De Havilland D.H.80A Puss Moth bouwverslag

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door jef, 2 dec 2013.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo , door het vele werk (mijn job en verbouwingen aan het huis) en daardoor weinig vrije tijd ligt mijn (groter) bouwproject , ben-buckle-falcon-met-zelfbouw-motor , voor het moment stil maar het kriebelt toch altijd om iets te bouwen , dat wordt dus de Puss Moth van West Wings
    001.JPG

    Ik ben begonnen het uitsnijden van de rompdelen en de bouw van de 2 basiszijkanten van de romp , opmerkingen en aanwijzingen altijd welkom , tis namelijk mijn 1ste vrijevluchtmodel
    003.JPG

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Jef,

    Gaaf project! Ga je de Puss Moth orgineel met rubberaandrijving maken? (ik denk het eigenlijk wel want ik zie het extra stukje balsa voor het pennetje achter in de romp al zitten) ;) Heerlijk bouwen dat balsa "stick & tissue"! :thumbsup:

    Tip: Leg over deze rompzijkant een velletje huishoudfolie en bouw daar direct overheen de andere zijde, dan weet je zeker dat ze identiek zijn.

    Ik blijf het volgen,
    Groeten, Ramses
     
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Hey Ramses ,

    Het wordt inderdaad rubber aandrijving zoals jij al goed gezien had aan het extra stukje balsa , ik vraag mij nu af of dat stukje balsa (1,5 mm) alleen niet wat "magertjes" is om de rubber tegen te houden , misschien aan de binnenkant versterken met een dun stukje lite ply ?

    Bedankt voor de tip maar ik had het al anders gedaan , ik had de buitenkant van het frame met spelden afgeboord en laten zitten om de andere zijde tegenaan te bouwen en zo te zien lijkt het goed gelukt .

    Groeten Jef;)
     
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Er begint al een beetje vorm in te komen

    004.JPG

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Heb zo eens een piper cupje gehad, dat bij het opwinden van de elastiek als een accordion bij elkaar plooide, was een kistje van Vernon.
    Deze heeft wel wat meer langsliggers, zal wel stevig genoeg zijn zo.

    Johan.
     
  6. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Hallo Jef,

    dat is ook toevallig... 40 jaren geleden, ik was toen 7 was de Puss Moth mijn allereerste kitje dat ik ooit gebouwd heb. Het was een Guillows kitje. Ik heb er nog steeds goede herinneringen aan. Ik mocht toen aan de tafel in de woonkamer bouwen, onder het goedkeurende oog van mijn vader, die van mijn moeder enkel op zijn hobbyzolder mocht bouwen. Het modelletje vloog niet zo schitterend maar heeft nog jaren op de kast in mijn slaapkamer gestaan.
    [​IMG]
     
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    @Johan , ja het ziet er allemaal zo fragiel uit , ik hoop dat het sterk genoeg zal zijn om de spanning van de rubbermotor te weerstaan , misschien nog diagonale stringers voorzien als versteviging ?

    @Jo , tja jeugdherinneringen , altijd plezant om die terug boven te halen , jij was er wel echt vroeg bij . Zelf heb ik zo rond mijn 11 à 12 jaar een occasie coxje baby bee gekregen van een neef van mij die in Wallonië woonde en op het vliegveld van Gosselies werkte . Dan een rondvlucht modelletje erbij , gekocht in een supermarkt in Charleroi met een ruime modelbouwafdeling (waar vind je dat nog tegenwoordig :D) Veel heeft het wel nooit gevlogen :(:D , vliegtuigje is verdwenen maar het coxje heb ik nog ergens liggen .

    Groeten Jef
     
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Weer een stapje verder met de romp
    005.JPG

    Onderblok van de neus in vorm schuren voor het lijmen , het landingsgestel wordt er mee tussen gelijmd
    006.JPG

    Het landingsgestel is wel niet op schaal , hij staat te hoog op zijn poten maar dit is i.v.m. de grotere schoef voor vrije vlucht en de nodige grondspeling
    007.JPG

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo ,

    Nog enkele foto's van de vooruitgang aan de Puss Moth

    Het landingsgestel gesoldeerd
    008.JPG

    De "olietank" gelijmd
    009.JPG

    Sjabloon gemaakt van een halve motorkap en dan links en rechts afgetekend op een balsa plankje van 0,8 , zo is ze aan beide zijden identiek (op snijfouten uitgezonderd natuurlijk:))
    010.JPG

    De motorkap heb ik met behulp van stoom in vorm gezet op het handvat van een kleine schroevendraaier
    011.JPG

    Nog enkele verstevigingen aangebracht aan de "knik" van de vleugel , is wel niet volgens plan en misschien niet nodig maar het zag er zo fragiel uit en het volgt de contouren van de bekleding (zie foto full size Puss Moth)
    012.JPG
    Puss Moth 08.jpg

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
  10. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Zeer mooi Jef, zeer mooi!
     
  11. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Kun je misschien denken aan een electrische motor op een kleine lipo batterij. Als je dan vervolgens een timertje kan bedenken die na een bepaalde tijd de stroom afsluit, dan heb je volgens mij ook een leuke vrijevlucht modelletje. Rubbers houd ik niet zo van, kunnen knappen, beschadigen de constructie, gaan niet oneindig mee, etc.
    Ik denk dat dergelijke timertjes wel bestaan, heb er nog niet op gegoogled.
     
  12. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
  13. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Rubbermotoren hebben ook hun charme. Het is natuurlijk ook een specialisatie en je moet je er ook echt in verdiepen om heel goede resultaten te behalen. Een vliegmaat van mij bouwt ook vrijvluchters met timer en electromotor. Ik weet niet of hij hier actief is op het mbf, anders even kijken op ons clubforum: Limburgse Vleugels ? Forumoverzicht
    Zijn nickname is "freeflight".
     
  14. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Electro vrije vlucht heeft ook z'n charme.
    Zowel indoor als uotdoor wordt het wel gedaan.
    Buiten is er zelfs een prestatieklasse, F1Q. Verder wordt het meestal in schaalmodellen gebruikt.
    De 'zombie' timer is oko een mooie. Meerdere vluchtfasen zijn in te stellen.
    Atomic Workshop, Micro Avionics Specialists

    Succes ermee!

    p.s. als je niet tot maximaal gaat dan kunnen rubbermotoren best lang mee ;)
    En ze zijn lichter.
     
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Elektrisch met een timer is zeker geen slecht idee maar voor de Puss Moth ga ik het toch maar bij de rubbermotor houden , het motorkapje is nu mooi gelukt en heb geen zin om het terug open te maken , in de toekomst komt het er nog zeker van .

    Groeten Jef
     
  16. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat ziet er heel netjes uit! Ga je het kleurenschema van de foto doen? Ik vind de zwart met goud uitvoering zelf ook erg mooi. De keus voor rubberaandrijving is uitstekend voor dit model, vanwege zijn relatief lange neus. Wat betreft de stevigheid hoef je je geen zorgen te maken, na het bespannen met spanpapier wordt de constructie heel stijf en stevig. En zolang het stukje balsa waar de rubbermotor aan vast komt maar stevig aan de langsliggers zit is dit echt voldoende. Voor de bespanning zou ik wel een vulstukje er op lijmen wat het hoogteverschil tussen het hout en de middelste langsligger opvult, als je begrijpt wat ik bedoel. Verder is bij rubber vrije vlucht licht bouwen belangrijker dan stevig bouwen, daar blijven uiteindelijk de modellen langer bij heel.

    Heb je goed rubber voor de aandrijving? Dat maakt wel heel veel uit in de vliegprestaties.
     
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    @Moerman , bedankt , qua kleurschema zal het worden zoals op de foto , de gekleurde tissue (blauw en zilver) zit bij het bouwdoosje , ook de rubber zit erbij , dikte 1 mm , breedte 5 mm , lengte 1200 mm , ik heb wel geen idee van de kwaliteit . I.v.m. het vulstukje , denk wel dat ik begrijp wat je bedoeld . Wordt de rubberaandrijving ingebouwd voor het bespannen ? Anders is het wel een heel gedoe om de pen aan de achterkant door de rubberlus te krijgen lijkt mij .

    Groeten Jef
     
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Jef, met een staafje kan je het rubber via de neus tot in de staart brengen en dan het borgstaafje achter in de romp door de lus heen steken. Ik deed het meestal met de achterkant van een penceel en het gaat eigenlijk best eenvoudig. Hier staat ook zoiets omschreven.

    Succes met je mooie Moth,
    Groeten, Ramses
     
  19. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    De post van Ramses klopt helemaal. Een optie is een stukje bespanning aan de onderzijde van de romp weglaten zodat je een serviceopening hebt. Iets minder mooi maar wel heel makkelijk!
     
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Ik heb "Moerman" zijn advies opgevolgd en een vulstukje gelijmd ter hoogte van de pen om de rubbermotor te bevestigen
    013.JPG

    De neusblok heb ik ook in vorm geschuurd en van de nodige inlaten voorzien
    014.JPG

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
    aurectar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina