De elektrificatie van een Robbe ASH-25

Enige tijd geleden heb ik besloten dat er deze zomer met iets grotere zwevers gevlogen moet worden. Tot nog toe heb ik mi altijd vermaakt met 2-assig bestuurde modellen tot ca. 2,80 meter span. Op marktplaats liep ik een maand of wat geleden tegen een ASH-25 van Robbe aan met een spanwijdte van 3,60 meter die niet al te duur was.

Romp:
63264837c7fbebacf.jpg

Vleugels (verschillende opsteektips):
63264837c8d80c5dc.jpg

Een himodel 2826/05 met een regelaar en klapprop die ik nog had:
63264837c8d86676a.jpg

Romp binnenzijde:
63264837c8d8b39d6.jpg

63264837c94e41536.jpg

Enorme homp lood (320 gram oid)
63264837c94ebf942.jpg

Ik heb de motoras omgedraait, heb je dan nog deze borging nodig (ligt nu naats de motor):
63264837c94e7cab1.jpg

Wat lijntjes gezet om de motordomp te kunnen bepalen en dan zagen:
63264837c9d407bfa.jpg

63264837c9d443945.jpg

En na wat passen en meten het motorschot erin gelijmt met epoxy:
63264837c9d48158a.jpg

De spinner vindt ik spuuglelijk, daar moet ik een alternatief voor zoeken. Helaas loopt de lijn van de romp ook niet helemaal mooi mee met de ronding van de romp. Ter plaatse van het motorschot is de diameter van de romp horizontaal niet gelijk aan de diameter verticaal. Ik heb er voor gekozen dat de lijnen 'en face' (van de zijkant dus) doorlopen. Van de bovenkant ziet dat er wat minder fraai uit:
63264837ca45dbe6e.jpg

63264837ca4629864.jpg

Er zijn nog een aantal hobbeltjes te nemen. De servo's zitten standaard vrij ver naar voren waardoor de accu niet direct achter de motor kan worden geplaatst. Het opschuiven van de servo's is echter lastig; het gebruikte type stuurkabel heeft een kwiklink die is vastgeknepen op de binnenkabel. Die kun je dus niet zomaar even inkorten als je de servo's naar achteren schuift. Ik ga kijken of ik met een kleine aanpassing van het servoplankje de accu tussen de servo's kwijt kan.

Daarnaast heb ik gisteravond ontdekt dat 1 van de remkleppen plotseling vast is gaan zitten. Het is mij een raadsel waarom, deze gingen een tijdje terug prima open en dicht. Ik heb hem open kunnen peuteren maar kom er niet achter waardoor hij wordt geblokkeerd. Iemand een lumineus idee?

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even wat beter gekeken naar die remkleppen, bah wat een rotdingen :(
Het lijkt erop dat er een soort vergrendeling in zit maar hoe dat werkt? Hij gaat nu wel open maar daarvoor moet wel vrij veel kracht worden uitgeoefend en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

63264837d67abca1d.jpg

63264837d67aeeb16.jpg

Ik heb de remkleppen inmiddels weer los gekregen. Het lijkt er op dat het een kwestie van uitzetten van de materialen is. De twee kunststof asjes waarover het bovenste gedeelte van de klep scharniert liepen vast aan de binnenzijde van het gedeelte dat in de vleugel is ingebouwd. Ik heb even bij de andere klep gekeken die wel goed open en dicht ging en het blijkt dat de speling echt marginaal is. Hij zal waarschijnlijk altijd al hebben geklemt bij hogere temperaturen. Een heel klein beetje bijbuigen en hij doet het weer. Ik ga kijken of mijnvrouw van de week een accupakket kan ophalen bij 4RC, dat zou dan een Flightpower EVO25 worden van 3300mAh (3s).

Nou, de accu is binnen en het servo plankje is zo aangepast dat de accu ertussenin kan. Wel lastig van die Flightpower cellen dat de + en de - niet aan dezelfde kant zitten. Van het weekend even de servo's inbouwen en dan...

Een beetje tegenslag gehad, een van de rolroerservo's ging kapot en ik heb moeten wachten op een nieuw tandwielsetje. Gisteravond was het eindelijk zover dat ik het hele spul in elkaar kon steken en m'n zenderinstellingen kon gaan doen. Hierbij loop ik tegen het probleem aan dat het linker rolroer (kanaal 'flaps' in de MX-12) om de een of andere reden een andere uitslag heeft dan het rechter rolroer (kanaal 'ailerons' in de MX-12). Ik heb dat min of meer kunnen corrigeren door de uitslagen aan te passen maar dat is natuurlijk niet de juiste weg. Iemand een idee hoe dit kan?

Daarnaast vraag ik mij nog af of de vleugels kunnen/moeten worden gefixeerd door een bout te draaien in de messing sleuven van de vleugelbevestiging (zie de foto in de eerste post).

Als het een beetje meezit gaan we dit weekend voor de Maiden, samen met de ASW van PH-AJH. Moet ik wel eerst m'n lipo zien te laden want daar zit weer een ander balanceerstekkertje op (pfff daar wordt je ook gek van).

Hierbij de foto's van het vliegklare model:

6326485e2d21f235c.jpg

Hier met de ASW-22 van PH-AJH:

6326485e2d2244de6.jpg

En hier een foto van na de eerste vlucht :( :

6326485e2d228da2d.jpg

Wat er mis ging wordt nog onderzocht, na het gooien overtrok het model in ieder geval zo snel dat het vol down geven had geen effect meer had en hij rechtstandig naar beneden de grond in boorde. Speculatie:
- instelhoek: niet gecontroleerd, ik ging er vanuit dat deze goed was omdat het model reeds had gevlogen en er niets was gewijzigd
- zwaartepunt: op ca. 1/3 van de koorde, conform opgave Robbe (althans dat heb ik van iemand van rc-forum.de)
- motordomp ??

Niet onherstelbaar gelukkig maar wel flink balen. Het voordeel is dat je nu gelijk de servo-opstelling echt naar je zin kunt maken. En voor zolang het duurde zag het er best mooi uit toch....?
Succes, al zal het wel even duren.
Trouwens die van mij is een ASW20, geen 22 :teacher:

Jammer hoor, zo'n klap. Je hebt er naar toegewerkt, en dan ben je in enkele seconden weer terug bij af.

Wat ik zou doen:

Controleer instelhoek verschil. (vertrouwen is goed, controleren is beter)
ga na of het zwaartepunt echt goed ligt.
check voor de grap de grootte en en richting van je roeruitslagen.........

Dan bij de eerst volgende testvlucht eerst met de zwever in de hand, boven je hoofd, tegen de wind in rennen om te voelen waar de zwever heen wil. Met deze zwever is dat nog wel te doen denk ik. Als alles goed voelt kan je veilig de eerste starts doen.

Persoonlijk denk ik niet dat de motordomp voor zo'n extreme vliegsituatie kan zorgen als zwaartepunt en instelhoekverschil in het groene bereik zouden zitten.

Met dit programmaatje kan je eens stoeien om het zwaartepunt eens te controleren:

Software

ASH-25 Pro

Hallo,

Ikzelf vlieg al vele jaren met deze ASH-25 Pro van Robbe en vanaf het begin met electro, met de Robbe motor 625/7 op 14 cellen.
Altijd heeft dit model het probleem van overtrekken / wegvallen gehad, ook tijdens de vlucht.
Starten moet altijd met vrij veel down, anders overtrekt hij.
Recent heb ik dit model omgebouwd voor lipos.
Ik vlieg hem nu met dezelfde motor op 4 lipos met een liposaver.
Het resultaat is geweldig!
Tijdens de start veel meer pover doordat lipos niet in spanning terug vallen.
Ook tijdens het vliegen geen problemen meer van het wegvallen over een vleugeltip.
Kortom,ik ervaar dat een gewichts besparing van ca. 500 gram, van mijn ASH25, een veel beter vliegend model heeft gemaakt.

Groetjes,

Piet G

Hallo Piet, leuk dat jij hetzelfde toestel hebt! Ik heb er al naar gezocht maar er niet veel over kunnen vinden. Waar heb jij je zwaartepunt liggen en wat is het totaalgewicht? Vlieg jij hem met de verlengde vleugetips of de korte.

Hallo,

Ik vlieg mijn ash altijd met de verlengde tippen. Het zwaarte punt zou ik op de tekening moeten nakijken. Zelf plak ik altijd plastik "plannopjes" op het zwaarte punt.
Dit werk heel prettig, voor elke vlucht even je vingers eronder en controleren of alles nog goed is!

Als je meer wilt weten hoor ik het wel van je.

Groetjes,

Piet G.

Hallo Piet,

Als jij voor mij het zwaartepunt zou willen opzoeken? Ik wil erg graag weten waarom het bij mij nu verkeerd ging, het zwaartenpunt heb ik ook alleen via via achterhaald, misschien is dat toch niet goed geweest? Bij voorbaat dank!

Groeten Jako

Beste Jaco

Ik heb vaak het zwaartepunt van vliegtuigen uitgezocht met de tip die ik een keer op de site van Hoppenbrouwer vond.
TIPS

Met vriendelijke groet

Ko

Laatst bewerkt:
Hoi Jaco,

Zonet even de vleugels voor je uit de zak gehaald en het zwaartepunt opgemeten:76 mm
Ook de instelhoek is zeer belangrijk, bij mijn asw is deze 1,5 graad.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes,
Piet.

ps. Jammer dat Zutphen nogal een eindje uit de buurt is !

Back