De Havilland D.H.80A Puss Moth bouwverslag

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door jef, 2 dec 2013.

  1. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Zo, en nu de vleugels nog en dan is hij klaar:)
     
  2. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Het ziet er strak uit! Mijn persoonlijke ervaring is echter dat je te snel kiest voor een te achterlijk gelegen ophangpunt (voor de pen dus). Dat doe je omdat je graag over zoveel mogelijk rubber wilt kunnen beschikken, maar je komt van een koude kermis thuis want aan de voorkant moet je vrijwel altijd gaan compenseren met ballast - en wel een vijfvoud van het teveel aan massa achter het gunstige zwaartepunt. Met dit alles wordt de kist zwaarder en al gauw heb je méér rubber nodig om sneller te kunnen vliegen en dus komt er weer méér ballast in de neus. Nee, probeer liever de hoeveelheid rubber achter het zwaartepunt gelijk te houden aan de hoeveelheid daarvóór - je kunt dan makkelijker experimenteren met rubberdikte zonder je te bekommeren over het zwaartepunt. De lichtere kist zal beslist makkelijker en langer vliegen en de crashbestendigheid neemt enorm toe. "Less is more" is de gouden regel bij rubbermodellen.
     
  3. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Kijk, dat zijn fijne tips! idd nooit echt bij stilgestaan en ook al een paar keer fout gedaan en ondervonden;) De moth ziet er erg gelikt uit, ben benieuwd hoe ie gaat vliegen, succes!
     
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt voor het advies , daar ik geen ervaring heb met rubber aangedreven modellen heb ik gewoon volgens tekening gebouwd , vertrouwende op de kennis en ervaringen van de kit fabrikant , nu is het rubber ongeveer 1/3 voor en 2/3 na het zwaartepunt .

    Groeten Jef
     
  5. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat is prima hoor. Maar als je twijfelt kan je nog een tweede ophangpunt wat verder naar voren maken. Doe ik soms ook.
     
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo ,

    Een kleine update met enkele foto's

    Dit moet de uitlaat gaan worden
    015.JPG

    Hoogte en richtingroer klaar
    016.JPG

    Even droog presenteren
    017.JPG

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
  7. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Heb je de bovenzijde van de motorkap moeten plamuren?
     
  8. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Hoogte- en richtingroer

    Op het meest achterlijke punt van een vliegend rubbermodel wordt de hoogste prijs betaald voor het gewicht dat aan de voorzijde met veel ballast moet worden gecompenseerd.
    Hoewel het model er niet direct leuker of mooier van zal worden is het zeer de moeite waard om hoogte- en richtingroer NIET klassiekaal uit te voeren maar uit piepschuim - met een bescheiden balsahouten ligger voor de stevigheid. Met wat zorg is de afwijkende materiaalkeuze later best te camoufleren.

    De voordelen van schuimroeren zijn deze:
    1. Lager gewicht dan balsa / papier constructie en vele grammen voordeel aan de neuszijde waar minder ballast nodig zal zijn.
    2. Geen last van vervorming (kromtrekken) met alle ellendige afstellingsgevolgen.
    3. Uitstekende afstellingseigenschappen, want het schuim laat zich in de juiste stand buigen bij het trimmen en behoud deze stand probleemloos.
     
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Ja , met de neusblok te schuren heb ik de motorkap beschadigd :oops: en daarom beetje geplamuurd .

    @DHZ , Je hebt gelijk van zo licht mogelijk te bouwen en zeker achter het zwaartepunt.
    Maar ik ben met dit bouwprojectje begonnen met de bedoeling om toch iets te kunnen bouwen nu door verbouwingswerken aan het huis mijn bouwruimte beperkt is , daarom volg ik nu gewoon de tekening en zie verder wel wat het wordt , tips blijven altijd welkom natuurlijk .
    Ik heb het eens op de weegschaal gelegd en kom op 2 gram ( wel +-0.5gr. omdat het keukenweegschaaltje maar per gram weegt)
    018.JPG

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
  10. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Hoogte- en richtingroer

    Een suggestie: maak van dungesneden piepschuim vergelijkbare onderdelen en weeg die ook. Gebruik piepschuim van gemiddelde dichtheid, bijv. ouderwetse plafondtegels (Depron is onbruikbaar want het laat zich niet buigen). Ik denk dat je al gauw op een uiteindelijke gewichtsbesparing van anderhalf gram uit kunt komen, hetgeen aan de voorkant een vijfvoud aan ballast bespaart.

    De echte cracks op dit terrein, zoals Richard Crossley, brengen het zwaartepunt van hun indoor schaalmodellen al gauw in de buurt van 85% van de koorde van de vleugel (ter hoogte van de romp). Dit combineert men met een stevig instelhoek-verschil tussen vleugel en stabilo. Strakke, voorspelbare vluchten zijn het resultaat, waarbij modellen eventueel snel herstellen van instabiele lucht.

    Hierna geen "tips" meer van mijn kant want het moet wel leuk blijven!
     
  11. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik denk niet dat de bouwer van dit model erop uit is een wereldrecord te vestigen, maar eerder een mooi klassiek en origineel ogend model te maken,

    groet,

    Michel
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Met schuim bouwen valt toch vaak wel tegen. Het kan slecht tegen de krachten die door het spanpapier worden uitgeoefend op de constructie. Anders wordt het wanneer het hele staartvlak van een plaat dun, licht schuim wordt gesneden, maar data maakt het model kwetsbaarder dan een traditioneel gebouwd model. Wel is veel te winnen door het hout uit een bouwdoos kritisch te bekijken en te vervangen voor lichter hout wanneer dit nodig is. Maar daarmee verlies je het gemak van bouwen uit een bouwdoos.

    Goed schuren van de onderdelen is heel belangrijk. niet omdat het gewicht bespaart maar omdat het een veel mooiere bespanning oplevert. en ik vraag mij af hoe de bespanning van het verticale kielvlak gaat lopen op de plaats waar dit kielvlak samenkomt met het stabilo.

    Ik vind het er allemaal goed uitzien, ik twijfel er niet aan dat dit model goed moet vliegen. Zolang je maar zorgt dat de afwerking licht blijft.
     
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Dat heb je goed gezien (het oog van de meester zeker) dat de aansluiting van het kielvlak en stabilo nog niet klopte , ondertussen heb ik daar aan beide zijde nog een stripje gelijmd , na apart bespannen en dan samen lijmen hoop ik dat het goed komt nu .
    020.JPG

    Groeten jef
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Dat heb je helemaal juist Michel

    Groeten Jef
     
  15. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Keurig opgelost!
     
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Ik ben aan de vleugels begonnen , omdat de vleugel/romp aansluiting geknikt is heb ik eerst de rib geknikt (met folie tussen) aan de romp geklemd en met medium ca lijm de knik gelijmd zodat het zeker mooi aansluit
    021.JPG
    022.JPG

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
  17. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Boekel
    Ik ben zelf gewend vleugels altijd in parallel te bouwen, doe jij dat ook?
    Dan heb je meer controle over dat ze beiden gelijk zijn.
     
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Na enkele tussenprojectjes frog-redwing , frog-minx , rearwin-speedster , ben ik terug begonnen aan de Puss Moth , de linkervleugel is nu ook bijna volledig gelijmd , nog schuren en dan kan ik aan de bespanning beginnen
    023.JPG

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Het heeft eventjes geduurd maar nu ben ik terug begonnen aan de Puss Moth .
    Omdat de bijgeleverde blauwe tissue qua kleur (te licht) niet overeenkomt met het vliegtuig met registratienr. G-AEOA die bij de kit zitten ,
    en ik enkel voor een velletje donker blauw geen bestelling wilde doen in GB heeft het o.a. zo lang geduurd .
    Volgens de foto's die ik vond op het www moet het dus donker blauw zijn .

    Puss Moth 06.jpg

    De licht blauwe was bijgeleverd , volgens mij veel te licht , foutje? van West Wings ?
    001.JPG

    Groeten Jef en wordt vervolgd :)
     
  20. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Wat je kan doen/had kunnen doen is een donkerblauw pastel krijtje kopen en dat op de achterkant (ruwe kant) van het papier een beetje verpulveren en voorzichtig inwrijven zo word de kleur donkerder en intenser en lijkt het of die gespoten is. Daarna fixeren met spanlak. Beetje lak in een potje doen en drupje wonderolie erbij ander trekt je constructie krom, dat spul spant enorm. Met de wonderolie iets minder.

    Wat ik me trouwen nog afvroeg waarmee lijm je de constructie? Dus het houtbouw gedeelte

    Bernard
     

Deel Deze Pagina