De Berg is van Jan!

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Roel van Essen, 8 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Wil meneer Hobbyist niet, ik herhaal: NIET de fout maken om eventuele nieuwkomers op het verkeerde been te zetten door te suggereren dat het beruchte "tunneltje van Wolfheze" de toegang tot de Berg zou zijn?
    Dat is a) jokken en b) een gerespecteerd historisch punt in een bedenkelijk daglicht zetten.

    (voor diegenen die hebben liggen maffen tijdens geschiedenisles:
    Op 17-09-1944 vond bij en deels in dit tunneltje een zwaar vuurgevecht plaats tussen het verkennings-eskadron van 1st Parabrigade van de 1st Airbornedivision. Dit eskadron had opdracht zo snel mogelijk vanuit de landingsterreinen op de Ginkelse Heide op te rukken richting de verkeersbrug bij Arnhem en deze in te nemen. Helaas voor hen waren de Duitsers in de omgeving van Arnhem geharde veteranen van de Waffen SS onder leiding van iemand die beslissingen durfde te nemen zonder eerst bij zijn superieuren om toestemming te vragen. Deze SS-ers legden een snelle verdedigingslinie aan tussen de landingsterreinen van de para's en de brug in Arnhem. Deze linie lag parallel aan de spoorlijn Arnhem - Ede. Deze spoorlijn begint in Arnhem in een vrij diepe geul, dat blijft zo tot ten westen van station Oosterbeek. Daarna zakt het terrein en loopt de spoorlijn over een vrij hoog en steil talud tot ruim ten westen van Wolfheze. In dat talud bevindt zich dit tunneltje. De Engelse para's ontdekten het tijdens hun opmars, en door (deels) de lucht uit de banden van hun jeeps te laten lopen en alles binnenboord te houden en de antennes van de radio's los te koppelen, konden de jeeps door het tunneltje rijden. Helaas wachtten Duitse troepen hen aan de andere zijde op en ontstond een fel vuurgevecht wat een aantal Engelsen het leven kostte. the%20battle%20of%20arnhem%20(10a).jpg

    Het tunneltje in de winter 2015:
    14-4-006.jpg
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nou ja...gutteguttegut.... Het was maar een vraag hoor...
    Kwisnie dat je kwaad werd.
    En het laatste wisten we al lang, maar dat terzijde natuurlijk.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... in elk geval ikke niet.... Ik heb geen exportvergunning, dus ik voer geen ene flikker uit...
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Begin je te "verpuffen"? En zo ja, is dat besmettelijk?
     
  5. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Dat is dan weer zo jammer, had je een taak kunnen hebben, heb je de papieren niet op orde......
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Beste Roelof (Mooie naam overigens. Op zon- en feestdagen en bij de burgerlijke stand noemen ze mij ook zo)
    "Wij" wilden in feite niets weten; ik vroeg mij iets af. Nu doe ik dat wel eens vaker, men haalt mijn fenominale denkvermogen hier nog wel eens aan als zijnde briljant, maar dat zijde.
    Om een misverstand even uit de weg te ruimen:
    lange tenen moet je persé NIET onder stalen neuzen houden. Los van het feit dat de bezitter van de neus (staal of niet) wel eens bewusteloos zou gaan van de geur van tenen dan wel voeten; het is gewoon niet kies.

    Volgens jou (en Erwin, die gemakshalve zich nu "Vale Ouwe" noemt) moeten we mensen de tijd geven om aan de omgangsvormen op de Berg (met een grote Buh graag) te wennen.
    Dat zie je niet geheel goed. Voordat je het poortje van de Berg doorgaat, zie je links en rechts een bordje. Op die bordjes staan de gedragsregels op de Berg.
    Verder moet je natuurlijk, voor je hier iets post, de complete Berghistorie hebben doorgenomen, incl het epos "De Berg is van mij!" Tegen de tijd dat je daarmee klaar bent, ben je net zo mataklap als de rest van dit gezelschap, en pas je prima in de community alhier.

    Het simpele feit dat er in het buitenBergse mensen een ban krijgen, heeft wellicht een oorzaak die verborgen blijft voor de doorsnee forumgebruiker.
    En da's maar goed ook, want niet alle gebruikers hoeven te weten wat er exact aan de hand is.
    We hebben binnen dit forum een stel redelijk bekwame moderators die ondertussen hun pappenheimers aardig kennen en niet "voor jan-met-de-korte-achternaam" draadjes sluiten, topics vegen of een ban uitdelen. (En nee, ik heb niks van ze nodig)

    Op de Berg is dat uiteraard geheel anders; als men een opmerking plaatst, hoe doordacht ook, krijgt men hetzij van voren, van links of van rechts en desnoods van achteren, onder of boven dan wel een tussenvorm van deze richtingen, commentaar.
    Terecht of niet, dat maakt geen biet (of andere groente) uit.
    Kortom: veiligheidsschoenen schieten hier schromelijk tekort; een kogelvrij pak zou beter zijn.
    Hiervan heb ik een aantal in de kast hangen; allemaal kogelvrij. D'r zit geen kogel in.
     
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Klaploper!
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Eens. En daar vinden wij dus wat van.
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Aangezien het hier op prijs gesteld wordt als je met minimaal twee woorden antwoordt:
    Nee
    Kweenie
     
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Die jongen doet toch helemaal niets verkeerd?
    @brutus, ik sta pal achter je hoor. Op mij kun je rekenen.
     
  11. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Exact waar we al bang voor waren....
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Fijn dat jij (en je overige persoonlijkheden) jouw angst hebt kunnen overwinnen.

    Het is verder ook niet bepaald praktisch als ik voor Brutus ga staan.
    Zelfs met mijn bescheiden 1,85m ziet Brutus dan weinig.
     
  13. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Dat 1.85m maakt niet veel uit of Brutus wat ziet, maar dat terzijde. Of het praktisch is waar je waar staat is zo wie zo discutabel, ook dat terzijde. Maar voor de algehele veiligheid en om voorvallen te voorkomen toch graag waar we de boel in de gaten kunnen houden.
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Je denkt toch niet dat ik hier openbaar op de Berg.
    Onder het toeziend oog van de Berg beveiliging een origineel fotootje plaats van de de kruip onder en sluip door in/uitgang?
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik weet niet met welke "kruip onder en sluip door in/uitgangen" je bekend bent, maar deze zal vast nieuw voor je zijn.

    [​IMG]
     
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dat gaat zelfs mij, visueel, veel te ver.
    Voor zover het mijn gaten betreft heb je enkel je boeltje buiten te houden.
    Wat je er verder mee uitspookt zal me....
     
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik hoef ze niet allemaal te weten, deze is vierkant, dat past zo wie zo niet.
     
  18. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    +10
     
  19. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ah. Da's mooi. Een prille toenadering tussen de heren beneden het water.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen idee wanneer ooit de woorden "briljant" en "trager dan dikke stront die tegen een bult omhoog stroomt" als synoniemen van elkaar beschouwd werden, maar het is langer geleden dan het begin van jouw laatste voltooide gedachte...

    Dat kun je vinden, maar het is bewezen dat mijn aanwezigheid (slechts die passieve activiteit) op heel veel mensen toch een invloed heeft, en als dusdanig schijn ik toch een functie te vervullen....

    Dat mag.... WAT je (ik trap niet in het "koninklijk meervoud" wat je te pas en te onpas gebruikt) daar van vind, dat horen we nog wel eens tegen de tijd dat je daar over nagedacht hebt.... als het Forum dan tenminste nog bestaat.

    Ditto, zal ook nog wel even duren voor je daar goed over nagedacht hebt....

    Oh, jawel... heel veel zelfs... het is wetenschappelijk bewezen dat OF een krukje van 25 cm onder mijn poezelige voetjes, of het inkorten van Erwins enkels met genoemd bedrag, daar aanmerkelijke verbetering in brengt...

    Ga jij nou opeens ver-Roel-en? :eek:

    Pffffft....

    Die onverwachte drukte noopte mij tot Hezikiaanse Multi-kwoot-acties.... Heb ik dus TOCH wat gedaan....
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina