De draad van fanaat.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door fanaat, 29 dec 2014.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet hoe een ander het doet. maar ik heb de hoogte van de bekken van de bankschroef het liefst rond de 5 cm onder de hoogte van mijn elleboog als ik rechtop sta met los hangende armen.

    Op die manier blijft mijn onderarm "ongeveer" horizontaal bij vijlen, zagen en aanverwante.

    Met een normale bankschroef komt dat voor mij uit op een werkbankhoogte ongeveer ter hoogte van de broekband.

    Vind ik het prettigst want het is ook een prettige hoogte om zware objecten (motorfiets-blok) nog een beetje makkelijk op de werkbank te tillen, maar kan goed zijn dat anderen ook andere voorkeuren hebben.

    Maar ja, heel erg sappel maak ik me er ook niet om: ik ben maar een klein menneke, en op school, aan boord en op andere werkplekken, tsja, daar is de werkbank zoals hij is, daar kan ik weinig aan veranderen. En dan moet je er ook mee zien te werken....

    Groet, Bert
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Helemaal mee eens, maar bij je hobby kan je het natuurlijk wel optimaliseren.
    Als ik op een vaardag problemen heb is een griptang en iemand die die tang vasthoud net boven het gras ook beter dan "geen werkbank met bankschroef op de juiste hoogte", maar makkelijk is anders.
     
  3. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Werkbank, draaibank en al het andere speelgoed op een aangepaste werkhoogte is wel het mooiste.
    En doe het dan ook gelijk als je het neerzet , anders komt het er vaak niet meer van.
    Ben zelf 1.95 en mijn draaibank is volgens mij uit de tijd van de dwergen ( 1960)
    Voor mooi zou het ding een 20 Cm omhoog moeten maar krijg dat nu niet meer voor elkaar.
    Heb toen het ding de schuur in moest een stuk van de wand weg gehaald en weer teruggeplaatst.
    Nu geen mogelijkheid meer om een kraan de schuur in te krijgen. maar een krukje om te zitten werkt ook.
    achteraf wel van had ik maar gelijk een paar H balken van 20 Cm er onder gelegd.
     
  4. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    de juiste werkhoogte van de bankschroef

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Hoy Remco,

    Ook kun je misschien de werkvloer 20 cm. dieper maken,of is dit niks,het was maar een idee!
    Als de bankschroef maar op de juiste werkhoogte staat,dat is belangrijker dan de werkhoogte van een draaibank,hoewel deze ook op bedieningshoogte moet staan
    Over het werken in de bankschroef moet je niet te ligt denken,omdat hierin heel veel bewerkingen met je handjes moeten gebeuren,die echt niet met (ons) een freesbankje etc. gedaan kunnen worden.
    Let op,ik heb het hier niet over het bedrijfsmatig maken van een product ,bij ons als modelbouwer gaat het meestal over één project!

    groet fanaat Sjef.
     
  6. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Al mijn vijlwerk doe ik zittend op een krukje op wieltjes dat bovendien in hoogte verstelbaar is.
    Op die manier kan ik snel van links naar rechts bewegen om te kruisvijlen.
    Zwaar werk met de grote bastaard moet uiteraard rechtstaand gebeuren en dan is het van belang dat de bankschroef op de juiste hoogte staat.
    Het zware werk laat ik daarom over aan mijn freesmachine.
    Vroeger konden we vijlen dat je het werkstuk niet meer kon vastpakken van de warmte , die tijd is al lang voorbij !
    Dirk
     
  7. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Inmiddels heb ik zoveel mogelijkheden gezien op het internet om mechanisch te vijlen :yes:.........dat heet volgens mij "verspanen" :rolleyes: ;) dat als het even kan .......... probeer de machine het werk te laten weg "vijlen" :D.

    Maar idd een bankschroef moet op goede werkhoogte staan ...... dat heb ik ook gedaan met het draaibankje en het freeskolommetje . Niets erger dan pijn in de onderrug door een verkeerde houding/hoogte ..........
     
  8. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Vloer verdiepen , dat word niet wat.
    Maar toch door dit topic weer eens met een maatje aan het denken geweest, en gaan het toch proberen om de draaibank omhoog te krijgen. en er een paar dikke H balken onder te martelen.
    In iedere poot zitten gaten op een stuk rond 60 door te steken voor het hijsen.
    in plaats van hijsen 4 krikken er onder en in stapjes het ding omhoog brengen.
     
  9. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Kun je niet eerst één kant doen, b.v. rechterzijde, is het lichtst en vervolgens de linkerzijde? De H balken van voor naar achter onder de korte zijden, één rechts, één links? Misschien zelfs de hele actie in meerdere stappen door gebruik te maken van een aantal hulpbalken van minder hoge afmeting en een hefboom als je daarvoor de ruimte hebt?

    Taurus Flyer



    Taurus Flyer
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2015
  10. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Doe het ook in stapjes taurus, punt is dat het ding 1250 KG weegt en in een krappe ruimte staat dus ik kan hem niet met de motor takel pakken. moet er tijdens het krikken al half onder liggen om bij de krik te komen, doe het dus echt per centimeter. en dan weer opvullen en neerzetten.
    word er denk ik niet echt blij van als het ding kantelt als ik er onder lig.
    zal wel niet helemaal volgens de ARBO norm zijn zoals ik het doe, maar heb wel gekkere dingen gedaan.
     
  11. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Ja dat verhaal lijkt duidelijk, eigenlijk nog één vraag maar misschien had je je die jezelf ook al gesteld, past er geen luchtkussenkrik onder?

    Succes gewenst,

    Taurus Flyer
     
  12. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Misschien interresant voor de beginnende technische modelbouwer!
    Groeten fanaat.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Dirk,
    Het is nog steeds normaal om staande te vijlen en dat geldt zeer zeker voor het bewerken van de staalsoorten, ik heb het wel over het oefenen met platte vijlen van afm. 250x30x6 mm.zoals ik eerder aangaf "zie #19" en niet over het werken met sleutelvijltjes.
    Het is inderdaad zo dat met het vijlen van sommige werkstukken behoorlijk veel kracht en uithoudingsvermogen (conditie.) van je wordt gevraagd,maar is daar iets mis mee,in zekere zin is het dan ook een soort sport,maar dan in de modelbouw!
    Het is evengoed mogelijk,dat de beginnende (jongere.) modelbouwer,zonder een freesbank maar alleen een draaibank de mooiste werkstukken gaat maken.
    Nu wil ik niet brutaal zijn Dirk, maar toch zou ik graag je leeftijd willen weten?
    Groeten fanaat Sjef.
     
  14. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Tuurlijk mag je dat weten , 58 jaar en mijn knieën en rug zijn helemaal versleten na meer dan 40 jaar te werken in een garage.
    Trouwens frezen doe ik ook op mijn draaistoeltje, alleen draaien , dat doe ik rechtstaand.
    Het vijlen is niet altijd met sleutelvijltjes maar meestal met zoete of half zoete vijltjes van ongeveer 15 cm.
    Om rechtstaand te werken is mijn werkbank trouwens te laag.

    Dirk
     
  15. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Dirk,
    Bedankt voor het noemen van je leeftijd maar ook wat je met 40 jaar werken hebt opgelopen,het zal beslist geen kantoorbaantje zijn geweest!
    Voorheen ben je veel met het modelvliegen (lijnbestuurd) bezig geweest lees ik,maar nu overgestapt naar de meer technische hobby en dat gaat je heel goed af zo te zien met het bouwen van de 8 cycle airmotor,prachtig ontwerp, hoe kan het ook anders,werk van een vakman!
    Wij hopen nog veel van je werstukken te kunnen genieten,
    Groeten fanaat Sjef.
     
  16. De draad van Fanaat

    Fanaat,

    volgens mij ben je deels abuis en haal je twee hele - op en met de draaibank - bekwame figuren een beetje door elkaar of anders heb ik weer wat geleerd. Bij mijn weten heeft Dirk (Gea) "alleen maar" hele mooie dingen van metaal, zoals diverse treinen, motoren, stirlings etc etc. gemaakt (Dirk, als je ook vliegtuigen gemaakt heb, dan alvast sorry ;)).

    Sjef Lemmens, een andere Belg, maakt naast vliegtuigen eveneens hele mooie dingen van metaal :) alsmede restaureert hij (race)brommers/-motoren naar originele staat en uitvoering.

    Ik kijk uit naar het volgende onderdeel van je draad. Ik stel vast dat er veel belangstelling voor is :yes:
     
  17. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    voorbeeld van een eenvoudig matrijsje!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Het matrijsje geopend!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Het product uit het matrijsje, materiaal RVS 0,4 mm.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Dit matrijsje is puur vijlwerk,op deze manier kunnen diverse kleine vormen van 0,4 mm. dik materiaal gemaakt worden,geen speciaal stempelstaal nodig en gewoon tussen de bankschroef persen,hier ga ik wel vanuit dat de maker wel in het bezit is van een tafelboormachine!
     

Deel Deze Pagina