De bouw van de Unicorn (Corel)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door durk-jan, 7 dec 2016.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    phoe... strak touwwerk zeg:koud:
     
    durk-jan vindt dit leuk.
  2. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    We gaan weer verder met het optuigen van de masten:D

    Eerst nog even een foto waarop het resultaat van m'n vorige bericht duidelijk te zien is.
    20161031_202610.jpg

    De netten op de hoofdmast moeten nu geknoopt worden, dit is niet het leukste werk, maar het moet wel even gebeuren.
    Eerst de staande touwen vastzetten.
    20161103_212037.jpg

    En daarna weer een paar honderd knoopjes leggen.
    20161106_170333.jpg
    nog meer knoopjes..
    20161109_215032.jpg

    Omdat ik me begon te irriteren aan alle rolletjes touw die steeds overal lagen en op de grond vielen, besloot ik even wat schroeven in een stuk hout te draaien. Heel simpel, maar effectief:p
    20161105_135639.jpg

    Nu komt 1 van de moeilijkere knopen op dit schip, omdat hij helemaal op het schip geknoopt moet worden.
    De 2 uiteinden van het dikke touw zijn hier bij elkaar geknoopt met dun touw en worden op spanning gehouden met een lijmklem.
    Een klein beetje verdunde houtlijm (ongeveer 50/50) moet ervoor zorgen dat de knoopjes niet losgaan. Dit doe ik bij elk knoopje op het schip, maar hier is het nog een beetje zichtbaar. Het droogt uiteindelijk volledig onzichtbaar op.
    20161112_165920.jpg

    De dikke touwen zijn hier aan beide kanten van de voorste mast ook omwikkeld en vastgezet met dunner touw. Daarna met behulp van katrolblokken aan het touw van de hoofdmast gezet.
    20161112_214824.jpg
    Boven het vorige touw, moet nog een dunner touw op bijna dezelfde manier vastgezet worden, deze keer ben ik aan de andere kant begonnen. Op deze manier kon het katrolblok naast het schip geknoopt worden, dus dat leek me makkelijker. De lijmklemmen moeten weer zorgen voor genoeg spanning op de draden, zodat ze makkelijk omwikkeld kunnen worden.
    20161113_103123.jpg
    Op de volgende foto is het resultaat de zien van de beschreven knopen, ook de mast is hier met touw omwikkeld, dit was ik helemaal vergeten, dus dat moest nog even gebeuren.
    20161113_205654.jpg

    Hier de uiteinden van de stagen die bovenin de mast zitten opgerold. Op sommige modellen zie je dat alle touwrollen precies recht liggen en even groot zijn, dit lijkt vaak heel netjes en strak, maar ik heb besloten om niet alle rollen touw die op het dek liggen precies hetzelfde formaat te geven, want op een echt schip was al het touw overschot ook niet even lang.;)

    20161114_214545.jpg


    Hier laat ik het voor vandaag weer bij, de laptop gaat uit en ik ga weer verder knutselen..:bye:
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    moooi hoor
     
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Het is allemaal heel netjes gebouwd.
    Maar toch zullen de kenners een foutje opmerken. Helaas zal je dat niet meer kunnen veranderen.
    Veel blokken heb je verkeerd om gemonteerd. In een blok zit een schijf waar het touw omheen loopt. Jij hebt het gat in het blok aan de kant waar het touw vandaan komt, maar het moet juist aan de andere kant omdat de schijf er nog tussen zit.
    Onthouden voor je volgende model.
     
  5. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    janzwart, bedankt voor je compliment en natuurlijk ook voor het puntje kritiek. Nu je het zo zegt, valt het me zelf ook ineens op dat dit niet logisch is. Het is op dit schip inderdaad niet meer te herstellen, dat is het nadeel van achteraf pas een bouwverslag schrijven. Ik ga dit zeker onthouden en anders doen op m'n huidige project.
     
  6. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Omdat ik te weinig zwart touw had besteld voor het vaste want, ben ik aan de achterkant met het lopend want begonnen. Dit schip wordt opgetuigd zonder zeilen.
    Eerst is de bezaan vastgezet, en daarna de in de achtergrond zichtbare ra.
    20161120_180350.jpg

    Weer een paar touwoverschotten opgerold.
    20161120_180356.jpg

    Een iets overzichtelijkere foto van de ra's die tot zijn vastgezet.
    20161120_221038.jpg

    Het touw is inmiddels binnen gekomen, dus ik ben eerst verder gegaan aan met het vaste want. Hier al een behoorlijk stuk op weg met de laatste netten.

    20161125_174803.jpg

    Na meer dan 1200 knoopjes te hebben gelegd, waren de netten klaar. De laatste stagen zijn ook vastgeknoopt en het is tijd om met het lopend want verder te gaan.
    20161126_124325.jpg 20161126_124343.jpg

    Ik besefte me ineens dat de bouwbeschrijving niks over de paardlijn zei, en om te voorkomen dat ik deze op een volledig opgetuigd schip nog moest maken, besloot ik ze nu te maken.

    1 puntje van de ra in de bankschroef, de touwen met niet teveel spanning vastknopen, maar ook zeker niet te los, want dan komen ze te laag te hangen.
    De zwaartekracht werkt natuurlijk tegen in de modelbouw. Om de lijn een klein beetje recht te maken, smeer ik ze volledig in met verdunde houtlijm. Vervolgens een paar elastiekjes erin laten balanceren. Als je de lijm volledig op laat drogen, blijven de hoeken waar het elastiek drukt in die hoek staan.
    Daarom wacht ik gewoon een paar minuten, dan is de lijm hard genoeg om het touw recht te laten, maar de hoek trekt er nog wel weer uit. Dit geeft het volgende resultaat:
    20161126_173913.jpg
    20161126_190720.jpg

    Bij de grotere ra's heb ik touwtjes in een lijmklem gezet die zorgen voor de spanning. Ook hier geldt dat je de lijmklemmen beter kunt verwijderen voordat de lijm droog is, om een hoek in de paardlijn te voorkomen.
    20161126_234408.jpg
    Ik heb geen duidelijke foto van hoe dit eruit ziet op het schip, maar hier een overzicht van het schip nadat alle ra's zijn opgehangen. Ze hangen allemaal nog erg scheef, maar dat lost zich wel weer op zodra de vallen en brassen worden gemaakt.
    20161127_184445.jpg

    :bye:
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is wel een mooi schip geworden. Netjes gedaan allemaal!
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ziet er inderdaad netjes uit, word een heel mooi scheepje!
    Wel jammer, dat je zoals Hans al eerder opmerkte al je blokken verkeerd inscheert, maar daar is niets meer aan te doen begrijp ik omdat je dit verslag pas achteraf maakt. En de bovenste foto van je laatste post schrijf je dat je eerst de bezaan hebt vast gezet, dit is echter niet de bezaan, maar de gaffel. De bezaan is het zeil zelf welke er dus niet opkomt.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2016
  9. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Ook ik wil nog even reageren op het inrijgen van de blokken.
    Toen ook ik mijn blokken verkeerd had ingeregen heb ik het touw
    tussen de blokken door geknipt de blokken goed nat gemaakt dan willen
    de blokken met een beetje moeite wel los komen. Uiteindelijk is het mij
    als bijna 80 jarige ook gelukt:yes: :yes:Wens je sterkte ( word een mooi schip)
    groet Ton.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  10. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Och, je bent niet de enige dit een foutje maakt met de blokken hoor.
    Het model ziet er mooi uit hoor!!!
     
  11. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Bedankt voor alle positieve reacties! Dat werkt zeker motiverend om door te gaan met bouwen:D:D
    Ik vind het zelf nu ik de fout heb ingezien ook jammer dat de blokken verkeerd om zitten, maar ik heb besloten om dit als leerpunt te gebruiken voor m'n volgende schip. Als ik dit nu nog wil gaan herstellen, moet ik vrijwel al het lopend want loshalen en opnieuw maken. Dat is voor mij een klus die deze mooie hobby eerder verpest, dan dat het iets toevoegt.
    En het is natuurlijk ook leuk om elk schip weer iets realistischer te maken en de dingen die je geleerd hebt daarop toe te passen. Om vooruitgang te zien in alle schepen die je bouwt, is voor mij leuker dan elke keer als je iets nieuws leert, de afgebouwde schepen weer van de kast te pakken en daar weer uren bij te gaan zitten.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  12. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    De tuigage begint echt vorm te krijgen, de achterste masten zijn bijna volledig opgetuigd. Hier valt niet heel veel over te vertellen. Behalve dat de ruimte tussen de touwen inmiddels zo klein wordt, dat m'n vingers nu echt te dik worden. De foto's spreken voor zich denk ik.
    20161127_184451.jpg
    20161128_192612.jpg 20161128_222127.jpg
    20161128_225134.jpg

    Ook de ra's aan de fokkemast worden nu van alle vallen voorzien.
    20161129_231325.jpg

    Alle ra's zijn nu opgehangen, ze staan nog net niet recht ten opzichte van elkaar, maar de laatste correcties komen wel bij het knopen van de brassen.
    20161129_231442.jpg

    Voordat ik begon met het maken van de brassen van de ra's aan de fokkemast, besloot ik eerst de boegspriet verder op te tuigen. Ik heb geen foto's van het proces, maar wel van het resultaat;)
    Op de achtergrond ligt de doos van m'n nieuwe project, er was te weinig ruimte om hem op het bureau uit te pakken, dus dan maar even op de grond. Ik zal niet verder afdwalen, de foto's van de boegspriet.
    20161130_212852.jpg
    20161130_212901.jpg 20161130_212947.jpg 20161130_212955.jpg
    Het einde begint in zicht te komen:D
    :bye:
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi gemaakt , mooi ship
     
  14. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    De afgelopen weken heb ik weinig tijd gehad/gemaakt om verder te gaan met het bouwverslag, maar ik heb even weer wat tijd over.

    Eerst even kort iets waar ik me (o.a.) wel mee bezig heb gehouden, namelijk het maken van een nieuw bureau voor de modelbouw.

    Dit is een foto van het oude bureau. De deur die geblokkeerd wordt, leidt naar de garage. Het oude bureau is gesloopt en we hebben een wandje geplaatst in de garage, zodat ik een apart modelbouw kamertje kreeg.
    20160427_215522.jpg

    Hier even 2 foto's van het nieuwe kamertje
    20170104_185850.jpg 20170104_194850.jpg

    Hier kunnen hopelijk nog heel wat uurtjes gebouwd worden:D

    Nu weer verder waar ik gebleven was.

    Eerst 2 detail foto's van het oprollen van de touwoverschotten die op het dek liggen. Ik heb er bewust voor gekozen om ze een klein beetje rommelig op te rollen.
    20161130_221941.jpg 20161130_230058.jpg

    Nadat de laatste lijnen op de fokkemast zijn zijn gespannen is dit het resultaat.
    20161130_230246.jpg 20161130_230322.jpg

    De tuigage is nu in grote lijnen af. Wat nog wel gedaan moet worden, is het nabootsen van de touwoverschotten die om de korvijnagels hangen. Omdat het in schaal 1:75 lastig is om de touwen op te rollen zoals in het echt, heb ik besloten de touwen gelijk om de nagels te hangen. Hiervoor heb ik een stukje hout en satéprikkers genomen. Het is gewoon een kwestie van de touwtjes aan de bovenkant vastplakken, een paar keer om de sateprikkers wikkelen, plakbandje aan de onderkant en verdunde houtlijm erover.
    20161201_191448.jpg

    Vervolgens de touwtjes doorsnijden en de prikkers voorzichtig verwijderen. Ik heb gelakt hout gebruikt, zodat de lijm er niet in trok en de touwtjes makkelijk losgehaald konden worden. Dit geeft het volgende resultaat.
    20161201_200502(1).jpg Nu is het gewoon een kwestie van een druppeltje houtlijm aan de achterkant van de korvijnagel, en de opgerolde touwtjes er met een pincet overheen hangen. Hier een foto van een nagelbank met de geplaatste touwoverschotten.
    20161201_200046.jpg

    Ik zit aan de fotolimiet, dus in de volgende post laat ik nog een paar foto's zien van de nagelbanken.
    :bye::bye:
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een mooi schip geworden Durk-Jan, ..........maarre als jij dit touwwerk rommelig opgerold hebt, hoe ziet dat er dan uit als je het netjes doet???:D
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  16. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Dankjewel Peter! Met rommelig bedoel ik dat de uiteinden van de touwen niet allemaal perfect heb liggen en dat ook niet elke rol even groot is, op sommige schepen zie ik dat de bouwers de rollen allemaal bijvoorbeeld 10 slagen oprollen en dat de uiteinden van de touwen ook perfect aansluiten op de rest van de rol. Dit lijkt vaak nog netter, maar op de echte schepen lag het voor zover ik weet ook niet allemaal perfect en overal hetzelfde... Misschien was rommelig niet helemaal het juiste woord:p
     
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ha ha ha dat was ook mijn indruk. Keurig en handig gedaan..... Bedankt voor de tip......
     
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Er is nog een andere manier om overtollig touw op te hangen.
    [​IMG]

    Hopelijk is dit duidelijk genoeg.
    Ik weet niet of dit in die tijd ook zo werd gebruikt.
     
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik vind het wel een handige oplossing, zo met die losse "rolletjes" om de nagelbanken!
     
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    erg mooi gemaakt allemaal
     

Deel Deze Pagina