dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Komen er geen nieuwe berichten meer in dit draadje, Steven?

    Jammer....
     
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Jawel jôh!
    Het bericht was meer van dien aard dat het een logging voor mezelf is. Ik lees nogal eens terug in mijn eigen verslagen en zo heb ik dus de dingen die ik belangrijk vind om te onthouden bij elkaar staan op enige chronologische volgorde. Ik voeg zulke info meestal toe aan een bericht welke ik dan nog bewerken kan, maar na een paar dagen gaan de posts op slot , helaas.

    Steven.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... gelukkig... want ik lees het altijd graag!:thumbsup:
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ik oefen me suf de laatste tijd.




    groet
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log , stardate: -304389.45795281575

    Weer vier accu's leeggemaakt. Je moet er wel wat voor over hebben zeg...Er stond weer eens een beetje wind vandaag. Daarom maar eens begonnen met de gele heli. Ik had de parameters voor nick en rol van de oranje overgenomen voornamelijk omdat ik in de veronderstelling ben dat de verhoudingen tussen P I en D heel aardig goed zijn. Dat houdt in dat eigenlijk alleen de gain nog ingesteld moet worden. Dat blijkt dan ook want voordat de heli het "locked-in" gevoel geeft moet de gain volledig in top gehesen worden. De gain staat op max en ik ben er nog niet. Dus moeten de andere parameters maar in verhouding opgeschroefd worden en zonodig de gain weer wat omlaag. Zo gezegd zo gedaan. En ja hoor. Het "locked-in" gevoel is er weer. Ook de tail kan nog wat erbij hebben.
    De staart vertoond sinds het wisselen van de tailblades van de DH 95mm naar NHP 92mm toch weer iets trilling, maar nu in de hover.... vreemd..
    Dan weer de oranje heli. Die is dus gewoon superlekkergoed. Dus niks aan doen dan gewoon vliegen. Het hooveren verloopt lekker. Bij de aero's kom ik er langzaamaan achter dat het boven flink waait. De heli gaat langzaam upwind en met een aardige snelheid downwind. bij de autorotatie blijkt hoe hard het waait. De heli komt niet goed door de looping heen en de autorotatie wordt helemaal niks zo. Nog een poging wordt iets beter, maar met de volgende accu zal ik eens een echt snelle aanloop nemen.
    De tweede accu vlieg ik met het geleerde van de voorgaande accu en een betere vlucht is weer een feit.
    Toch wel goed dat de wind ook weer eens uit een andere hoek komt, dan leer je er toch weer bij.

    Groet, Steven.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2022
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    En weer een paar accu's geleegd.
    [​IMG]

    En een beetje gezelligheid erbij natuurlijk!

    [​IMG]

    Bij de gele moet ik nog maar eens de hoofdrotor bladen nalopen op balans want de trillingen komen duidelijk daar vandaan.

    [​IMG]

    Daarom maar drie vluchten gemaakt met de oranje heli. Over twee weken de wedstrijd......

    Captain S.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2021
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    supplemental:
    Van de gele eea gechecked. De NHP 92mm tailblades weer retour geplaatst, want de trilling komt zeker uit de hoofdrotor. Ik had nog een hele mooie set 225 grams bladen liggen met nog geen halve mm voorloop. Die waren ook heel netjes gebalanceed. Op het veld blijkt in eerste instantie dat het nog steeds trilt. Dat terwijl ik er zeker van ben dat de rotorassen recht zijn. Ik had de trilling ook wel verwacht en heb daarom me ook al bedacht dat het toerental nog iets omhoog moet.
    Dat lost meerdere zaken op: de heli wordt stabieler en de gain's kunnen ook weer hoger.
    Even een tijdje aanzien zo.

    s.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    captain's log: pre-contest.

    In de laatste pogingen de 2e heli goed te krijgen is de staart stuk gegaan. Die kon ik nu niet meer repareren omdat ik de onderdelen niet heb. Dus moest mijn nummer 1 er aan te pas gaan komen. Die heeft dus nog een peddelstang en al heel lang niet meer gevlogen. Wat werk aan de staartservo en de staartvin en hij kon weer.

    [​IMG]

    Vandaag moest de testvlucht nog even tussen de buien door gebeuren. Dus na lange tijd weer eens flybarred gevlogen. De eerste vlucht geeft slecht vliegwerk. Van vroeger uit was ik wel gewend om i.p.v. te trimmen gewoon de stick uit het midden te houden. Dat wordt dus helemaal niks met deze heli. Wegrollen naar links-achter is niet handig. Hij doet dat in alle flightmodes dus servomiddenpunt verplaatsen. Dat scheelt. De kunstvluchtfiguren komen er nu goed uit. Ten opzichte van fbl merk ik dat ik de rol wel goed in de gaten moet houden. Wat dat betreft is fbl veel koers vaster.

    [​IMG]

    In de hover is het stuurgedrag compleet anders. De flybarred wordt weliswaar net zo makkelijk ook hier van koers geblazen maar dat doet een fbl ook wel. Het terugsturen op koers, ofwel het op de plek houden, is heel anders. De flybarred reageert directer op de knuppel en dat heb je nodig want je moet wel redelijk wat sturen. De fbl is indirecter , dat is ook zo geprogrammeerd, echter is bij mij gebleken dat dat ook beter is omdat de heli door de fbl gewoon horizontaal gehouden wordt en je dat enkel met kleine korte stuurimpulsen moet bij sturen. Verder kan je bij de fbl beter van de knuppel afblijven.

    Wat is nou het wezenlijke verschil? Bij een flybarred heli heb je veel meer het gevoel dat je heli aan de knuppel hangt, maar omdat de flybar geen heading hold is kom je daardoor nog wel een beetje extra aan het sturen. De fbl heli wordt door de fbl unit gevlogen. Jij bepaalt alleen maar de koers. Echter, in hover is er niet zozeer sprake van koers en de wind heeft vrij spel op je heli. Gebleken is bij mij dat ik met de gain moet spelen om een sweet spot te vinden waarin de heli het meest "locked in" is. Te veel of te weinig gain maken zich merkbaar door jump gedrag. Ookwel bouncing genoemd.

    Geeft me wel te denken wat er gebeurt als ik meer de eigenschappen van een flybar kop zou nabootsen. Dus een korte teruglooptijd op I en het directe stuuraandeel weer vergroten.......

    groet!
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    E.hof vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Save the Flybar!!!
     
    heimhelicopters en E.hof vinden dit leuk.
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Zo, twee wedstrijden verder....
    De 26e augustus waren we in Winssen bij Cumulus waar we een inhaalwedstrijd gevlogen hebben. Ik vind het een lastig veld en heb me wat verkeken op de crosswind. Ik had nog zo verschrikkelijk veel geoefend en het heeft me eigenlijk niet gebracht waar ik op hoopte. Jammer. Mijn conculega's deden het erg goed en dat zou überhaupt al een lastige taak zijn geworden om hun te verslaan.
    Dan op 15 september de laatste wedstrijd van dit jaar in Odoorn bij de Odoorner luchtvaart club. Ook hier hebben we een redelijke wind en schuin op ons gezicht waaiend. Wederom lastig, maar vandaag gaat het me erg goed af en in de laatste ronde ben ik weer over de 70% van de beste gegaan. Dat blijft voorlopig nog mijn doel om zo toch dat c brevet op zak te krijgen. Lastig is het telkens weer want de beste wordt ook steeds beter en ik zal dus meer moeten vorderen dan de beste.....

    Aanvliegen voor de tweede ronde. Met dank aan Bas voor het fotograferen.

    [​IMG]

    Hoveren:

    [​IMG]

    En een tevreden blik na afloop. (maar die heb ik ook wel na een slechte ronde, als ie maar heel is.....)

    [​IMG]

    Statie portret.

    [​IMG]

    Opvallend vond ik dat de heli ondanks de turbulente wind erg goed de hovers volbracht. Blijkbaar heeft het afstellen van de Gain toch nog wat gebracht. Ik heb sinds de laatste 2 wedstrijden de gain van de tail en de gain van de tuimelschijf elks onder een schuifpotmeter op de zender gezet. Daar heb ik veel mee gespeeld de laatste tijd en tussen winssen en odoorn in heb ik dan toch een optimale stand gevonden. Nu niet meer aanzitten.....

    De winter bouw periode breekt weer aan. Ik heb eigenlijk maar 1 heli echt goed in orde. Daarom heb ik weer heel wat bouwactiviteiten op stapel staan, dus blijf erbij. Ik heb ook wel weer zin aan knutselen.

    Okay, ik voeg na jaren toch nog ff een filmpje toe van toen.



    Toch nog veel plezier gewenst!
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2022
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Zo langzamerhand wordt het toch wat frisser en natter buiten en kruip ik weer mijn hok in... De mallen zitten dit keer in de was zonder PVA en het blijkt waar, de romp is een stuk makkelijker te lossen uit de mal.

    [​IMG]

    Ik heb nog een volledig gedemonteerde Eagle 3 liggen. Ik moet er alles nog bij scharrelen dus het zal wel weer langzaam voortschrijden.....

    groet!
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    helihenk vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, OK? Dus was, EN losmiddel werkt minder goed dan was alleen?

    Even opslaan op de harde schijf....
     
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ja, om preciezer te zijn carnauba wax paste.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb niet heel veel ervaring met werken in de mal, maar ik gebruik(te) altijd carnauba én PVA... Schreef de minder dan perfecte resultaten toe aan de onervarenheid en gebrek aan routine.

    Als ik weer eens iets in de mal moet maken, zal ik eens alleen was proberen...

    (al was het minder perfecte resultaat écht niet alleen aan het losmiddel te wijten hoor, maar minstens ook aan yours truly)
     
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Regentijd is productietijd......

    [​IMG]

    de bladen zijn dit keer erg mooi gelukt. Slechts 1 luchtbelletje en die is alleen maar cosmetisch een probleempje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    groet.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2021
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ondertussen in Hengelo.......

    [​IMG]

    Om het mechaniek in de romp te gaan passen moeten er wel hoekprofielen onderaan het mechaniek. De houtjes waar het op bevestigd moet worden zijn al in de rompen gelijmd. Dus maken we 2 hoekprofielen met de juiste afmetingen en de gaatjes op de juiste plek.

    [​IMG]

    Vandaag in de herhaling: twee sets hevels voor de tuimelschijfmeenemer. Zie post https://www.modelbouwforum.nl/threa...i-wedstrijdvlieger.46062/page-43#post-3875735

    [​IMG]


    En eerder deze week het volgende:
    Van de lange kogelkoppen van de bladstuurarmen die op mijn #1 en #2 zitten heb ik er twee nodig om de tuimelschijf van de 2e Eagle3 (#3) weer compleet te maken. Dan kan je 2 dingen doen: Je bestelt er een paar, of je pakt een plaat aluminium van 5mm en je freest er een 6tal ophoogplaatjes uit, zodat je op de bladstuurarmen met kortere kogelkoppen werken kan . Want daarvan liggen er namelijk 6 stuks werkloos in de doos "Hirobo onderdelen"......
    Dat is kostenloos te doen, dus dat wordt het...

    langzaam gaan we verder.
    Groet, S
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2021
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Telkens weer een beetje doen. Het mechaniek past nu. Alle gaten zitten erin. Vinnen zitten eraan.... Nat opschuren is de volgende stap.

    [​IMG]

    Ze waren even niet leverbaar ,maar ze zijn er nu. Servo's. Ik heb deze ook in mijn andere Eagle3 en ze bevallen me uitstekend.

    [​IMG]

    Groet.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2021
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ik wilde beginnen met het nat schuren van de rompen, maar enkele kleine putjes gingen me toch nog irriteren dus er moest toch nog wat plamuur in. Dan maar verder met het mechaniek.
    Laten we vandaag de motor maar eens inbouwen. De motor moet uit mijn Freya 1 komen. Maar daar zit nog een 11tands pinion op . Een 10tands pinion heb ik nog in mijn Oldie Eagle 1. En die zou beter af zijn met een 11tands pinion. Dat wordt sleutelen.

    Freya 1 gesloopt.
    [​IMG]

    Eagle3 #2 van motor voorzien

    [​IMG]

    En een dag later toch de rompen schuren

    [​IMG]

    Volgende keer grondverf...
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate -303841.39155251137.

    Het is een bijzondere februari maand. De bolletjes zijn al uitgelopen en de afgelopen 2 weken hebben overdag een heerlijke temperatuur buiten. 2 weekenden konden we 2x op stap om te oefenen. Dat was heerlijk. De oefenfocus ligt erop om de figuren telkens op gelijke afstand te houden. We beginnen dus eigenlijk nu met meer detail. Symmetrie nemen we gelijk maar mee.
    Ook enkele fans komen kijken of we wel echt aan het werk zijn ermee:

    [​IMG]

    De landingscirkel heeft de winter overleefd...

    [​IMG]

    Dan in de avonden ertussen gewoon verder met de projecten:
    De rompen. Volgende stap grondverf.

    [​IMG]

    Daar waren na droging nog enige putjes en ongerechtigheden te vinden. De ergsten heb ik nabewerkt. We waren met z'n tweeën in het hok aan het prutsen en we werden nogal gek van de hoeveelheid nevel en damp. Ik wist wel dat de afzuiging ver beneden peil was en daar moest maar eens wat aan gedaan worden. Hup, marktplaats aangeslingerd en zoeken naar een afzuigkap. Liefst zo goedkoop mogelijk. Dat was eigenlijk snel geregeld. Voor 10 euro ben ik een afzuigkap rijker. En het werkt ook nog.

    [​IMG]

    Dan gisteren de grondverf geschuurd tot een glad geheel en vandaag de 1e verflaag erop . Wit als basis. Hier de eerste:

    [​IMG]

    En hier beide:

    [​IMG]

    Morgen maar eens verfmaskers snijden.

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2021
    renetl50 vindt dit leuk.
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Werkplaats log.

    Eindelijk heb ik de folie gesneden tot verfmaskers. Het is van die "goedkope" folie van de Gamma. Erg handig want het plakt niet eens zo heel erg op de witte verf zo blijkt later.

    [​IMG]

    De vorige keer heb ik gemerkt dat het kleurenschema er voornamelijk met rechte stroken plakband op te zetten is. Enkel een aantal puntige plekken vereisten toen nogal wat knipwerk. Daar bied het snijden van het folie op de CNC natuurlijk enorme uitkomst. Ook de symmetrie tussen de linker en rechter kant is nu beter te krijgen. Alleen,.... De romp is uit de hand gevormd en niet zo symmetrisch als dat ik dacht.. gezien het me eerder niet zo opgevallen was maak ik me er ook niet druk over.
    Het plakken lukt na enige tijd en verven ook.

    [​IMG]

    De cockpit zit erop. Het is net een zwart wit foto, maar dat is het niet.

    S.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    helihenk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina