De grootste fout die je gemaakt hebt.

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door jmwolters, 26 jan 2004.

  1. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Ik was de kabels voor mijn 450 heli op maat aan het knippen en had daarvoor de lipo ingestoken. Plus en min mooi naast elkaar, juiste lengte bepaald en hop met de zijkniptang beide kabels in 1 keer mooi op lengte geknipt. En toen hoorde ik de lipo piepen en zag ik iets vonken bij de tang.

    Ik heb nog wel op tijd de lipo los kunnen gooien, maar voor de zekerheid die lipo niet meer gebruikt. Het was mijn eerste heli ooit dus ik was nogal onzeker indertijd.
     
  2. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Je bent niet de eerste en ook zeker niet de laatste die dat doet.
    (ook hier een ervarings-deskundige)
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Heb ik ook eens mee mogen maken, alleen dan tijdens het slopen van een winkelinterieur (dus: 230V) Ik vroeg nog; "Weet je zeker dat de spanning eraf is?" "Ja, hoor, alle stoppen zijn eruit!" Lang leve de 1000V geïsoleerde Knipex!
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Lol... Ben sloper van beroep geweest en heb menig 220/380 kabel geknipt :rolling:
    220 vonkt een beetje , met 380 wordt het pas echt leuk.. Tis alleen zo jammer dat het je elke keer een papegaaienbek tang kost ;)
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ook zonder geïsoleerde Knipex, maar met een gewone schaar lukt dat ook wel, hoor. Zo'n 50 jaar geleden trok ik de verkeerde steker uit het stopcontact en knipte met een schaar de draad van mijn aquarium verlichting door om er een snoerschakelaartje in op te nemen. Je had toen nog enkel geïsoleerd draad, dus dat kostte geen enkele moeite. Geen knal, geen rook, geen optater, alleen het licht in de achterkamer ging uit. Over mazzel gesproken.....

    Aangezien ik geen ezel ben heb ik later nog wel vaker draad doorgeknipt, waarop spanning stond, maar gelukkig elke keer met geïsoleerd gereedschap.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Een goede kennis van me heeft een huisje gekocht en is daar een paar maanden geleden ingetrokken. Alles is nu zo langzamerhand naar de zin maar hij zat nog met een elektrisch probleem op zolder. De bedrading was een beetje (heel veel) onduidelijk en er gebeurde soms rare dingen. Lampen ging aan en uit als dat niet zou moeten. Aan mij de vraag of ik daar eens naar kon kijken?
    Van de week daar eens langs gegaan, het nodige gereedschap en wat meetapparatuur meegenomen (en een dosis geluk bleek later).
    Eerst bepalen welke groep of groepen naar de zolder gingen. Dat is simpel, de lampen aan en dan één voor één de stoppen er uit. Ja nog van de witte keramische stoppen die je in een keramische houder stopt en dan in de meterkast schroeft. Groep 3 van de 5 groepen bleek de groep te zijn die we zochten. Schakelaar uit, stop eruit en dan naar boven.
    De bedrading was een janboel, draden die zonder buis met krammen op de balken waren gespijkerd. De gebruikte kleuren klopten niet, groen/geel voor de 0 bijvoorbeeld en zwart voor de fase. :evil:
    Al snel kwam het idee op om alles er maar uit te slopen en dan opnieuw aan te leggen. De doos waar de kabel uit de meterkast in uitkwam was al gevonden dus vandaar af werd alles verwijderd. Bij een andere doos aangekomen werd de kniptang er in gezet want de groep was afgeschakeld en bij de begindoos was alles ook al los.
    Gloeiende @$^*!%@#%, daar staat nog spanning op! Ik kreeg een klap en had een uur lang een prikkelende arm.
    Wat bleek? Ergens was één draad, ja één draad, van beneden af door de vloer heen getrokken en in die doos aangesloten. Maar de lampen brandde niet meer toen de zoldergroep was uitgeschakeld!? Dat kwam omdat de 0 draad door de schakelaar in de meterkast was afgeschakeld. Daarom dachten we dat alles veilig was.
    Goed uiteindelijk is alles eruit gesloopt en die extra draad is verwijderd. De bedrading op zolder is nu netjes en veilig. Maar de rest van de draden in dat huis zullen we toch ook eens goed na gaan lopen. Je weet maar nooit! :oops:
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik ken het. Als de tuinverlichtig hier uit staat blijft 1 lamp zachtjes branden.... Ook zo grappig. Nachtlampje zeg maar. Is led dus trekt niets maar het klopt niet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ha ha Ernst,

    bij onze oude huis in Duitsland was dat ook zo,
    en de verwarming was de 0 ,

    dus 1 kabel was genoeg, om een lamp te laten branden ...

    gelukkig is dat nu maar " opgeruimd "

    Groet
    Uwe
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het goed is, waren daarna de stoppen er in elk geval alsnog uit....

    Aan boord van schepen zoek je je soms wezenloos naar zekeringen, die kunnen door het hele schip verspreid zitten. Ik heb een (door mij niet zo heel erg bewonderde) tweede machinist, in de tijd dat ik nog vierde was, ooit het probleem van een zekering niet kunnen vinden op zien lossen door gewoon een (geisoleerd) stuk gereedschap dwars over het klemmenbord te leggen, en daarna alle verdeelkasten na te lopen....

    Ik heb in huis één "mislukte hotelschakeling", waarbij de destijdse hobby-electriciën het voor elkaar gekregen heeft om niet alleen de hotelschakeling te verknallen (beide schakelaars kunnen de lamp aandoen, maar als je hem bij A aan doet, kun je hem bij B niet meer uit doen en vice versa), maar hij heeft het ook nog gepresteerd om de schakeling in de nuldraad te leggen zodat er altijd spanning op de fitting staat, en als klap op de vuurpijl is de fasedraad op de huls van de fitting aangesloten, in plaats van het middencontact: als je de lamp er uit draait en je pakt de lamp een beetje ongelukkig beet, heb je een optater te pakken...

    En geheel overtuigd van zijn eigen onfeilbaarheid, heeft hij de bedrading dusdanig ingemetseld, dat er nooit meer bij te komen is zonder de steenstrips en het halve plafond weg te breken....

    Groet, Bert
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Daarom doe het zelven :) Kan je alleen jezelf op je kop geven
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  11. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Bij wisselspanning heb je toch geen O draad:confused:.
    Deze wisselen 50 keer per seconde, vandaar 50 hertz.
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je je spanning van zo'n draagbaar generatortje trekt mischien, maar in huis hoort een van beide contacten van het stopcontact spanningsvrij te zijn, en de ander wisselt 50 keer per seconde van +220 naar -220....

    Groet, Bert
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Even offtopic (want toevallig liep ik dit gisteren tegen het lijf); als je een gelijkrichter maakt (om van 230V wisselspanning naar 230V gelijkspanning te gaan), gebruik je normaal gesproken 4 diodes. Als ik het goed begrijp, zou dit ook met 2 diodes kunnen, mits je zeker weet dat de fase en de 0 nooit omgedraaid kunnen worden?
     
  15. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Blijkbaar hebben jullie in Nederland dan een "apart" elektriciteitsnetwerk.
    Ik ben elektrieker van opleiding en heb al verschillende nieuwe huizen voorzien van elektrische leidingen én laten keuren door Vinçotte en er zit altijd op beide draden in een stopcontact elektriciteit.
    We spreken wel over een 3x220V netwerk en niet over een 3x380V+N.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik meen dat ze dat 30 jaar terug hier en daar in amsterdam ook nog hadden.
    Gelukkig is al die ellende gestandaardiseerd.

    Dikke 380 motoren mochten toen alleen in ster draaien.
    Vergde wel wat aanpassingen aan de machines.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Pin me er niet op vast, want ik ben zelf geen electriciën, maar mijn vader destijds wel.

    Voorzover ik van hem begrepen heb indertijd, hadden we in NL heel vroeger inderdaad een 2 x 220 net zonder nulleider, maar dat schijnt al in de jaren 50 begonnen zijn met converteren naar 3 x 380 met nulleider, juist omdat je anders alles dubbel moet schakelen.

    Ik weet niet beter, dan dat 3 x 380 + nul eigenlijk "de standaard" is voor landinstallaties.

    Bij schepen wordt wel nog erg veel 3 x 380 of 3 x 440 zonder nulleider gebruikt, en 220 via 3 fasen transformators.

    Op schepen staat er dan ook vrijwel zonder uitzondering spanning op beide pootjes van het stopcontact, en zijn zekeringen en schakelaars (automaten) voor de 220 sectie altijd dubbel: beide draden worden onderbroken als je een zekering door laat slaan, en ook de lichtschakelaar onderbreekt beide geleiders, anders kun je nooit veilig aan een stopcontact of lichtarmatuur werken.

    Schijnt iets te maken te hebben met het beveiligen: op land kun je een aardfout detecteren met een differentiaalschakeling, op schepen doet men dat met een weerstandsmeting tussen fase en aarde maar blijft de spanning er gewoon op staan: je krijgt alleen een alarm.

    Maar heel eerlijk: het is niet mijn vakgebied dus ik kan er best heel erg naast zitten....

    Groet, Bert
     
  18. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Altijd leuk, hobby elektra in oude huizen :) Mijn eerste huis bouwjaar 1910 grote renovatie, ook het elektra deel. Op het moment dat dit aan de beurt was netjes alle schakelaars uit en alle smeltzekeringen eruit. Begin ik draden los te trekken krijg ik me toch een optater :oops: Blijken dus bij de hoofdschakelaar de 0 en fase draad omgewisseld te zijn.
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    'elektriciteit' zit niet 'op' iets.
    Spanning meet je "tussen" twee zaken. Bvb twee draden.
     

Deel Deze Pagina