Database electrovliegtuigen

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door PH_AJH, 18 dec 2007.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hallo,
    Ik ben nu een poosje bezig met de database voor elektrozwevers
    Nu zit daar een extra tabblad bij met gegevens van alle overige, elektrisch aangedreven vliegtuigen.

    Een database werkt alleen als veel mensen hun setup beschikbaar stellen, dus kom maar op! Je kunt je gegevens hier in dit draadje posten of per PB.
    Ik wil je vragen liefst alle, en anders zoveel mogelijk gegevens in te vullen. Dit verhoogt de bruikbaarheid voor anderen.
    Gegevens graag aanleveren in dit format (kun je kopieëren en je gegevens er achter zetten):

    Vliegtuig:
    -merk,
    -type
    -spanwijdte in mm,
    -AUW (vliegklaar gewicht inclusief accu),
    -categorie (Shock, Scale, Trainer, Wing, Pilon, Acro.......). Als je wilt mag je hier ook het materiaal bij noemen, bijvoorbeeld Depron. Als je vliegtuig aan meer criteria voldoet mag je kiezen of meerdere aanduidingen geven.

    Motor:
    -merk en type (niet: Speed400 want dat zegt niks. Wel bijvoorbeeld: Graupner Speed 400 6V),
    -type (B(orstel), BLI (inrunner), BLO (outrunner) ,
    -kV (bij borstelloos)
    -gewicht motor,
    -vertraging

    Power: A/B/C
    A= 3D, meer dan voldoende vermogen, verticale klim en prophangen mogelijk;
    B= Acro, ruim vermogen, stevige klim mogelijk
    C= is goed mee te vliegen maar prestaties zijn niet overdreven.


    Overig:
    -regelaar (merk/type/max amp),
    -prop (merk, afmetingen in inch),
    - accu:
    merk,
    type (lipo/NiMh/NiCd/....),
    aantal cellen (Bij Lipo: xSxP)
    capaciteit in mAh

    Endurance (vliegduur): A/B/C
    A= meer dan 20 minuten per accu;
    B= 12 tot 20 minuten;
    C= tot 12 minuten


    Aanvullingen, wensen, suggesties welkom.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2021
    djpronk vindt dit leuk.
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ben je van plan om deze twee bestanden afzonderlijk te houden? Want ik kan me zo al wel wat modellen voorstellen die zowel in de éne, als in de andere kunnen staan.
    Als de twee lijsten hetzelfde zijn van opzet, kan je ze (vroeger of later) altijd nog bij mekaar gooien. Dat lijkt mij eigenlijk beter.
    Bart
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik wilde gewoon een extra tabblad aan het bestand toevoegen. Maar de echte elektrozwevers wil ik geloof ik wel apart houden. De mensen die echt niet kunnen kiezen mogen op verzoek best hun kist op beide bladen hebben hoor :p
     
    marklwd vindt dit leuk.
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    oke....verkeerd ingeschat.
    Blijkbaar toch wat minder behoefte aan dan ik dacht.

    Dan houden we het bij een database voor elektrozwevers :D
     
  5. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Mag dit ook voor depron modellen ?
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    jazeker. Mijn idee is om het voor al het elektrisch vliegende materieel te doen.
    Gezien de steeds terugkerende vragen over welke motor, welke ESC, welke prop enz. voor dit-en-dat vliegtuig lijkt me dit heel handig.
    Bij de zwevers wordt er in ieder geval al geregeld gebruik van gemaakt; je kunt vrij snel een idee krijgen van wat mensen al gebruikt hebben en hoe dat presteert, waardoor je relatief makkelijk iets vergelijkbaars samen kunt stellen. En ik neem de modelbouwforum-naam van de eigenaar op in het bestand zodat je gericht vragen kunt stellen aan iemand die hetzelfde of een vergelijkbaar vliegtuig heeft.

    Dus kom maar op met de gegevens zou ik zeggen!
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    o en nog dit; het materiaal van een vliegtuig is natuurlijk weinig relevant. Een kist van 140 cm van 900 gram vliegt niet wezelijk anders als je hem van depron of van balsa maakt toch?
     
  8. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Ik vind het in ieder geval een fantastisch initiatief als referentie-database! :thumbsup:

    Alleen zal in de praktijk weer blijken dat de database door enkelen up to date wordt gehouden, terwijl de rest er gewoon van 'profiteert'.
    (En nu praat ik ook voor mezelf, de tijd ontbreekt meestal..)


    Zou het, om het laagdrempeliger te maken, niet handig zijn als iemand een invulformulier programmeert waar de meeste velden eenvoudig op zijn aan te vinken?
    Ik weet niet hoe realistisch mijn vraag is, het is maar een idee.
     
  9. Manuel

    Manuel Guest

    Hmm als je een beetje volledige database hebt dan wil ik hem wel voor je in php/mysql zetten.
    Dan word alles veel makkelijker; gebruikers kunnen zonder jou info aan de database toevoegen, je hoeft niet iedere keer iets te downloaden maar je klikt er in 1 keer naar toe en typt in het zoek veldje je naam van je toestel in en je krijgt je setup ;)
     
  10. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Misschien beginnen met de database voor elektrozwevers?
    Daar staat al aardig wat op.

    Eens kijken wat PH_AJH er van zegt :)
     
  11. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Als in zo een database de gegevens voor deze calculator staan dan is het heel makkelijk een setup te berekenen en de te verwachten vlieg eigenschappen in beeld te krijgen.
    Probeer het maar eens maar let op dat de maten in mm in gevuld dienen te worden.
    http://flbeagle.rchomepage.com/software/webocalc_0.9.0/html/webocalc_metric.html
    Het is maar een idee natuurlijk maar deze is wel erg gebruiksvriendelijk.
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2007
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dank voor de reacties!
    Ik kan aardig met Exel overweg, niet met php/mysql. Vandaar dat ik hiervoor gekozen heb. Als iemand "mijn" database wil gebruiken voor iets anders heb ik daar geen enkel bezwaar tegen.

    @Commander Clumsy:
    voor de elektrozwevers heb ik een leeg formatje online staan waarin je je gevens in kunt vullen en dat aan me mailen, maar dat gebruikt niemand. De meeste bijdragen gaan via het draadje; je kunt eenvoudig de kopjes kopieëren en je gegevens er achter zetten. Er zijn ook mensen die me een PB'tje sturen.
    Op zich is het natuurlijk heel weinig werk, het invullen. Meer werk is even opzoeken wat voor motor je ook weer had en je model even wegen. Dat voorkom je niet met een ander database systeem.

    @Manuel:
    Wing chord en Amp draw zijn de enige gegevens die in mijn database ontbreken. Ik wil dat wel toevoegen maar vraag me af of het veel meerwaarde heeft. De meeste mensen blijken hun eigen model in de database te zoeken of kiezen iets met vergelijkbare afmetingen om van daaruit een idee te krijgen van de mogelijkheden. Zelf heb ik de indruk dat dat voor de meesten volstaat. Als je de ontbrekende gegevens nodig hebt kun je natuurlijk altijd contact zoeken met de eigenaar. Mee eens?
    Over het downloaden; ook nu hoef je maar één klik te doen en de spreadsheet opent zich. Zoeken op modelnaam is ook daarin heel eenvoudig.

    Samenvattend:
    ik zal de startpost even aanpassen zodat ieder die een bijdrage wil leveren zijn gegevens hier in dit draadje, per PB of e-mail kan opgeven.
    Maar, zoals CC al aangaf; alleen als voldoende mensen hun setups delen hebben anderen er wat aan. Dus kom maar op!
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Met Amp draw zou ik niks kunnen, met Wing chord misschien wel maar de vraag is of ik er echt wat aan heb.
    Ik ben het met Arjan eens, als ik een willekeurig toestel koop dan kan ik redelijk veilig een grofweg vergelijkbaar model uit de database kiezen en dan weet ik wat mijn setup ongeveer zou moeten zijn. Meer heb ik niet nodig...
    Arjen, ik ben heel blij met het initiatief en ik hoop er in de toekomst nog vaak een beroep op te doen!
    Bart
     
  14. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Maakt mij uiteindelijk niet uit op welke manier het ingevuld of gepresenteerd wordt, ik dacht gewoon aan een manier om het invullen laagdrempeliger te maken en zo (veel) meer gegevens te verzamelen.
    Als je kijkt naar de zweverdatabase heb je langs één kant een fantastische hoop interessante gegevens, langs de andere kant zijn er 'nog maar' een 30-tal modellen geregistreerd.
    Vandaar mijn vraag. De bal ligt nu in het kamp van manuel. ;)

    Nu het meer in mijn richting gaat (motorvliegtuigen) ga ik in ieder geval regelmatig mijn bijdrage proberen leveren. :)




    Oh ja, nog 1 ding:
    Sticky aub!
     
  15. Manuel

    Manuel Guest

    Vandaag weer lekker bezig geweest ik hoop morgen/overmorgen V1 online te hebben...
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    o okee! Betekent dat dan dat ik verder niks hoef te doen?
    Op zich vind ik het wel leuk om "mijn " database aan te vullen.
     
  17. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Vliegtuig: Sp400 aerobatic airplane (depron versie)
    -merk, ??
    -type ??
    -span: 86cm
    -AUW: 300gram incl. accu
    -categorie: Depron acrokist

    MOTOR
    -merk: hobbycity C2230
    -type: BLO (outrunner)
    -kV: 1600
    -gewicht motor: 27gram
    -vertraging: none

    Overig:
    -regelaar: TowerPro 9g w12A
    -prop: Gws 8*4,3

    ACCU
    merk: LM Loong
    type: lipo
    aantal cellen: 3S1P)
    capaciteit: 500Mah 20c

    Voor de prestaties van de setup twee "cijfers": één voor de kracht en één voor de vliegduur.

    Power:
    B= Acro, ruim vermogen, stevige klim mogelijk

    Endurance (vliegduur):
    C= tot 12 minuten
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Airbus, al ben ik meer een Boeing/McDonnell-Douglas man, je krijgt de eer de eerste vermelding in deze nu al historische database te hebben geleverd :cool:
     
  19. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Dat was inderdaad een heel cryptisch antwoord van manuel.
    In 'programmees' wil dat volgens mij zeggen dat er iets zit aan te komen en dat we nog even geduld moeten hebben.

    Intussen zou ik gewoon mijn database up-to-date houden en zien hoe het verder evolueert ;)
     
  20. Manuel

    Manuel Guest

    Ik heb nu zeg maar de Electro glider database bijna af (staat nu op home server)
    Daar heb ik alleen nog maar de eerste 2 setups van toegevoegd.
    Ik ben nu nog bezig met toevoegen en de pagina zoeken
    Ik zit nu al aan de 263 + 259 regels code...
     

Deel Deze Pagina