Bouwverslag 1/5 Messerschmitt Bf-109 G4/R6 ⇨ W.Nr.19566 | 365 Sq. 150 Gr. Aut. C.T.

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
November 2011 heb ik dit verslag gestart.
Het begon met de wens een 1/5 Messerschmitt Bf-109 F/G te bouwen.
Als basis had ik de tekeningen van Brian Taylor zijn Bf-109 F ontwerp gescand.
Deze in m`n tekenprogramma geladen en begonnen met het CAD model opgeschaald naar schaal 1/5:

full


full


Voor de aandrijving van dat ontwerp wilde ik een viertakt motor met vertraging proberen.
Hieronder het ontwerp voor de aandrijving van de Bf-109:
full


Maar... toen kreeg alles een andere wending...
Ik kreeg een Dave Platt schaal 1/5 Messerschmitt Bf-109 F/G door Hans aangeboden:

full


Deze bleek met veel aandacht en precisie gebouwd en er zaten vele extra accessoires bij!
Stabilo mooi strak en zuiver in het kielvlak, retracts ingebouwd onder de juiste hoeken, alles klopt en is zuiver!

.
Er waren zeven pagina`s met reacties in dit verslag...
Allemaal over het CAD tekenwerk van de Bf-109, het ontwerp van de viertakt met vertraging en het meerdere malen wisselen van eigendom tussen Femmo en mij van deze Dave Platt Messerschmitt daarna.

Ik heb aan Roelof gevraagd om alles te wissen voor een nieuwe start van dit verslag.
Ik ga het ontwerp van de CAD Bf-109 niet afmaken want bouw nu dus de Platt versie.
Er ís in de tussentijd een viertakt met vertraging gemaakt welke goed draait.
Die vertraging komt in een andere kist en verslag aan de orde.

Nieuwe openingspost dus en na 9 jaar start van de afbouw van de Platt Bf-109!

.
Gegevens van de Dave Platt Messerschmitt:

Scale 1/5 full size (2.4” = 1’)
Wing span 79”
Area 1,000 sq. ins
Weight 13-15 lbs. fully equipped
Power needed .90 2-cycle glo
Flying speed 75-85 m.p.h.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Hierbij wat foto`s van de Messerschmitt Bf-109 F/G en accessoires zoals deze nu op de bouwplank staan:

full


full


full


full


full


full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
.
En wat foto`s van de accessoires:

full


Tekeningen en bouwbeschrijving van Dave Platt en een 3 zijden aanzicht.
Ik heb tevens de tekeningen van Brian Taylor in schaal 1/5 geplot, handig voor erbij.

full


Plastic delen en epoxy exemplaren:

full


Een plug en mal van de uitlaatstukken:

full


Cockpit kit:

full


De aandrijving, een OS 20cc tweetakt:

full


Motorkap, spinner en cockpitkap.
Cockpitkap ga ik denk ik scratchen i.p.v. deze gebruiken:.

full


De originele Y-Lock pneumatische retracts welke ik wil ombouwen naar elektrische aandrijving en de mooie (nog te detailleren) wielen:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Messerschmitt Bf-109 G4/R6 ⇨ W.Nr.19566 | 365 Sq. 150 Gr. Aut. C.T.

Deze Bf-109 wordt een Italiaans versie.
Ik vind het een prachtig kleurenschema en uitvoering van de Bf-109:


full


full


full


full


full


full


full


Zo,... volgende update balsa plakken! :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Mooie kit Ramses!.
Wordt vast een pracht kist.
Maar waarom 20cc 2Takt??
Die 4 takt met vertraging ziet er zo gaaf uit...
 
.
Thanks Wouter en Tjarko! :)

Maar waarom 20cc 2Takt??
Die 4 takt met vertraging ziet er zo gaaf uit...

Dat plaatje van die viertakt met vertraging is een concept ontwerp van me, maar heb ik nooit verder uitgewerkt:

full


Op basis van twee verschillende oude 2 takt vertragingen (Graupner Ubersetzungs Getriebe) heeft @femmo aanpassingen gemaakt voor een OS 20cc viertakt motor.
Ander/zwaarder vliegwiel, andere tandwielen, andere getande band en afgekorte krukas.
Die vertraagde OS 20cc viertakt loopt hier met een door Schepers gemaakte 18"x 14" drieblad :

[deze vertraging komt later in een andere kist/verslag van me terug]

Zoals je ziet is de opbouw anders dan mijn concept ontwerp en is deze combo behoorlijk "hoog".
Die past met geen mogelijkheid in de ranke Messerschmitt neus.
Zelfs een 'gewone' 20cc viertakt steekt lelijk uit helaas...

Dat is de hoofdreden dat ik voor deze lage en 'schuine kop' OS Max 120 AX 20cc tweetakt motor heb gekozen, deze blijft namelijk bijna helemaal onder de kap!

full


Andere belangrijke reden is dat de neus geheel op de tweetakt motor is voorbereid.
Er zijn namelijk ook voorbereidingen gemaakt voor een schaal uitlaat systeem! :)
Ik ben aan het bedenken hoe ik dat ga afmaken...
Ga er in ieder geval m`n best voor doen alles zoveel mogelijk binnen de kap te houden!

Enige aanpassing aan de kist worden de flaps, die zijn niet gebouwd maar wil ik er wel in hebben.
Deze ga ik aan de hand van de opgeblazen Brian Taylor Bf-109 F tekening maken.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Mooi filmpje!! En ik begrijp het, te hoog.. goed om te zien dat met het vliegwiel de stationair nog goed gaat. Ik zou op m,n draai freesbank zoiets kunnen maken met de extra as net schuin naast de motor. Maar dan heb ik geen tijd meer voor de Spit..
Had dat van die flaps ook gezien. De echte heeft een 6 flap wing, heel mooi.

Ik heb vanochtend de directdrive 23x12 getest, 12S 28A, blaast enorm, maar toch niet genoeg. En Jurgen had een deel van zijn 2.15m seafury mee. Warbird time @ Ornithos!
 
En super zwaar.

Was ik vergeten, maar dat is ook nog een belangrijke reden ja!
Want die 20cc Saito viertakt met vertraging weegt bijna 1kg meer dan deze 20cc OS tweetakt AX voor de Bf-109!
Dat is leuk voor een kist die het gewicht voorin nodig heeft, maar juist niet in deze Bf-109.

Fraai, apart kleurenschema heb je weer uitgezocht, Ramses! ... of beter gezegd grijsschema. o_O

You know me... ik hou van sobere kleurenschema`s en camouflages... :D

De echte heeft een 6 flap wing, heel mooi.
Ik heb vanochtend de directdrive 23x12 getest, 12S 28A, blaast enorm, maar toch niet genoeg. En Jurgen had een deel van zijn 2.15m seafury mee. Warbird time @ Ornithos!

Die 6 flaps van de Bf-109 F/G zijn zo fraai, die komen er zeker op!

Benieuwd naar jouw 'RR Merlin'! En het verslag van bijbehorende kist ;)
Jurgen is zijn Sea Fury verslag zojuist gestart zag ik, ook zeer fraai project! :thumbsup:

Inderdaad: Warbird Time bij Ornithos! :yes:

Groeten, Ramses
.
 
.
Voordat ik aan de Gustaf ga beginnen, alles inventariseren.
Komt er grof op neer:
  • hoogteroeren moeten nog (af)gemaakt worden
  • alle roeren verder afwerken (meer schaal) voor de OraTex bekleding erop kan.
  • aansturing is in principe ingebouwd, maar ik moet de romp en vleugel openmaken om te zien waar en hoe
  • complete staartwiel setup moet gemaakt en ingebouwd worden
  • flaps uit de vleugel zagen/snijden en werkend maken, constructie vleugel daarop aanpassen
  • motorkap afwerken
  • cockpitkap ga ik scratchen
  • landingsgestel afmaken
Daarna kan de Gustaf in de glasweefsel gezet en verder afgewerkt worden.

Ik ga bij deze kist een full-cockpit maken dus eerst de romp daarop aanpassen.
Het spant wat midden in de cockpit zit is gebroken evenals de gehele cockpitrand.
De romp bestaat ter hoogte van de cockpit dus eigenlijk nog alleen uit twee zijkanten...
Door transport en hangar-rash een kwetsbare plek geworden, dat ga ik eerst aanpakken.

Groeten, Ramses
.
 
.
Start afbouw 17-03-2020

De hoogteroeren en bouwtekening erbij gepakt en vier stukjes balsa uitgesneden.
Ook het balansstuk van het linker hoogteroer uitgesneden en vastgelijmd:

full


Het gebroken spant in de cockpit tijdelijk weer in elkaar gelijmd.
Daarna voor alle spanten onder de cockpit een cross-grain doubler van 2mm balsa gemaakt en vastgelijmd.
Ook de ribben op de hoogteroeren gemaakt, klaar om geschuurd te worden:

full


Een doubler van 4mm balsa onder de romp longeron, van vleugelvoor- naar vleugelachterlijst:

full


Nieuwe cockpitrand gemaakt van balsa en 0.6mm vliegtuigtriplex.
Het spant wat in de cockpit zat geheel weggesneden tot de nieuwe doubler onder de romplongeron:

full


Alles goed laten drogen:

full


Voor het weggesneden spant twee nieuwe exemplaren gemaakt, ook twee voor een nieuw rugspant:

full


De twee spanten waar straks weinig van overblijft aan de onderzijde gedoubleerd met aan beide zijden een vuren lat:

full


Daarna het restant van de spanten welke boven de vuren latten zat weggesneden.
De zijkanten van de nieuwe spanten in de romp gelijmd en gefixeerd:

full


Begonnen met het maken van de box voor het "voetendeel" en het nieuwe rugspant gemaakt:

full


De nieuwe cockpit aan de binnenzijde een laagje grijs gegeven.
Als de cockpitbodem erin zit kan je bij delen die je nu ziet niet meer bij:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Voor het maken van de cockpitbodem eerst een papieren malletje gemaakt.
Aangezien het achteraf inbouwen in een dubbel kromme ruimte is, steeds passen en wat bijknippen:

full


Toen het papieren malletje eindelijk mooi paste, deze overgezet op balsa in twee delen met de naad in de lengte.
Dat gedaan zodat de bodem dubbelgevouwen kan worden en van boven door het kleinere cockpitgat gestoken kan worden:

full


Erin gestoken, lijm in de naad van de twee delen gedaan, uitgevouwen en vast gepeld:

full


Met spelden op de spanten eronder gefixeerd:

full


Daarna de bodem bij de voeten gemaakt en het achterspant aan bodem gefixeerd tijdens drogen:

full


Oke,... en toen iets heel doms...
Ik had de stapplaten van styreen uitgeknipt en in de grondverf gezet.
Gepast en uitgemeten, en in de cockpit zag het er leuk uit.
Lijm gepakt, ingesmeerd en geplaatst:

full


... bisonkit gepakt :stout:

full


... snel alles eruit getrokken, geveegd, gepulkt, etc...
Daarna met een doekje met wat terpentine boenen, afdoen en wat schuren.
Laten drogen en weer de grijze grondlaag eroverheen.

Het styreen (ABS) is erg oud en bros en bij het knippen/snijden breekt het en het is tevens vrij grof van vorm.
De cockpit details ga ik zelf maken, kan het gelijk iets meer gedetailleerd.

Staat van de Gustaf zoals hij nu op de bouwplank ligt:

full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Zo dat gaat snel zeg, van brakke romp naar schaal cockpit!!.. maar wat zijn die kleverige voeten stuurtjes??

Thanks!
Ik had de foto`s eerst geplaatst (topic under construction) voor de tekst ... maar nu kan je erbij lezen hoe die voetplaten zo kleverig werden... :oops:

Romp is zeker niet brak overigens hoor!
Erg degelijk gebouwd en in prima staat :yes:, alleen bij de cockpit waar je hem steeds vastpakt was hij gehavend...
In negen jaar tijd meerdere keren verhuisd, "hangar-rash is a bitch" ;)

Groeten, Ramses
.
 
Mooi werk! Mooi stappenplan! Smullen! Ik kijk nu al uit naar hoe je de schaalonderdelen van de cockpit gaat maken. Voor mij één grote leerschool. :thumbsup:
 
Back
Top