1. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    Nog een model dat ik nog niet had voorgesteld. En ja het is wederom geen scania. En uiteraard 1:15 Maar deze cabine is door heel wat meer merken gebruik dan alleen DAF. En zelfs heel wat meer dat de oorspronkelijke “club van 4”

    Ik zocht voor een prefabwoning die binnen de vereniging in elkaar gezet kan worden voor een distributie truck voor het lichtere spul. En dan kan je in de bruder hoek gaan winkelen en een sprinter om bouwen naar een BE combi. Of een modern DAF voorbeeld als een LF.

    Toen kwam ik op internet dit dingetje tegen. En dacht ik “dat wordt ‘m”


    [​IMG]

    Uiteraard zijn dergelijke cabine’s niet te koop. Maar dat is juist het leuke voor mij eraan.

    Een groter probleem zijn de wielen en banden. Ik wil het ding dan niet op de standaard maat hebben. en in het diepe grijze verleden had ik al een mal gemaakt voor een 65mm bandje. Dus dat zou dan maar de maat moeten worden. Daarmee was de mogelijkheid om er een echt klein model van te maken ook verkeken. Bijvoorbeeld een DAF 900, en even door de diverse folder gebladerd op zolder. het werd een 1300. Dit was ook de eerste keer dat ik zo op een model uit ben gekomen.

    Maar een kleine bakwagen zou een beetje een capaciteit probleem kunnen geven. En was er uiteindelijk een aanhanger bij bedacht. Ik wilde daar ook niet meteen weer een volwaardige truck aanhanger achter hangen. En is de keuze gevallen op een forse aanhanger op autowielen. Deze zou ook achter mijn 400 busjes kunnen gaan passen.

    [​IMG]

    een tekening is snel genoeg gemaakt. ik had geen zin om het ding helemaal in 3d uit te tekenen.

    Het plan was eenvoudig genoeg.

    Bij de bouw van de truck ben ik ook de omgekeerde weg gegaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerst de vloer van de laadbak. En daar de hoekprofielen voor het chassis aan vast geschroeft.

    Omdat mijn budget ook niet oneindig is heb ik uiteraard veel gebruik gemaakt van dingen die je toch in huis hebt. De aanhanger is voor een groot deel gemaakt uit sateprikkers

    [​IMG]


    De aandrijflijn zal het zelfde gaan zijn als bij de DD16. En zal ik gaan aanschaffen als de DD16 naar tevredenheid werkt.
    De vooras is een kopie van wedico.

    De kopie zal niet zo sterk zijn als het origineel. Maar toch voldoende sterk voor dit doel

    [​IMG]

    [​IMG]

    De gegoten velg bied nu al niet voldoende tevredenheid. Daar zal een alternatief voor gaan komen.

    [​IMG]

    Ook daar zal gekeken gaan worden naar een oplossing gelijk aan de DD16.

    Met het bouwen wat voorhanden is. Is niet alleen de kist voor de accu van een sigarenkistje gemaakt.
    Ik heb ook de scharniertjes gebruikt. De sluiting is van een messingdraadje gebogen.

    [​IMG]


    Voor het budget is het project stil komen staan op de achteras. Het plan was om onderdelen van een portaalas van MST te gaan gebruiken om tot een voor mij geschikte truckas te komen. Maar die as heeft geen diff, dus de onderdelen van MST besteld. Alleen in de zoektocht naar passende tandwielen in deze as. Heeft mij de as opgeleverd die ik voor de DD16 aan het aanpassen ben.



    En de huidige stand van zaken.
    De torpedo en de 2800NAT gaan voor. Deze truck is nu in de laatste bouw fase. Als je de aandrijflijn niet meeteld. Sommige delen van de cabine zijn al geharst. En de eerste ronde plamuur.

    Afwijkend van het voorbeeld. Zal deze geen dakspoiler gaan krijgen, ook geen ver en breedstralers in de bumper

    [​IMG]


    Tot zover deze
     
    Cor en E.hof vinden dit leuk.
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Wat een leuk project man!
     
  3. Fixit

    Fixit

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Badhoevedorp
    ziet er goed uit man zo zie je maar het hoeft niet altijd van het duurdere spul te zijn om iets moois te bouwen :worship: :worship:
     
  4. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    tja wat is duur. als de hobbyking's en de aliexpressen van deze wereld. de prijzen laten voor wat ze waren. en ik een accu uit de verenigingspool gebruik. gaat het totaal bedrag voor deze truck onder de 90 euro blijven.
    Al zal ik de verenigingspool ook zelf moeten opbouwen. maar dat is een budget uit een ander potje. dus telt niet mee voor deze truck ;-)
     
  5. LuukTrucker

    LuukTrucker

    Lid geworden:
    13 jan 2018
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Utrecht
    :thumbsup: Goed werk! :thumbsup:
     
  6. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    wielen zou u wedico diepladerwielen kunnen nemen of de carson diepladerwielen
    de wedico zijn 50 mm bandbuitenmaat
    de carson weet ik niet
    de cab is er in 1/16 van renault geweest als speelgoedmodel cab van 4 inderdaad daf volvo renault iveco
     
  7. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    HOI.
    ik ben weer even aan deze kant van het forum.
    bandjes zouden van asiatam kunnen komen, maar een mede modelbouwer maakt deze ook.
    de cabine maak ik uiteraard zelf. dat is nu net wat modelbouwen voor mij zo leuk maakt. het bouwen van de cabine.
    en ik ben nu voornamelijk van alles aan het bouwen en wat minder aan het posten.
     
    markioo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina