Cyclen ontvangerpack

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Vinze, 10 feb 2003.

  1. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    om mijn ontvangerpack na de winter weer in goede conditie te krijgen. en zeker te weten wat de huidege capaciteit is bij vol wil ik mijn pack een aantal keren cyclen op de infinity 2 lader.

    hier stuit ik echter nog op wat problemen hij ontlaad maar 4 a 5 Mah per keer en pomt er dan weer wat bij. (+/- 160mah) ik gebruik momenteel de volgende waardes (laad 1 a/h ontlaad 1 a/h per uur de deltapeak staaat op gevoellig alleen de discharge autocutoff staat nog op de standaard 6 volt.) het is een 4 cellig pakket sanyo 1200mah pakket.

    gebruik ik de verkeerde laad en discharge waardes? of is het pack gefrituurd?

    regards,

    Vinze
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    4x1.2 = 4.8V

    hij hoort dus ook af te slaan... (komt onder 6V)

    zet die autocutoff maar eens wat lager ;)

    NiCd cellen mag je schijnbaar op tot op 0V ontladen, worden ze zelfs iets beter van??? dus te laag kan je die waarde niet zetten volgens mij (als het een NiCd pakket is!)
     
  3. Guest

    Guest Guest

    Ontladen onder de 0,8 V /cel is nutteloos hier
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    BRRRR!

    Alleen van dubbel gesinterde Electromotor aandrijf NiCd cellen zoals de 'R' serie kun je dit CEL voor CEL doen, NIET met je in serie staande ontvanger accu!!!!!! :!: :!: :!:
     
  5. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    ok dan ga ik het eens proberen met de setting tot 3,8 volt afslag (just to be on the safe side).. eens kijken wat dat voor resultaat geeft.
    had al een vermoeden dat het hier aanlag wilde alleen niet het niet proef ondervindelijk ondervinden......als ik fout was zeg maar.

    kan ik de laad en ontlaad stromen wel zo houden of kunnen deze eventueel nog verhoogd worden?
    Regards,,

    vinze
     
  6. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De bedoeling van het cyclen is behalve de cellen in conditie te houden ook om een goede indicatie te verkrijgen over de beschikbare nuttige inhoud. Dit om bij een sterke terugloop van de capaciteit op tijd (Voor de crash dus.) maatregelen te nemen. Wat is de nuttige inhoud voor een ontvanger akku? De meeste ontvangers en servo's werken nog tot 3,6 Volt.( Bij PCM ontvangers treed wel vanaf 3,8 Volt de battery failsafe in werking.) Om de inhoud van je akku tot deze spanning zo groot mogelijk te houden moet je de cycle diepte tot dit spanningsniveau instellen.

    Stel je de afslagspanning hoger in, dan geef je een hoop nuttige capaciteit weg. (Als je cellen nooit beneden een bepaalde spanning laat komen, blijkt later onder deze spanning geen capaciteit meer aanwezig te zijn.)

    Stel je de afslag spanning te laag in, heb je kans dat 1 kapotte cel in je pakket niet opvalt.(Nicad's gaan bij totaal uitval vaak gewoon in geleiding. Je 4 cellen pakket gedraagd zich dan als een 3 cellen pakket en bij cyclen tot b.v. 3 Volt kun je best nog een redelijke inhoud hebben. Bij het vliegen duikt de spanning echter al heel snel onder de 3,6 Volt en is een crash het gevolg.....)

    De laad / ontlaad stroomsterkte hangt vooral af van de gebruikte bekabeling in je model. Gewone servo snoer draad kan ongeveer 1 ampere veilig verwerken.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kleine toevoeging: accuspanning wel altijd onder belasting meten.
     

Deel Deze Pagina