De "Groene" Ultima

Discussie in 'F5J' gestart door funpeter7823, 31 okt 2016.

  1. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    Het was in de zon idd heerlijk. Gister was het een stuk minder, dit misschien dankzij de mindere temperaturen.

    Maar even een (serieuze ) vraag @Blacquièrdinges, waarom zo hoog vliegen ?? F5J zal zich de komende jaren tussen de 10 en 150 meter afspelen. Dan kun beter binnen die range vliegen, tenminste dat lijkt mij zo.
     
  2. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    ook al proberen te landen in je speed setting ?? proberen ......
     
  3. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    Alles hangt af van het weer.... op een winderige grijze dag zonder veel thermiek zal er altijd richting de 150-200m gestart worden en soms heel ver en hoog gevlogen worden eens je een bel te pakken krijgt vermoed ik

    gelukkig leven wij in een regio waar haast altijd de zon schijnt en bijna nooit wind is ;-)
     
    funpeter7823, bobt en Lyckele vinden dit leuk.
  4. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    Neutraal is speed bij een Ultima......
     
  5. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    @funpeter7823 Ik was niet aan het trainen en gewoon even ontspannen aan het vliegen dus niet gelet op starthoogtes en vandaar ook de tijden van dik 30 en 20 min. Voor training zou dit uit den boze zijn geweest.

    Voor komend jaar zal ik mijn hoogtes zo gemiddeld rond de 120 meter "plannen" afgelopen jaar was dat rond de 150. En ja zal niet genoeg zijn om de topper en waaghalsen met de nieuwe generatie f5j machines de baas te zijn. Maar goed ik doe mee voor de lol en zeker niet voor top plaats. Ik ben al blij met een plek in de top 15.

    Stress en prestatie dwang heb ik al genoeg op werk. Dus f5j is voor mij meer voor ontspanning en lol.
     
    funpeter7823 en soarer vinden dit leuk.
  6. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    Je hebt de El Nino nog niet zien vliegen.......
     
  7. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    neen, vol verwachting om hem te zien vliegen ;-) ik neem aan dat het een heel goede kist is!

    maar als je moeilijke condities hebt met algemeen veel sink en soms enkel ver weg wat thermiek dan is het veiliger toch wat hoger te starten.
    De laatste wedstrijd die ik meegevlogen had was het zo'n grijze dag met algemeen niet te beste lucht , er waren rondes dat niemand vol vloog ondanks een starthoogte van 200m of zelfs wat hoger.
    als de lucht 2m/s daalt en een "gewone" kist daalt 0.3m/sec dan zak je met 2.3m/sec.
    heb je een super kist die maar de helft min sink vliegt daalt dan zak je in deze lucht nog steeds 2.15m/sec .
    het verschil is dus vrij klein.



    maar ik kan mij inbeelden dat de el nino op hele minieme stijglucht kan bovenblijven of stijgen waar zwaardere kisten het lastiger hebben en zakken ....maar in sink gaan ze allemaal naar beneden :)

    ik heb meer ervaring met f3k en kan me rondes (duren ook 10 minuten) voor de geest halen waar 40sec vliegen echt de max was , gewoon 1 groot sink gat.
     
    dumontwj en arno888 vinden dit leuk.
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Per definitie is er altijd exact evenveel sink als stijgen.
    Anders zouden we hier ademnood krijgen, of heeeeeel dikke lucht. :rolleyes:
     
  9. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    tuurlijk maar je kan de stijglucht mss 5km verderop lastig halen.....
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Da's de factor mazzel/pech in de wedstrijd. Als jij net in een zo'n groot daalgebied zit dat er niet op zicht uit is te vliegen win je zelfs met een rode Ultima niet. :rolleyes::confused::mad:
     
    jowa vindt dit leuk.
  11. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    ben niet zo thuis in de verschillende kleuren ultima's maar wat ik wil zeggen is dat bij een slecht weer wedstrijd er altijd vrij hoog gestart zal worden .
    als het fors waait en de bellen zijn er slechts sporadisch dan is motor uit op 50meter vaak een heel erg groot risico , het is immers niet altijd makkelijk heb ik al ondervonden om op draaiende motor zekerheid te hebben dat je thermiek te pakken hebt .
     
    DirkSchipper en arno888 vinden dit leuk.
  12. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    Feit blijft natuurlijk dat de ene vlieger meer mazzel/pech heeft. De één kan een daalgebied beter ontwijken dan een ander. Wat op zich ook een kunst is.
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    of "balls" natuurlijk :D
     
    DirkSchipper en funpeter7823 vinden dit leuk.
  14. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Ik begrijp niet waarom jullie de uitslag op de ailerons weghalen in butterfly en dan vervolgens in speed gaan landen, wat de ailerons weer omhoog zet? Dan kun je toch beter zorgen dat deze uitslag op de butterfly zit?

    Interessante discussie. Zelf gebruik ik ook weinig uitslag op de ailerons bij butterfly. Het is echter nooit in me opgekomen om het zonder aileron uitslag te proberen.
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    De profielvorm waarin de Ultima is gebouwd is kennelijk de speed-stand. Dat is tenminste wat 'Funperer7823' stelt (jouw laatste citaat). Dus alle kleppen in lijn (zoals het uit de mal is gekomen) = speedstand.
    Dan is 'een beetje naar beneden' cruise-, en 'nog meer naar beneden' thermiek-stand.
    Net als vele DLG's.

    Zo begrijp ik het dus.
     
  16. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    Dat heb je goed begrepen. Voor mij is het iets om te proberen. Zeg niet direct of het beter is. Ben gewoon een beetje aan het spelen, met in het achterhoofd een serieuze noot..
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  17. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Heb je al eens geprobeerd om de kleppen 1. 5 a 2 mm omhoog te zetten om te zien hoe hij dan vliegt. Dit kan met wat tegen wind misschien best helpen om terug te komen als je sneller moeten vliegen dan de beste glijhoek (in lagere CL's vliegen).
     
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Landen in de "speed" stand doe ik omdat ik de kist zo strak mogelijk vliegend op het doel wil laten afkomen.
    Persoonlijk vond ik de Xplorer in de normaal stand te "wiebelig"...... maar dat in de speed stand de ailerons 11/2 tot 2 mm omhoog staan
    klopt helemaal maar dat is heel wat anders als extra butterfly met 6-10 mm up.
     
  19. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Arno, dan heb je me verkeerd begrepen. Ik bedoelde dat je dan in plaats van de 6-10mm in butterfly dan ook 2 mm kan gebruiken in plaats van een speed stand schakelaar? Dat lijkt me vooral eenvoudiger in gebruik.

    Dat principe ken ik. Maar dat veranderd niets aan het feit dat er in speed-stand geland wordt? Of bedoel je iets anders?
     
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Nope., ik bedoelde niets anders.

    Bij het invliegen op het doel, ca 20 sec. voor einde werktijd gaat bij mij automatisch de schakelaar om naar de speedstand (flaps ca. 3 mm up, ailerons 2 mm up) Het waarom heb ik eerder uitgelegd.
    Butterfly, flaps 85 gr. omlaag, wordt gebruikt om tijd te rekken (noem het maar zo). Ailerons up, wat normaal is bij butterfly heb ik eruit gegooid (na 1400 eerdere starts :eek:)
    omdat Alex's verhaal dat bij het dichtgooien van de butterfly het model minder ver doorzakt, helemaal en 100% klopt.
    Hopelijk is nu alles duidelijk :D:D:D
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2016

Deel Deze Pagina