Daf 2800 nat

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Peter van Rijnsbergen, 14 okt 2010.

  1. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    de nieuwe aanhanger is genoemd.
    eerst maar laten zien welke er dus al redelijk af is en ook achter de truck zal komen.
    [​IMG]
    deze aanhanger moet nog wel gespoten gaan worden en voorzien van een paar goten voor de containerbakken.

    de nieuwe aanhanger komt voort uit het feit dat het hefsysteem redelijk soepel loopt. en ik voor andere toepassingen ook al een regelaar op de truck heb zitten die aan de voorzijde kunnen komen te hangen. bijvoorbeeld de borstel.
    nu heb ik ook een aansluit punt aan de achterzijde gemaakt. deze zou voor de 4 assige aanhanger de oprijplaten kunnen laten heffen en dalen.
    bij heffen en dalen. kwam dus ook kiepen weer in de gedachte.

    [​IMG]

    de aanhanger wordt voorzien van eenzelfde heftsysteem maar nog simpeler dan op de truck. hier hoeft er geen aandrijfas tussendoor.
    [​IMG]

    onder de sleeen van de bakken komt een "slotbalk".
    bij deze aanhanger is het noodzakelijk dat de bak van de voorzijde erop wordt geplaatst.
    en zover erop geschoven wordt dat de slotbalk onder de haak aan de achterzijde wordt geschoven

    [​IMG]

    door deze haak is het mogelijk om de bak te kiepen terwijl deze eigenlijk los staat.
    een ding is wel dat de aanhanger niet langer moet zijn dan het kortste bakje dat erop gaat. daardoor is het een erg kort ding geworden. de trianel is nu op de tekening overigens wel erg lang. mogelijk wordt deze uiteindelijk nog een cm of 3 korter.

    groete Peter
     
  2. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    hoi.
    na een knutselweekend met mijn dochters aan tafel. heb ik een begin aan de aanhanger gemaakt.

    [​IMG]

    de meeste delen zijn gewoon gezaagd en uitgebreid bewerkt met de vijl.
    voor deze truck met aanhanger wil ik zo min mogelijk draai of frees apparatuur gebruiken.
    met een kleine maar. de assen ga ik wel zelf draaien. maar dat zijn gewoon kopieen van de standaard robbe as. ik moet er een paar ophangingsdelen aan vast solderen en dat is met een uit messing gedraaide as. makkelijker dan de gekochte as van robbe.
    overigens is het draaien van de as ook geen al te grote opgaven. de ronde messing staaf van 6mm uit de bouwmarkt even op de juiste lengte zagen. 135mm. en aan elke kant 17mm afdraaien tot 4mm. en het puntje voorzien van schroefdraad m4.
    naven heb ik gekocht bij seitz modellbau. velgen van veroma had ik nog liggen en de "oude" robbe banden. maken het kompleet. (die oude banden zijn net iets kleiner dan het nieuwe model waar de truck op staat.)

    ik begin zelfs de hoop te krijgen dat ik misschien eind oktober de combinatie werkend kan hebben.
    de truck heeft inmiddels ook alweer de nodige elektronica terug gekregen. om de basis electronica werkend te krijgen. had ik een schakelaartje nodig. onlangs dat ding gekocht mijn oudste dochter (3,5jr) wilde met alle geweld het zakje van de winkelier aannemen. het zakje is thuis gekomen. ze kreeg van mijn vrouw de opdracht het zakje bij pappa te brengen. ik heb haar het zakje van mijn vrouw zien aannemen. maar daarna heb ik het nooit meer gezien. binnenkort maar een nieuwe halen. ;-)

    groete Peter
     
  3. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    HOI.
    dit weekend weinig aan de truck gedaan.
    alleen een vulplaatje bij de vooras om het chassis minder voorover te laten liggen.
    en de wedico velgen vervangen door naven en velgen van seitz modelbouw.
    [​IMG]

    voor de aanhanger ga ik voor mij iets nieuws proberen. lijmen, met bizon metalbond
    en voorlopig lijkt het goed te gaan.
    het chassis zit inmiddels grotendeels in elkaar.
    de grote hoeveelheid plakband is niet alleen voor het in elkaar houden van de diverse delen.
    maar ook om de lijm niet overal te krijgen waar het niet de bedoeling is. kleren, kinderen katten, dat soort zaken.
    [​IMG]
    als draaipunt en kabeldoorvoer heb ik een oude zekeringhouder afgezaagd en ontdaan van geleidende materialen. en heb ik een mooi buisje met schroefdraad aan de buitenzijde

    groete Peter
     
  4. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    HOI
    weer wat verder geknutseld aan de truck en de aanhanger.
    de truck heeft een nieuwe achterbumper en de eerste delen van de containergeleiderollen zitten eraan. de kunnen ook mooi gebruikt worden om de kabels langs te voeren
    [​IMG]
    het dashboard zit in de cabine
    [​IMG]

    voor de aanhanger had ik deze week even de tijd om de assen te draaien.
    de ophangingen te maken.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    ik heb voor de oude robbe banden gekozen omdat die iets kleiner zijn dan de nieuwe en de wedico banden. en de aanhagner moet nu eenmaal iets lager zijn dan de truck.

    Ook heb ik de 2 sleeen voor de brudercontainers is gemaakt. aan de sleeen hoeven alleen nog de nokken voor de container te worden geplaatst. de oppikplaat een versteviging bovenaan en de hoeken afronden.
    [​IMG].

    net als de aanhanger is dit voornamelijk gelijmd

    groete Peter
     
  5. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    ik zit me net te bedenken dan ik deze truck er niet als nieuw uit kan laten zien.
    waarschijnlijk gaat ik proberen er een "gebruikt maar onderhouden" uiterlijk aan proberen te geven.

    straks maar een verweer tips gaan zoeken.

    groete Peter
     
  6. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    dan moet je bij de leger/tank bouwers kijken hoe die
    de spullen er vies/oud laten zien
     
  7. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    ik heb iets gevonden met zout. dat is denk ik wel de beste manier om de juiste look aan het chassis te geven.
    eerst de boel in de roest kleur ( rode motip primer), als dat droog is op de juiste plaatsen keukenzout met wat water vastplakken. als dat allemaal weer droog is. de eindkleur erop spuiten. en als die droog is het zout afspoelen.
    en inderdaad de foto's op het internet zijn op een tank.
    Salt Weathering - Scale Model Guide

    en daarna op de juiste plaatsen nog olie en vuil.
    ik weet nog niet of de spatborden veel deuken krijgen. wij hadden een truck met een nch kabel installatie. en we hebben de deuken niet kunnen voorkomen. er was wat op gevallen bij het afzetten van de bak. ik heb alleen het probleem dat de foto's van die truck opgeslagen zijn als een mix bestand van ooit "pixture-it" en ik krijg ze niet omgezet.
    maar dat is een ander probleem.

    eerst maar zorgen dat de truck rijd en de diverse motoren gaan draaien.
    waarschijnlijk neem ik vanavond de soldeerbout ter hand.

    groete Peter
     
  8. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    HOI.
    ik kan deze link ook niet achterhouden.
    Armorama :: Rusting, Chipping and Weathering by Todd Michalak
    voordat ik zoveel kan met weatheren zijn we vast een paar jaar verder.
    ik heb nog een DO cabine en een mixer tank in een hoekje liggen om zover te gaan. misschien kan dat op een platte laadvloer op weg naar een opknap adres ;-)
     
  9. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    ik ben ook lekker veel foto's aan het zoeken voor de juiste roestplekken.
    met het weatheren. komt het er wel beter uit als er zoveel mogelijk detail aan zit.
    daardoor komt de technische lat niet alleen hoog te liggen. de looks ook. leidinkjes voor een centraal smeersysteem, zijn een mooie bron van viezigheid. de deense kisten aan de ene zijde gaan plaats maken voor een tank en een gewone gereedschapkist. ik moet de spullen ergens kwijt ;-).
    ik had 2 jaar geleden een paar vuurpijlstokken verzameld en in stukjes gezaagd, mooi voor disselpalen. ik denk dat er wel een paar bij deze truck terecht gaan komen.

    en met zoveel bezig geweest dat ik geen tijd heb gehad om foto's te maken.
    maar op de truck draaien alle motoren. het hefsysteem voor het systeem werkt. ik heb nog niet getest met belasting, die test komt later. eerst nog de tandwielen van de ketting vastzetten dat ook deze aandrijving heeft.
    daarna proberen een lege containerslee op te trekken. en over te zetten op de aanhanger.
    kortom eindelijk vooruitgang in het project na bijna 7 jaar.

    groete Peter
     
  10. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    voordat het weatheren aan de beurt is.
    een fototje van de aandrijving van de ketting.
    er moet zo hier en daar nog een steunlager en diverse schroefjes. maar het einde komt in zicht. mag ook wel over 3 weken moet het ding werken.
    [​IMG]

    groete Peter
     
  11. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Ziet der goed uit Peter
     
  12. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    HOI.
    komend weekend zal ik proberen een filmpje te maken.
    de eerste test toont aan dat de ketting met de oppikhaak bij het afzetten tegen de motor aan loopt.
    dit heeft waarschijnlijk nog het meeste te maken met het feit dat je alles kan bedenken maar het in de praktijk het toch anders gaat.
    en nog even oefenen met het systeem. de boom moet tegen de container aan blijven. aan de aandrijfketting is een schakel aangepast dat oppikhaak met de container daar invalt bij het optrekken. zodat de container eraf geduwd wordt.
    bij het optrekken wipte de container aan de voorkant los van de boom. en waarschijnlijk is bij het terugkomen.niet op de juiste schakel. en is er op het verkeerde punt geduwd bij het afzetten. en is de aanhaakketting te ruim komen te liggen en tegen de motor gekomen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    maar het oppakken werkt. het optrekken werkt. het afzetten werkt bijna. het loslaten van de container werkt ook.
    maar het was een lege container slee.
    nog een paar schoonheidsdingetjes aanpassen en hij kan mee naar de show.

    groete Peter
     
  13. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    ziet der goed uit!
     
  14. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    HOI.
    na een geslaagd "dafmuseum weekend" heb ik een paar filmpjes met het afzetsysteem.
    oG5N3ujyUKA[/media] van container met kettingsysteem - YouTube
    het is toch lastig om de container op de juiste plaats te raken om aan te haken. het is echt milimeter werk.
    aan de tests kwam op de eerste dag een einde. omdat ik de juiste vislijn niet in mijn gereedschapkist had zitten. en de lijn gebroken was.
    nog een ander puntje waar ik nog eens over na moet denken. is dat de boom op dit moment nog op zwaartekracht naar beneden komt. ook als er een zware container opgetrokken wordt. kan dit betekenen dat de boom omhoog gaat naar de container toe.
    daar moet ik nog omheen werken.
    ook was het gewicht van de container op dat moment een discussie. maar dat is een probleem voor later.
    de spullen voor een weegbrug heb ik liggen. een personenweegschaal waar de glasplaat van gesneuveld is. maar dat ding gaat niet op het juiste commando aan. nog even iets voor verzinnen. misschien is het zo simpel als een externe voeding en een schakelaar. maar ook dat is gewoon testen.

    en meer filmpjes volgen als ik ze uitgezocht heb

    groete Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    He peter dat zie der goed uit!


    netjes gemaakt zo!
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Peter,

    Nou, dat ketting-haakarmsysteem werkt redelijk goed.
    Alleen een beetje vreemde manier om de container aan de voorkant van de aanhanwagen te zetten, want ik zie dat je dan over de triangel heen rijd, misschien de triangel nog iets verlagen ???
    Het idee is wel goed, want zo kan je de container aan de achterkant de deuren openen en sluiten/laden en lossen.

    P.S.
    Vraagje :
    Ligt er in het DAF museum deen permanente rij-baan voor modeltrucks ??
     
  17. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    hoi.
    ja de triangel moet nog iets naar beneden.. en ik zet de container van de voorkant erop om te kunnen kiepen. in de aanhanger zit het hefsysteem nog niet.
    en in het daf museum ligt geen permanente baan. tijdens het donateursweekend / museumdagen. worden een aantal DAF-hobbisten door het dafmuseum uitgenodigd hun daf hobby te demonstreren. en wij hebben een hoek aangewezen gekregen. en daar is met witte isolatietape even een baantje uitgelegd.
    het was afgelopen weekend en het was erg gezellig.

    groete Peter
     
  18. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    Belgiƫ SchriekCity
    knap staaltje modelbouwwerk al
    maar misschien moet je er is over nadenken om een andere chauffeur op de truck te zetten, want deze is nogal bruut op sommige momenten vind ik zo :D
     
  19. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    HOI.
    het was de eerste dag van de chauffeur op deze truck, en het is aardig stevig geconstrueerd.

    maar het grootste probleem is een meetfout, of eigenlijk helemaal vergeten te meten.
    de triangel zit laag aan de aanhanger zodat de truck er overheen zou kunnen rijden tegen de aanhanger aan.. de bumper is verplaatst aan de truck anderszou dat al lastig zijn.
    ik heb alleen nooit gemeten hoeveel ruimte er onder de diff's is. en daar kom ik eigenlijk nog een paar mm te kort. dus de triangel moet nog iets naar beneden.

    alleen ben ik dit weekend met het weatheren besig geweest. maar natuurlijk niet op een model dat nog niet af is. ik had nog een CF staan. ik zal straks foto's plaatsen

    de bedoeling van deze oefening was om de cabine eruit te laten zien alsof deze van een defect chassis was gehaald. achter een loods geplaatst en al een jaartje of wat wacht op verkoop of sloop.

    [​IMG]
    schone cabine voor aanvang

    [​IMG]
    bruin aangebracht.

    [​IMG]
    vooral het kunststof van de spoiler schijnt snel erg vuil te worden. dus grijs erbij.

    [​IMG]
    mossen groeien ook in een paar maanden dus ook wat groen erop.

    ik ben nog niet helemaal tevreden. maar voor een eerste poging. lijkt het me redelijk oke

    groete Peter
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2012
  20. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    poging 2 met het verweren. ligt alweer dichter bij de truck waar het topic over gaat.
    ik heb de alom bekende bruder container aangepakt.
    eerst maar mat grijs.
    [​IMG]
    en wat er op de foto's harder uitspringt dan gisteravond op tafel is de originele blauwe kleur.
    daar moet ik dus nog het een en ander aan doen.
    ook aan de achterzijde om de deuren is dit goed te zien.
    [​IMG]
    toen ik het labelvlak een oude witte kleur aan het geven was.
    is ook mijn idee boven komen drijven om mijn logo oud op de zijkant te zetten

    [​IMG]

    de voorkant en de andere zijde moet ik nog doen. het dak gaat waarschijnlijk open worden. dus dan komt de binnenkant ook aan de beurt.
    de volgende poging heeft iets meer met de truck te maken. de 4 assige aanhanger.
    maar dat heeft eerste weer knutseluren nodig. daar moeten nog 2 goten en een houten vloer gemaakt worden.

    groete Peter
     

Deel Deze Pagina