David Vaughan P-51B Mustang

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 6 jun 2007.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Hij gaat er komen; Ton heeft het me afgelopen zaterdag zelf bevestigd! :yes:

    Zo rond de 2,20 m. span: vind ik een mooie maat. :p

    Hij superviseert iemand anders die het ontwerp maakt, dus dat komt helemaal goed. :wink:


    Nu vraag je je misschien af: weer een Mustang erbij? 8O

    Ja, want dit wordt er één die zich onderscheidt van de 'doorsnee' bouwdoos. :evil:

    Deze kan zich meten met de volgende drie! (Ja Ton, we leggen de lat hoog).

    De crème de la crème:

    De P-51 van Dave Platt:

    [​IMG]


    De (echte) P-51 van Meister:

    [​IMG]


    En last but not least: de P-51 van the late Doss Steed.

    [​IMG]


    Let op: alleen de ware liefhebber en kenner ziet het verschil tussen deze modellen en de doorsnee P-51.

    Rob (RBC) en Ton: maak het waar, we wachten vol spanning.


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2009
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Heb ik dat gezegd :roll: O nee he was ik weer :celebrate: , maakt niet uit gaat goed komen 8) .

    En dat die lat lekker hoog ligt is mooi meegenomen, daar is dan gemakkelijker onderdoor te vliegen :oops: .

    Zet er maar flink wat foto's en links bij van de echte altijd handig als referentie.

    Ton
     
  3. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Dat was inderdaad precies wat ik dacht :lol: Wat gaat deze P-51 dan zo bijzonder maken ten opzichte van al die andere?
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Tja . . . Zoek je iets speciaals? :p

    Google levert plm. 670.000 hits . . . :?

    Ik geef er vast even twee:

    uiteraard:
    Airliners.net
    (veel zij-aanzichten; wel even bladeren . . . :wink: )

    en natuurlijk deze:
    http://www.craftsmanshipmuseum.com/Park.htm

    Ik hoor het wel . . .


    jan.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Als je nog een romp-outline wil checken . . . :p

    Airliners.net

    :wink:


    jan.
     
  6. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    oh.. Ton.. kon je je mond weer niet houden ;)
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Dank je zeker een mooi plaatje is voor het mooie net iets te ver doorgevlogen.
    Heb een andere Mustang die net iets beter uitkomt.

    Mooie plaatjes van de Mustang zijn altijd welkom.

    Zie zelf toch liever de P51B of de A36, maar daar zijn weinig mooie walkarounds van te vinden.


    Peter,

    Ja oeps :oops: , ach je bent enthousiast en je verteld eens wat.
    Alleen op het forum weten ze ervan, verder niemand :rolling: .


    Ton
     
  8. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Ton, ga je alle versie's bouwen? Dan wordt het inderdaad wel een uniek project :lol: Tot nu toe zijn de A, B, C en D versie's al voorbij gekomen. Bekijk dit draadje eens, moet een geweldig mooi model worden. Jerry Bates Allison Mustang
     
  9. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    @Ruben , daar hebben we veel aan als geen lid zijnde
     
  10. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Klopt, maar je kan gratis lid worden en de draadjes bekijken. Voor iedere schaalbouwer is dat zeker de moeite waard
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Ruben,

    Nee, ga de D versie zelf niet bouwen was het eerst wel van plan, maar zie ervan af.

    Wil wel graag (ooit) een P51A of liever de A36 ontwerpen, Jerry Bates is wat dat betreft goed bezig.
    Ga het zeker volgen en kijken of daar wat meer info van de echte weg te halen is.

    Deze spreekt mij wel aan;
    [​IMG]

    Ton
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Zo is het, ik ben er nog lang niet op uitgekeken. :nooo:

    Maar voor een kit van een echte scale-Mustang heb je meer nodig dan alleen zij-aanzichten. :?

    Minsten zo bepalend voor het eindresultaat is de vorm van de formers, de spanten.

    Waar haal je die vandaan? :?

    Voor de neus bv.:

    [​IMG]

    Dat luistert behoorlijk nauw . . .

    (De meeste mensen schuren de neus veeeeeeeeeel te slank . . . Ziet er niet uit . . . :evil: )


    jan.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    1 ding is enorm belangrijk: Ga je fatsoenlijk de lipo's erin en eruit krijgen ;) Zo ja dan wil ik er wel 1 bouwen :)
     
  14. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    mooie grote motorkap voorop.. net als mijne ;)
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Met een spanwijdte van 2m2 zijn lipo's niet echt meer de aangewezen keuze te noemen.. daarnaast; met dat formaat moet er toch vrij simpel een goed luikje te maken zijn?
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Dank voor de reacties, maar die hebben (om eerlijk te zijn) niets met de aangekaarte vraag te maken. :nooo:

    Ton zoekt perfecte foto's van de zijkant voor een perfecte outline van de romp.

    Prima, maar hoe komt hij aan perfecte doorsneden van de romp (die het uiterlijk van de kist evenzeer in hoge mate bepalen).

    (Ter illustratie had ik een foto bijgesloten, maar . . . :? )

    Het is lastig daar foto's van te vinden.

    Ton, hoe los je dat op? :|

    Dank.


    jan.
     
  17. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    kom op.. het antwoord weet je toch al lang al.
    De fabrieks tekening zij nog steeds beschikbaar van de p51, en en die doorsneden zijn prima te vinden.
    Ik heb ze in ieder geval.. en als Ton ze niet heeft en nodig heeft, dan weet ie me te vinden.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Nee, weet ik niet.

    Ton heeft die tekeningen dus ook, maar hij gebruikt kennelijk toch liever foto's. :?

    Vertrouwt 'ie de tekeningen niet? :|


    Ja, ik kan ook zo 10 3-views vinden, maar welke is de juiste? :?


    jan.
     
  19. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Jan,

    Met dergelijke vragen worstel ik ook en heb ze in andere draadjes ook gesteld, maar ook nog geen bevredigend antwoord gevonden.

    Voor m'n Beaufighter heb ik bouwtekeningen van de 90" versie van John Ranson. Deze blijken bij controle niet helemaal juist te zijn dus dan maar zelf tekenen.
    Foto's van de rompzijkant zijn niet bruikbaar, omdat de enorme motorgondels het belangrijkste deel van de romp afschermen.
    Andere foto's zijn voor de contouren ook niet bruikbaar, omdat er enkel maar een paar museumexemplaren over zijn, waardoor er alleen van dichtbij foto's gemaakt kunnen worden met alle vertekening van dien.
    Uit de serie Modellers Datafile heb ik de tekeningen (zij-, boven-, voor-, achteraanzicht, doorsnede enz.) gedigitaliseerd.
    Dit zijn gepubliceerde tekeningen en mogen dus voor een documentatieset gebruikt worden.
    Nu ben ik bezig een 3D model te maken op basis van deze tekening, maar wat blijkt?
    De doorsneden 'passen' niet helemaal strak in het boven en zijaanzicht. Dit is nog wel met een beetje duwen en trekken passend te krijgen, maar als je vervolgens een huid er over heen trekt, zijn het geen vloeiende lijnen meer. :?
    Dus zo min mogelijk doorsneden gebruiken, maar raak je daardoor geen cruciale informatie kwijt? :roll:

    Of valt het allemaal wel mee? Als de romp gebouwd is 1x met de schuurlat er over heen en alle onvolkomenheden zijn misschien wel weg en geen jury die het ziet :?: :!:
    Enfin, k ben er nog niet uit...
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Kortom: correcte rompdoorsneden (en een correcte plaatsing achter elkaar) zijn (misschien wel) minstens zo belangrijk als een correcte outline van de romp. 8)


    jan.
     

Deel Deze Pagina