De draad van fanaat.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door fanaat, 29 dec 2014.

  1. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    DSC00736.JPG Bijna klaar
     
  2. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    DSC00739.JPG laatste keer krimpen (stuiken)
     
  3. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    DSC00740.JPG zover is het dommetje klaar,de laatste keer gegloeid,
    Weer veel plezier gehad met een koper plaatje en één liter gasoline
    Uiteindelijk is de dikte van de plaat door het stuiken 1,2 mm.dikker geworden!
    fanaat Sjef
     
  4. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Foutje in de vorige #183 ....uiteindelijk is de dikte van de plaat door het stuiken 0,2 mm.dikker geworden! i.p.v 1,2 mm.
    fanaat Sjef
     
  5. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    sjef Schoenm.Jan Smulders en Ber Vorselaars met Indian en Eysink.jpg Even maar eens wat anders op het draadje,anno 1952!
     
    jef vindt dit leuk.
  6. robbedoes

    robbedoes Guest

    Fanaat zie hier je collega's uit India. Of is het familie? ;) Die gaan er op hun gemak bij zitten, lekker muziekje op de achtergrond en op het laatst mag moeders de vrouw ook nog haar kunstje doen. Een grote happy family o_O


    [/URL]
     
  7. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Of deze draaier , die heeft geen cnc nodig.

    Dirk
     
  8. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    Jan, Sjef en Ber ?
     
  9. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    broer Toine op de Indian.jpg Dat klopt Histone,maar wie is dit,anno 1952?
     
  10. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    Kan ik waarschijnlijk met m'n neus aanwijzen !
    Heeft er desondanks toch een andere hobby aan overgehouden (zónder motor !)..............................
     
  11. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Een plaatje uit de tijd motoren nog de techniek lieten zien, en niet zoals nu veelal de boel verstopt zit onder een lading tupperware
     
  12. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    ook het tig lassen van rvs 0,4 mm.is goed te leren!.JPG Het netjes tiglassen van 0,4 mm. rvs plaat is ook niet gemakkelijk,dus
    dat ben ik ook aan het oefenen...........weer totaal iets anders dan het
    drijven van koperplaat.....
    fanaat Sjef
     
  13. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    modelbouw cil.kopjes-werkstukken ABS 1945 146.JPG Deze koperen dommetjes zijn geforceerd op de draaibank.
    fanaat Sjef
     
  14. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    stoomketel met dometje.JPG Het toekomstige stoomketeltje met het geforceerde dommetje en de geperste bodems.......NOGMAALS : de maximale druk op dit keteltje moet worden 2,5 bar en daar draait praktisch elk (mits goed gebouwd) model-stoommachine op .
    fanaat Sjef
     
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Rvs plaat van 0,4 mm is wel erg dun om te lassen , zelf met een T.I.G , is er een reden waarom dit zo dun moet zijn ?
    Een tip om een "verbrande" las aan de andere kant van de plaat te voorkomen is de buis of ketel te vullen met een "backinggas" , bv. stikstof of argon (heb je toch bij de hand als je rvs last) , om de lucht(zuurstof) te verdrijven , als wij inox buis lassen gebruiken we meestal zoals wij noemen "formeergas" , daar zit nog een paar % waterstof in dat reageert met de eventuele nog achtergebleven zuurstof en verbrand bij het lassen en zo bekom je een mooie doorlassing en lijkt het alsof de binnenkant ook gelast is .

    Groeten Jef
     
  16. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Jef
    Wat je verteld is waar,0,4 mm dikte TIG te lassen is moeilijk en dan ook nog netjes.
    De rede dat het de dunne RVS plaat is,het gaat (ging) namelijk om de branderkamers van mijn straalturbines te maken,dat overigens goed is gelukt.
    Het lassen gebeurd in koperen lasmalletjes en dan zonder toevoeging,dus stuiklassen, mijn argonflesje heeft maar een inhoud van 20 ltr. dus dat is er met mijn oefenen al gauw doorgejaagd,zonder backinggas,dat komt later wel.
    Mijn doel is ,om 2 scheermesjes aan elkaar te lassen....lol ,als me dat lukt dan moet ik het dikkere materiaal ook kunnen lassen!
    Nu las ik met 12 - 15 amp. op de dikte 0,4 mm. dus een ontzettend klein vlamboogje,binnenkort hoop ik een afbeelding te laten zien met mijn perfecte TIG lasje!
    groeten fanaat Sjef
     
  17. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    [​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
    jef vindt dit leuk.
  18. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Mijn kleindochter is met een werkstukje bezig op de Myford draaibank,maar moet in het vervolg wel een veiligheid-brilletje opzetten,jong geleerd is oud gedaan.....
     
  19. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  20. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK

Deel Deze Pagina