Cutlass 45

vraagie....
Ik heb Quartell in P.acker een leuk toestel gezien met een lekker appart uiterlijk de Cutlass 45 de fabrikant is Global (of planet, was iets in die richting).

mijn vraag is is dit model nog ergens anders verkrijgbaar. ?? de fabrikant kan ik nergens op het net vinden, is deze al terziele. en weet iemand wat de bouw en vlieg eigenschappen zijn.... gevorderd/ normaal

Groet.

vinze

Helaas Vinze,

Als ik het zo lees is de Cutlass voor jou een niveautje of 5 te moeilijk om te vliegen. :?
Hoe het met bouwen zit weet ik niet; sommige mensen kunnen direct na het beginnen ontstellend mooi bouwen als gevolg van vaardigheden die zij in een andere hobby/beroep hebben opgedaan. Met anderen wordt het nooit wat en de meeste anderen moeten de eerste paar kisten overal bij begeleid worden. Over bouwen durf ik dus niets te zeggen :roll: want dat hangt te veel van jezelf af.

Inderdaad wel een aparte kist die Cutlass... :zon:

Laten staan !!! is echt een rampzalige bouwdoos die ook nog eens niet aan het vliegen te krijgen is (de echte was trouwens ook niet echt joepie)...dat ze die dingen nog hebben zeg, toen ik 5,5 jaar geleden mijn dienstverband met die firma verbroken heb waren ze al in de opruiming....
En zo te zien nog steeds :lol: :lol: .........Peet...........;)

cu(l)tlass 45

hmmmm das wel een domper dan.
In vliegeigenschappen had ik hem inderdaad al wat niveautjes boven mij kunnen geschat. maaar goed volgens mij zijn er hier meerderen die in het begin een model op de groei hebben gekocht (aka stofnesten voor 3 jaar)
Alleen jammer dat het ook nog eens niet te bouwen en te vliegen is als ie klaar is. Wordt dit model of iets soortgelijks nog wel door andere fabrikanten gevoerd. ? en zo ja door welke. het liesft met een betere bouw mogelijkheid en natuurlijk vliegeigenschappen (btw bestaat global nog)

Wat betrefd opruiming daar was de prijs niet echt naar..de doos aan de andere kant wel die zag er inderdaad naar uit dat ie al een jaartje of 6/7 in de winkel stond

groet,

vinze

Naar mijn weten was Global een bouwdoosmerk van de amerikaanse firma Hobbyshack, daar hebben we dus al een heel tijdje niks meer van gehoord, de bouwdoosjes zijn ooit eens via via bij Q terechtgekomen en waren echt een hele partij, het enige leuke kistje vond ik de ridge runt, een klein hellingzwevertje wat met een speed 400 motortje een heel leuk speedkistje werd, let wel dit was dus 8 jaar geleden !!! die zullen dus wel op zijn :cry: :cry: .......................Peet........................;)

Cutlass ??? probeer er eens wat van te vinden met www.google.com

Ben ff aan het zoeken geweest, hobby shack heet nu Hobby people, en global maakt alleen nog maar arf kitjes, erg goedkoop dus zal wel uit china of vietnam komen...... In europa heb ik ze al een hele tijd niet gezien
.................................................Peet.................................................;)

Ik heb een Globel zwevertje; de "easy answer". Ontstellende still-air bak. Bijna niet naar beneden of tegen de wind in te krijgen..... :?

Wel handig bij het huidige zweefbrevet-programma; breng het ding 100 meter hoog en de komende 6 a 7 minuten is 'ie weg.... :wink:

Cutlass

ok voor diegene die nog niet weten wat voor toetel het om gaat hier 2 fot's van de orginele vought F7u3 - cutlass

f7u3.jpg

en een een plastic of die-cast statisch model

F7U-3_F8.jpg

zoals je ziet een modelletje exra-ordinair... asl iemand nog een een fabrikant weet die een bouw en vliegbaar model op de markt brengt laat het me dan even weten

groet,

Vinze

Een toestel met een hoog 'Thunderbirds' gehalte. Ik dacht dat Rob Bulk / RBCkits hem in zijn programma had maar ik zie het model niet meer op zijn site. Zijn model vloog bloedsnel. Hij vertelde me ook dat het grote voorbeeld een gevaarlijk toestel was, de piloten startten, van een carrier, altijd met de canopy open.

Beste Vinze en anderen,

Richard heeft me gemaild over dit forum. Ik ben Evert Jesse, opgeleid als vliegtuigbouwkundig ingenieur, radiovlieger sinds 1970 en de Cutlass heeft me altijd mateloos geinteresseerd. Ik vlieg nu ook sinds een jaar met een zelfontworpen schaalmodel Cutlass met 2 Robbe ducted fannetjes. Ik hoor hier dus zinnig commentaar te kunnen geven. Dat ga ik nu proberen:

Het model: heb ik ook zien hangen. Zag er erg sexy uit, maar was meer een karikatuur van de Cutlass dan een schaalmodel. Ik heb ook advertenties gezien in amerikaanse bladen, voor versies van verschillende grootte. Met de basisconfiguratie van de Cutlass is niks mis, maar met het staartloze concept luistert e.e.a. wel een stuk nauwer dan bij gewone vliegtuigen, en dan vooral de plaats van het zwaartepunt. Bij mijn Cutlass ben ik een aantal vluchten bezig geweest met stukjes lood aanbrengen en weghalen voordat het ding vloog zoals ik dat wilde. Een verschil van 20 gram lood in de neus was duidelijk merkbaar: of nerveus in pitch, gevoelig voor turbulentie, of te stabiel, en dus altijd trimveranderingen met varierende snelheid. Bij het Q model zat de motor voorop, en een heel eind voor het zwaartepunt. Ik neem aan dat de tank daar ook zat en dus een behoorlijk effect op het zwaartepunt en dus op de vliegeigenschappen gehad moet hebben tijdens leegdrinken.

Verder is de propeller voorop in principe destabiliserend, zowel in pitch als gier, en dat varieert met de gasstand. Dat merk je niet bij een conventioneel vliegtuig, daar is het effect van de staartvlakken veel groter, maar ik denk dat het hier niet te verwaarlozen is.

Ik denk dat het bewuste model acceptabele vliegeigenschappen zou kunnen krijgen, maar je bent een tijdje bezig met het afstellen van het model (zwaartepunt, motordomping, plaats hoofdwielen, lengte neuspoot, grootte roeruitslagen). Mocht je de kit nog te pakken (willen) krijgen dan moet je maar even contact opnemen, lijkt me een leuk project om het ding te temmen.

Mijn eigen Cutlass is schaal 1:12. Ik heb geprobeerd de buitenvorm trouw aan te houden, alleen de luchtinlaten heb ik aanzienlijk groter moeten maken. De spanwijdte is ca 1 m, vleugeloppervlak 0,35 sqm en hij is 1.5 kg zwaar. Aandrijving electrische ducted fan (EDF): 2 Robbe Rojets, speed 480 race motoren en 9 cellen Sanyo 1250. Dit gaf uiteindelijk ruim 700 gram stuwkracht. Dat vliegt prima; niet bijzonder snel maar goed wendbaar en als je hem tijd geeft om vaart te maken kan je mooie grote manoeuvres vliegen. Overtrekeigenschappen zijn zonder meer uitstekend. Vluchtduur, als ik een beetje zuinig doe met de gasknuppel, ca. 4 minuten.

Ik denk dat de Cutlass configuratie op zich prima geschikt is voor een radiobestuurd model, al heeft de vliegende vleugelconfiguratie natuurlijk enige hebbelijkheden waar je mee moet leren leven. Voor EDF toepassing vind ik hem ideaal, omdat je een compacte romp krijgt, met prima toegankelijkheid voor de motoren, en een flink vleugeloppervlak. RBC kits had er inderdaad een in ontwikkeling; misschien is die intussen productierijp. Met normale propelleraandrijving zou ik een duwschroef installeren, tank in het zwaartepunt en een brandstofpomp.

Als je meer wilt weten over het origineel: een prima boek is “Naval Fighters number 6: Chance Vought F7U Cutlass”, door Steve Ginter. Te koop bij de Luchtvaart Hobbyshop.

Back