1. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    HOI.

    Hier begint het bouw verslag van een model dat uit de tijd dat ik nog 1:24 modellen bouwde op de planning stond. In die tijd werden ook al mijn modellen voorzien van special paint. En kregen ze allemaal een naam, alleen deze is toen nooit gebouwd. En als ik er nu niet aan begin gaat het waarschijnlijk ook niet meer gebeuren Dit model heeft toen de naam Pegasus gekregen.

    En na 24 jaar op de plank te hebben gelegen. Zal ik die naam niet meer veranderen.

    De truck die in een klantenblaadje van DAF stond was een 3600 met een 70 tons kraan. En was toen de “zwaarste kraan” op een truck.

    Met wat rondneuzen op internet is die truck van Van hooft ook nog steeds op de weg. Het model gaat ook geen exacte replica worden. Het is hierop geïnspireerd. Een andere inspiratie was de “silver surfer” van Transportbedrijf Jean Rouillion. En daar zal nog een scheut eigenwijsheid van mij bij gedaan worden.


    De gegevens.

    Daf 3600 space cab.

    8x2 chassis.

    Vlakke laadvloer.

    Ik ga proberen er een hoogte verstelbaar chassis van te maken.

    En er komt een kraan op.

    Beoogde lading is kantoor units.

    En een uitschuivende aanhanger erbij.

    De laadbak van de truck zal 40cm zijn. (20ft)

    De aanhanger kan uitschuiven van 50cm naar 80 cm. Lang genoeg voor (40ft)

    Een zelf samengestelde zender.


    De kraan was de grootste bottleneck is het ontwerp.
    Het wordt niet een hydraulische maar een met spindels.
    Ook zal de kraan worden geïnspireerd op een bestaande kraan, maar opgebouwd uit aluminium kokerprofielen. In de standaard afmetingen. 30x30 en kleiner. En daarmee geen exacte kopie.
    Ook zal de nodig techniek in en uit het zicht weggewerkt moeten worden.
    Er zal nog het een en ander aan uitdokteren over zijn.

    Ik wil met de kraan het midden van de uitgeschoven aanhanger kunnen halen. Dat is ca 90 cm uit het hart van de kraanvoet.

    Ook de cabine zal voor mij niet helemaal standaard worden. Ik heb hier de gietmallen voor liggen. Dus een kunstharscabine is een mogelijkheid.

    Wegens de berg elektronica die hier in moet. Is het voor mij handiger om een cabine van karton te bouwen. En heb ik elke mm3 nodig in de cabine. En ook het gewichtsverschil tussen de giethars cabine en een kartonnen versie is een doorslag gevend keuze moment geweest

    Het moet namelijk niet zo zijn dat als de truck leeg op de poten moet. Dat dan door de cabine de voorzijde aan de grond blijft.

    Ook zal ik me weer eens gaan wagen aan special paint. Waarin het thema terug gaat komen.
    Ook bij dit model geldt de foto’s komen later. En het zal ook een meer jarig project gaan worden.

    Het chassis kan dit weekend al gebogen wordt tegelijk met de balken voor de 95.

    De start aan de cabine kan deze week nog. Gelijk met de fleetcabine’s en de 95
     
  2. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    even wat beelden bij elkaar geschraapt.
    de 2 inspiratie modellen.
    [​IMG]


    [​IMG][​IMG]

    en een paar tekeningen
    [​IMG][​IMG]

    [​IMG]kraan ingeschoven
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]kraan uitgeschoven
    [​IMG][​IMG]

    Als er nieuws is zal ik een update plaatsen
     
    Catwoman en Cor vinden dit leuk.
  3. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    het bouwen is begonnen peg102022018.jpg peg202022018.jpg

    veel is het nog niet. maar het is een start
     
    luchard vindt dit leuk.
  4. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    peg05022018.jpg

    niet alleen de cabine is opgeschoten. de diverse hoeken in de cabine voor electronica hebben ook al vorm gekregen.
    maar het is gelukt om dat uit het zicht te houden ;-)
     
  5. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    de basis voor het interieur
    peg106022018.jpg

    en de spoilers aan de cabine
    peg206022018.jpg
    dat was de update voor vandaag weer ;-)
     
    Cor, Catwoman, JHMA36(2) en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo Peter,

    Is toch een errug gaaf model die ouwe 3600 spacecab.
    De cabine begint al goed te lijken op de echte.
    Respect voor de materiaalkeuze en bouwwijze. :worship::worship:
     
    Peter van Rijnsbergen vindt dit leuk.
  7. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    het afgelopen weekend wegens een verjaardag van een van mijn meiden een bouwverbod op gelegd gekregen. een paar lijntjes op een plaatje hout zetten tussen de hordes visite door, dat mocht dan wel. ;-). dat is maandag avond omgezet in de laadvloer voor deze truck.
    meteen het aluminium erop gelijmd. 3600121022018.jpg

    volgens het electrische schema dat ik voor deze truck heb gemaakt komt er in elk hoekje en gaatje wel wat electronica te zitten.
    om de ruimte onder de laadbak niet onbenut te laten. is daar een leuk gemaakt.
    3600221022018.jpg

    en helemaal vlak hoort ook niet. ik zal hier en daar zelfs nog een beetje moeten toevoegen om de 15mm voor de achterste steunpoten te kunnen realiseren
    ik zit nu op ongeveer 14.5mm
    3600321022018.jpg

    en de afschuiningen moeten nog netjes gaan aansluiten op de rand. de wielbogen moeten nog in de rand worden gemaak. en de openingen voor de steun poten moet ook nog gemaakt worden.
    en het kopschot moet er nog aan.
    dan zal het aluminium op kleur worden gebracht. daarna wordt er de definitieve laadvloer op het triplex gelijmd.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2018
    Cor en arm1948 vinden dit leuk.
  8. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    de zomervakantie zit er weer op.
    voor deze truck had ik allerlei plannen om uit te werken in mijn vakantie. maar door diverse klussen in en om huis en de onwerkbare temperatuur op de hobbyzolder, en de uitwijkplaats de tuin, is er niet veel van gekomen.
    maar het is me gelukt om een koeienvanger te maken. en ik gebruik het woord dat half de jaren 80 nog werd gebruikt. de bedoeling is dat de truck er uit komt te zien als een truck uit de tijd dat de overvloed van lampjes en reflectors net voorbij is. en de special paint de intrede deed. Eigenlijk wat nu "old school" wordt genoemd.
    3600102082018.jpg
    en het verdient nog wat nabewerking.

    3600220082018.jpg

    dit is ongeveer hoe het er op gaat komen.
    in die tijd was gaas tussen de buizen ook nog niet verplicht.
    Ik heb m gemaakt naar wat ik me nog kan herinneren van een 3300 van bouwmaterialen hasco best. mijn vader had toen ook een 3300 en als ik dan mee was met "cement rijden" als klein jochie dan was ik vaak aan het zeuren waarom pa ook niet zo'n ding aan de bumper had zitten. dan werd er wat gemompeld en kreeg ik niet echt een antwoord. kort om nu heb ik er een ;-)
     
    Tjalldeboer en luchard vinden dit leuk.
  9. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Nou Peter, laat die koeien maar komen !:koud:
    Ziet er goed uit.:thumbsup:
    groetjes, Charlotte.:bye:
     
    markioo vindt dit leuk.
  10. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    succes met de bouw,en hopelijk zonder teveel bouwstops van de dames
     
  11. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    door de wens om eindschakelaars toe te kunnen passen bij de steunpoten. en ook een beetje om de bakrand niet te hoeven onderbreken.
    zijn de steunpoten van uitvoering veranderd.
    ook deze vorm van uitvoering is jaren'80 verantwoord.
    waarbij de koker aan een zijde aan het chassis scharnierend vast zit, met daarin een uitschuivend deel.
    en uiteraard als 1 deel scharnierend zit. is de andere zijde aan een spindel verbonden. zodat deze kan afstempelen pegasus schets- kraan 3d-Model.jpg nieuwe achterpoten van pegasus-Model.jpg
    waarbij de voorpoten een maatje dikker zullen gaan worden dan de poten achter.
    alleen nu komt de eerder bedachte voorwielophanging weer in de knoei.
    maar goed dat die delen nog slechts in een cad bestand bestaan.
    aanpassen is dan makkelijk.
    deze uitvoering van afstempelen heb ik op de zoektocht door het internet alleen bij de ladderwagens van magirus gezien. maar goed. in het bestand lijkt het te werken. of het ook in werkelijkheid gaat werken dat zal moeten blijken
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2018
    Catwoman, bvdh en luchard vinden dit leuk.
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Dat type schaar jacks zijn op verschillende merken hijskranen toegepast; ik herinner me sommige (kleine) modellen van de P+H RT crane die dit hadden, en ook de (Italiaanse) Locatelli GRIL rt kraan;
    Ook sommige merken schaar hoogwerkers hadden deze afstempeling.
    Cor
     
  13. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    kijk. niet zo zeldzaam als ik dacht. en ik had nog gedacht aan achter deze schaarconstructie en voor de conventionele.
    maar omdat ik alles met spindels ga aandrijven, heeft deze enkele voordelen. de eindschakelaars is een van de voordelen.
    maar ook dat de motoren op een vaste plaats zitten. dat is voor de bedrading weer makkelijker. het is een truck met voldoende uitdagingen.
    deze maar op de storing ongevoeligste manier oplossen ;-)
    vooral de kraan zal nog voldoende uitdaging gaan bieden.
     
  14. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    het chassis is nu weer een stapje verder.
    aan het begin van het jaar de balken gebogen. en een strip 15x2 alu op maat geknipt.
    dit weekend de strip in de balk gelijmd en tussenstukken er tussen gemaakt.
    nog niet met alle schroeven op de juiste plaats.
    maar het is nu al erg stevig.
    als straks alle delen aan het chassis zitten en er ruimte voor de schroeven op de geplande plaatsen over is worden die geplaatst.
    ik had alleen verwacht dat de foto duidelijker zou zijn.
    peg127082018.jpg

    en voor de plaats van de accu zit ik nog op een 2 spoor.
    voor het aanzicht van het model. wil ik eigenlijk niet de accu aan het chassis plaatsen. want daar wil ik de brandstof tank. luchtketels. reservewiel. enz. enz. en ik heb ruimte gereserveerd in de cabine. achter de dubbele wand.
    ik weet alleen niet of het fijn is om de cabine we elke keer af te halen. ik kan de bedrading voor de zwaailampen en toplichtjes lang genoeg houden. maar daar zit ik dan toch nog aan te twijfelen.
     
  15. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    een kleine update.
    in de jacht om de kosten voor deze truck zo laag mogelijk te houden. bouw ik wat ik kan zelf. en zijn er dingen die ik zou moeten kopen.
    de banden gieten was een van de opties. waar ik wat langer de tijd voor ga nemen. de reden is dat ik in het verre oosten imitatie lego banden heb gevonden die voor de truck 2mm te klein zijn en voor de aanhanger 3mm de breedte is werkbaar. alleen de lego velg zou vervangen moeten worden voor een europees model. maar dat lijkt me niet een erg groot probleem. in het ergste geval moet de draaibank daar weer eens dienst doen.
     
  16. Alex Visser

    Alex Visser

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Zierikzee
    goedemiddag peter,

    is dat goed te doen banden gieten? ik ben namelijk ook op zoek naar banden maar heb veel moeite om de juiste te vinden.
     
  17. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    met de juiste materialen is het te doen. ik heb het met PU giet rubber geprobeerd. en met PU gietvloer spul gaat het eigenlijk beter. dat is wat harder en schuimt minder. alleen het moet voor het mooie onder een vacuüm uitharden.
    met een kunststof stolp met kurken voet daar is een gat in te maken waar een "vacuvin" stop in past. is het vacuüm te maken.

    de mal voor de banden heb ik op de draaibank gemaakt. en met de juiste siliconen een mal. en gietmallen voor de velgen.
    het is te doen. het gaat niet snel. en de eerste paar gaan mis. vooral op de juiste vulling van de mal. en het is een rommeltje. nu heb ik geduld en niet vies van een klusje waren je zwarte vingers bij kan krijgen.
    alleen de siliconen zijn niet goedkoop. en het gietrubber ook niet.

    en het idee achter deze truck is zo gruwelijk goedkoop mogelijk te maken. heb ik bij aliexpress banden gevonden. die dan wel een lego cloon zijn. maar wel ongeveer de juiste maat. op de truck heb ik 60mm banden nodig. in ieder geval geen 75mm zoals de standaard van wedico. deze bandjes zijn 62mm voor de truck en 49mm voor de aanhanger en ongeveer 2 euro per stuk. eigenlijk kan ik me ook niet druk maken wat er op de zijkant van het bandje staat.
    als het maar zwart en rond is.
    de rest van de truck moet zo gaan worden dat niemand het in zijn hoofd haalt om naar de bandjes te kijken ;-)
     
  18. Alex Visser

    Alex Visser

    Lid geworden:
    12 sep 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Zierikzee
    Ok. Klinkt goed.

    Bij mij is het probleem andersom. Ben bezig met de voorbereiding van een cat 775 1:14. Daar heb ik banden bij nodig van 157 mm hoog en 47 mm breed.

    Ik heb gekeken bij monster truck banden maar deze hebben een bolle zijkant... en dat wil ik uiteraard niet. Nu ben ik nog maar 2 volle dagen aant zoeken dus kijk nog verder maar dit is een goede en leuke optie. Verder dacht ik er ook aan om de monstertruck banden door te zagen en een stukje van tussen te halen en weer te plakken waarbij gelijk een harde vullen de bolling tegen gaat maar weet niet of dit te doen is. Dat stukje ervan tussen heeft te maken met de breedte. Deze banden zijn tussen de 80 en 90 mm breed ik wil maar 47 mm.
     
  19. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    https://www.pistor-modellbau.de/shop/reifen/1-12/
    Hier al gekeken? Wel ver buiten mijn butget. Maar wel in de buurt van de maat die je noemt. Met 130mm zijn nog geschikte banden bij aliexpress te vinden. Voor een fractie. Maar dat scheelt een schaal
     
  20. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    Laatst bewerkt: 15 sep 2018

Deel Deze Pagina