.dat profiel naar Autocad

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door DeltaMike, 26 mrt 2016.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Beschik niet over autocad. Wel over het Draftsight Free. Dat kan voor zover ik zie geen scripts uitvoeren. Daarom een aantal coordinaten handmatig ingevoerd. En inderdaad er zijn afwijkingen, waarschijnlijk veroorzaakt door de vele decimalen achter de komma.

    Daarna heb ik nogmaals de coordinaten ingevoerd, maar zonder de 0 en de decimale punt. Dan gaat het goed.

    Heeft dan toch te maken met de instelling van de schaalfactor en de tekengrenzen van de standaard tekening waarmee autocad start. Het is lang geleden dat ik zo diep in autocad ben gedoken dat was versie 10 onder DOS (wat is dat ook al weer), maar toen werd dat ingesteld in acad.dwg.

    Je zou het volgende kunnen proberen. Laadt je scriptfile in een platte tekst editor als Kladblok. Kies zoeken en vervangen. Vervang "0." door "spatie" en voer het script nogmaals uit. Denk dat het dan opgelost is..
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2016
  2. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Als ik in Autocad de precisie opschroef en door de coordinaten loop dan zijn ze tot op de laatste decimaal identiek aan de coordinaten uit het .dat bestand. Moet ik alleen nog met dezelfde precisie leren schuren ;)
     
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    PRECISION of UNITS commando heeft enkel met de weergave van de coördinaten te maken, niet met de eigenlijk invoer ervan.
    Bijv. bij UNITS op "0.000" zal je nog steeds een verschil zien tussen 2 punten met coördinaten 3.1415,2.7182 en 3.1416,2.7183
     
    DeltaMike vindt dit leuk.
  4. maxio

    maxio

    Lid geworden:
    12 mrt 2016
    Berichten:
    40
    Locatie:
    hillegom
    ik weet dat het niet autocad is. maar zo doe ik het altijd in solidworks.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • sw 1.png
      sw 1.png
      Bestandsgrootte:
      250,4 KB
      Weergaven:
      246
    • sw2.png
      sw2.png
      Bestandsgrootte:
      470 KB
      Weergaven:
      234
    • sw3.png
      sw3.png
      Bestandsgrootte:
      509,2 KB
      Weergaven:
      232
    • sw4.png
      sw4.png
      Bestandsgrootte:
      456,1 KB
      Weergaven:
      231
    • sw5.png
      sw5.png
      Bestandsgrootte:
      444,3 KB
      Weergaven:
      232
    • sw10 - Copy.png
      sw10 - Copy.png
      Bestandsgrootte:
      457 KB
      Weergaven:
      222
    • sw10.png
      sw10.png
      Bestandsgrootte:
      457 KB
      Weergaven:
      226
    • sw11 - Copy.png
      sw11 - Copy.png
      Bestandsgrootte:
      476,5 KB
      Weergaven:
      218
    • sw11.png
      sw11.png
      Bestandsgrootte:
      476,5 KB
      Weergaven:
      237
    • sw12.png
      sw12.png
      Bestandsgrootte:
      482,2 KB
      Weergaven:
      227
  5. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Als geborgen lijnen niet vloeiend zijn op het scherm, ook na een regen, kan het zijn dat de VIEWRES te laag staat. Vaak staat deze op 200, met 20000 zijn de gebogen lijnen na een Regen geheid mooi vloeiend.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat programma gebruik ik ook al geruime tijd en naar volle tevredenheid. Wat je hier omschrijft werkt uitstekend, dat doe ik ook al heel lang. Destijds met autocad werkte dit ook al.
    Een trucje om makkelijk een "platte tekst" file te maken is de gegevens exporteren in CSV formaat en sla de zo gevormde file op. Open die file met kladblok of een andere teksteditor zonder poes-pas, dus niet met Wordt of zo iets!! Dan vervang je met de vervangfunctie eerst alle komma's door een spatie en daarna de punten door komma's. Werkt prima. Zo kan je in één keer een heel profiel "tekenen".
     
  7. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Ik ben ook begonnen met Draftsight, maar ben toch naar Autocad overgestapt. Met Draftsight liep (op mijn Macbook) langzaam het geheugen vol, zelfs als Draftsight ongebruikt in de achtergrond draaide. Ik las elders dat andere mensen vergelijkbare problemen hadden, dus daar zit nog ergens een lek in Draftsight voor OS X. Enige oplossing was om het programma elke 10-15 minuten te herstarten, wat een beetje vervelend was. Ik hoop dat ze dat probleem snel oplossen, Draftsight leek me verder een prima alternatief voor Autocad.
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Voor het converteren van oa .dat naar .dxf files gebruik ik al vele jaren concord van Dr. Martin Hepperle.
    http://www.mh-aerotools.de/airfoils/software.htm
    Alle ander CAD uitdagingen en oplossingen blijven daarna natuurlijk bestaan.

    Rick
     
  9. maxio

    maxio

    Lid geworden:
    12 mrt 2016
    Berichten:
    40
    Locatie:
    hillegom
    als het niet lukt met het tekenen kan ik ook altijd helpen. voor mij geen moeite;)
     

Deel Deze Pagina