De howitzer ketel, met stoommachine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Monster Diesel, 5 nov 2016.

  1. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    De howitzer ketel.

    Met een heel oud liggend machientje erbij, op een mooi tegelvloertje.

    DSC_1123.JPG DSC_1122.JPG

    Grappig setje om een beetje het seizoen mee te openen. ik heb maar 1 losse ketel dus je moet toch wat. de tapse ketel is van een howitzer huls, met 8 vlampijpjes er in. ik heb het kolen gestookt gemaakt, maar ga t testen met een gasvlammetje.

    Schiet lekker op. Het aslaatje nog maken, dan kan het Peilglas en de stoomleiding, misschien maar iets van een krul of lus door de ketel maken om de stoom iets te drogen...

    Het machientje zelf is zeker 100 jaar. de voetplaat was zo ver verboord dat er een nieuwe plaat overheen moest. als de ketel wat verder is, maak ik de schuif weer gereed, de leidingen etc en een mooi hekje er om..

    Knutselwerkjes....

    Wie o wie is er nog meer aan t hobbyen momenteel?

    Groet, monster Diesel (die staat er nog steeds, alleen nog lucht en water aansluiten, dan gaan we s een poging doen...)
     
  2. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Laatst bewerkt: 6 nov 2016
  3. Imre68

    Imre68

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Vlaardingen
  4. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Hier kan ik zeker wat mee.
    Bedankt.
     
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Mooie ketel, maar 1 vraag, waarom zit het peilglas zo relatief laag op de ketel?
    Je hebt nu in ogen wel een hele grote stomruimte als j het water op hoogste peil hebt staan.

    Maar dat kan gezichtsbedrog zijn, ik in niet zien hoe de ketel in elkaar steekt.
    Maar buiten dat, ziet er erg mooi uit !!!
    Er zit nog geen Blazer (stoom aanjager) in zo te zien? Is met kolenstook wel nodig.
     
  6. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      30,9 KB
      Weergaven:
      206
    Laatst bewerkt: 6 nov 2016
  7. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Iets van een aanjager idd moest ik ook maar maken, dan trekt ie beter op zeker de ketel? maakt het wat uit dan als het Peilglas over bijna de hele lengte zit?

    Ik vind het een mooie ketel en machine, mooier dan de mijne maar die komt uit de ijzerbak haha

    Houtbekleding heb ik over nagedacht, ik ben daar nog niet uit. Mooi is het in ieder geval wel.

    Als je die tegeltjes mooi vind die ik heb gebruikt, ik heb er nog zat. het zijn gewoon matjes die je ergens op kan lijmen en dan mooi voegen, heel gepruts maar wel leuk. ze zijn ongeveer 16 bij 16 mm, ik heb ze voor niks dus u kunt ze voor die prijs overnemen...

    Leuk leuk leuk!

    Nog meer mensen leuke knutselwerkjes????? iedereen weer mooie dingen gezien in Wijchen????

    Ik wel, Duitse loco's hee......ben ik blij dat ik eindelijk (een grote) te pakken heb gekregen!

    Mvg
     
  8. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Aha, ruimte voor de oververhitte, daarmee komthet bovenste ketel front wat lager te liggen, duidelijk.
    Dat maakt de plaats en lengte van het peilglas ook logischer.
    Zonder aanjager in de schoorsteen krijg je in zo'n ketel geen kolen vuur aan de gang.
    Daar moet je lucht doorheen blijven trekken anders gaat het uit, hoe groter de ketel hoe makkelijker een kolen vuur blijft branden.
     
  9. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Wat voor loc heb je?
    Ik heb een br 62 om nog te bouwen, mijn interesse gaat ook uit Duitse stoom loc's
     
  10. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    De 23023 ssn, baureihe 23.

    DSC_1109.JPG

    Een 7,25 inch beest waar nog het nodige werk aan zit.

    De oude eigenaar kon het door ernstige ziekte niet voltooien (echt wel heel sneu, het is 15 jaar werk wat je ziet)

    De wielen moeten worden afgemaakt, de cilinder blokken geboord maar zijn wel kompleet, en er moet een gekeurde ketel op komen (er ligt nu een dummy op)

    De ketel daar zit nu wel Schot in. ik heb toch hulp gevonden bij een aantal mensen en bedrijven. er komt een andere tekening, ik heb een kanaal om aan het juiste materiaal te komen en kan dat laten snijden. dan maar verder zien. maar bovenal : hij is gewoon heel erg mooi....

    Mvg
     
    Bert V vindt dit leuk.
  11. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Mooi, dit houd je voorlopig van de straat:D
     
  12. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Voordeel van de loc. die je nu bezit, hier N.L. nog in den levende lijve kan aanschouwen.
    Wel zo makkelijk als je dit model bouwt.
    Succes met de verdere bouw!
     
  13. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Ik ben er nog niet aan begonnen, alleen stukje bij beetje met die ketel bezig. dat is een heel gedoe, met heel veel aspecten, je maakt daar maar heel kleine stapjes in.

    Ik heb nog meerdere projecten staan, ik probeerde juist een en ander eens af te maken....

    Dus eerst dat howitzer setje, dan de grote triple expansie eindelijk eens afmaken, ik heb nog 2 gea's (1 mag een goeie revisie, het ding is erg oud en de ander moet nog afgebouwd), dan is er nog een forse engelse loc, 75 % klaar en dus nog zat te doen, en dan de grote Duitser....

    Tis niet zo dat ik geen geschikt project meer heb.....

    We zien t wel, ik bouw vrolijk verder als ik zin heb, en als ik geen zin heb kan ik dat dieseltje ook nog een beetje poetsen/afmaken...

    Mvg
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  14. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    mooi mooi mooi Benjamin, de 23023 op 7,25 spoor.
    Goed om te lezen dat je de juiste hulp hebt gezocht en met het juiste materiaal bezig bent.
    Inderdaad, ketelbouw gaat langzaam, stapje voor stapje, zeker in deze order van grootte.
    Je bent lekker bezig, de triple is ook al zo`n mooi project !
     
  15. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Maar echt heel veel lopende projecten van mensen zie ik hier niet???? ligt het aan het forum of is stoom gewoon "uit"?

    Er is vast wel iemand nog ergens iets aan t rommelen???
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  17. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Het ziet me er uit als een ingewikkeld ding, komt het geheel in een schip of iets? en dan is alles radio grafisch te bedienen? jij vaart ook echt he, dan heb je dat. ik heb meer "kastvulling" 1 keer stoken nooit meer naar kijken, zonde eigenlijk....
     
  18. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Heeft iemand of weet iemand de bouwbeschrijving voor een stuart 10 v? ik kocht een ruw setje maar heb de beschrijving niet....

    Mvg
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    jup
    boekje met 28 blz
    zal kijken of ik dat binnenkort kan scannen
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Geen belangstelling meer?
     

Deel Deze Pagina