De grootste fout die je gemaakt hebt.

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door jmwolters, 26 jan 2004.

  1. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam

    Dat dacht ik dus ook ;)
    Maargoed, laat het een les zijn..
    Voortaan zal ik altijd even nameten voordat ik de boel weer in rook laat op gaan haha.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hetzelfde ook altijd doen bij nieuwe accu's, zijn plus en min niet verwisseld bij montage van connector door fabrikant/leverancier?
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Accu laad je eerst dus dan kom je de fout wel tegen. De lader slaat wel alarm.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu.... voor sluiting maakt het geen drol uit, waar de plus en waar de min zit, dat hangt volledig af van aan welke pool het onderdeel ligt waar je mee in contact komt. En zelfs dan, krijg je alleen sluiting als het deel waar je mee in contact komt, electrisch verbonden is met de tegenpool van dezelfde spanningsbron.

    Stroom loopt namelijk in werkelijkheid van min naar plus (electronen zijn "negatief geladen", de min heeft een overschot aan electronen, de plus een tekort) en plus en min zijn gewoon het gevolg van een afspraak toen men nog niet wist wat elektriciteit nu eigenlijk precies was....

    Groet, Bert
     
  5. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hoi brutus
    dus ik hoef me geen zorgen te maken dan
    gelukkig maar
    dank voor uitleg

    heb wel eens fout gemaakt
    betaald parkeren stond er op automaat NIET BETALEN OP ZON EN FEESTDAGEN
    dus ik dacht het is een zonnige dag dus hoef niet te betalen
    heb er geen prent onder wisser voor gevonden trouwens
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2014
  6. VEJ

    VEJ

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Twente
    Altijd kijken wat er op je lader staat.
    Er staat 99% van de tijd een diagram op van de aansluiting.
    Zie volgende afbeelding:

    [​IMG]

    En de volgende website:
    Polarity symbols - Wikipedia, the free encyclopedia
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... als ik het heli relevant bekijk,

    zo zou ik zeggen: opladen zonder ballancerkabel

    [​IMG]

    Groet
    Uwe
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Oei... Gelukkig laad ik altijd gebalanceerd, en als ik die kabel niet aansluit geeft mijn lader direct een alarm! (maar ik laad ook altijd de lipos buiten de modellen)
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    dat foto is al 5 jaar oud,
    toen wist ik nog niet veel over lipos,
    en de lader deed het goed,
    tot de eerste cel veer boven 4,2 volt was ...

    groetjes, Uwe
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik had 'm al eerder gezien maar het blijft een triest beeld :(:cry:
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2014
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    En dan te bedenken dat je ook zomaar dakloos kunt geraken door zo`n grap.
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    daaaarom,

    geen tweede keer doen,
    gelukkig was ik thuis en in de beurt,
    maar schade was toch enorm,
    heli, vloerbedekking, en overal deze zwart-grijze stof, zo als smeer-olie,

    is een oude foto idd Ron,
    maar heli-relevant niet leuk

    Groet
    Uwe
     
  13. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Doet me denken aan dit:

    Op 1:10 en erna zie je wat de gevolgen kunnen zijn, niet normaal :eek:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Zooo, dat is erg !!

    ..te hopen, dat de verzekering wat mee doet ,
    never laat de charging lipos allone.

    groetjes, Uwe
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    De schade van roet is nog veel erger dan je denkt..... dat vreet metaal en lagers aan.
     
  16. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ben ik steeds zo voorzichtig met lipo's...
    Vandaag was het mijn beurt...

    Ik wil een heli gaan afstellen, vliegt op 6S.
    Hiervoor heb ik 2x 3S 4000mAh, beide met bullet connectors 4,5mm. Net als aan de ESC.

    Koppel ik eerst de plus van de éne lipo met de min van de andere. Check.
    Vervolgens ga ik de "6S lipo" op de ESC aansluiten maar wat doe ik... juist: ik koppel de losse min van de éne aan de plus van de andere!!! 8O

    :arrow: STEEKVLAM 8O8O8O8O
    :arrow: GELUID 8O8O8O8O8O

    Dadelijk los kunnen trekken. Lipo's zijn niet warm, staan niet bol, celspaning zit op alle cellen nog mooi op 4,18V (multimeter).
    Alleen de gekoppelde bullet connectoren zijn voor de vuilbak.

    Zou ik nog riskeren met deze lipo's te vliegen? Er lijkt verder niets aan de zijn. Of voor alle zekerheid ontladen en weg?
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is mij al eens overkomen bij het laden: in plaats van de LiPo aan de laadkabel te koppelen, koppel ik hem aan de liPo die ik net geladen had....

    Ik zou er niet al te wakker van liggen, en de LiPo's één vluchtje lang in lage hoover (voor het kleine kansje dat er wat mis gaat) leeg te hooveren. Als dat goed gaat, kun je ze gewoon weer gebruiken.

    Heb ik ook gedaan en gaat al meer dan een jaar goed...

    Groet, Bert
     
  18. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat gebeurd je vroeg of laat.... Zodra je met 10s gaat werken zoals bij mij in mn grote boten wordt het pas echt leuk vuurwerk ;)

    Zoals Brutus zegt een keertje met "lichte" belasting ontladen , celspanningen checken , laden en vervolgens weer celspanningen checken. Zolang er geen grote verschillen zijn kan je ze gewoon blijven gebruiken.

    Lipo's kunnen dat soort piekstromen vrij makkelijk leveren , ze krijgen het pas moeilijk als het een continu belasting betreft ;)
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Stekkers vervangen en klaar. Goede lipos kunnen daar prima tegen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb dat ook aan de hand gehad met een natuurlijk nieuwe lipo :( Draden waren een beetje warm en connectors rijp voor de vuilbak.
    De accu had er geen problemen mee en doet het nog steeds perfekt.

    Goed is het niet, maar ze kunnen wel tegen een stootje ;)
     

Deel Deze Pagina