De Berg is van Jan!

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Roel van Essen, 8 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Ik zou die Lab van je eens heel diep in de ogen gaan kijken en een verse kluif geven.
    Het moedige beest heeft 'm waarschijnlijk opgevreten om te voorkomen dat een compleet nieuwe ecobacterie het Westelijk Halfrond zou gaan besmetten met de pest...
     
  2. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Blijkbaar heeft Niek lucht gekregen van die sok:

     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geloof me, dat de laboratoriums die zich bezig houden met besmettelijke ziekten, zich niet af laten schepen met een kluif....
     
  4. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Mijn lab altijd...
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Mijn lab nooit...
     
  6. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Maar dat is ook een schuurtje, zou raar zijn als dat een kluif zou willen of er leeft iets dat je nog niet hebt ontdekt.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja en van de jouwe zou het raar zijn als hij zich met besmettelijke ziektes bezig hiels....
     
  8. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Dat weten we nog niet.....:(
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Nee, dat is niet 'ook een schuurtje'. Laat ik dit hardnekkige misverstand nu voor eens en voor altijd uit de wereld helpen:

    Toen wij ons huis kochten stond er achter op het perceel(tje) een vrijstaande garage. Dat was ook één van de redenen, dat we juist dit huis kochten. Deze garage heb ik namelijk vervolgens zelf met veel liefde en toewijding omgetoverd tot een walhalla voor een elektronica reparateur. Uiterst comfortabel en prima geoutilleerd heeft deze voormalige garage vervolgens vele jaren dienst gedaan als elektronica lab voor Robbe Technische Dienst Nederland (wat nog steeds de bedrijfsnaam is) en waar velen (terecht!) jaloers op zijn. Bescheiden als ik ben heb ik op de toegangsdeur een bordje 'werkplaats' aangebracht en zelfs tot op de dag van vandaag is het dat nog steeds: de plek waar ik (zo af en toe) werk (vermoedelijk ook de komende 5 jaar nog).

    Dat dit bij velen tot afgunst heeft geleid en dat diverse lieden totaal niet begrijpen wat voor prestaties hier worden geleverd is teleurstellend, maar daarmee heb ik leren leven. Wat wél onbegrijpelijk is, is dat sommigen er nog steeds aan vasthouden, dat ik in een schuurtje werk. Pas geleden noemde een bezorgster van DHL het zelfs een hokje met de mededeling "je zit tegenwoordig ook nooit meer in je hokje". Nu had ik het pakket al van haar aangenomen, anders had ik het vermoedelijk niet in ontvangst genomen. Deze keer bleef het daardoor bij een flinke schrobbering. Ook cliëntele, die zich in de benaming van mijn lab vergissen, zullen merken, dat ik niet gediend ben van deze onjuiste benaming. Ik heb daarvoor drie mogelijkheden:

    1) de reparatietarieven worden aangepast. Een opslag van 100% lijkt me wel redelijk.
    2) voor recidivisten wordt er niet meer gerepareerd. Dit kost me wel enige omzet, maar dit wordt goedgemaakt door het leedvermaak, dat ik dan heb.
    3) er worden geen adviezen meer gegeven. Op het MBF heb ik daarvoor een negeerlijst tot mijn beschikking en ondanks mijn weerzin tegen zo'n lijst neig ik er zo langzamerhand toe er toch enkele lieden op te plaatsen. Ik heb dan ook het donkerbruine vermoeden, dat enkelen opzettelijk de onjuiste en volledig misplaatste benaming voor mijn lab gebruiken. Zoiets is laag, min, onder de maat, kortom Trumpiaans.
     
  10. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Eigenlijk vindt ik dat schuurtje best wel een liefkozing is voor een omgemeubelde garage, het kan altijd erger....
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Ik moet Puf corrigeren. Sorry, it's a hell of a job, but someone has to do it.
    Tijdens mijn visite aan het elektronica-walhalla van Maasland (alles wat meer dan 1 lampje heeft is in "shit and slow-city" al snel een elektronica-wahalla) moest ik constateren dat er in het betreffende pand wel degelijk meubilair aanwezig was.
    Diverse kasten, planken en (jawel!!) zelfs een bureau met bijbehorende stoel. Weliswaar niet ergonomisch verantwoord, en/of op de lengte van de gebruiker aangepast, maar toch.
    Waarvan acte.
     
  12. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Dus dat Jan zijn uiteenzetting betrekking heeft op hoe men er lokaal tegen aankijkt wellicht enige waarheid zou kunnen bevatten zegt dus niks over hoe de rest er tegen aankijkt, als we dat al zouden willen. Bovendien een opendag met rondleiding gevolgd door een BBQ is steeds om wederhelft technische redenen en nog wat andere smoezen niet op de agenda gekomen..... dus tot die tijd: Schuurtje! Waarvan akte!

    Daarvoor hebben we nog 5 jaar de tijd begrijp ik, erg krap hoor, hij is zelfs nog niet begonnen met er over nadenken.....
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Mag ik dhr. Van Essen dringend adviseren een hernieuwd bezoekje aan Pearl/Hans Anders/Specsavers* te brengen? Daarnaast ook graag - voordat er opnieuw commentaar wordt geleverd op mijn meubilair - vooraf het handboek 'de ergonomisch verantwoorde werkplek' opnieuw bestuderen.

    In mijn elektronica lab staat géén bureau. Ik herhaal: er staat géén bureau. Wel twee labtafels, overgenomen van de fa. Philips te Eindhoven voor een niet nader te noemen bedrag. Eén tafel dient als inpaktafel/werkplek voor de zoon, aan de andere tafel werk ik zelf. Uit de rand onder het blad van deze tafel heb ik een stuk gezaagd, zodat ik in kleermakerszit mijn werk kan doen. Dat is nu eenmaal mijn gebruikelijke werkhouding. De bureaustoel heeft een met twee centimeter verlengde zitting, waarvan men de reden mag raden. Dus 'niet ergonomisch verantwoord' is een abjecte onwaarheid.

    Inmiddels heb ik één persoon, waarvan ik de naam Puffin niet zal noemen, als eerste genomineerd voor mijn negeerlijst.

    En nog even terzijde: mag ik dhr. Flederus er op wijzen, dat ik 'm al geruime tijd geleden (een jaartje of zo) in z'n hoedanigheid van eindredacteur van 'De Modelbouwer' heb uitgenodigd voor een bezoekje aan zowel Madurodam-achter-de-schermen als aan Robbe Technische Dienst Nederland, waarbij het de bedoeling was om als verrassing met meerdere betrokkenen na afloop te mijnent af te sluiten met een maaltijd. Niet met een BBQ, maar met steengrill. Die uitnodiging staat weliswaar nog steeds, maar de verrassing-na-afloop is nu natuurlijk geen verrassing meer. We beraden ons er trouwens ook nog op wie er bij de 'meerdere betrokkenen' worden gerekend en daarbij heb ik nu zo mijn bedenkingen.



    * Doorhalen, wat niet van toepassing is.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Zolang je advies gratis is... 't Is natuurlijk niet zo dat ik er iets mee hoef te doen hé? En bovendien: in mijn (vrij uitgebreide) vak-bibliotheek staat geen "de ergonomisch verantwoorde werkplek". Wel het "Handboek Ergonomie", uitgegeven door de firma Kluwer. Jaargangen 2015, 2016 en 2017. Niet dat er nou zoveel veranderd in de ergonomie, maar mijn werkgever heeft me er een abonnement op gegeven, dus elk jaar krijg ik een nieuw exemplaar. De oudere exemplaren zijn altijd handig om mee te nemen op klus. Als ik er een kwijt raak... geen kind overboord.

    Tja, als bureau's worden neergezet in een optrekje wat door de eigenaar als "elektronicalab" wordt aangeduid, zijn het (volgens diezelfde eigenaar) natuurlijk plotseling "labtafels". Weet je waar een echte Labtafle te vinden is? In een niet nader te noemen Ger te Eck en Wiel. Daar ligt regelmatig een blonde Lab op. Zo heb je daar ook "Labbanken", "Labkussens" en een "Labmand". In mijn woonhuis viel ooit ook een "Labmand" te vinden, maar door het vroegtijdig verscheiden van mijn huisdier is het nu gewoon een "mand". Tot in betere tijden, zullen we maar zeggen.

    Moskovitz (een van de leden van die familie, maakt niet uit welke) had de eerste zin, tweede deel uiteraard onmiddellijk aangemerkt als "Infaam! Een abjecte onwaarheid!" Nu riepen de leden van die familie wel meer onzin, maar hun citaten zijn af en toe wel nuttig. Zo ook nu. "...werk ik zelf.":rofl: Proest...
    En de reden waarom je je zitting hebt verlengd, ach ik kan wel wat redenen suggereren, maar dit blijft natuurlijk wel een net forum.

    Nou, Maarten, kijk uit; het denken schijnt ook in Very Slow City begonnen te zijn...
     
  15. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Nou ik lees het eerder dat het besef er is dat er ergens over nagedacht moet gaan worden, begonnen is echt een stap te ver...
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Al het goede komt uit Brabant, zoals ook de Bosche bollen, het worstenbroodje enz.
     
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Voor dhr. Van Essen, die het blijkbaar niet kan hebben, dat het pittoreske dorpje Maasland, dat vroeger bekend stond als 'De Groene Oase van het Westland' en dat sinds 2004 behoort tot de gemeente Midden-Delfland, vanaf 2008 deel is gaan uitmaken van de Cittaslow hoofdstad van Nederland hier nogmaals enige uitleg:

    Cittaslow

    Cittaslow is het internationale keurmerk voor gemeenten die op het gebied van leefomgeving, landschap, streekproducten, gastvrijheid, milieu, infrastructuur, cultuurhistorie en behoud van identiteit tot de top behoren. De oorsprong van Cittaslow ligt in Orvieto (Italië). Cittaslow is een vereniging van 120 gemeenten die verspreid liggen over de hele wereld, van Australië tot Spanje en van Zuid-Korea tot Midden-Delfland!

    Er is hier dus niets 'very slow', maar wel is alles 'top quality' en dat stralen bijvoorbeeld mijn labtafels dan ook uit. Dat iemand daar geen oog voor heeft is teleurstellend, maar niet mijn probleem, ook al heeft de betrokkene dan een uitgebreide bibliotheek, waarin het 'Handboek Ergonomie' is opgenomen en up-to-date wordt gehouden, maar waarin merkwaardig genoeg 'De ergonomisch verantwoorde Werkplek' ontbreekt. Blijkbaar heeft mijnheer niet gezien, dat de tafels een degelijk stukje meubelmakerswerk uit 1975 zijn geweest. Ook heeft-ie natuurlijk gemist, dat er op beide een variac zit, dat er bovenop een plateau is gemeubeld en dat in deze constructie drie groepen van vier afgezekerde stopcontacten zijn opgenomen en dat er een massarail over de volle lengte aanwezig is. Kortom uiterst professionele labtafels (die in de verste verte niet lijken op bureaus) waarvoor de fa. Philips uit Eindhoven door inkrimping van werkzaamheden na 10 jaar geen emplooi meer had.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zegt 'ie nu "shittaslow"?
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Weet ik niet. Die (zich regelmatig herhalende) geschiedenislessen over een stukkie Westland onder de rook van Rotjeknor sla ik meestal over.
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Degelijk meubelmakerswerk heeft niets, maar dan ook niets met ergonomie te maken.
    Diverse electrische stoelen in even zoveel federale gevangenissen in de you naait d'r steeds zijn stuk voor stuk een toonbeeld van degelijk meubelmakerswerk, maar ergonomisch? Nee.
    Dat er een variac op zit, een plateau is gemeubeld inclusief vier afgezekerde stopcontacten heeft evenmin iets met ergonomie te maken.
    En dat er een massarail over de volle lengte is gemonteerd... Altijd handig als Hobby op bezoek komt. Kan je zijn massa per rail transporteren. Scheelt een boel tilwerk, en ja, dát heeft dan weer met ergonomie te maken.
    Dat dan weer wel.... (Sorry, Hobby...)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina