Damen Stan Patrol 4207, Visarend Kustwacht

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Chrisoot, 15 sep 2018.

  1. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Hallo mede modelbouwers,

    Na 2 jaar niet aan de modelbouw te hebben gezeten ivm andere prioriteiten begon het toch echt weer te kriebelen. Na lang beraad heb ik besloten om de Visarend van de Kustwacht te bouwen.
    Het is schip is één van de 2 zuster patrouilleschepen varend voor de kustwacht.
    De schepen waren eerst onderdeel van de Douane maar zijn sinds enkele jaren volledig onderdeel van de kustwacht. De kleurstelling van het schip is toen ook veranderd.
    Voor mij een flinke uitdaging omdat ik tot nu toe alleen complete sets heb gebouwd.
    Ik heb dus weinig of geen ervaring met het zelf bouwen uit polystyreen. Ondanks dat zie ik de uitdaging wel zitten. Ik heb nu 3 varende modellen en verwacht met de opgedane ervaring een eind te komen.

    De romp heb ik met tekeningen gekocht bij S.M.B. rompen uit Belgie. De lengte is 107 cm en hiermee is de schaal van het model 1:40.
    De tekeningen zijn helaas niet in schaal. Misschien dat ik bij een copyshop ga informeren of ik de tekeningen tot de juiste schaal kan laten vergroten. Dit maakt het opmeten en namaken van tekening wel gemakkelijker
    [GALLERY=media,
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 sep 2018
  2. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    De romp moet nog wel bijgewerkt worden. Van de bovenrand moet 0,5 tot 1 cm af.
    Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk functionaliteiten gaan werken in de boot. In ieder geval 2 motoren apart aangestuurd, boegschroef, blusmonitor, navigatie en binnenboord verlichting en draaiende radar.

    Nou had ik wel een aantal vragen voor de meer ervaren polystyreen bouwers. Welke dikte moet het dek hebben? Ik gok dat 3 mm dik voldoende is maar durf dit niet te garanderen.
    Als tweede vraag: hoe bevestigen jullie het dek. Mijn eerste idee met polystyreen hoekprofielen vastlijmen in de romp en vervolgens het dek hierop vastlijmen eventueel met een aantal dwars spanten tbv de stevigheid..
    Als laatste misschien een stomme vraag, wat voor gereedschap gebruiken jullie om het polystyreen te snijden of te knippen? Ik heb natuurlijk een dremel, hobbymes, en een speciaal schraap mesje voor polystyreen platen maar vroeg mij of of er nog andere speciale spullen gebruikt worden om de boel recht af te snijden.

    Groet Chris
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    hey Cris, welkom terug.
    als je plaat van 1 en 2 mm neem kom je al een heel eind, 3 mm is wat overkil voor dit schip denk ik.
    Voor het dek kan je misschien beter alu profiel nemen , iets beter bestand tegen torsie van de romp.
    voor de de opbouw zal een polystyreen hoekprofieltje meer dan voldoende zijn.
    Persoonlijk heb ik lang de plaat gesneden met een hobby mes maar dit vergt wat oefening en handigheid om haaks te snijden.
    Ik heb me onlangs dan ook het kleine proxon tafelzaag aangeschaft om het plaatmateriaal netjes te zagen.
    succes met de bouw, Marc
     
  4. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Beste Marc, dank u wel.

    Ik begrijp dus dat u voor het dek een polystyreen plaat van 2 mm zou gebruiken. Hoeveel mm plaat gebruikt u voor de opbouw?

    Daarnaast welke plamuur gebruikt u? De boot is namelijk zo lang dat ik het dek helaas niet uit 1 stuk kan maken.

    Dank voor de adviezen.

    Chris
     
  5. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Chris,

    Het origineel heeft een stalen romp en aluminium opbouw.
    Uit gewichtsbesparing en stabiliteitsoverwegingen.

    Ik zou voor 1 tot 1,5mm max gaan.

    Groet,
    Mathieu
     
  6. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Voor het dek of voor de opbouw?

    Ik dacht zelfs dat het gehele schip van aluminium gemaakt was.

    Chris
     
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Sorry, voor de opbouw.

    Nee, alle 4207's zijn aluminium opbouw op stalen romp.
     
  8. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Dank voor je reactie Mathieu. Ik heb platen besteld, 2 mm voor het dek en 1mm en zelf 0, 5mm voor de opbouw.
    Binnenkort beginnen met bouwen.

    Chris
     
  9. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Mooi project, ik zou voor het dek naar 1 mm gaan, want ik neem aan dat het dek wel wat bol moet gaan staan om het buiswater af te voeren. Dan buigt 1 mm wat makkelijker dan dikkere plaat. onderdeks het dek verstevigen met een spantenraam.

    Groeten,
    Willie
     
  10. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Dank je Willie, ik zal even experimenteren met de dikte van het dek.
    In het dek zal zeker een kleine ronding komen. Mijn ervaring is echter dat op schaal dik vaak zo minimaal is dat het nagenoeg niet te zien is of werkzaam is.
    Groet Chris
     
  11. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Het achterste deel van de romp is bijgewerkt tot de juiste hoogte.
    Bij het voorste deel heb ik een probleem ontdekt. Het boeisel van de boeg is te ver naar voren afgezaagd. Dit is door de bouwer van de romp al gedaan maar door mij wel erger gemaakt. Ik kan mij zelf wel voor m'n kop slaan. Hierdoor kan ik niet de juiste hoek uit de romp halen. Zie foto. Het is maar een klein stukje van 1 cm bij 0,5 cm, maar ik kom wel net in de problemen.

    Nu is de vraag hoe kan ik dit het beste oplossen? Verlijmen met een stukje polystyreen en weg plamuren of enkel wat plamuur gebruiken. Stukje afgezaagd glasvezel hergebruiken? Ik weet het even niet.

    Het probleem is dat dit deel van het boeisel (zo heet het toch?) zichtbaar blijft waardoor ik niet echt verstevigen kan toepassen.

    Wat zouden jullie doen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Chris, Denk dat het stukje gemakkelijk is aan te vullen met een paar laagjes glasweefsel doordrenkt met epoxy-lijm. Eventueel aan beide kanten afdekken met een stukje plastic tape tegen het uitzakken. Heeft dan wat meer body dan enkel plamuur. Uitgehard restant wegvijlen/schuren. De "werf" moet zo'n klusje makkelijk kunnen klaren. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  13. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Ik had de romp van de Mellum uit Belgie, was een mooie romp, alleen de tekening was niet op schaal en eigenlijk niet te gebruiken, leek wel op een werftekening waar alle verblijven en dergelijke op stonden.
    Heb de tekening bij een copyshop laten vergroten.
    Al heb je aan bepaalde dingen op de tekening wel weer wat
    Het meest had ik aan de foto's op internet.
    Maar als je er achter kunt komen waar het schip ligt zou je misschien foto's kunnen maken.
    Maar ik wens je toch heel veel succes met de bouw en blijf het volgen.
    Groetjes Piet
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Chris,
    Het weg gezaagde stukje verschansing gewoon terug lijmen met, wat Klaas zegt, een epoxy lijm.
    Ik denk dat het toevoegen van een stukje glasvezel je meer nabewerking geeft omdat je daar dan een verdikking gaat creëren.
    Volgens mij heeft het niet te houden maar uit mijn hoofd komt er ook nog een rand over heen te lopen waardoor het verstevigd wordt.

    Groet,
    Mathieu
     
  15. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Hoi Klaas,

    Bedankt voor de tip.
    Ik heb een stukje van het afgezaagde overtollig deel van de romp op maat gemaakt. Ik denk dat ik die met een beetje epoxy en glasvezel goed kan gebruiken om het boeisel op te vullen.

    Ik weet alleen niet zo goed wat ik voor epoxy lijm moet hebben? Wat zou u gebruiken?

    Chris
     
  16. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Sorry Mathieu, ik had je reactie nog niet gezien. Ik ga eerst zonder glasvezel proberen de boel op te vullen. Naar mijn inziens heeft het ook niets te houden. Ik twijfel of er rand op hoort te komen. Ik kan het op de tekeningen niet zien. Ik zal eens gaan kijken op de foto's.
     
  17. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Hoi Piet,

    Ik heb 2 tekeningen gekregen (gekocht) bij de romp. Deze zijn helaas beide niet op schaal. Gelukkig kunnen we omrekenen.
    Aan de tekeningen heb ik genoeg om de opbouw ed. na te bouwen. Maar laten we zeggen dat er veel ruimte is voor artistieke vrijheid.Ook het nemen van gemiddelde maten is een compromis waar ik voldoende mee zal moeten nemen.

    Leuk dat u volgt.

    Chris
     
  18. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Chris,

    Hieronder wat meer detail in bovenaanzicht van het voordek.
    Daar kan je de rand op zien die ik bedoel.
    upload_2018-9-20_10-26-12.png

    Succes.
     
  19. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Kijk dit zijn nog eens tekeningen. De rand is hier duidelijk op te zien inderdaad.

    Ik heb het nu ook op een foto terug kunnen vinden.
    [​IMG]

    Vooral uitvergroot goed te zien. Dank voor de tip.

    Mathieu, mag ik vragen hoe je aan deze gedetailleerde tekening komt?

    Chris.
     
  20. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Mag je vragen ;).
    Ik stuur je een pb.
     
    MikRo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina