel set (zonder tip en rolroeren).
     

Deel Deze Pagina