custom buggy body

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 8 jan 2015.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Oa voor deze kyosho inferno DX had ik nog een geschikte body nodig: kyosho-inferno-dx-brushless
    Ik rij al lange tijd met een oudere protech enigma. Van die body heb ik er een aantal in minder of meer versneden staat. Zit vaak bij en lot als ik onderdelen koop.
    Die body heb ik wel graag: sluit goed aan, redelijk strak enz. Maar ik wil ook een brushless versie van de enigma maken, en daarvoor heb ik geen body zonder gaten (voor de tank, uitlaat, koelkop enz).
    En de neus is niet helemaal zoals ik zou willen ook, + nog wat details.
    Heb vroeger nog mallen gemaakt om te thermoformen, maar nog geen buggy.

    [​IMG]
    Dit is mijn nitro enigma, de body al vele malen hersteld met glasvezel na een crash of zo. Eigenlijk nog heel goed (ik ben wel voor de mad max look, niet te clean, geen fantasietjes,...maar wel strak), maar een nieuwe body zou wel eens kunnen, vooral als het er dan één is volledig naar mijn zin.
    Leuke zou dus zijn van 1 body te maken die zowel geschikt is op de nitro/brushless enigma als de kyosho inferno DX en later eventueel nog andere. Mits natuurlijk wat anders te versnijden.
    Thermoformen voorzien in zwarte ABS van 2mm. Al kan natuurlijk polycarbonaat later dan ook nog of zo.

    [​IMG]
    Deze body had ik nog, als reserve, zelf nooit gebruikt. Geen beschadigingen en minimum weggesneden. Denk dat hij zo geleverd werd met de buggy.

    [​IMG]
    sluit goed aan op de sideguards, dat wil ik natuurlijk behouden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Eerst moet alles dichtgekleefd en opgehoogd worden, om dan af te gieten in gips. Gips werkt mooi, kun je alles mee doen, en geeft een stevige en duurzame mal om te thermoformen.
    [​IMG]
    Ducktape all the way.

    Moelijke is de body ondersteboven goed te ondersteunen, want onder het gewicht van water en gips, gaat deze vervormen.
    Heb het vroeger nog gedaan in zand, dat steunt goed, maar het is moeilijk om alles goed te krijgen zoals je wilt. Te veel aankloppen, vervormd de body ook. Dus niet ideaal.
    Heb deze keer geprobeerd met veel natte handdoeken, wat op te rollen en beetje in vorm te duwen. Nog niet ideaal, maar ging wel.
    Geen foto's van tijdens, wel na. Nadat de ducktape verwijderd is, lost de body redelijk makkelijk.
    [​IMG]

    Ik heb nog een roomijsbakje in de gips gestopt om minder massief te maken. Nog genoeg om te schroeven later, maar een beetje hol is handiger als er later ontluchtingsgaatjes bij moeten zouden komen voor de ramen of zo.
    [​IMG]

    De body is een beetje verwormd, voral neus en kont. En staat aan de zijkanten toch iets open. Maar met wat verhoudingen te meten om dan te beginnen sculpteren, is het een goeie basis om ervan te maken wat ik wil.

    Zal een proces zijn dat wel even duurt, heb er niet zoveel tijd voor. En het gips moet nu eerst ook nog helemaal uitdrogen. Dan kan gerust een week of langer duren. Stay tuned dus.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2015
  3. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Dit vind ik leuk om te volgen. Zijn er al vorderingen?
    Ben benieuwt hoe het allemaal gaat.
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    beetje ziekteverlof en drukke werkperiode ondertussen hebben dit wat vertraging doen opleveren.
    Met tijd en stond. Dergelijke projectjes duren soms even bij mij, maar geraken altijd wel verder.
    Voordeel: gips wel goed uitgedroogd ondertussen :)
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    [​IMG]
    Ik heb maar af en toe tot nu toe eens kunnen wat verder sculpteren.
    Stilletjes aan komt de vorm er wel. Ik wilde de voorruit wat meer rechtop staan, meer uitgesproken cockpit. Ook de schouders wat hoger, maar dat komt door de neus en kont wat te verlagen. De shouders zijn vaak net iets te laag waardoor de servohevel van gas vaak hapert bij een nitro of de lipo in de weg zit bij een brushless.
    Ik ga er nog verder mee hoor. Eerst verder alles hoekig en in volumes vormen. Dan de finetuning.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2015
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ondertussen nog maar een beetje verder kunnen schaven. Maar nu wel eens een lege chassisplaat erbij genomen voor de buggies waar deze voor zal kunnen dienen. Deze eens op de onderkant leggen geeft me een goed idee waar af te werken. Helpt om symmetrisch te werken van onderaf en zo maak ik een body die optimaal aansluit op de chassisplaat met sideguards. Wat origineel niet 100% is.
    [​IMG]
    De chassisplaat is gebruikt, maar ziet er hier nog slechter uit vanwege het gipsstof. Nevermind.
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Goede bezig. En het scheelt zeker met troep onder de kap, als de body strak aansluit.
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Bedankt.
    Ik moet nog eens wat foto's maken. Kan er maar af en toe aan verder doen, maar begint wel wat vorm te krijgen. Ben ondertussen wat nadruk aan het leggen op de symmetrie. Later meer.
     
  9. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Leuke klus, ben benieuwd naar het resultaat!
     
  10. Fexjo

    Fexjo

    Lid geworden:
    15 aug 2015
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Deventer
    Ik ben ook benieuwd naar het resultaat.


    Mvg Edwin
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik ook :). Nee, toevallig deze avond nog wat aan verder gedaan, maar zat op een laag pitje wegens wat verbouwingen, vakantieperiode...
    Nieuwe foto's zijn nog altijd te goed...
     
  12. Fexjo

    Fexjo

    Lid geworden:
    15 aug 2015
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Deventer



    Mvg Edwin
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Na lange tijd en ondertussen al een tijd afgemaakt, post ik eindelijk wat foto's... Sorry hoor.


    Dit is de definitieve mal geworden. Heel veel sessies van schuren, plamuren, meten om symmetrisch te blijven, smoothen enz. Helemaal op het einde een laagje fixeermiddel voor gips, zoals op net geplaasterde muren gedaan wordt. Maar het gips sterker, dringt er wat in en je kunt nadien zelfs het gips helemaal glad schuren en wat polijsten. Ruw gips blijft steeds wat poreus.
    [​IMG]

    Zo ziet de onderkant er uit. Van alle kanten is de mal clean zodat het doenbaar is om via wat referenties te meten of alles symmetrisch is. Kan redelijk zeker zeggen dat dat zo is nu. Onderplaat is stevig betonplex, schuin afgezaagd. De ontluchting gebeurt rondom via de spleet tussen mal en plank. Stevig geschroefd zodat kracht gezet kan worden op de plank om te ontmallen.
    [​IMG]

    Als eerste testje heb ik een polystyreenvorm genomen. Dat gaat makkelijk, toont eventuele problemen. Hierna heb ik nog wat kleine aanpassingen gedaan. Ziet er al cool uit. PS is verder niet sterk genoeg om te gebruiken als body: scheurt nogal snel in.
    [​IMG]

    Nadien zwart ABS versies gemaakt, getextureerd. 2mm.
    Deze zijn taaier, bruikbaar. Later maak ik wellicht nog wel polycarbonaat versies, maar voorlopig is het dit.
    [​IMG]

    Dit is de eerste die ik snel maakte, wel in PS en gelakt, om op te vallen op een beurs. Eerder voor de looks dus.
    [​IMG]

    Hier al wat stoffig van het rijden, maar links de kyosho inferno van mijn zoontje, rechts mijn protech enigma. We hebben zelf elk de bestickering gedaan. Ik ben heel blij met de vorm. Strak, ruim genoeg voor grotere lipo's, ook geschikt voor nitro, sluit het chassis heel goed af van vuil... De vorm heeft een meer uitgesproken cockpit en wat hogere schouders dan de originele. Alles is wat hoekiger, strak en alle vlakken staan iets bol.
    [​IMG]

    Hier in vergelijking met zijn nitro broer, die een originele kap heeft. Ik heb liever de mijne nu :)
    [​IMG]
     
  14. skipper

    skipper

    Lid geworden:
    27 sep 2010
    Berichten:
    157
    Ziet er goed uit! Wel makkelijk als je zelf een body naar eigen smaak en wensen kunt maken.
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Voor het thermoformen moet je weten waarnaartoe, maar de rest is geen rocket science, wat werk aan. Maar ben tevreden met het eindresultaat.
    Vroeger nog gemaakt, maar deze is perfect voor mij.
     

Deel Deze Pagina