Daf 2800 nat

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Peter van Rijnsbergen, 14 okt 2010.

  1. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    HOI.
    Ik geloof dat ik deze Truck nog nergens op een forum heb voorgesteld.
    maar dat komt waarschijnlijk ook omdat het mijn truck met de meeste techniek gaat worden.
    [​IMG]

    deze truck was ooit gebouwd voor een haakarmsysteem van Leimbach.
    maar met alle ideeen die ik heb. is dat systeem voor mij financieel onhaalbaar.

    het chassis is hier geschikt voor gemaakt

    [​IMG]

    Dus heeft hier heel even een kiepbak op gestaan dat met een gewoon scharniertje aan het chassis zat.
    Maar een afzetsysteem bleef toch kriebelen. en na het een en ander napluizen bleek het kabelsysteem wel eenvoudig maar in de werkelijkheid moet de kabel net de hand onder de bak aangehaakt worden. dit is in model niet te doen zonder de bak op te tillen.
    een kettingsysteem is dan een andere optie. die als het goed werkt een bak kan oppakken zonder dat de chauffeur er zijn cabine voor uit moet. voor RC dus ideaal.

    van het systeem heb ik nog geen foto's maar de hoofdligger zit scharnierend aan het chassis.
    foto's komen er binnenkort aan.

    wat ik al wel heb zijn een paar tekeningen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    wat er in de loop van de tijd aan ideeen zijn bijgekomen voor dit model hebben allemaal wel een beetje te maken met de tuinbaan die ik aan het maken ben.
    de baan moet natuurlijk onderhouden worden. geveegd en in de winter eventueel geschoven worden.
    en als het onkruid gewied is. dan liggen er overal hoopjes onkruid. deze moeten natuurlijk ook opgeruimd worden.

    een schuif of een borstel is snel getekend. en straks ook zo gemaakt.

    wat ik een aantal keren op internet ben tegengekomen is een afneembare kraan.
    bij het afzetten staat deze kraan op zijn poten en als 3e steunpunt de mast.

    de kraan wordt moeilijker om te bouwen. de uitdaging ligt in het feit dat ik deze ook niet hydraulisch wil maken. maar met spindels.

    [​IMG]

    hier is een tekeningetje de kraanarm is een tikkeltje te breed maar ik moet natuurlijk wel de techniek kwijt.

    en het zal ook niet dit jaar af zijn. en dit hoeft ook niet.

    groete Peter
     
  2. Marko

    Marko

    Lid geworden:
    21 nov 2007
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Maassluis
    Wordt dit een mechanisch systeem of toch met hydroliek?
    Ik heb zelf ook een haak arm met electomotoren.
     
  3. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    de mast komt straks omhoog met een dikke knipoog naar de heftruck. met een lier. en een paar in elkaar schuivende profieltjes, 't zelfde als de mast van de heftruck.
    een motor hangt aan de zijkant van het chassis. hierop zit een as. met 2 trommels.
    deze trekken een 3 delige mast ( telescoop cilinder maar dan 4kant) uit tot de hoofdarm een hoe van ca 50 graden haalt.
    de ketting wordt aangedreven met een verbouwde servo van 8kg. die zou voldoende moeten zijn om een volle bak op te trekken.
    dus volledig mechanisch.

    de kraan. is de bedoeling ook mechanisch te worden.
    en er zal nog wel hier en daar een relais tussen moeten om alles met de 6 proportionele kanalen te kunnen bedienen. ik krijg straks een rijstand en een kraan stand.
    waarmee de rijfuctie's, het kettingsysteem en de voorhang schuif/borstel bedient worden inde rijstand en de kraan in de kraanstand. bij het afkoppelen van de kraan moeten dan wel een paar stekkers los genomen worden. die moet ik nog op een handige plaats kwijt

    groete Peter
     
  4. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    deze truck is weer afgestoft.
    de schakelingen zijn bijna uitgedokterd. en het kettingsysteem uitgedacht. en de belangrijkste componenten daarvan gemaakt. maar nog niet getest.
    diverse opbouwen zijn bedacht
    [​IMG]

    Het waterpompsysteem voor een tank achterop is hier bij de mogelijkheden die de truck straks kan ook nog niet genoemd.

    [​IMG]

    het plan heeft niet 2 jaar stil gestaan. maar er is ook niet hard aan gewerkt
    dat heb ik nu wel opgepakt.
    op dit moment zit ik in de avonduren de onderdelen voor de "hefcilinders" te maken.
    het ziet er allemaal weer voorspoedig uit.
    het enige is dat er nu werkelijk geen electronica meer aan zit.
    door de watertank en de borstel leek het me verstandig voor die componenten een electronicadek te maken in de neus en op de cabinevloer. dat rondom aansluit op de cabine.

    foto's volgen na het weekend
     
  5. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    mooi plan!!! mocht je het nou niet reden met het schuiven vegen en de boel nat houden. gewoon even roepen en ik kom gewoon de rijn over om te helpen hoor;)


    maar die cabine is zelf bouw of zo kant en klaar?
     
  6. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    De cabine heb ik zelf gemaakt uiteraard ;-) eerst van balsa daarna van giethars
    Het vegen zal wel gaan lukken, het schuiven heb ik wel getekend maar dat zal waarschijnlijk niet gaan werken.
    De zoutstrooier die bij dat plan hoort is nieteens getekend.
    Eerst maar kijken of ik het systeem omhoog kan krijgen
    Groete peter
     
  7. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    op de duitse ebay stond laatst een bruder rolbezem rc te bedienen te koop
    ik heb ook ergens iemand gezien die had het mechanisme van een electrische mini robot stofzuiger gebruikt met rol en al voor een veeg/zuigwagen
    je weet wel met een zuiger tussen de wielen en tank bovenop
     
  8. rikar-7

    rikar-7

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    193
    Locatie:
    lommel
    die hebben ze bij d*r rc br*d*r die rolbezem
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    [mod]Je mag gewoon de naam noemen hoor, zolang je maar geen reclame maakt.[/mod]
     
  10. rikar-7

    rikar-7

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    193
    Locatie:
    lommel
    ok ik dacht dat de naam noemen ook al reclame was in dat geval als iemand het niet begrijpt het is der rc bruder
     
  11. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    hoi.
    voor het vegen en zuigen. wilde ik deze daf niet gaan gebruiken. daar is een cf of een lf beter voor geschikt.
    deze moet mee gaan helpen met het baan onderhoud bij de buitenbaan.
    vegen en met de kraan gewied onkruid verzamelen.
    het water gebeure kwam later na uitgebreid spelen in de zandbak. maar of het gaat werken zoals bedacht. vast niet.
    ik heb tijdens het knutselen ook nog een paar fotootjes geschoten.

    het begin van het e-dek
    [​IMG]

    het hefsysteem.
    jullie weten dat ik niet vies ben om het anders dan anders te proberen.
    vandaar dit systeem met delen die in en uitschuiven. aan de hand van een touwtje waar aan getrokken wordt.
    [​IMG]

    de oppakhaak
    [​IMG]

    een overzichtje van het chassis. de kisten voor de andere kant zijn ook zover dat de opgehangen kunnen worden.
    ze zitten dan alleen in de weg bij het plaatsen van de rest van het afzet systeem
    [​IMG]

    de borstel die ik klaar heb liggen is een forse. maar ik wil ook niet de hele dag bezig zijn met vegen
    [​IMG]
    als ik deze niet werkend krijg. kan altijd nog een bruder veger verbouwen / kopen.

    en als laatste een van de eerste klusjes die af genoemd mogen worden. is de "din plaat"

    [​IMG]
    op de roze wasknijpers na bijna net echt ;-)

    groete Peter

    ps. het afstoffen had nog wel wat beter gekund zie ik ;-)
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2012
  12. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
  13. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    leuk zo's unimog ;-)
    misschien is warmwater spuiten ook een optie.
    ik heb bij oshcosh gezien dat de borstel die ik hier heb liggen nog niet eens zo groot is.
    eerst maar het kettingsysteem werkend krijgen en dat de truck weer rijdt. dan de borstel en proberen de laadkraan te maken.
    schuiven en het ding blootstellen aan koud en pekel. ga ik nog even mee wachten.

    groete Peter
     
  14. rikar-7

    rikar-7

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    193
    Locatie:
    lommel
    warm water bevriest seller als koud water dus als je een snalla sneeuwschuiver kan maken lukt dat wel anders ben je na 1 minuut tegen een bult ijs aan t duwen
     
  15. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    ik denk ook dat een sneeuwfrees meer nut heeft dan een schuif. als er 10 cm sneeuw valt komt dat ongeveer tot de bovenkant van de neus.
    komt ook nog bij dat ik in de winter meestal de trucks uit elkaar heb liggen voor groot onderhoud. en daardoor zullen mijn trucks ook erg waarschijnlijk niet op de beurs in goes komen. maar da's een ander verhaal.
    Wel heb ik ooit een schuif voor mijn hpi savage gemaakt. die was sterk en snel genoeg ;-), die schuif had een scherpe rand. om snel een baan onkruidvrij te maken. de rotzooi vloog in de rondte. een keer met sneeuw geprobeerd. alleen dat ding s'winters starten was een ramp.
    binnenkort maar eens verbouwen op elektrisch.
     
  16. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    maak dan een grote vlammenwerper voorop om sneeuw weg te halen:D:D:D:D:D
     
  17. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    ook een optie. dat werkt vast ook na regen om de baan te drogen. 2 dakleerbranders voorop. ik weet alleen niet of die gasflessen mogen liggen.
    als de wind dan net een zuchtje de verkeerde kant op doet is dat wel slecht voor de stikkertjes en de lak. en de rest.
    misschien het eerst maar proberen met deze.

    [​IMG]

    en natuurlijk ff wachten op de sneeuw. dit weekend gaat t ongeveer 30 graden dooien.
    groete Peter
     
  18. rikar-7

    rikar-7

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    193
    Locatie:
    lommel
    inderdaad in de winter nitro starten is een heel geprul en zo lopen dan nog niet eens goed dat probleem had ik tot ik hem verkocht heb
     
  19. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    HOI off topic.
    het enige wat me aan de savage niet bevalt is het probeem met het starten van de motor.
    [​IMG]
    ik had mijn best gedaan er een leuk karretje van te maken.

    weer naar de NAT.
    vroeger, stond er een tijdelijk kiepbakkie op. omdat ik nog aan het sparen was voor het hydraulische afzetsysteem. is dat bakkie er wel af gegaan. was ook maar van triplex.
    maar ik heb 'm weer opgedoken. en ik ben een slee voor het ding aan het maken.
    waarschijnlijk krijgt de zijkant ook nog een keertje een profielering want nu is die nog met 15.5 cm erg smal. ik zal toen vast gerekend hebben dat ik nog een keer 6mm triplex aan beide zijden zou plakken.
    [​IMG]

    [​IMG]
    de slee maak ik door 3 strips van 10x2mm tegen elkaar te lijmen. en straks als de lijm goed is uitgehard. de nodige hoeken afronden. en een paar dwarsbalken er tussen.
    de kettingopneemplaat is inmiddels ook uitgevijlt.
    [​IMG]
    dus ook zonder cnc apparatuur kom je een heel eind ;-). gebruikt zijn 2 vijltjes een zaagje. en met de voeten in het zwembadje van de kleine meiden heb ik hier ongeveer 1,5 uur over gedaan, opzich nog redelijk rap.

    groete Peter
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2012
  20. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    HOI.
    weer een weekendje knutselen verder. en het hefsysteem ingebouwd.
    daarvoor was wel weer een aanpassing aan het chassis nodig.
    [​IMG]
    [​IMG]

    een dwarsstuk uit het chassis gehaald om het hefsysteem wat ruimte te geven
    [​IMG]
    [​IMG]
    het is een 17kg vissnoer. daar zitten er 2 van in dus een bak zand zou geen probleem moeten zijn, in theorie. de praktijk is vaak anders. toch verwacht ik dat ik er niet ver naast zit.
    [​IMG]
    en nog een plaatje van het bumperloze chassis. de bumper met het buisje zat voor de vers bedacht aanhanger te laag. en de trucks van de laatste helft van de jaren 80 hadden de bumper bij deze systemen van een formaat dat die niet in de weg zat. als er al een bumper was.

    groete Peter
     

Deel Deze Pagina