De heropstanding van ikarus..............

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Theo Coenen, 11 okt 2005.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nadat flappy-2 gecrashed is ben ik begonnen met een nieuwe ornithopter.
    Alle onderdelen die nog goed waren heb ik weer hergebruikt.

    De nieuwe onderdelen zijn,
    Nieuw vormgegeven krukas, meenemers op de krukas en nieuwe scharnieren van de vleugels. Dus de hele aandrijving is gewijzigd en eenvoudiger na te maken.
    Verder heeft de romp nu een ander uiterlijk gekregen, omdat ik me toch een beetje wil afzetten van alle andere reeds bestaande ontwerpen.
    Vandaag de staart monteren en dan kunnen we weer gaan testen of alles wel werkt zoals het zou moeten.

    Zodra ik weer de beschikking heb over een digicam zal ik foto's maken en deze hier plaatsen.
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zo, het heeft lang geduurd, maar hier enkele updates welke ik heb uitgevoerd aan mijn nieuwe Ikarus ornithopter.

    http://static.rcgroups.com/gallery/data/500/6765DSCF0011.JPG
    De kop van Ikarus

    http://static.rcgroups.com/gallery/data/500/6765DSCF0006.JPG
    De crank aan de tandwielzijde van de krukas, beide cranks zijn los van de krukas en worden door een inbusboutje geborgd.

    http://static.rcgroups.com/gallery/data/500/6765DSCF0001.JPG
    De crank aan de andere zijde van de krukas, beide cranks zijn los van de krukas en worden door een inbusboutje geborgd.

    http://static.rcgroups.com/gallery/data/500/6765DSCF0008.JPG
    Bronzen lagerbus met de zilverstalen pen die geborgt wordt door een splitpen.

    http://static.rcgroups.com/gallery/data/500/6765DSCF0007.JPG
    bronzen lagerbussen voor de scharnieren met een zilverstalen pen.
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vandaag maar weer eens Ikarus uit de garage gehaald en vliegklaar gemaakt. Als eerste de versleten speed 300 6 volt vervangen door een Permax 280 BB. de eerste testvl;ucht verliep redelijk vorspoedig, maar na enkele minuten in de vlucht begaf de schroefdraad van de vleugelverbinding het en kwam hij als een lamme vogel naar beneden zeilen. Dit M3 boutje daarna op hoop van zegen met epoxy weer op zijn plaats gelijmd en ja het blijft nu zitten. Tijdens de 3de vlucht vandaag brak echter een van de zware kogellinks. Nu dus maar weer op zoek naar nieuwe kogellinks. Bruno, dat waren die welke ik jou gestuurd heb geloof ik....................
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zo, hieraan kunnen jullie zien hoeveel krachten er op die vleugels komen te staan. Die zware Kavan Ball-links van de 1200 serie gaan toch kapot onder de krachten.
    [​IMG]
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dag Theo, je bovenste plaatjes doen het niet, waar gaat het precies over :oops:

    Groet,
    Gerald
     
  6. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Foto's clickable:

     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    effe uit rc groups gekopieerd, in Jorrit's post doen ze het nog steeds niet.

    *knip*

    Hmm vreemd, zelfs dan zijn ze niet meer bereikbaar.

    De foto's staan in deze draad van het rc-groups forum http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=443262

    De vleugels slaan bij volgas ongeveer 6 keer per seconde op en neer. De daardoor ontwikkelde krachten zijn schijnbaar te groot en gisteravond is mij de 2de kogellink gebroken in 2 dagen tijd.
     
  8. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Forbidden Forbidden Forbidden..

    En bij jou Theo zijn weer kruisjes :(
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    klopt, ik zal ze morgen op de eigen forum upload plaatsen.
     
  10. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ja klopt. RC-Groups staat remote linking niet toe.

    De foto's werkten bij mij wel toen ik erop klikte overigens, dat terzijde. :) (Firefox)
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    ......ahaaa....., nou snap ik het! Komen idd een helehoop krachten op. Misschien niet beter om naar een aluminium variant te zoeken??
    Bij mijn F16 onderstel had ik in het begin ook kunstof linkjes boven de demperstruts. Na ± 20 landingen beginnen deze in te scheuren, af en toe best harde landingen gemaakt met 9 kg model, waren ongeveer dezelfde linkjes als jij gebruikt. Nu heb ik ze vervangen door aluminium ballinks (Blauw geanodizeerde linkjes boven op de foto) gekocht bij de Conrad. Heb er nog niet mee gevlogen maar zal denk ik duidelijk zijn dat ze veel sterker zijn. Beetje siliconen vet er tussen om evt radio storing tegen te gaan.
    [​IMG]

    Leuk project!

    Succes,
    Gerald
     
  12. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Theo,

    dit is de kogellink die in de Eagle wordt gebruikt, ik weet helaas niet welk merk het is. Het draadeind wat je ziet is 3mm en de draad die aan de kogel zelf zit is 4mm (die zit dus in de krukas geschroefd).
    Deze kogellinks zijn in mijn Eagle nog niet vervangen, na ongeveer een 30 tal vluchten.
    Zo te zien zit er wat meer plastik rondom de kogel dan bij de links die jij gebruikt en daardoor zijn ze misschien net iets sterker?
    [​IMG]
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zo, net effe een heel mooie vlucht gemaakt met Ikarus. Alles blijft nu heel. Nu alleen nog kijken dat hij naar beide kanten hetzelfde gaat sturen. Hij had nu een lichte afwijking naar rechts en daardoor was het heel moeilijk om naar links te sturen. Dus dadelijk die beroemde paperclip op de rechtervleugel en eens kijken wat er dan gebeurd. Maar nu effe de lipo maar weer opladen.
     
  14. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Theo,
    wel de paperclip op de linkervleugel anders wordt het nog erger :wink:
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    klopt, maar helaas doordat er al wat speling zqat op een van de kogellinks brak deze dan ook bij de volgende vlucht. Wel was alles vrij goed te sturen. Het model is wel redelijk wind gevoelig, het duurt een tijdje voordat je het model weer terug met de neus in de wind gestuurd hebt.
    Totdat de kunststoffen kogellinks op zijn kan ik nog doorgaan, maar ben nu wel erg hard op zoek naar metalen (aluminium) kogellinks die passen. Een clublid bood ook al aan om een soort van armpje te maken dat voorzien is van kogellagers, maar ik denk dat dit niet gaat werken omdat het ook nog een klein beetje moet torderen.
     
  16. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Maar waarom gaan die kogellinks bij jou steeds stuk? Dat begrijp ik niet, is jouw orni erg zwaar? Of misschien een sterke motor die erg veel flappen per seconde produceert :?:
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Mijn orni is idd gewichtig, maar dat was hij vorig jaar ook toen ik ermee in Nijmegen was. Nu nadat ik de motor vervangen heb door een permax 280BB gan de kogellinks pas kapot. Ik vlieg hem met 3 lipo's en die oude speed 300 6 volt gebruikte ik ook op 3 lipo's dus meer toeren zitten er nu niet in en daarnaast vlieg ik ook nog niet continue volgas. Dadelijk kijken of ik de kogels samen met de kogellinks kan vervangen of anders straks nog eens naar de winkel om te kijken voor ander materiaal.
     
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Het zal wel de optelsom zijn: jouw orni is wat zwaarder en je gebruikt 3 cellen, dus meer power.
    Misschien eens kijken bij de modelauto's daar zie je ook kogellinks, misschien hebben ze een zwaardere uitvoering :wink:
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Klopt, zal idd een optelsom zijn. Ik heb nu neiuwe balllinks en kogels geplaatst van de Kavan 1200 serie. De 1300 serie is besteld door W&W modellbau en zodra die binnen zijn dan gan we daar eens mee aan de slag. En natuurlijk straks eens kijken naar de aluminium versies van Conrad Alhoewel de prijs van die totaal niet in verhouding staat bijna 10 euro per stuk tegen 2 euro voor 2 stuks.
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vanmorgen alweer een heel mooie vlucht gemaakt met Ikarus. Alle kogellinks vervangen samen met de kogels (wel nog steeds de 1200 serie in gebruik), dus al die dingen zijn nieuw, Nu eens kijken of ik vanmiddag een 2de vlucht ermee kan maken en of ze dan heel blijven.

    Heel mooi was dat ik op een gegeven moment gezelschap kreeg van een meeuw die de gehele tijd om Ikarus heen bleef draaien.
     

Deel Deze Pagina