Dagboek van een beginner

Hoi allemaal,

Dit stukje zal gaan over een doe het zelf beginner.

Eerste tip, ben niet zo eigenwijs als ik :)

Een paar jaar terug m'n eerste bouwdoos gekocht, een jet achtige met een gigantische piepschuim vleugel. Weken aan het schuren en toen met epoxy de vleugel ondersteboven gelijmd. Tja, dan kan je alleen nog maar richting grond vliegen dus die is ergens tussen het vuilnis beland. Jammer maar uiteindelijk was het een toestel waarvan de eindbestemming al vast stond. Ik had het ding nooit de lucht in gekregen.

Dik 1,5 jaar terug wederom naar de winkel en een Slow Poke van great planes gekocht. Advies was al dat e.e.a. moeilijk te vliegen zou zijn. Maarja, ik viel voor het klassieke uiterlijk.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=34599&highlight=slowpoke (bouwverslag).

De slowpoke hangt nog steeds aan het plafond en heeft nog niet gevlogen. Inmiddels ben ik daar blij om want ook deze was een kort leven beschoren geweest met mij achter het stuur.

Maar dan hangt dat ding er, wil je toch een keer vliegen he.

Terug naar de winkel. Electro dan maar, als dat crashed zijn de kosten tenminste redelijk te overzien. Het werdt de Demoiselle. Volgende berichtje meer daarover, even kijken hoe ik plaatjes kan posten.

Waarom koop je niet gewoon een easy star....had je veel geld bespaard en dan was je nu waarschijnlijk al veel verder met het vliegen....

Helemaal mee eens, in kombinatie met een simulator op je PC.
helaas wel wachten op windstil weer.
Zo heb ik het ook zelfstandig onder de knie gekregen.
Vanmiddag nog gevlogen wel veel wind

Helemaal mee eens, in kombinatie met een simulator op je PC.
helaas wel wachten op windstil weer.
Zo heb ik het ook zelfstandig onder de knie gekregen.
Vanmiddag nog gevlogen wel veel wind

Dat weet je inderdaad pas NADAT je voor tientallen (of meer) euro's in de prak hebt gevlogen. Dus tja, het dagboek van een eigenwijze beginner zou beter zijn geweest als titel :)

Misschien dat de volgende beginner iets kan leren van dit super eigenwijs topic ;) Ik heb van m'n zoektocht in ieder geval wel WAT geleerd. Leuk toch?! ;)

Laatst bewerkt:
Ik zeg altijd maar:
domme mensen leren niet van hun fouten
Slimme mensen leren van hun fouten
De allerslimste leren van andermans fouten

En wie niets onderneemt/werkt maakt geen fouten

succes en veel plezier met onze leuke hobby

Haha ga ik zeker doen. Het is dan ook echt een prima hobby, beter dan je hersenen laten smelten door een of andere saaie serie op tv. Heb nu alleen spijt dat ik wiskunde niet iets serieuzer heb genomen destijds.

Nog effe over de demoiselle.

Heel leuk (weer zo'n klasiek ding). Maar het vloog voor geen meter. Ik had de CG vanaf de tekening goed gekregen had ik het idee maar niet dus.

Eerste keer met m'n opa het park in (die wilde het ook zien natuurlijk). Beetje harde wind dacht ik al maar allez, we zijn geen watjes he. Ik geef gas, wind van voren dus het ding gaat met de neus omhoog. In paniek gas erbij dus met een prima looping hing ie aan een tak in de boom. Damn.

Eigenlijk alleen een scheurtje in de vleugel maar dankzij de lange tak die ik nodig had om het ding los te krijgen toch nog veel schade gehad. De demoiselle fladderde naar de bodem en het CG van de tak in mijn handen kwam net teveel naar voren te liggen. Bam! Krak. M'n opa in een deuk. Vriend.

En zo ongeveer nog 3 keer (een voordeel aan een demoiselle, zo'n simpele constructie dat je met een paar stukjes balsa de boel binnen no time weer nieuw hebt). Conclusie: niet doen. Gewoon aan het plafond hangen.

Laatste keer heeft trouwens een ervaren piloot het ding de grond in geboort. Gooi maar de lucht in riep ie. Bam. Terwijl ie met z'n eigen kist heel mooi kon vliegen. Hij gooide het op te kleine vleugeltjes en een verkeerde cg. Dus die staat nu in de hangar te wachten op reparatie :D

Maar nu eerst een trainer.

Laatst bewerkt:
Blijf stiekem toch een beetje eigenwijs want ik bouw hem wel zelf (nou zo ongeveer dan). Da's leuk, leerzaam en soms zelfs onbegrijpelijk (tja, aerodynamica zonder wiskunde, phew). Plus je bent wat meer tijd bezig met het bouwen wat voor mij heel ontspannend is.

Maare, ik neem wel alle regels voor een trainer in acht. Hoge vleugel, platte airfoil, licht gewicht, breed landingsgestel etc. en daarbij gebruik ik dan stiekem wat programmatjes als motocalc om toch al wat "voorspellingen" te hebben.

En is ie klaar, dan ga ik mooi iemand zoeken die het even voor kan doen! :D

@ Vliegeniertje: volhouden en het zal lukken!
@ de rest: heb bewondering voor een persoon die weigert de gebaande (Easystar-)paden te volgen! Hij wil niet zozeer vliegen dan wel zijn manier vinden om te kunnen vliegen; ooit lukt hem dat.

@ Sir Carlyle, Otto, Orville, Wilbur: apologies for reinventing...

Komt goed Commander, with a little help from my friends ;)

Vanmorgen nog effe de servo verleng kabeltjes gehaald, futuba past weer niet op een graupner ontvanger. Da's me nou ook al 20 keer overkomen. Niks past ooit.

Morgen maar weer terug.

Ow ja, heb je geen geduld, net zoals ik: aanpassen man. Vreselijk aanpassen. :D

futuba past weer niet op een graupner ontvanger. Da's me nou ook al 20 keer overkomen. Niks past ooit.
Dat is heel snel verholpen.

Snij met een scherp mesje het uitstekende lipje eraf,
en schuin de hoekjes af (even naar de Graupner stekker kijken zodat je wel de goede kant eraf snij).

En voila het past ;-)

Ik heb wel een hele goede beginnerskist voor je, vliegt als een droom en geeft je het gevoel al een beetje te kunnen vliegen. Neem een tigermoth van depron. Rustig en goede overtrek eigenschappen, ziet er goed uit (beetje schaal look). Goedkoop te bouwen en nog goedkoper te repareren.

Kijk hier eens:
Bouwverslag: http://www.rcpilotenforum.nl/viewtopic.php?t=327&highlight=

Maiden flight: http://www.rcpilotenforum.nl/viewtopic.php?t=416&highlight=

Ik had nog nooit gevlogen voor de maiden!! Wel wat op de simulator gespeeld daarom wist ik wat links en rechts en op en neer was...... verder dus geen vlieg ervaring. Ging na het goed hebbenvan de CG toppie!!!

Kortom ik sta helemaal achter je qua zelfbouw en je volhardendheid. Let alleen wat op de uitgaven....door een slim model te kiezen en goedkope materialen kan je veel geld besparen en toch erg leuk vliegen!

Dat is heel snel verholpen.

Snij met een scherp mesje het uitstekende lipje eraf,
en schuin de hoekjes af (even naar de Graupner stekker kijken zodat je wel de goede kant eraf snij).

En voila het past ;-)

Ik zag het maar voor 7 euro (2x50cm) heb ik ze liever passend. Heb ze net al geruild en kreeg nog 1.10 euro terug ook. Ze waren eigenlijk ook 10cm te kort dus ben nu van 40 naar 50cm gegaan.

Zoek eigenlijk ook nog mooie stekkertjes voor aan de accu etc. Gebruik nu van die rooie lange (je kan ze zien bij de demoiselle ergens) maar een beetje flinke dingen zijn dat om weg te werken.

Net zoals die 10cm kabel die nog aan de servo zit. Ook nog een probleempje. Waar stop je die mooi weg? Ik zou een veel te grote buis moeten gebuiken door de vleugel (servo stekker diameter). Door de gaatjes in de ribs heb je een flinke kans dat je e.e.a. los trekt als je de servo los wil maken dus da's ook niet echt een optie. Zat te denken aan een klepje net voor de servo als een soort van "connectie kamer".

Wordt tijd voor wireless servos :cool:

Ik heb wel een hele goede beginnerskist voor je, vliegt als een droom en geeft je het gevoel al een beetje te kunnen vliegen. Neem een tigermoth van depron. Rustig en goede overtrek eigenschappen, ziet er goed uit (beetje schaal look). Goedkoop te bouwen en nog goedkoper te repareren.

Kijk hier eens:
Bouwverslag: http://www.rcpilotenforum.nl/viewtopic.php?t=327&highlight=

Maiden flight: http://www.rcpilotenforum.nl/viewtopic.php?t=416&highlight=

Ik had nog nooit gevlogen voor de maiden!! Wel wat op de simulator gespeeld daarom wist ik wat links en rechts en op en neer was...... verder dus geen vlieg ervaring. Ging na het goed hebbenvan de CG toppie!!!

Kortom ik sta helemaal achter je qua zelfbouw en je volhardendheid. Let alleen wat op de uitgaven....door een slim model te kiezen en goedkope materialen kan je veel geld besparen en toch erg leuk vliegen!

Nou jij mag je de tom cruise van de rc vliegtuigen noemen, topgun! :worship:

Ik ga zelf toch een iets bredere startbaan op zoeken om te beginnen.

Heb de tiger (micro) moth ook al een keer van balsa gebouw maar dan met een 20cm span ( http://karel-dereus.magix.net/ ). Inderdaad leuk, maar ik wil me toch echt gaan houden aan het trainer principe nu. Just in case. Die van mij was trouwens fly on a wire, 9 volt batterij en dan aan een touwtje onder de lamp hangen. Als een gek op z'n zijkant en maar tollen :D

Laatst bewerkt:
Maare, ik neem wel alle regels voor een trainer in acht. Hoge vleugel, platte airfoil, licht gewicht, breed landingsgestel etc.
ALLE regels?
Ik mis iets... V-stelling? Tip verdraaiing?
Dit houd je (als niet-vlieger, zonder de juiste reflexen en inzicht in wat er eigenlijk allemaal gebeurt) niet in de lucht....
O ja, ik mis nog iets... De versteviging van het vleugelmidden. Dik kans dat 'ie tijdens het vliegen doormidden gaat...

Een van de belangrijkste eigenschappen van een trainer is dat deze, als je alle roeren in de neutraalstand terug laat komen (als in: help, ik weet het niet meer!) de vliegstand weer terugkomt in normale horizontale vlucht. Zonder V-stelling gaat de kist door met de rol-helling die hij het laatst had. Bonk, krak!
Geen tip verdraaiing? Bij een beetje flinke overtrek (en dat ga je doen, dat beloof ik je) snapt de kist meteen in een spin en komt tollend naar beneden.....Bonk, krak!

Leuker kunnen we het niet maken.....

ALLE regels?
Ik mis iets... V-stelling? Tip verdraaiing?
Dit houd je (als niet-vlieger, zonder de juiste reflexen en inzicht in wat er eigenlijk allemaal gebeurt) niet in de lucht....
O ja, ik mis nog iets... De versteviging van het vleugelmidden. Dik kans dat 'ie tijdens het vliegen doormidden gaat...

Een van de belangrijkste eigenschappen van een trainer is dat deze, als je alle roeren in de neutraalstand terug laat komen (als in: help, ik weet het niet meer!) de vliegstand weer terugkomt in normale horizontale vlucht. Zonder V-stelling gaat de kist door met de rol-helling die hij het laatst had. Bonk, krak!
Geen tip verdraaiing? Bij een beetje flinke overtrek (en dat ga je doen, dat beloof ik je) snapt de kist meteen in een spin en komt tollend naar beneden.....Bonk, krak!

Leuker kunnen we het niet maken.....

Ik heb inderdaad zitten twijfelen over dehidral (vstelling) maar zag dit op veel trainers niet. Met ailerons is meer dan 2% niet aan te raden dus heb ik het eigenlijk helemaal achterwege gelaten. Ik was eigenlijk ook een beetje bang dat een roll maken extra moeilijk is als je dehidral gebruikt.

De versteviging zou voldoende moeten zijn, de hele vleugel inclusief servos weegt maar 138 gram (1mtr x 22cm). O.a. van die hele dunne monocote gebruikt en hele lichte servo'tjes. Inclusief alles hebben we het over precies 336 gram. (wing load 15 g/sq.dm). De himax die ik gebruik is ook niet echt een monster blok dus de krachten op de vleugel zullen (tijdens het vliegen) ook niet bijzonder groot zijn. Wordt in ieder geval wachten op windstil weer.

Met zo'n lage wingload hoop ik de meeste stall's te kunnen vermijden. Natuurlijk pas als het toestel goed in balans is (en daar laat ik me bij helpen door een ervaren piloot).

Kan je tip verdraaiing toe passen op een vleugel met ailerons? Ik weet niet precies wat het is maar ik heb wel ergens iets gelezen over het omhoog zetten van de uiteinden van de vleugel.

Laatst bewerkt:
Rolroertrainers hebben misschien geen V-stelling (of heel weinig) maar die neem je in het algemeen niet als eerste je gaat leren vliegen zonder begeleiding. Dan heb je je handen vol aan hoogte, richting en snelheid.

Over de vleugelversteviging: je vleugel is misschien wel licht maar het gewicht zit juist in de romp, waar je accu, motor en electronica in huizen. En dat gewicht gaat flink trekken aan het midden van je vleugel. Die knikt met een beetje pech dus in het midden als hij niet stevig genoeg is op die plek. Het is lastiger een hele nieuwe kist te bouwen dan nú vast te zorgen dat de boel niet doormidden gaat :D

Tipverdraaiing of washout (wash-out) betekent inderdaad dat de tips aan de achterzijde iets oplopen en daardoor minder snel overtrekken dan het middendeel. Langzaam vliegen maakt weinig uit voor het feit dat een kist áls hij overtrekt zeer venijnig kan reageren op overtrekken als je geen tipverdraaiing hebt.
Vooral als je gaat landen zul je laag en langzaam vliegen (tegen stallspeed aan). Een symmetrische overtrek is wel héél prettig als het net even te langzaam is, zeker als je reflexen nog niet optimaal zijn. Daar moet je dus wel even terdege rekening mee houden. Probeer zodra hij vliegt dus een paar keer op veilige hoogte hoe hij zich gedraagt als je hem overtrekt, zodat je bij de landing niet voor verrassingen komt te staan

Back