De bouw van de Unicorn (Corel)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door durk-jan, 7 dec 2016.

  1. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Nogmaals bedankt voor alle positieve reacties!
    Janzwart, dat is inderdaad een manier waarop het ook kan (ik weet ook niet of dat in die tijd gebruikt werd), alleen ik heb geen idee hoe je dat na kunt maken op een modelschip, ik denk dat je het dan zonder knippen van de touwoverschotten moet opschieten en ze dus op het schip zelf op moet schieten. Dit heb ik eerst wel geprobeerd, maar de zwaartekracht en de ruimte die je hebt tussen de touwen maken het behoorlijk lastig... Maar er zijn vast anderen die dit wel na kunnen maken:p
     
  2. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Dat is een optie.
    Maar je kan ook het overtollige touw afknippen, een klein lusje maken, dat even vasthouden en net onder dat lusje de lus maken die je door de bos touw heen trekt en dan het eerste lusje en de tweede lus over de korvijnnagel heen leggen.
    Het is te doen.
     
    durk-jan vindt dit leuk.
  3. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Eerst nog even een paar foto's waarop te zien is hoe de opgeschoten touwtjes eruitzien. Ook hier heb ik een klein beetje verschil gemaakt in de omvang van de rolletjes, omdat natuurlijk niet iedereen op het schip dezelfde armlengte had..
    20161201_220404.jpg 20161203_220846.jpg


    Er hoeft nog maar weinig te gebeuren. Het is tijd om de ankers te maken. Nadat ze in een bankschroef volledig waren gemaakt, konden ze aan het schip gehangen worden. Op de volgende foto hangt er een lijmklem aan, omdat de ankers niet zwaar genoeg zijn om de touwen op spanning te trekken. 20161202_222449.jpg

    Een klein beetje verdunde houtlijm over de touwtjes, zorgt ervoor dat ze iets steviger worden en beter in positie blijven. Resultaat:
    20161202_222503.jpg

    Nu de ankers aan het schip hangen, is het tijd om de laatste stap van de bouw uit te voeren; de vlaggen.
    De vlaggen worden gemaakt van een lapjes tof waar de vlaggen op gedrukt zijn. In eerste instantie dacht ik dat daar weinig van te maken viel, maar na een beetje vouwen en buigen ben ik tevreden met het resultaat.

    20161203_201349.jpg 20161203_214946.jpg
    20161203_215019.jpg

    In principe is het schip nu, na 10 maanden bouwen, klaar om op de kast te zetten:yes:
    Ik ga hierna nog een post schrijven met daarin de foto's van het eindresultaat..
    :bye::bye:
     
    robertnl100 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Jammer, Ook hier zijn bij het anker de blokken verkeerd ingeschoren. Hoewel alleen kenners het zullen opmerken. Verder is het een prachtig model geworden. Compliment.
     
  5. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Het is inderdaad jammer dat alle blokken verkeerd om zitten, het 'voordeel' is dan inderdaad dat het alleen de kenners opvalt. En deze fout maak ik in de toekomst niet meer. Voor dit schip is het misschien te laat, maar op de schepen die ik in de toekomst nog ga bouwen, zal dit niet meer voorkomen.. Volgende keer toch maar een bouwverslag beginnen voor dat het schip af is, zodat een fout gelijk opgemerkt en opgelost kan worden... Natuurlijk ook bedankt voor je compliment!
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Met 10 maanden heb je dit toch wel rap voor elkaar.. Schitterend schip geworden.
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik sluit me bij de vorige sprekers aan. Je schip ziet er heel mooi uit
     
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi schip geworden
     
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat werkplekkie van jou en alle machientjes die ik zie.................... toppie... Dat wil ik ook;)
     
  10. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Natuurlijk weer bedankt voor jullie reacties :D:D
    Groenenberg, ik moet zeggen dat ik mezelf met de 10 maanden ook een beetje verbaasd heb, ik denk dat ik iets teveel motivatie heb gehad voor dit schip:p De machientjes zijn zeker aan te raden... het kost wat, maar je kunt nog veel preciezer werken (en het gaat nog sneller ook;))
     
  11. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Toen het schip klaar was, wilde ik hem even mooi op de foto zetten. Toevallig liep ik, met het schip in m'n handen, voor het raam langs en zag dat alles nog beter zichtbaar werd bij gewoon daglicht. Daarom maar even snel naar buiten, de vrieskou in. Dat leverde toch een paar leuke plaatjes op..

    IMG_5434.JPG IMG_5436.JPG IMG_5440.JPG IMG_5444.JPG
    20161204_104140.jpg
    IMG_5450.JPG 20161204_103929.jpg 20161204_103952.jpg


    Om af te sluiten nog even de hele vloot bij elkaar... 20161204_104451.jpg

    Iedereen die het verslag gevolgd heeft, bedankt voor jullie interesse, complimenten en tips/leerpunten:thumbsup:
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Hans Groenenberg, pietsan en robertnl100 vinden dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Leuke vloot geworden Durk-Jan.
    Mooie schepen heb je gemaakt
     
  13. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Dankjewel peter!
     
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    :thumbsup:
     
    durk-jan vindt dit leuk.
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooie vloot, dirk-jan
     
  16. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Dankjewel Timber!
     
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    wat vind je van mijn uitgebreide vloot
     
  18. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Timber, ik moet eerlijk toegeven, dat ik meestal alleen de recente updates even bekijk en dat ik je verslag daarom eigenlijk een beetje over het hoofd gezien heb...:oops::oops: Ik zal me er even doorheen lezen deze week en dan hoor je uiteraard m'n reactie! Gezien je verslag al op pagina 2 is beland, is het natuurlijk de hoogste tijd voor een update;)
     
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    ik heb 10 lopende projekten waar om en om aan gewerkt wordt , en een paar bijna klaar
     

Deel Deze Pagina