Cw of ccw

Discussie in 'Beginners' gestart door PeterVD, 27 mrt 2017.

  1. PeterVD

    PeterVD

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Herzele
    Ik ben al een tijdje aan het oefenen met rc heli's en drones, maar mijn zoontje heeft het meer voor vliegtuigen. Daarmee heb ik heb zo'n trainstar gekocht en hij vliegt er aardig mee. Alleen is er nu een stukje van onze prop afgebroken en moet ik een nieuwe bestellen. Vraagje, bepaal je of je een clockwise of counter clockwise prop nodig heb als je voor het vliegtuig staat of bekijk je het van de kant als je in de cockpit zou zitten? Van in de cockpit bekeken draait hij met de wijzers van de klok mee...
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Cw of ccw wordt bepaald als je voor het vliegtuig staat. De meest gangbare vliegtuigpropellors zijn ccw omdat in de tijd dat er voornamelijk methanol motoren gebruikt werden verreweg de meeste motoren ccw liepen. Propellors werden toen ook voornamelijk benoemd als "trekschroef" (ccw) of "duwschroef" (cw), de laatste in gebruik wanneer de motor achterop gemonteerd werd. De borstelloze electromotoren die vandaag de dag in gebruik zijn lopen even goed linksom als rechtsom, en zijn eenvoudig om te keren door twee van de drie motor-aansluitdraden te verwisselen. En sommige regelaars hebben de mogelijkheid om de draairichting softwarematig om te keren.
    Bij multicopters is de draairichting wel belangrijk, omdat het koppel dat de propellor genereert gebalanceerd moet worden door een in tegengestelde richting draaiende propellor, en tevens wordt de besturing om de verticale as hiermee gerealiseerd. Overigens speelt dit bij conventionele vliegtuigen ook wel mee, omdat de motor vaak enigszins scheef gemonteerd wordt om de effecten van het koppel te compenseren. Dus in geval van twijfel de draairichting niet omkeren.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2017
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Technisch gezien is de scheefstelling niet om het koppel te compenseren. Voor de rest zeer heldere uitleg
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Je hebt gelijk Dries, ik dacht even niet ver genoeg door. De propellor veroorzaakt een schroefvormige luchtstroom langs de romp van het vliegtuig, die het staartvlak onder een hoek aanstroomt en daardoor het toestel laat gieren (om de verticale as draaien). Dit wordt gecompenseerd door de motor scheef te plaatsen waardoor deze gierneiging zo goed mogelijk tegengegaan wordt. Dus nee, niet het koppel, maar wel afhankelijk van de draairichting van de prop.
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    10/10, en naar keuze een kus van de juf of een bank vooruit
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    :)Ik had me kunnen beperken tot één zinnetje om de vraag van de ts te beantwoorden, maar ik geef er graag wat achtergrond-informatie bij. Maar Dries heeft gelijk, als je iets uitlegt moet je het wel goed doen.
     
  7. PeterVD

    PeterVD

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Herzele
    Dit is nu eens een klare en duidelijke uitleg zie, thx, props zijn besteld :koud:
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2017
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... Dat "de meeste motoren liepen CCW" had op zich ook wel weer een goede reden: met een rechtsdraaiende motor (draairichting van de motor gezien vanuit de motor zelf) trekt het aandrijfkoppel de propellermoer vaster....
    Met de paar motoren die om te bouwen waren naar linksdraaiend, was het altijd aan te raden een dubbele propmoer te gebruiken....
     

Deel Deze Pagina