Database electrovliegtuigen

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door PH_AJH, 18 dec 2007.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    reeds:yes:
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Serge,
    Bijna goed. Je hebt bij de elektrovliegtuigen gekeken, niet bij de zwevers :D

    Maakt niet heel veel uit hoor. De categorie is dan T (voor Thermiek....). De cijfers voor kracht en endurance lopen net wat anders:

    Power:
    A= meer dan voldoende vermogen, verticale klim (bijna) mogelijk en vol gas eigenlijk te sterk;
    B= ruim vermogen, stevige klim mogelijk
    C= is goed mee te vliegen maar prestaties zijn niet overdreven.

    Endurance:
    A= meer dan genoeg, vluchten waarbij de accu niet leeg raakt komen regelmatig voor;
    B= voldoende, een accu voldoet voor vluchten van ongeveer 20-30 minuten en is dan leeg;
    C= genoeg om flinke hoogte te halen maar zonder thermiek vluchten van ongeveer 10-15 minuten

    Ik heb even gegokt op een B voor zowel power als endurance. Als het anders is hoor ik dat wel.

    Verder, je cellen; zijn dat AA's?
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    endurance en power zijn idd beiden een b . accu pak is een standaard pack zoals je vroeger eigenlijk veel in electro auto's had qua formaat
     
  4. M-artijn

    M-artijn

    Lid geworden:
    15 okt 2004
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Someren
    hoi

    ik heb een turnigy motor die rond de 10 amp trekt met een 9*3.8 prop
    en dat is met een 3 cels accu nu heb ik nog een 2 cels accu liggen,
    gaat de het ampérage erg omhoog? het is maar een 17 amp regelaar en ik gok dat de motor nu 10 amp vraagt dat staat op internet met deze prop.
    kan ik dit gewoon proberen of kan ik beter een 2e accu kopen?

    gr. martijn
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi
    Als je van 11,1 naar 7,4V gaat, zal de motor op een veel lager toerental draaien. Zonder een andere prop te gebruiken zal dat dus niet erg lekker vliegen.
    Als je dezelfde prop laat zitten zal het stroomverbruik juist dalen. In combinatie met de lagere spanning betekent dat dus véél minder vermogen naar de prop.
    Dat is waarom er bij hogere vermogens meer cellen nodig zijn; vermogen=voltage x stroom. Om op 10V 100 Watt vermogen te krijgen heb je 10A nodig; op 20V nog maar 5A.
    Je kunt dus beter een tweede accu kopen.
     
  6. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Vliegtuig:
    -Multiplex
    -MiniMag
    -Span 1010mm
    -AUW 748 gram
    -Scale/Trainer
    -Elapor

    Motor:
    -E-Max 2215/20
    -BLO
    -1200Kv
    -59 gram
    -1:1

    Power:
    -B=Acro, ruim vermogen, vertikale klim oneindig
    -Stroomopname max. 16,3A

    Overig:
    -HiModel 25A
    -Graupner Cam Slim 8x6"
    -Graupner 2000mAh 3S 20C LiPo
    -Servo 4x HXT500
    -Spektrum AR6200

    Endurance (vliegduur):
    B=12 tot 20 minuten (bij non-stop vol gas 9 minuten)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. M-artijn

    M-artijn

    Lid geworden:
    15 okt 2004
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Someren

    Oke bedankt,

    ik dacht altijd het is R= U:I

    nu gaat het voltage naar beneden, dan moet I toch omhoog want je hebt nogsteeds de zelfde prop dus de zelfde weerstand?
    zo leerde wij het op school ( oke misschien anders maar dat heb ik er uit begrepen :p)
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2009
  8. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Deze formule is nog steeds juist alleen hier niet van toepassing :) Je motor draait een bepaald toerental per volt. Stel dat dit 1000 omw./volt is (meestal aangeduid met kv) dan is dit bij 11,1 dus 11.100 toeren en bij 7,4 slechts 7.400 . Omdat hij dus een lager toerental gaat draaien levert hij dus ook een lager vermogen :). Doorgerekend gebruik je de formule P=UxI dus P gaat omlaag en dus ook I
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2009
  9. M-artijn

    M-artijn

    Lid geworden:
    15 okt 2004
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Someren
    Oke dus ik zou de accu van 7.4 volt makkelijk kunne gebruiken zondera dat me regelaar kapot gaat, met 11.1 volt heeft die meer als vermoge genoeg.

    gr.martijn
     
  10. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Helemaal juist.
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    94 zwevers, 50 vliegtuigen

    Sleur, hij staat er bij. Briljant filmpje trouwens... :)
     
  12. Timosha

    Timosha

    Lid geworden:
    28 jun 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Limbourg
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    95 zwevers, 50 vliegtuigen in de database

    Staat genoteerd. Dat is vast een fijne vlieger, 1800 gram bij 3720mm span....
     
  14. Timosha

    Timosha

    Lid geworden:
    28 jun 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Limbourg
    Dat is hij zeker! Maar de endurance is eigenlijk A+++++, maar dat is niet voorzien in de database :p
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Jawel hoor.......
     
  16. Timosha

    Timosha

    Lid geworden:
    28 jun 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Limbourg
    Aangepast :rolleyes:
     
  17. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    mijn electrokistje er dan ook maar even bij zetten:

    Vliegtuig:
    -merk: free air cz http://www.freeairshop.eu/catalog/p...id=60&osCsid=8946c2f08e35417fe5c946611467fb51
    -type: tom (ja zo heet ie echt, is een zagi)
    -spanwijdte in mm: 740
    -AUW (vliegklaar gewicht inclusief accu): +- 300 gram
    -categorie: EPP wing

    Motor:
    -merk en type: emax FC 28-05 Brushless Outrunner 2840Kv
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/...uct_Name=FC_28-05_Brushless_Outrunner__2840Kv

    -type: borstelloos outrunner
    -kV: 2840 kv
    -gewicht motor: 26 gram
    -vertraging: nope

    Power: B/C
    A= 3D, meer dan voldoende vermogen, verticale klim en prophangen mogelijk;
    B= Acro, ruim vermogen, stevige klim mogelijk
    C= is goed mee te vliegen maar prestaties zijn niet overdreven.

    toelichting:
    op volgas ongeveer 45 graden omhoog. maar denk ik net geen B dus ertussenin ;)

    Overig:
    -regelaar: supersimple 20A (van hobbycity)
    -prop: graupner 6*4 brandstofpropje
    - accu:
    merk: Himodel
    type: lipo
    aantal cellen: 2S1P
    capaciteit in mAh: 860mah

    Endurance (vliegduur):C
    A= meer dan 20 minuten per accu;
    B= 12 tot 20 minuten;
    C= tot 12 minuten

    met veel volgas zit ik rond de 8 a 9 minuten, met op minimaal gas en rondjes draaien iets van 11 a 12 minuten.
     
  18. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Overzicht electro kistjes, mijn bijdrage

    Model 1:

    F22 uit 6mm depron plaat, tekeningen RCGROUPS forum, ontwerper Kosh

    Span 42cm
    Lengte 60cm

    Motorizering I (150 gram totaal gewicht)
    Motor: FC2805 2840kV
    Prop: 4.75x4.75E
    LiPo: 2S 750mA 20C

    Motorizering II (130 gram totaal gewicht)
    Motor: HXT 16gram 1700kV
    Prop: 6050
    LiPo: 2S 350mA 20C

    Servo's: HXT500 2x
    Ontvanger: Corona RP6S1

    Vliegtijd: Vol gas 6 min, typical 10-15 min
    Vlieggedrag: erg vergevingsgezind, bijna onverwoestbaar. Zender moet "elevons" kunnen instellen. Met beschreven motorizering I snel. Beide motoren hebben genoeg vermogen om te kunnen prop hangen, maar door ontbreken van richtingroer kunnen de toestellen dit toch niet. Motorizering II laat indoor gebruik toe.

    Door de middenmotor (en prop) maakt dit model meer geluid door de luchtwervelingen van de prop die tegen de vleugel slaan.



    Model 2

    Depron Spitfire full fuse (ontwerp hier op het forum)

    Span 80cm
    Lengte 70cm
    Gewicht 250 gram

    Motor: FC2805 1600kV
    Prop: 7x4 graupner folding + spinner 30mm
    LiPo: 3S 610mA 20C
    Servo's: HXT900 3x
    Ontvanger: Corona RP6S1

    Vliegtijd: Vol gas 6 min, typical 10-15 min
    Bouw: door de korte neus moet alles ver naar voren om het zwaartepunt goed te krijgen, zeker met een 50 grams LiPo. Vergeet niet V-stelling in te bouwen.

    Vlieggedrag: Met beschreven motorizering redelijk snel. Maar kan ook prachtig zweven. Eizachte landingen. Geen beginnerskist. Vermogen genoeg voor vertikale stijgvlucht (acro). Door de kleine roeren kan dit model echt niet prop hangen. (geen 3D). Absoluut geen indoor model.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2009
  19. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Vliegtuig:
    -merk: Calmato
    -type: brandstofversie omgebouwd
    -spanwijdte in mm: 1600
    -AUW (vliegklaar gewicht inclusief accu) 2,5 Kg
    -categorie Trainer

    Motor:
    -merk en type: Turnigy TR-35-48-A
    -type BLO
    -kV (1100)
    -gewicht motor 163 gr
    -vertraging --

    Power: A/B/C

    ruim voldoende beter dan de GX40 6,5cc

    Overig:
    -regelaar (Hobbyking SS Series 50-60A ESC),
    -prop (12x8),
    - accu:
    merk,
    type (lipo)
    aantal cellen ( 3S2P)
    capaciteit in mAh 4000

    Endurance (vliegduur): A/B/C
    Nog onbekend maar ik denk rond de 20 min
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    51 vliegtuigen, 104 zwevers

    Die van djjr had ik even over het hoofd gezien maar hij staat er nu bij.

    -edit- de toestellen hierboven had ik ook nog niet. Oeps.
    Ik zet ze er nu bij.

    -2e edit- Robert, probeer eens een echt electropropje. Dat kan nog wel eens héél veel schelen
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2009

Deel Deze Pagina