De draad van fanaat.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door fanaat, 29 dec 2014.

  1. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
     
  2. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Dat is ook weer waar John,daar heb ik niet aan gedacht!
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ouwe Liberator of zo?
     
  4. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Het is weer iets anders,restauratie van een INDIAN 741B motorrijwiel bouwjaar1942,door mijn zoon Rob..........
     
  5. Stap voor stap. Ziet er goed uit.
     
  6. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Mooie foto van die zijklepper, maar 3 x dezelfde foto?
     
  7. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  8. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  9. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    DSC01405.JPG
     
    jef vindt dit leuk.
  10. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    DSC01406.JPG
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2017
    jef vindt dit leuk.
  11. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  12. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    De Indian 741 B bouwjaar 1942,restauratie gaat stukje bij beetje vooruit,de dynamo geheel gereviseerd en nu is de koppeling aan de beurt.
    Deze Indian motoren werden in W.O II gebruikt in het Amerikaanse leger en na de oorlog werden het burgermotoren,in 1952 had ik de mogelijkheid om zo'n Indian te kunnen kopen,sinds 1948 waren mijn motoren van het bouwjaar 1936,ook die moesten eerst geheel gereviseerd worden.
    Motoren is buiten mijn grote hobby MODELBOUW ook een heel grote hobby!
    Met de Indian 741 B zijn door mij heel wat kilometertjes gereden,later heb ik nog lang gereden met een zijspan eraan.....
     
    jef en Demaic vinden dit leuk.
  13. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    De zelfgemaakte modelstoomtreintjes en stoomtrekkertje en meer van dat klein grut hebben voortaan hun beste tijd wel gehad,mits je genoeg privé-ruimte in eigen bezit hebt,om later als je machine klaar is er mee kunt gaan rijden en vooral genieten...het komt eigenlijk nog uit een tijd dat de meeste mensen nog geen auto of motorrijwiel bezaten en soms nog geen fiets,laat staan een rijbewijs,en dat duurde tot lang na de tweede wereldoorlog.....maar wat wij wel bezaten in Nederland,dat waren mensen met heel veel echte vakkennis,in dit geval het "metaalvak" beheerste en er zelfs een hobby van maakte,het waren meestal ook de eerste leden van "De Modelbouwer" die de stoommachines-stoomtreinen-stoomketels-stoompompen-stoombooten,etc.zelf bouwde,en later deze werktekeningen met beschrijving in de M.B.publiceerde!
    Als in die tijd zo'n bouwer het voor elkaar kreeg om zelf een modelstoomtrein of stoomtrekker te maken,net groot genoeg om op een aanhangwagentje zelf mee te kunnen rijden,ja..toen kwam iedereen het wondertje aanschouwen,dat was in die tijd nog nooit gezien,een gewone man rijdt op een echt klein stoomtreintje!
    Als de mensen het nu nog zien,dan denken ze,wat een idioot om op zo'n smookapparaatje hier beetje rond te komen rijden,rot op en doe volwassen...zij moesten eens weten hoe lang jij aan het machientje hebt staan te ploeteren snik-snik .....nu praat ik nog maar niet over al die ketelkeuringen,dikwijls door mensen die er de ballen verstand van hebben,soms een beetje boekenwijsheid!
    Gelukkig is mijn andere grote hobby leuker "Zie boven".....
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Waren dat heren van het stoomwezen of van de modelbouwclub?
     
  15. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Van het Stoomwezen worden betaald... van de Modelbouwklup niet.
    Beiden verdienen simpelweg respect...
     
  16. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Gelukkig is er voortaan een verplichte APK keuring voor onze motorische voertuigen,anders zag het slecht uit op onze wegen,als je begrijpt wat ik bedoel,wij maken allemaal gebruik van onze wegen,dus zijn wij verplicht dat ons voertuig technisch in orde is,om daardoor geen brokken te maken!
    Maar om nu met mijn zelfgebouwd modelstoomketeltje naar een z.g.n. keuring te moeten,liefst met bouwtekeningen en berekeningen,dat gaat een beetje te ver.....dit werkt wel zo afstotend,zeker voor de beginnende hobbyist.....wie gaat er op de dag van vandaag nog,in zijn vrije tijd als ontspanning in zijn schuurtje/kamertje/of werkplaatsje een echt model-stoomtreintje/model-stoomtrekkertje maken..de hedendaagse jeugd kent deze dingen niet meer,dus gaat de stoommodelbouw langzaam om zeep....
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je wil toch niet beweren dat dat door de keuringen komt?
    Verder zijn die modelketelkeuringen niet zomaar ontstaan.
    Heeft allemaal te maken met "nalatig zijn":
    Als je hem had laten keuren was er ontdekt dat er een constructiefout in zat, had je dat kunnen veranderen en had je dat ongeluk kunnen voorkomen.
    Een locomotiefketel met de vuurbox er aan heeft wel even wat meer "belangrijke constructies" dan zeg maar een rechte pijp met een vuurgang er door.
    De kans dat door een constructiefout of bouwfout (verkeerde bewerkingsmethodes) zo'n loc ketel stukgaat is nu eenmaal vele malen groter.
    Als je dan met tientallen mensen om je heen met een ketelongeluk komt te zitten en iedereen moet worden afgevoerd met brandwonden, moet je zo'n risico niet willen nemen.
    Dan zit er weinig anders op dan mee te gaan met "het keur-circus". Op diverse evenementen mag je niet eens opstoken zonder certificaat.
    Als je op eigen terrein rondjes gaat rijden zonder publiek er bij, dan ben je vrij te kiezen om geen regeltjes te volgen.
    Zo kan iedereen nog steeds een ketel bouwen.
    Zelfs legaal zonder verplichte keuringen.
    Het is wel uitermate dom om dan niet te wijzen op de tegenwoordig gewenste manieren van bouwen en gewenste materialen en op constructies die al bewezen hebben sterk genoeg te zijn.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  18. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  19. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Nu ga ik deze fluitketeltjes ook maar afpersen,stoom gaat mij te link worden,vermoedelijk zijn die ook niet gekeurd! Gelukkig lees ik nu alle gevolgen als zo'n ding uit elkaar spat,jullie kunnen allemaal wel lullen over de drukken die in keteltjes kunnen ontstaan,maar daar heb ik nooit geen erg in gehad,ook nooit geleerd....bedankt voor deze waarschuwingen...gelukkig heb ik nog meer hobbys zoals jullie zien,dus ik verveel mij niet...succes
     
  20. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Volgens mij snap je het niet...fluitketels bouwen geen druk op...en dat beetje overdruk gebruikt hij om te gaan fluiten...vandaar de naam..
    Een fluitketel heeft niets met stoomketel te maken.
    Overigens ken ik genoeg jonge mensen die wel stoommachines..ketels..locs..etc bouwen..
    Op dit vlak genoeg animo..er worden nog genoeg juweeltjes gebouwd en er worden gelukkig ook nieuwe technieken omarmd.
    Maar net zoals bij iedere vrije tijdsbesteding, is dat mogelijk wat minder dan vroegah.... maar dat is met praktisch elke liefhebberij aan de orde.
    Veel succes met je brommert....daar zijn er ook al velen van opgeknapt en ja..ook door jonge mensen... rijden gelukkig weer prachtig rond.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2017

Deel Deze Pagina