de bouw van Le Suroit 1:200 RC Met licht

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Rienk, 23 aug 2018.

  1. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Goeie avond mensen hierbij weer een nieuw model op de planken

    Dit maal de Le Suroit 1:200


    De Bouw is al stevig begonnen








    De Romp is voor zo er al klaar met de eerste 3 lagen verf op het onderschip



    de 4 dekken staan voor de tweede keer in de verf







    En Hier met de dekken op de romp gevoegd





    het begint al ergens op te lijken als je het zo ziet
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2018
    bad65 vindt dit leuk.
  2. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Goeie middag vandaag weer even wezen bouwen aan de Le Suroit
    Dit maal de schoorstenen en de brug er tussen met toplicht en radar (Let er wel op toplicht werkt echt )







    Dit hele kleine beetje werk met het lampje lijkt al heel wat voor het schip en komt het langzaam tot leven
     
    bad65 vindt dit leuk.
  3. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Goeie middag allemaal
    Vandaag de voorbereiding gemaakt voor de verlichting

    Ik wil door middel van 3 schakelaars verlichting laten werken
    1 voor het toplicht met bakboord en stuurboord verlichting
    1 Voor de binnen verlichting
    En dan nog 1 voor het dek verlichting

    Word weer heel wat solderen hier voor het zo ver is maar dat gaan we vast en zeker weer redden

    Hier dan de foto's van de voorbereiding

    Eerst de schakelaars


    Mooi weg gewerkt in de kajuit

    in het onderste Dek/kajuit de schuifjes om ze aan en uit tezetten


    En dan nog een gangboord verlichting aan gebracht al zit ik nog even te twijfelen of ik dit lichtje warm wit ga gebruiken of dat ik de orange ga gebruiken

    Alleen moet ik die weer bij bestellen ik ben door mijn voorraad lampjes heen moet nog koud wit en rood en groen aan schaffen dus dat word even wachten
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rienk, Waarom schakel je je verlichting(sgroepen) niet met een CTI muliswitch? Kun je al varende navigatielichten (top- boord-heklicht), deklampen, extra toplicht en schijnwerper schaken op één kanaal van je zender. Of wordt dit een statisch model? Gr. Klaas.
     
  5. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Beste Klaas

    ik wil er een extra batterij houder in bouwen dat het apart gevoed kan worden . zo kan ik de verlichten aan zetten en even leuk laten staan

    En als ik ga varen kan ik kiezen met welke verlichting aan ik wil gaan varen
    Vaak word dek verlichting alleen in de avond gevoerd ook de binnen verlichting kan je daar dan op aan passen
    Zo kan ik langer varen en scheelt het aandoenlijk gewicht bij passen zo dat hij goed op diepte licht

    Als ik er dan een lichtmodule bij in bouw kan ik hem niet apart voeden

    Vandaar deze keuze van aansluiten
     
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Rienk,
    Ik heb al een paar keer naar je nieuwe project zitten kijken en wat me opvalt - maar lastig vindt om daar een opmerking over te maken (iets zoals de beste stuurlui aan wal e.d.) - is het schilderwerk van met name de romp.
    Ik weet uit eigen ervaring dat het best lastig is om dat mooi en strak aan te brengen, maar als dat wel lukt bepaalt dat voor een groot gedeelte het slagen van het uiteindelijke resultaat en is dat zeker zo belangrijk als het aanbrengen van de fijne details als bijv. een werkende radar of verlichting.
    Misschien zou je eens kunnen overwegen / proberen de romp (en andere grote vlakken) te lakken met een (mini) verfrollertje.
    Je moet ze even aanschaffen - de prijs is nauwelijks meer dan je voor een goede kwast kwijt bent - maar je zal versteld staan van de resultaten.
    Ik gebruik ze al jaren (heb geen aandelen) en zijn zo nu en dan in diverse verslagen van mij terug te vinden.
    Groet, Bert
     
  7. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    goeie morgen Bert

    Jou heb ik nog niet eerder gelezen :D

    Welkom
    Wat betreft het schilderwerk , daar heb je wel een punt ja , ik wist B.V niet dat deze er ook waren
    Wat bij mij de vraag dan weer is , is waar kan je deze kopen ?

    Wand ik heb ze nog nooit in een hobby zaak zien liggen
    Van daar dat ik het allemaal met kwasten doe
    In het eerste opzicht vind ik het nog niet zo gek gelukt
    Maar het kan altijd beter

    Ik ben misschien alleen dan wel weer van mening dat je verf die je dan gebruikt hebt en over houd dat je dat weg kan gooien
    En met de kwast dat je dan altijd net genoeg hebt

    Of zie ik nu iets over het hoofd ?
     
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat geeft niet en het is - tenzij je een zee van tijd hebt - ook onbegonnen werk als je alles hier op het forum zou willen lezen en bijhouden :p.

    Ik had het linkje naar de rollertjes al in mijn reactie mee gestuurd ( ………..te lakken met een (mini) verfrollertje).
    Even op de "(mini) verfrollertje" klikken dus ;).

    Mijn reactie was op de getoonde twee foto's waarbij stond dat dit de derde laag was, maar misschien toont en vertekend de foto wel wat t.o.v. de werkelijkheid :weetnie::oops:.

    Afhankelijk van het model wat ik maak gebruik ik vaak huis- tuin- en keukenlakken, voor sommige modellen (zoals bijv. mijn stoomsloep Victoria) gebruik ik de wat professionelere spuitlakken om af te werken.
    Maar bij gebruik van de eerst genoemde lakken kan je met de door mij bedoelde rollertjes gewoon vanuit het blik (over het roerhoutje) lakken en werk je verder gewoon zoals met de kwast.
    Bij hele kleine potjes kan je de lak met een kwast opbrengen en vervolgens met de roller mooi egaal uitstrijken.
    Weggooien doe je dus niets meer dan je anders ook wel of niet zou doen ;).

    Maar nogmaals misschien vertekende de foto bij mij wat, is het allemaal keurig strak en keek ik gewoon veel te kritisch :hammer:.

    Groet, Bert
     
  9. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Beste Bert
    Echt heel strak is het niet hoor

    Ben dan ook geen schilder van beroep dus kijk ik niet zo kritisch

    ten opzicht van het model , ja ik ben van mening dat je op foto's veel minpunten kan zien

    Gelukkig stoor ik me er niet zo heel veel aan

    Tenslotte is het ook een schip wat op zee veel heeft door gebracht

    Waardoor de verf ook word aan getast voor het zout

    Dus dan mag er ook wel wat aan het schilderwerk mankeren

    Dus de minpunten kunnen dan ook wel weer in het voordeel werken

    Groeten Rienk
     
  10. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Hallo Beste mede bouwers

    Hierbij doe ik een ( Oproep / Vraag )

    Van hoe het er op het achterdek uit had moeten gezien

    Vraag 1
    Hoe zat de onderzeeer vast in de kraan op het achterdek ?

    Vraag 2
    Hoe liepen de kabels van de kraan op het achterdek ?

    Vraag 3 achterop het schip bij het gangboord zit een kleine lier waar werd die voor gebruikt ?

    Vraag 4 de twee hoofd lieren lijken mij sleep lieren maar dit wat geen sleepboot
    Deze zelfde lieren kwam je dus ook tegen op vissersboten , maar het is ook geen vissersboot maar een onderzoekschip

    Vraag 5
    achterop het tweede dek zit nog een soort lier waar diende deze voor ?

    Wie mij hier de antwoorden op kan geven helpt mij zeer uit de brand

    M.V.G
    Rienk
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Rienk,
    Ik heb zo 1 2 3 geen kant en klare antwoorden op je vragen maar als ik even snel hier op het forum zoek is dit schip eerder al eens een keer in schaal 1:50 gebouwd en is er ook een bouwverslag van bijgehouden.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-onderzoeksschip-le-suroit-1-50.195348/
    Misschien had je dat verslag al gezien en heb je daar je licht opgestoken maar nog niet je antwoorden gevonden.
    Via bijv. een pb aan de betreffende verslagschrijver zou je hem eens kunnen vragen of hij mogelijk e.e.a. weet.
    Zo niet, dan weet ik zeker dat je met het nodige geduld en doorzettingsvermogen ook heel veel via Google kan vinden.
    Te beginnen bij bijv. Wikipedia waar je al direct een hoop over de bouw, het gebruik en de geschiedenis ervan kan lezen.
    Dit geeft vaak ook een goed begin en houvast voor mogelijke verdere zoekopdrachten.
    Gebruik bij je zoekfunctie ook het IMO nummer (het scheepsregistratie nummer wat hij bij zijn eerste registratie krijgt en vervolgens - ook niet als er veranderingen van welke aard dan ook plaats zouden vinden - nooit meer kwijt zal raken en zo altijd te traceren blijft).

    Van dat geduld om te Googlen weet ik - omdat ik via deze weg van een scheepje waar ik momenteel aan bezig ben (bouwverslag Ebba Victor) ondertussen (met al honderden foto's en een heel stuk bijbehorende scheepsgeschiedenis ) alles van en dit terwijl ik er aan het begin van mijn zoektocht met moeite slecht een stuk of 5 / 6 foto's kon vinden.
    Helaas is mijn Ebba Victor met zijn schaal van 1:50 ondertussen te klein om alle gevonden informatie er in te kunnen verwerken :(:p.

    Groet, Bert
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Of vragen in het betreffendedraadje, de eerdere reageerders/meelezers zijn blijkbaar geïnteresseerd, dus bij hen kan ook de nodige kennis zitten, evenals interesse in de antwoorden.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  13. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Dank jullie wel Bert en Ron

    Ik heb het bouwverslag nog niet gezien volgens mij

    ik zal er dan ook even naar kijken of mijn antwoorden daar te vinden zijn

    Ook ik heb Google onder de loep genomen , alleen vond ik bepaalde foto's die mij konden vertellen dat het model een paar kleine afwijkingen geeft

    Zo in de voormast heeft het model maar 1 antenne terwijl er op het echte schip 2 zaten
    Ook voor op bij het groene navigatie licht helemaal was weg gebouwd zo dat het van voren niet te zien was ( Model )
    Het echte schip daar in tegen was het van voor gewoon te zien dus dat zoziezo aan gepast

    Maar voor de rest kon ik niet veel vinden
    Ook op Wikipedia kon ik helaas niet deze info vinden vandaar deze vraag aan de leden
     
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Rienk,
    Niet alle fabrikanten van bouwpakketten gaan tot in de kleine details.
    Dat is vaak ook helemaal niet haalbaar en los daarvan willen (1:1) schepen tijdens hun leven nog wel eens behoorlijk veranderen in uitvoering en uiterlijk, dat heeft meestal weer te maken met het wel of niet meegaan met de tijd en de behoeftes van de rederij / scheepseigenaar of missie waar het - in jouw geval onderzoeksschip - voor uitgerust wordt.

    Wat ik eerder al zei, is dat als je het echt uit wilt zoeken, je soms heel ver moet gaan met het vergaren van je informatie.
    Voor mijn Ebba Victor heb ik buiten het zoeken op andere fora - zowel Nederlands als buitenlands - bijv. ook (via internet) Franse en Zweedse krantenartikelen opgezocht, vertaald en gelezen, maar ook mailtjes naar vorige scheepseigenaren, overheidsinstanties of een scheepsmakelaar die het schip ooit in de verkoop had behoorde tot mijn zoektocht naar informatie.
    Dit is niet op één zondag middagje gebeurd maar gewoon geleidelijk aan en telkens weer iets nieuws bedenken, proberen en hopen dat het wat oplevert.
    Soms heb je geluk en levert het weer een stukje, van je puzzel op :yes: en een andere keer is het pech en zonde van je gedane moeite :(.
    Met deze manier van werken krijgt het schip - wanneer het lukt - voor jezelf wel meer betekenis en inhoud :rolleyes:.
    Het is maar net hoever je wel of niet wilt gaan, maar garanties dat je vindt wat je zoekt zijn er helaas niet :oops:.

    Maar misschien levert de informatie in het andere bouwverslag van de "Le Suroit" al voldoende antwoorden en informatie voor je op.

    Groet, Bert
     
  15. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    beste Bert , dat is mij ook op gevallen van de modellen maar dat maakt niet uit ik ben er zo verder wel blij mee

    Wat mijn vraag dan wel weer wekt is "Le Suroit" die is begin van dit jaar gesloopt maar die in dat andere verslag nog bestaat
    Dus een tweede schip met de zelfde naam

    Wel erg verwarrend of zie ik nu echt iets over het hoofd ?
    Weet dat het schip in belgie is gesloopt
    Foto's van de sleep kun je nog vinden , op de foto ook dat het aan de kant licht bij het bedrijf

    Kijk je de luchtfoto vandaag de dag op maps zie je het schip nog liggen kijk je dan van de zelfde kant van af de weg is het schip weg gevaagd van de kaart dus DOOD overleden gesloopt hoe je het ook wil noemen

    Kijk je dan naar het andere schip dan zie je dat deze nog in de vaart was ( IS )
     
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Rienk,
    Kijk eens of je het IMO nummer (of in geval van twee schepen ook twee verschillende IMO nummers) kan vinden.
    Je weet dan welk schip het welke is en kan je zo achterhalen waar of ze eventueel gebleven is / zijn.
    Op sites zoals bijv. https://www.marinetraffic.com/ is hierover vaak ook nog wel eens e.e.a. aan informatie te vinden :).

    Google maps loopt met foto's soms of wanneer er weinig veranderd is nog wel eens wat achter en kan dus op dat gebied voor jou misschien wat verouderde informatie geven :weetnie:.

    Groet, Bert
     
  17. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Beste Bert dank je wel voor de info , volgens Marinetraffic is het schip nog in dienst

    Dus dat houd in dat hij nog bestaat

    In der tijd verbouwd is en dus de lier achterop voor de onderzeeer was voor er in en uit te halen

    Nu kan ik gelukkig verder met het bouwen , ik heb denk ik ook wel een vermoeden dat de twee grote lieren met onderzoeken te maken hebben
    Zo als netten in het water te laten zakken voor het onderzoekende spullen die op de zeebodem tevinden Waren ( zijn )

    Zo kom ik gelukkig wel weer uit op mijn antwoorden die ik gesteld heb

    Groeten Rienk
     
    Bert V vindt dit leuk.
  18. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker

Deel Deze Pagina