De draad van fanaat.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door fanaat, 29 dec 2014.

  1. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    In dit draadje wil ik mijn modelbouwprojecten met geïnteresseerden delen. Mijn hele leven ben ik al actief bezig in de modelbouw met heel veel plezier. Hoewel veel facetten in de modelbouw-wereld mij interesseren zijn modelstoom en modelmotoren (ook turbines) nog altijd mijn speerpunten.

    [​IMG]

    Mijn nieuwe Myford in 1957 ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. De draad van Fanaat

    Sjef,

    klasse. :proost:
    Kun je nagaan, toen jij hier achter de draaibank stond, was ik 4 jaar oud!
    En heb nu sinds kort ook zo'n zelfde Myford. Kan dus een hele hoop van je leren, zeker weten. Heb abo genomen.

    Weet je nog (ongeveer) wat je toen voor een Myford betaalde? Was toen waarschijnlijk ook al een vermogen.
     
  3. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Tjonge.............toen was ik "al" 1 jaar :shock: :cool:

    Nou "meneer" Fanaat, laat die mooie "ploaties" maar komen, ik voel me nog steeds niet te oud om heeeeeeeeeeeel veel te leren van een .........:rolleyes:-rot :worship:

    M'n "volgmode" staat vanaf nu aan.......


    Grtz. Dunsz.
     
  4. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,
    In 1947 werkte ik al bij een ander met een Myford ML7 draaibank! Op de afbeelding staat mijn eigen ML7,later heb ik ik nog een Myford Super aangeschaft,maar dat had te maken met mijn zakelijke bezigheden,voor modelbouw is de ML7 een zeer geschikt draaibankje met heel veel mogelijkheden om diverse werkzaamheden tot een uitmuntend resultaat te maken.
    Volgens mij heb ik de originele factuur nog en zal deze eens opzoeken!

    Groeten fanaat
     
  5. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Dunsz,
    Volgens mij hoef jij niet veel meer te leren wat de modelbouw betreft als ik de prachtig gemaakte olie-druppelaars en miniatuurkraantjes bekijk,dus ook de (stuart?) stoommachine met stoomketel gaat helemaal goed komen,ook dat blijf ik volgen, want als ouwe rot leer ik nog elke dag van de jeugd!

    Groeten,
    fanaat (Sjef)
     
  6. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Heeft u de myford nu nog steeds, ik heb al even gekeken in 47 was de prijs voor en nieuwe myford in Engeland 37 pond .
    Dat was in die tijd toch best wel een heel bezit
     
  7. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Mooi initiatief fanaat, ik zal het draadje met interesse volgen.
    Ik ben meer bedreven in het kleine 'draaiwerk' en instrumentatie rond modelvliegtuigen en de glowplug motoren edoch stoom heeft ook altijd mijn interesse gehad.
    In de ''grote wereld'' heb ik zowel stoomketels als turbines, waaronder Stork en Escher Wyss, onder handen gehad, en met name metingen en regelingen, waaronder ook Askania apparatuur.
    Mocht je hierover van gedachten willen wisselen dan doe ik dat graag.

    Groeten Taurus Flyer (Cees)
     
  8. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    PETER en americanspinningwheels,

    Dit zijn de prijzen met de jaartallen die ik toen voor de nieuwe Myford draaibankjes betaalde:
    Myford ML7 standaard uitvoering in 1957 : Fl.1250,- . excl.16%btw. leverancier Schmeink Rotterdam.

    Myford Super ML7B met nortonkast standaard-uitvoering in 1973 : Fl.3170,- . ecl.16%btw.leverancier Weko Den Haag.
    Deze twee Myfords zijn nog steeds mijn (onze) rechter handjes met een uitmuntende nauwkeurigheid!
    Groeten fanaat.
     
  9. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    In ieder geval was de BTW maar 16 procent , snel even gekeken zie een weekloon van 62 guldens in 57 .
    Vraag mij wel af hoeveel van die bankjes er zijn die al 57 jaar de zelfde baas hebben.
    Maar leuk zo´n oude foto, moet nog ergens een plaatje hebben uit 39 of begin 40 van mijn vader achter zijn bank op de Hembrug

    Remco
     
  10. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Taurus Flyer,
    De bedoeling van dit draadje is,hoe te beginnen met eenvoudige gereedschappen in de technische modelbouw en waarbij in het begin het draaibankje met een tafelboormachine de duurste aanschaf is.
    Maar natuurlijk hebben wij ook interesse in het maken van instrumenten,laat bijvoorbeeld afbeeldingen met beschrijvingen hiervan zien!
    Laat van je horen,
    Groeten,
    fanaat (Sjef)
     
  11. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Beginnen met eenvoudige gereedschappen , is er nu bijna niet meer bij.
    Denk dat er nog maar heel erg weinig zijn die van een metaalopleiding afkomen die met de hand een dobbel steentje kunnen feilen.
     
  12. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Sjef,
    Mijn mogelijkheid is om in de situaties waarin vanuit de modelbouw naar de 'grote' stoomtechniek verwezen wordt, toelichting te geven hoe bijvoorbeeld druk-, niveau, temperatuur- en flowmetingen (en -regelingen) in werkelijkheid uitgevoerd zijn, evenzo regelafsluiters en beveiligen en dergelijke. Dit is niet het primaire doel van jouw draadje dus ik lees uit interesse mee en daar waar het eens zinvol kan zijn kan ik misschien iets bijdragen.

    Ikzelf ben in bezit van alle metaalbewerkingsmogelijkheden inclusief mijn EMCO Unimat SL die ik al 45 jaar in bezit heb, aangevuld met wat extra 'tools' zoals; micrometers, frees/boorkolom, verdeelschijf met 48 posities enz. maar gebruik dit hoofdzakelijk om allerlei metingen en regelingen op kleine schaal te bouwen met name voor modelvliegtuigen, dit heeft weinig raakvlakken met stoom, maar kan wel eens aangehaald worden indien interessant. Ik wacht dat even af.

    Succes met je draadje, ik lees graag mee, en .........., laatste dag van het jaar, Prettige Jaarwisseling,

    Cees
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2014
  13. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Remco,
    Hoe ongemakkelijk het ook klinkt,voor de technische modelbouw moet je o.a. wel heel goed met de vijlen om kunnen gaan en voorlopig hiermee kunnen werken op 0,10 mm.nauwkeurigheid , het is in zekere zin moelijker dan het werken op een draaibank ,dat was vroeger zo en het is nu nog steeds ,hierbij moet ik wel vermelden dat er inderdaad vaklui zijn die het nooit leren!

    groeten fanaat
     
  14. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    vijlen......
     
  15. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Vijlen is nog steeds een geliefde bezigheid van mij. Ik kan het niet laten om ieder bewerkt stuk dat van het freesmachine komt nog een keer met een vijl(tje) na te bewerken.
    Onderdelen die nauwkeurig moeten zijn bewerk ik steeds met de vijl.
    Soms ook sneller met de bastaard vijl dan met het freesmachine.
    Wel jammer dat het steeds moeilijker wordt om goede vijlen te vinden.

    Dirk
     
  16. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Helemaal mee eens :yes: Jaren gezocht (ook op modelbouwbeurzen) naar een goed setje (sleutel) vijltjes................

    Kwam het setje kort geleden gewoon tegen in de stelling van de Praxxis
    super geschikt voor onze modelbouw en ook om dat scherpe kantje op de draaibank/freesbank er vanaf de "polijsten" en je "passing" te behouden :yes:
     
  17. De draad van Fanaat

    Fanaat, en Dirk,

    wat maakt een "goede" vijl een goede vijl?

    En zijn er dan nog bepaalde maten/lengtes die meer handzaam zijn dan andere maten?
    En zijn er merken die met kop en schouders boven alles uitsteken? Ik ben er inmiddels achter dat je beter een paar euro meer kunt uitgeven (dan heb je ook wat goeds) dan dat je iets krijgt wat van "pisbakkenstaal" is gemaakt.
     
  18. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    dat hoeft niet altijd, Ik struin graag rommelmarkten af en als je een klein beetje oplet , gedore sleutels voor 50 cent of een euro, veilen waarvan het houten handvat zwart is door het vele gebruik en nog steeds scherp aanvoelen.
    Moet je niet bij de handelaren zijn natuurlijk, maar bij de mensen die er staan omdat ze van de spulletjes, van opa af moeten en geen idee hebben wat het is.
     
  19. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Metaalbewerking

    Peter, Remco, Dunsz, Cees,

    Het bewerken van metalen is,of wordt bij ons de grote hobby,hoop ik,anders waren wij niet met de technische modelbouw bezig.
    Eigenlijk wil ik in dit draadje,zo veel mogelijk de beginnende modelbouwer hierbij helpen.
    Dus ik denk dat de ervaren vaklui modelbouwers,die ook beroepsmatig het metaalvak beheersen hier niets hoeven te zoeken,maar alleen iets kunnen bijdragen in hetgeen wat ik bedoel!
    Laat ons beginnen met de grondbeginselen en dit heeft niets te maken met "zo deden ze het 100 jaar geleden,maar nu allang niet meer".
    Deze uitspraken zeggen al voldoende betreffende de ondeskundigheid van de spreker en nog erger als dit een z.g.n modelbouwer is!

    Start met het aanschaffen van een degelijke bankschroef,het liefst die in de machinebouw wordt gebruikt met een minimale bekbreedte van 100 mm.
    nog beter 120 mm.
    Een stevige werkbank,en deze vastzetten tegen de muur of (en) op de grond,dus niet zo'n hobbywerkbankje dat los staat,daar heb je niets aan,maar alleen ellende.
    Je kunt beter 3 houten balkjes 150 x 60 x L? naast elkaar bevestigen d.m.v. slotbouten M8 en op een stevig frame van hoekijzer 50 x 50 x 4 mm. (laten) maken.
    Wel moet de bankschroef op de juiste werkhoogte komen,dus hierop letten bij het op lengte maken van de pootlengte.
    Op deze werkbank kun je echt je lichamelijke kracht uitoefenen die nodig is bij het metaal vijlen en zagen,plus ook nog het hele lichte smeedwerk hierop verrichtten.
    Over de juiste werkhoogte van de bankschroef kom ik nog terug,eventueel met een schets!
    Bij de technische modelbouw is het nauwkeurig te kunnen vijlen,maar ook zagen heel belangrijk,dus eigenlijk moet je dit in het begin al heel goed gaan oefen met eenvoudige werkstukjes te maken.
    Het is immers hetzelfde als met zwemmen,als je niet kunt zwemmen spring je toch ook niet in het diepe,want dan verzuip je,bij onze hobby verzuip je gelukkig niet,maar wel gaat op de duur de animo voor technische modelbouw weg,omdat blijkt dat het merendeel van het werk niet door de aangeschafte bewerkingsmachine(s) kan worden gedaan.
    Begin met het aanschaffen van een goede kwaliteit werkplaatsvijlen,met de juiste kap.
    Die bestaan in A- bastaardvijl (grof) B- Halfzoetvijl (middenfijn) C- Zoetvijl (fijn)
    Elke vijl is verkrijgbaar in de vorm van, A- platte vijl. B- half ronde vijl. C- vierkante vijl. D- ronde vijl. en E - de platte draaibank vijl.
    Elke vijl is verkrijgbaar in diverse standaard-lengten.
    De kleine vijlen ook wel sleutelvijlen genoemd zijn ook verkrijgbaar met de juiste kap.
    Om te beginnen met de vijloefeningen kun je het beste een set platte vijlen met een lengte 250 mm.x 30 mm. x 6 mm. aanschaffen maar wel met een losse (houten) hecht.
    Een leverancier van werkplaats merkvijlen zag ik bij "Klium" met een duidelijke uitleg en de prijzen, hun e-mail adres : info@klium.nl
    Hier laat ik het voorlopig bij.

    Allemaal een gelukkig en gezond 2015!
    Groeten,

    fanaat Sjef.
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Sjef, sorry dat ik toch een vraag stel, maar heb je een vuistregel hiervoor?

    Is dat bijvoorbeeld "hand tegen je kin, bovenarm recht naar beneden en dan elleboog op de bekken" of "drie vingers onder je navel" ?
     

Deel Deze Pagina