dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

1. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Komen er geen nieuwe berichten meer in dit draadje, Steven?

Jammer....

2. heimhelicopters

heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Jawel jôh!
    Het bericht was meer van dien aard dat het een logging voor mezelf is. Ik lees nogal eens terug in mijn eigen verslagen en zo heb ik dus de dingen die ik belangrijk vind om te onthouden bij elkaar staan op enige chronologische volgorde. Ik voeg zulke info meestal toe aan een bericht welke ik dan nog bewerken kan, maar na een paar dagen gaan de posts op slot , helaas.

Steven.

3. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oh... gelukkig... want ik lees het altijd graag!:thumbsup:

4. heimhelicopters

heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Ik oefen me suf de laatste tijd.

groet

5. heimhelicopters

heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Captain's log , stardate: -304389.45795281575

Weer vier accu's leeggemaakt. Je moet er wel wat voor over hebben zeg...Er stond weer eens een beetje wind vandaag. Daarom maar eens begonnen met de gele heli. Ik had de parameters voor nick en rol van de oranje overgenomen voornamelijk omdat ik in de veronderstelling ben dat de verhoudingen tussen P I en D heel aardig goed zijn. Dat houdt in dat eigenlijk alleen de gain nog ingesteld moet worden. Dat blijkt dan ook want voordat de heli het "locked-in" gevoel geeft moet de gain volledig in top gehesen worden. De gain staat op max en ik ben er nog niet. Dus moeten de andere parameters maar in verhouding opgeschroefd worden en zonodig de gain weer wat omlaag. Zo gezegd zo gedaan. En ja hoor. Het "locked-in" gevoel is er weer. Ook de tail kan nog wat erbij hebben.
    De staart vertoond sinds het wisselen van de tailblades van de DH 95mm naar NHP 92mm toch weer iets trilling, maar nu in de hover.... vreemd..
    Dan weer de oranje heli. Die is dus gewoon superlekkergoed. Dus niks aan doen dan gewoon vliegen. Het hooveren verloopt lekker. Bij de aero's kom ik er langzaamaan achter dat het boven flink waait. De heli gaat langzaam upwind en met een aardige snelheid downwind. bij deautorotatie blijkt hoe hard het waait. De heli komt niet goed door de looping heen en de autorotatie wordt helemaal niks zo. Nog een poging wordt iets beter, maar met de volgende accu zal ik eens een echt snelle aanloop nemen.
    De tweede accu vlieg ik met het geleerde van de voorgaande accu en een betere vlucht is weer een feit.
    Toch wel goed dat de wind ook weer eens uit een andere hoek komt, dan leer je er toch weer bij.

Groet, Steven.

6. heimhelicopters

heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    En weer een paar accu's geleegd.

En een beetje gezelligheid erbij natuurlijk!

Bij de gele moet ik nog maar eens de hoofdrotor bladen nalopen op balans wat de trillingen komen duidelijk daar vandaan.

Daarom maar drie vluchten gemaakt met de oranje heli. Over twee weken de wedstrijd......

Captain S.

7. heimhelicopters

heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    supplemental:
    Van de gele eea gechecked. De NHP 92mm tailblades weer retour geplaatst, want de trilling komt zeker uit de hoofdrotor. Ik had nog een hele mooie set 225 grams bladen liggen met nog geen halve mm voorloop. Die waren ook heel netjes gebalanceed. Op het veld blijkt in eerste instantie dat het nog steeds trilt. Dat terwijl ik er zeker van ben dat de rotorassen recht zijn. Ik had de trilling ook wel verwacht en heb daarom me ook al bedacht dat het toerental nog iets omhoog moet.
    Dat lost meerdere zaken op: de heli wordt stabieler en de gain's kunnen ook weer hoger.
    Even een tijdje aanzien zo.

s.

AHoogendijk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina