dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... maar ziet er wel goed uit Bert,
    en ik weet wat je bedoeld !!!

    het leukst vliegt groot en zonder paddelstang maar ook zonder fbl-unit,
     
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ik ben wel erg benieuwd naar hoe dit vliegt en of het me meer punten op gaat leveren. Echter wees gerust, nummer 1 heeft nog steeds zijn peddels en nummer 2 bouw ik ook weer met peddels op.... Dan kan ik switchen als het nog niet goed is of als het me domweg niet bevalt.

    Dan kun je er rustig aan wennen....

    Gr, S.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    suc6 man,
    groetjes,
    Uwe
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate -305940.434741248.

    Na het klussen thuis heb ik mezelf een testvlucht moment toebedeeld. Tijd om een paar zaken te testen.
    1: de warme schoenen en de langlauf over broek. Beide zijn tot mijn tevredenheid en ik zal ze met veel plezier blijven gebruiken. De temperatuur was om 15h ongeveer 2 graden en liep tegen 17h zo tegen de -2 graden. Dat was goed te merken ,maar niet aan benen en voeten.
    2: Dan FBL. Ik heb van de week nog een moment genomen om de collective en cyclic pitch waardes van mijn ease up 1 op te meten en die toe te passen op de Eagle3. Dat was denk ik wel zinvol want alles vloog direct met alleraardigst resultaat.
    De eerste hover was heel aardig. De heli voelt goed en vertrouwd aan. De reacties op de knuppels zijn wat aan de trage en zwakke kant. Beide zijn eenvoudig op te lossen. De traagheid komt van een digitaal filter wat op de ingang zit. Die stond nog op 1 en heb ik nu op 0 gezet. Dat is merkbaar. De stuur gevoeligheid heb ik ook wat opgevoerd. Die mag achteraf gezien wel weer iets minder.
    3: trimvlucht. De trimvlucht geactiveerd door de trimvlucht box aan te vinken. Opnieuw opstarten met de pitch rond de 0 graden. De FBL unit bevestigd de trimactivatie, maar helaas zie ik geen trimwaardes verschijnen. Ik was nogal benieuwd naar deze functie..... Nog maar eens goed nazien waarom het niet werkte.
    4: rondvlucht test. Flight mode aerobatic, en vliegen. Weinig op aan te merken. Er is maar 1 klein ding te melden. De heli duikt heel licht bij een fast forward flight. Dat is wellicht een iets te hoge I waarde (integrator). Ik heb em niet meer veranderd want het werd ondertussen fris en ik ben maar weer huiswaarts gegaan.
    Conclusie voor vandaag: in de hovers brengt het me zeker nog geen voordeel. Er moet nog wel het één en ander aan afstellingen gedaan worden. In de video's die ik gemaakt heb zie ik mezelf nog steeds dezelfde stuurfout en maken. Daar zal geen enkel systeem verbetering in maken dan enkel en alleen veel te oefenen. In de fff vliegt de heli zeker net zo strak als mijn te gronde gegane rose Ease up 2. De Ease up boomde minimaal op de Eagle 3 duikt iets. Echter is het op bomen bij de peddelkoppen afhankelijk van de snelheid en dat is het bij de FBL niet. Al met al tevreden voor een eerste test.



    Groet, captain S.
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2017
  5. christophe

    christophe

    Lid geworden:
    5 nov 2014
    Berichten:
    11
    He Steven , ik heb de indruk dat je cyclic gains een stuk hoger kunnen ...
    Kan je 2 parameters sets omschakelen (hoover-iddle-up)?
    Ik heb in hoover 150% gain.
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hoi Christophe,

    Ik heb 3 parametersets ter beschikking. ik zal er wat mee gaan stoeien.
    Ik ben benieuwd, wat is het waaraan jij ziet dat de gain in hover hoger kan?
    Ik heb de fff met dezelfde parameterset gedaan en dan begint de heli na het afvangen te schudden . daar is de gain dus wat aan de hoge kant.

    Bedankt voor je reactie.

    Steven.
     
  7. christophe

    christophe

    Lid geworden:
    5 nov 2014
    Berichten:
    11
    He Steven ,
    bij het opstijgen/vertrekken kan je zien dat het niet echt recht gaat en wanneer je in de rustpunten staat heb ik de indruk dat hij de nijging heeft te gaan driften ?
    De cyclic gain alsook de tailrotor gain kan je bij lager toerental in principe een stuk hoger hebben.Ik heb 150% bij hoovering en 60% in iddle up.
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Wow, scherp gezien. Ook de drift heb je goed gezien. Ik twijfel nog of het aan een te hoge integratie ligt of aan de te lage gain..... Maar das met een parameters verzetten natuurlijk snel bekeken en getest. Voor nu ziet het weer er het komende weekend weer rustig uit.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2021
  9. christophe

    christophe

    Lid geworden:
    5 nov 2014
    Berichten:
    11
    In de Futaba verzet ik eerst de cyclic gain tot ik een oscillatie waarneem , dan 10 punten terug nemen.
    Dan pas ik de I-gain aan , zo hoog mogelijk ( Dit is de 'heading hold').
    Kan zijn dat je ook de D-gain moet aanpassen.(wanneer je na een commando een oscillatie krijgt --> D-gain)

    Best ook testen met veel wind , kan zijn dat je dan alles een stapje moet terugnemen ...
     
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log stardate: -305923.54645484535

    Vandaag verder getest. Volgens de handleiding is het nodig om een trimvlucht te maken. Daartoe moet de trimvlucht optie aangevinkt worden en de heli moet vervolgens zo lang mogelijk gehovert worden zonder aan de knuppels te sturen en het moet op een windstille dag gebeuren. Vorige week is de trimvlucht niet gelukt omdat ik de procedure niet geheel goed heb gevolgd. Vandaag ging het wel. Het resultaat is enorm , de heli drift niet meer weg en voelt een stuk comfortabeler aan. Eigenlijk net zo goed of zelfs beter dan de peddelstang. Echter vlieg ik er nog geen spat beter door. Ik heb wel het idee dat mijn pirouetten beter gaan. De 3digi heeft een piro optimeer functie. Zo te merken helpt dat.
    Ook heb ik een 2e parameterset gebruikt voor de aerobatic flightmode. De gain voor de hogere was toch in orde en maximaal. Hogere waardes leidden ogenblikkelijk tot heftig schudden. Voor de aerobatic moest de gain nog flink omlaag. Daarna ook in de Aero flightmode een trimvlucht gemaakt.
    Na de trimvluchten is het nog mogelijk om optimeer vluchten te maken. Dat is vandaag nog niet gelukt. Ik heb in plaats daarvan weer flink op de hovers geoefend en enkele strakke banen heen en weer gevlogen. Het zier er technisch goed uit, maar ik moet vreselijk veel oefenen nog, dat blijft.......

    Na de optimeer vluchten eens kijken wat ie met veel wind gaat doen, want de opkomende wind van vanmiddag overtuigde nog niet helemaal.

    Capt'n S.

    supplemantal:
    Op allebeide parametersets stonden ook de filters nog aan en op de aerobatic parset zelfs nog op 3. allemaal nu op 0 gezet. De drift van de tail op parset 0 was te wijten aan een op 127 staande decay van de I-gain.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2017
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Supplemental:

    I-decay van roll en nick in vlucht op HH en lage pitchwaardes op terugloopwaardes
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Nu dan, landingsgestel versie 3...... Nog dikkere poten en dit keer de voet geheel om de skids. Uitgangspunt is nu dat een nieuw onderdeel met wat schroef werk te vervangen is. Wat Bert dus al eens zei. Nu ben ik bij een uitvoerbare versie gekomen.

    [​IMG]

    Hierboven de nieuw poot gemaakt uit PVC plaat van 10mm dik, want daar heb ik toevallig nogal wat van liggen. Zo nodig kan ik sterker materiaal gaan gebruiken , maar nu kan ik wel de sierkap ,die ook van PVC is, met PVC lijm erop plakken.

    [​IMG]

    Geplakt en gemonteerd...... Nog FF met de witte knikkerbus erover en klaar!

    [​IMG]

    Tot de eerste knapt... Happy landings!
    Capt'n S.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    captain's log, short version:

    door ziekte even wat extra tijd gehad om te freubelen. De fbl hovert nog niet voldoende goed. Ik heb enkele suggesties gehad. 2 compensatie parameters konden op 0 gezet worden en ik vond zelf dat de HHminimal ook op 0 mocht. Toerental wordt hoger geadviseerd. moet nog getest worden.
    De rompen zijn ondertussen geplamuurd , geschuurd en in de witte verf gezet. op de steven methode.
    De 2e eagle 3 had ik op de werkbank om ook op te bouwen , maar het blijkt nu dat de tandriem aandrijfas een halve mm te ver van de hoofdas afzit. poei, foutje bedankt. beide eagle3's moeten dus uitelkaar om dat fatsoenlijk op te lossen.....
     
    harkalt vindt dit leuk.
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    captain's log, stardate: -305769.8594939118.

    Drie accu's gevlogen met de fbl. op aanraden heb ik het toerental verhoogd, het staat nu op 1500 toeren en 1860. ook de hover I 10 punten verhoogd. het toerental verhogen doet het meeste. ff lekker gehoovert en eea aan de kunstvlucht gedaan. de stuurhoeveelheid stond nog veel te laag, daar 20 punten bijgetikt.
    Bijkomende byzonderheid is dat ik de figuren met de oude accu's zonder problemen kan vliegen. de flip in de ovaal lukt erg mooi. Rol viel nog wat tegen, maar dat kan ook aan mijn sturen liggen.

    [​IMG]

    de paddelheli mag de lucht in nu. hmm, ook mooi , heel mooi eigenlijk. wat vliegt dat toch eigenlijk geweldig. ik dacht net nog even "ik ben om", maar nu twijfel ik wel weer. op dit moment gaan sommige figuren beter met paddels en andere beter zonder...

    [​IMG]

    volgende keer weer.....

    steven.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat komt echt doordat je onbewust stuurt alsof je paddles hebt. Bijv. tijdens een rol zit je te corrigeren, terwijl dat helemaal niet nodig is.
     
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    captain's log ,supplemental,

    snel nog even verder met de rompen, want de pod and boom zie ik niet in de lucht.
    De vinnen moesten nog, dit keer met wat richt pinnetjes om de montage te vereenvoudigen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    en een kartonnetje om ze horizontaal te houden.

    [​IMG]

    De cockpit heb ik er ook op geschilderd met een mooie en

    [​IMG]

    een lelijke kant.

    [​IMG]


    groet , Steven

    suppl2: fbl auro setup maken. I nog verder verhogen. met d spelen.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    "Save the Flybar, Steven... Save the Flybar....

    Dat ik daar nou nooit eerder op gekomen ben.... DANG!
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    elke keer even iets doen is voortgang....

    [​IMG]

    afplakken , poeh wat een werk, en spuiten....

    [​IMG]


    nu maar weer wachten tot het droog is.

    S.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Tussenstand:

    [​IMG]

    S.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  20. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Ziet er goed uit Steven
     

Deel Deze Pagina