Daf 2800 nat

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Peter van Rijnsbergen, 14 okt 2010.

  1. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Schoonebeek
    Je zou met een hobbybrander even op sommige plekken het kunststof warm doen worden en dan indeuken zoals in het echt ook vaak deuken e.d. in die containers zitten.
    Of instant roest gebruiken, dat is 2 componente wat echte roest veroorzaakt, te verkrijgen bij de kwast.nl.

    http://www.dekwast.nl/artikel/2674
     
  2. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    HOI

    die instant roest heb ik een setje staan. maar het 2e component schijnt redelijk agressief te zijn. en met 2 kleine kinderen in huis en 2 katten wil ik daar nog een beetje voorzichtig mee zijn. en even de tijd voor nemen om daar een probeersel mee te maken.

    groete Peter
     
  3. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    het volgende weather projectje vraag een beetje bouwtijd.
    het is de verbouwde bruder aanhanger. voor de containersleeen moest ik een oplossing vinden.
    het is de meest simpele geworden. aluminium strips op het kunststof gelijmd, voor het oude uiterlijk ben ik een houten vloer aan het toepassen. het basis materiaal is fineertriplex, dat ruim 40 jaar geleden, al 2e hands was. toen het bij mijn ouders in huis werd toegepast. het hout is dus van een kwaliteit die nu niet meer gevonden wordt.
    hiermee hoop ik had de aanhanger een mooi uiterlijk krijgt. al wordt deze ook verweerd.
    [​IMG]


    tussen het aluminium is de volledige 5mm dikte van het triplex gelijmd. naast het aluminium komt alleen de mooie laag van het triplex

    groete Peter
     
  4. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    in een ander deel van het forum werd gesproken over de cti cilinders.
    dat deze niet sterk genoeg zijn voor de hefcilinders van een haakarm systeem kan ik in komen.
    misschien zijn ze wel bruikbaar als in schuif cilinder.
    maar ik heb nog een projectje op de plank liggen waar deze mogelijk ingezet kunnen worden.
    en dat is de kraan achter de 2800.

    [​IMG]

    het heftigste is een betonnen legioblok....
    Waar ik de siliconenmal nog voor moet gieten... Maar zoals de sprookjesboom zegt, "da's een ander verhaal"
     
  5. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    HOI.
    een kleine update van de 2800.
    [​IMG]
    op de aanhanger heb ik met het weatheren, iets geprobeerd. het resultaat ben ik redelijk tevreden over ben. het is alleen een kwetsbare verf. maar dat is met weatheren uiteraard geen probleem. vaak bijgewerkt is geen probleem ;-)

    ook heb ik voor het onkruidwieden in de tuin. iets bedacht om dat iets minder vervelend te maken.
    en dat zijn "maisbakken" iets in deze richting
    [​IMG]
    [​IMG]

    deze laatste foto's zijn niet van een model van mij. en ze zullen ook niet exact nagebouwd gaan worden. maar het idee is duidelijk

    groete Peter
     
  6. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    na een zaterdag avond en een zondag middag knutselen.
    [​IMG]
    de bak zal er uiteraard niet als nieuw uit komen zien.
    en misschien komt er een 2e, een ca 5 cm langere met een lagere luifel. van het zelfde materiaal. alu slee, met een houten bak. 3mm "timmerplaat" gewoon te snijden.

    groete Peter
     
  7. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Zie der netjes uit peter
    Alleen nog een paar gordingen der langs.
     
  8. Szeedijk

    Szeedijk

    Lid geworden:
    23 nov 2012
    Berichten:
    1.109
    Locatie:
    Hilversum
    Leuk geworden!
     
  9. scaniabas

    scaniabas

    Lid geworden:
    28 mrt 2013
    Berichten:
    43
    oudjes blijven mooi!!!!!
     
  10. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Zie der goed uit peter
     
  12. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    ik doe mijn best ;-)

    groete Peter
     
  13. Szeedijk

    Szeedijk

    Lid geworden:
    23 nov 2012
    Berichten:
    1.109
    Locatie:
    Hilversum
    Heel mooi. Leuk gedaan
     
  14. jeroenz

    jeroenz

    Lid geworden:
    5 jan 2013
    Berichten:
    1.640
    Locatie:
    heerhugowaard
    ziet er goed uit hoor beter. Je heb er weer wat moois van gemaakt
     
  15. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    HOI.
    het was tijd voor een beetje onderhoud van de tuinbaan. de 2800 kon mooi helpen.
    alleen de bak en snoeihout. tja, het blijft een leerproces zullen we maar zeggen.

    U8EdymdbbMg[/media] 0142 - YouTube

    groete Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Volhouden Peter, eens lukt het :)
     
  17. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    HOI. na een jaartje intesief gebruim op een aantal evenemeneten . zijn een paar mankenenten boven komen drijven.
    de eerste en vervelendste was het aanhaken van de bakken. dat liep niet helemaal lekker, het haakje kwam niet helemaal lekker bij het oog aan de bak. een heel ingewikkeld ding bedacht dat de naam. mechanische schoen had gekregen. om de haak van de ketting waar nodig een duwtje te geven. maar soms is een ingewikkelde oplossing veeeel simpeler op te lossen. de huidige staanders van de bakken zijn 15mm diep. die gaan vervangen worden door staanders van 10mm. en het probleem is zo goed als opgelost, tenminste dat wijzen de tests uit.
    een ander probleem was de aandrijving van de ketting. er zat vanwege staande uitlaten in het ontwerp een extra overbrenging in. om de mast smal te houden. deze extra overbrenging bleek een ongewenste hoeveelheid storingen op te leveren dat de staande "amerikaanse" staande uitlaten in het ontwerp vervangen zijn door een functionele europeese van half jaren 80. wat ook beter uitkomt met de luifel van de maisbak. enz.enz.
    een ander dingetje waar ik mee zat was een kale plek op de bumper. daar ben ik aan het expirimenteren geslagen met 2 componenten roest. een setje uit de pipoos. het resultaat is niet goed op de foto gevangen. maar wel bijna naar mijn tevredenheid.
    samen met het feit dat het chassis opnieuw ingedeeld gaat worden vanwege nieuwe een nieuwe accu.
    was ik al begonnen de truck te weatheren. maar het wordt een echte roestbak.
    als contrast naast de butget haak XF die zal als tegenpool van deze worden opgebouwd.

    [​IMG]

    groete Peter
     
  18. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    de truck weer eens onderhanden genomen.
    het laatste evenement de truck uitgeleend om de laatste mankementen boven water te krijgen. het hefsysteem had ik een beetje aangepast dat de kabeltjes over schijven zou lopen en daardoor minder stress op de kabeltjes zou komen en deze minder snel zouden breken. na een half dagje bleken de kabeltjes klem komen te zitten bij de schijven. en daarmee de oorzaak van het breken te zijn geworden.

    dus. zoals het hoort met prototype's. het hefsysteem met de kabeltjes ligt nu in de bak. en er zit een spindel in het systeem. het systeem is iets langzamer geworden.
    de uiteindelijke kiephoek is groter geworden. en het gewicht wat gekiept kan worden is toegenomen.
    voorheen was een lege bruder container het gewicht dat in de buurt van het maximum kwam.
    nu heb ik een test gedaan met nat zand. en helaas een stroeve bak. meteen komt er weer een nieuw probleem om de hoek kijken.
    doordat het natte zand niet uit de stroeve bak wil komen glijden. zakt de bak tot op de grond. en mag ik daar weer een oplossing voor gaan zoeken. in de werkelijkheid wordt de bak aan het einde van het chassis geklemd. dit was tot nu toe nog niet nodig. maar ik zal een dergelijk systeem moeten gaan bedenken.

    [media=youtube]VVGKgMYE1wE[/media]
    het systeem bestaat overigens uit een 3kg. servo waarvan de potmeter is verwijderd direct aan een M8 spindel.
    in de moer 2 gaten geboord en m3 draaieindjes in gesoldeerd.
    ik geloof dat dit systeem krachtig genoeg is.

    groete Peter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    inmiddels is er nu 13 jaar aan deze truck gebouwd. en is het de beurt aan een renovatie.
    naast een paar technische aanpassingen. zal vooral het uiterlijk aangepakt worden.
    voor de technische aanpassingen zijn voor een deel van electronische aard. de switch van nicd naar lipo moet nu maar eens goed aangepakt worden.
    een aantal stekkers voor de aanhangers en opbouwen waren versleten en aan vervanging toe. en in de loop van de tijd zijn er een paar regelaars vervangen. waardoor de kabelboom een redelijke puinhoop was geworden. wat me door kortsluiting weer een paar regelaars geeft gekost.
    de mechanische aanpassing de ketting die aan de ene zijde aan de rollenketting vast zit en aan de andere zijde aan de haak is aan vervanging toe. en zal meteen ook iets anders van aard worden. geen samengestelde schakels over de ketting heen maar uit een stuk. dat gaat waarschijnlijk weer een paar kleine storingen oplossen. De motor die de ketting aandrijft was in de vorige aanpassingen verplaatst. Die gaat deze keer vervangen worden. de omgebouwde 3kg servo is vervangen door een 16kg micromotor. de ruimte die daar mee gewonnen wordt is alweer gevuld met een eindschakaar. waarmee grote mankementen voorkomen moeten worden. er komt ook nog een eindschakelaar bij het laagste punt van het systeem. wat bij uitlenen van de truck vaak na de eerste keer kiepen al het probleem was.

    uiterlijk.
    van een truck die duidelijk een aantal aanpassingen heeft gehad. naar een truck zoals deze halfweg de jaren 80 in gebruik zou zijn genomen.
    dus kisten. fietsenbescherming uit die tijd. de de technische herindeling is er ruimte ontstaan voor een reservewiel. het grijs op het chassis wordt vervangen door beige. zoals de chassis in die tijd werden afgeleverd. het de komst van de 95 is dat pas grijs geworden. en toen de 85 is geïntroduceerd. is de productie van de NAT/NTT serie gestopt. dus heb ik al jaren de verkeerde kleur op het chassis.
    de cabine krijgt qua uiterlijk wel een aanpassing. maar geen nieuwe lak. er staan nu zwaailampen op. er zijn leds geplaatst voor de overige verlichting. en ik heb van alu plaat een zonneklep gebogen. maar die moet nog aantepast gaan worden. deze is te breed voor de toplichten aan de cabine.
    foto's volgen spoedig.
     
  20. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    de foto's
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Vonk en Schots en Scheef vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina