CTX-5FBL coax "Kamov" replica

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door bruteforce, 29 dec 2015.

  1. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Goedemorgen, ff getwijfeld in welk topic mijn nieuwste heli te plaatsen... Het is een coax maar niet zo'n FP speelgoed ding, hij heeft een volledig scale rotorkop en aansturing maar het is (nog) geen schaalheli met zijn trainerkap. Ik wil er iig nog een scale romp voor bouwen, en het is zeker geen 3D ding dus vandaar hier gepost.

    Techniek vind ik fascinerend, met name als het geen platgetreden paden zijn en als er dan iets moois voorbij komt dan moet ik dat uiteraard hebben. Met dank aan Laurens!

    De Taiwanese firma Sovereign http://www.tech-sov.com/products_detail_101.htm is hier niet zo bekend maar maakt mooie "echte" modelheli's zoals de coax CTX. Die is er al langer in een paddelversie en sinds begin 2015 ook in een 2x drieblads FBL versie. De complete aandrijving en besturing is gelijk aan het principe zoals het Russische Kamov dat toepast. Zie hier het voorbeeld, zoals ik hem wil maken, de KA-26:



    De CTX-5FBL is een 500 size heli met 500 size bladen, regelaar, motor en servo's. Hij vliegt op 5 of 6S.

    De staartbuis zit er alleen op voor de oriëntatie.
    [​IMG]

    De 2 rotoren worden door 1 motor aangedreven, eerst een tussenvertraging en dan via een kroonwiel drijf hij de 2 hoofdtandwielen tegelijk direct aan. Ook mooi te zien de aansturing van de "tail" stang.

    [​IMG]

    De 2 aandrijfassen (10mm en 8mm) zijn hol. Normaal gezien hebben de 2 rotoren dezelfde bladhoek en zal het aandrijfkoppel gelijk zijn. Daarom heffen de beide (tegengestelde) aandrijfkoppels elkaar op en gaat de heli niet om zijn as tollen. Ze krijgen op de normale manier (tegelijk) pitch en cyclic. Uiteraard heb je daar een 2e tuimeschijf voor nodig omdat de draairichting andersom is. Door een stang in de holle assen, die naar de zg. "spin" gaat, verstel je via mechanische mixarmen de bladhoek van de bovenste rotor en kun je met het ontstane koppelverschil de heli om zijn as laten draaien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alles is pefect gefreesd en ziet er geweldig uit, alles is kogelgelagerd. Pasvorm is ook uit de kunst.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2015
  2. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Na een grondige her-opbouw (vooral om te zien hoe e.e.a. werkt) en het instellen van de BeastX was het tijd voor een afstel"rondje" in de tuin.

    [​IMG]

    Om de rotorkoppels exact op elkaar af te stellen heb ik het ding op een ingenieus apparaat gezet, ook wel roterende kaasplank genaamd. :) Om dit goed te trimmen heb ik de staartgyro op minimaal gezet.

    [​IMG]

    Omdat de onderste rotor blijkbaar "slechtere" lucht met wervelingen krijgt van de bovenste rotor, moet deze ca. 1,5 graad meer pitch hebben dan de bovenste.

    Daarna de staartgyro ingeschakeld om de zaak te beteugelen. Deze staat in rate mode omdat er bij HH mogelijk ongelukken gebeuren. Je krijgt nl. in HH altijd wat taildrift als je de heli opstart, normaal springt de staart van de heli dan "in het gelid" als hij loskomt. Omdat hier een pitchverstelling plaatsvind zal de heli ineens omhoog- of omlaag gaan.

    Toen was het tijd voor een echte testvlucht en dat viel helemaal niet tegen. Omdat de heli erg direct reageert heeft hij (zeker bij wat wind) een straffe hand en wat expo nodig. Hij lijkt wat te flexibele bladen te hebben om echt hard te gaan, want dan gaat hij "dolfijnen". Ik lees op USA forums dat er vaak gewone carbon FBL 500 size bladen opgezet worden en dat dit verschijnsel dan weg is. Dat gaan we later nog wel eens proberen.

    Het geluid is fenomenaal, het is een soort van brommen. Ik ga binnenkort nog een goede video maken, ff geduld aub.

    Groeten, Marco.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2015
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel interessant ding, Marco....
    Lijkt me alleen een nachtmerrie in geval van rotorschade (crashes o.i.d.).
    Maar heeeeeel interessant....
     
  4. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Crashen doen we bij voorkeur niet he Bert... maar alle onderdelen zijn via internet te bestellen voor het geval dát.

    Het is een heel apart ding en je moet bij de techniek echt ff nadenken. maar als het eenmaal vliegt dan merk je weer weinig verschil met een "gewone" heli eigenlijk.
     
  5. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    Inderdaad een zeer interessante techniek!

    Ik herinner mij hierbij trouwens aan een video van een tijdje terug toen Hugo Markes (van http://www.modellsport.ch/) ook al zo'n techniek showde wat mijn aandacht trok.
    Lijkt mij een 700-size te zijn! Ik weet trouwens niet of dat project nadien nog gecommercialiseerd werd. Ik heb er alvast niks meer van gehoord.
     
  6. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey

    Zeker weer iets interessant wat hier passeert , zeker als er uiteindelijk een schaalromp zal rond komen !
    Weer een volgertje zeker omdat er bij ons ook iemand in de club met hetzelfde project bezig is .
    Grtjs en prettig jaareinde Blitske
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn idee ook, maar je weet nooit.... Goed te weten dat onderdelen te verkrijgen zijn.

    Ben heel benieuwd naar je romp, want dat zal toch een geheel eigen constructie worden, denk ik zo?
     
  8. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Mooi voorbeeld! Wist je dat de KA26 de slechtste power to weight ratio heeft van alle helikopters? Maar liefst 95% van alle power is gebruikt voor vliegen, dus je hebt maar 5% over voor als je in nood op moet trekken. Een tweedehandsje kan je al voor €20.000 vinden.
     
  9. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi Laurens, als het toegestaan was in NL dan lijkt me een 2e hands KA-26 nog niet eens een gek idee!

    Hier een video van een vluchtje bij RCH afgelopen middag.



    Ik moet helaas bekennen dat ik het vluchtje erna over de kop ben gegaan met de CTX omdat ik wat te laag zat... Gelukkig valt de schade mee. Spareparts (de twee holle assen, "tail"stuurstang en een tussen-tandwiel) zijn inmiddels besteld dus gaan we dat ook meteen testen. Waanzinnig hoge verzendkosten & nou de douane nog afwachten. Wordt vervolgd!
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het kan aan mijn laptop liggen, of aan het filmpje, maar.... wat een apart geluid.... heel gaaf!
     
  11. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja dat "gebrom" van de twee rotoren is mooi he Bert, hij is verder ook erg stil en rustig.

    Oorzaak crash bekend... De motorpinion was eraf gelopen (geen vlak kantje) waardoor ik ineens de grond raakte. Onderdelen moeten hier binnen 5 a 7 dagen zijn.

    Dit is het rompje dat ik in gedachten heb om na te maken:
    [​IMG]

    See you again next year!
     
  12. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
  13. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Iets maffers - misschien ook leuk.



    Bij het plaatsen van de achtermotor dan wel opletten,
    tegengesteld laten draaien aan de "voorwaartse lift effecten".

    Die zullen dan wel fiks zijn denk ik...
     
  14. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja, voor de X2 is de afstand tussen de rotoren bij mij wel wat groot vind ik. Wel mooi!

    De KA-52 doet iedereen al dus die wordt het niet. Leuke filmpjes iig.
     
  15. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Ik vind die Kamov 26 ook heel bijzonder, zoiets zie je NERGENS.

    NB je zou het zelfs zo kunnen doen dat je het "afneembare deel" net zoals de echte maakt.
    Lijkt me dat de batterij er midden onder komt te hangen?
    Je kan er dan ook nog een "passagierscabine" bij maken.
    Of een container of vloeistoftank.

    En kek ding in ieder geval, daar zal je niet zo snel een tweede van zien!
    Interessant: http://www.fspilotshop.com/nemeth-designs-kamov-hoodlum-p-853.html
     
    bruteforce vindt dit leuk.
  16. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    Laatst bewerkt: 3 jan 2016
    bruteforce vindt dit leuk.
  17. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    @wouterd, zo'n KA-32 romp bestaat voor de CTX-5FBL maar kost in de US $399 ex verzending. Dat is me wat veel.



    Maar zeker een superding!

    @Pizzaman, De accu zit in een speciaal vak voor in het frame dus het is niet handig hem eronder te hangen. Is ook niet gunstig voor het zwaartepunt.
     
  18. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Leuk ding!

    Heel origineel, eens iets anders dan de klassieke heli's....

    Ik ben zeer benieuwd hoe je de romp gaan vervaardigen...:koud:


    Groeten,

    Didier
     
  19. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Yep, een mega speciaal project. Kijk er al naar uit om dit in 't echt te zien.

    Heligroeten,

    Nick
     
  20. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Enkele weken geleden is de kleine Kamov alweer terug opgebouwd en ingesteld. Afgelopen weekend heeft hij ook weer een rondje gevlogen. Opvallend is toch dat het vlieggedrag sterk achteruitgaat als er meer wind is. Daarom besloten de plastic bladen te vervangen door 500 size carbon FBL bladen. Hiermee wordt de rotordiameter ook iets groter. Volgens diverse fora wordt dit als een hele grote stap voorwaarts gezien dus ik ben benieuwd. Nou heb ik wel 3 standaard sets van 2 bladen besteld en ik hoop maar dat daar twee sets van 3 bladen uit te maken zijn.

    Voor het vermaak nog een paar foto's van de erg kromme assen enzo...


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mooi overzicht van de aandrijving
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina