Het herziene rompenplan blijft wat mij betreft een vreemde geschiedenis...
Nog bedankt voor het opsturen!!!!!
Maar het wordt voor mij nu ook nog vreemder. Het "verbeterde lijnenplan" van het NVM is van 2002 en getekend door Emke. Het "verbeterde" plan van Ab Hoving uit Cahier 1 van de Batavia Werf, dat ook door Emke is getekend is gedateerd 2004.
Verder wijken die 2 verbeterde plannen nogal van elkaar af. Niet alleen heeft het Cahier plan andere spant posities, waterlijnen en verticalen dan het NVM plan, Hoving heeft het in de tekst van Cahier 1 heel duidelijk over een stuurlast van 930 mm (12,1 mm schaal 1:77) en in het afgedrukte lijnenplan is ook heel duidelijk een stuurlast te zien, terwijl de NVM tekening een stuurlast van 0 heeft.
In de oorspronkelijke tekening ven Dik is de stuurlast op schaal ongeveer 3 mm en in de tekening van Blom is deze 12,6 mm. Op dit punt komen Hoving en Blom dus dicht bij elkaar.
Maar de vraag wordt nu wel wat er voor de rest met de plannen van Cahier 1 is gebeurd. De verschillen lijken groot, maar als je het uiteindelijk globaal voor een model gaat bekijken valt het waarschijnlijk niet gek veel op. Maar aan de andere kant heb ik aardig moeten schaven aan de spanten van Dik om een goede overeenkomst tussen de 3 lijnentekeningen te krijgen. Als ik vanuit het oorspronkelijke spantenplan de verticalen en waterlijnen ging construeren zaten daar wat vreemde kronkels in. Maar dan is het natuurlijk altijd de vraag of je de juiste aanpassingen maakt.
Nog maar eens goed nadenken wat nu te doen.
Groet,
Ad
PS
Trouwens ook vreemd dat Blom en Dik elkaar doodzwijgen. In de Appendix bij het boek van Dik schrijft zijn zoon wel dat hij bekend was met het werk van "de eigenzinnige" Otte Blom die altijd geweigerd had zijn werk "te openbaren en voor publicatie vrij te geven" en verder dat in gesprekken met zijn vader Blom nooit ter sprake is geweest. Ook schrijft hij dat Blom wel op de hoogte was van het boek van Dik, en daar een mening over had. Welke mening dat was laat hij in het midden.
Kennelijk geen van beide communicatie wetenschappen gestudeerd

.